Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ:"ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ, ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ"ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ, ΤΗΝ ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣΣχόλιο του χρήστη Ανδρέας Πλιατσίδης | 27 Νοεμβρίου 2020, 22:41
1η πρόταση – Τροποποίηση του άρθρου 180 ως εξής: «Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από 1.6.2021» Αιτιολόγηση: Το παρόν νομοσχέδιο, αλλάζει ριζικά ορισμένες διαδικασίες. Το μέγεθος των αλλαγών μπορεί να συγκριθεί με εκείνες που έφερε ο 4412/16, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ από τη δημοσίευση. Αξίζει λοιπόν, να μελετήσουμε τις επιπτώσεις άμεσης εφαρμογής του 4412, ώστε να αποφύγουμε αντίστοιχες. Εξετάζοντας τον αριθμό των δημοσιευμένων διαγωνισμών στο ΕΣΗΔΗΣ, θα παρατηρήσετε ότι από τον Αύγουστο 16 μέχρι και τον Οκτώβριο 16 παρατηρήθηκε σημαντική μείωση. Το παραπάνω είναι μία ένδειξη ότι η δημόσια διοίκηση και συγκεκριμένα το προσωπικό που ασχολείται με θέματα δημοσίων συμβάσεων χρειάστηκε χρόνο προσαρμογής. Συνεπώς προτείνεται οι τροποποιήσεις του συγκεκριμένου σχεδίου, να μην τεθούν σε εφαρμογή από τη δημοσίευσή του, αλλά να δοθεί ο απαιτούμενος χρόνος στο προσωπικό να ενημερωθεί/εκπαιδευτεί. Άλλωστε μία αντίστοιχη μείωση του αριθμού των διαγωνισμών που θα δημοσιευθούν μέσα στο 1ο εξάμηνο του 2021, θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις ελληνικές επιχειρήσεις οι οποίες ήδη έχουν πληγεί σημαντικά. 2η πρόταση – Κατάργηση και όχι τροποποίηση του 4412/16 Αιτιολόγηση: Σε παλιότερη μελέτη επί του θέματος, όσον αφορά τη χώρα μας, η ΕΕ διαπίστωσε την πολυπλοκότητα της νομοθεσίας. Βασιζόμενη στην Ετήσια Έκθεση Πεπραγμένων 2013 της ΕΕΑΔΗΣΥ, αναφέρει ότι η σχετική με το θέμα νομοθεσία εκτείνεται σε 400 νόμους, κανονισμούς και ΠΔ. (Το απόσπασμα που αφορά την Ελλάδα είναι διαθέσιμο εδώ: https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/policy/how/improving-investment/public-procurement/study/country_profile/el.pdf ). Φυσικά, με τον 4412 περιορίστηκε κατά πολύ, όμως από την εφαρμογή του μέχρι και σήμερα έχουν εκδοθεί 38 ΦΕΚ τα οποία τροποποιούν μέρος των διατάξεών του. Είναι λοιπόν μία ευκαιρία, αντί το προς ψήφιση νομοσχέδιο να αποτελεί το 39ο, αυτό να αποτελέσει τη βάση για τις τροποποιήσεις οι οποίες θα ακολουθήσουν. Ένα επιπλέον επιχείρημα στο ότι απαιτείται και πάλι η μείωση του εύρους είναι το γεγονός ότι ο 4412 είναι ο μοναδικός νόμος με δική του σελίδα στο διαδίκτυο. 3η πρόταση – Βελτίωση της δομής και απλοποίηση του κειμένου. Αιτιολόγηση: Είναι γεγονός ότι το αντικείμενο των δημοσίων συμβάσεων, χαρακτηρίζεται από πολυπλοκότητα και σύμφωνα με τη βιβλιογραφία δε μπορεί να ενταχθεί σε κάποιο συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο. Αντίστοιχα και το προσωπικό το οποίο απασχολείται στο αντικείμενο, προέρχεται από διάφορες ειδικότητες αλλά κυρίως από διαφορετικά επίπεδα εκπαίδευσης. Κατά συνέπεια, μεγάλο μέρος του προσωπικού είναι αναμενόμενο να δυσκολεύεται όχι μόνο να κατανοήσει αλλά και να «χρησιμοποιήσει» το νόμο, με ότι συνεπάγεται αυτό για την ομαλή εξέλιξη των διαδικασιών. Έτσι, προτείνεται ο σχεδιασμός της δομής και της μορφής του κειμένου, να γίνει λαμβάνοντας ως δεδομένη την ποικιλία στις ειδικότητες αλλά και στα επίπεδα εκπαίδευσης του προσωπικού που ασχολείται με το αντικείμενο. Διευκολύνοντας το προσωπικό στην καθημερινή τριβή του με τη νομοθεσία, τα οφέλη για τη δημόσια διοίκηση θα είναι πολλαπλάσια. Ακολούθως, παρατίθεται ενδεικτικά σχετική βιβλιογραφία, η οποία θα μπορούσε να ληφθεί γενικότερα υπόψη κατά το σχεδιασμό οποιασδήποτε τροποποίησης όπως για παράδειγμα σε ότι αφορά τις απαιτήσεις για την ένταξη στο Μη.Π.Υ.Δη.Συ. Roman, A. V. (2015). Public procurement specialists: They are not who we thought they were. Journal of Public Procurement, 15(1), 38–65. https://doi.org/10.1108/JOPP-15-01-2015-B002 4η πρόταση – Αποσαφήνιση των περιόδων δημοσίευσης Αιτιολόγηση: Μελετώντας τα διαθέσιμα δεδομένα στο https://opentender.eu/gr/ προκύπτει ότι τα όρια των ημερών που καθορίζει η νομοθεσία για τη δημοσίευση του κάθε διαγωνισμού δεν τηρούνται με ευλάβεια. Βέβαια υπάρχουν και περιπτώσεις (ελάχιστες) αναθέτουσων αρχών οι οποίες διατηρούν τους διαγωνισμούς τους ανοιχτούς για προσφορές, για περίοδο μεγαλύτερη από αυτή των ορίων. Ωστόσο, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι παρατηρείται μεγαλύτερος αριθμός διαγωνισμών με περίοδο δημοσίευσης 29 και 34 ημέρες, αντί για 30 και 35 αντίστοιχα κατά περίπτωση. Επιπλέον, στα παραπάνω δεδομένα θα συναντήσουμε και διαγωνισμούς οι οποίοι δημοσιεύτηκαν για μονοψήφιο αριθμό ημερών. Υποθέτοντας ότι μεγαλύτερη διάρκεια δημοσίευσης, οδηγεί σε μεγαλύτερο αριθμό προσφορών, η επικρατούσα κατάσταση, προφανώς και εμποδίζει την ανάπτυξη του ανταγωνισμού μεταξύ των οικονομικών φορέων. Επιπλέον, η σχετική με το θέμα βιβλιογραφία (παρατίθεται παρακάτω ενδεικτική), έχει δείξει ότι μεγαλύτερος αριθμός προσφορών, συνεπάγεται μείωση της τελικής τιμής. Άρα ακόμη και αν το να διατηρούν οι αρχές τους διαγωνισμούς τους ανοιχτούς για μεγαλύτερη διάρκεια είναι αντικειμενικά δύσκολο, το δημόσιο θα ωφεληθεί από μία τέτοια πρακτική. Συνεπώς, προτείνεται η ένταξη στο κείμενο διευκρινίσεων όπως οι παρακάτω: 1. Οι αναθέτουσες αρχές/φορείς πρέπει να επιδιώκουν οι διαγωνισμοί τους να παραμένουν ανοικτοί για υποβολή προσφορών, για όσον το δυνατό μεγαλύτερο χρονικό διάστημα είναι εφικτό, πέραν των ορίων. 2. Για τον υπολογισμό της περιόδου δημοσίευσης, δε λαμβάνεται υπόψη η ημέρα δημοσίευσης. Li, Sheng & Foulger, Joshua & Philips, Peter. (2008). Analysis of The Impacts of The Number of Bidders Upon Bid Values: Implications for contractor Prequalification and Project Timing and Bundling. Public Works Management & Policy. 12. 10.2139/ssrn.1707950.