Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ:"ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ, ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ"ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ, ΤΗΝ ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣΣχόλιο του χρήστη Κωσνταντίνος Ζηκίδης | 6 Δεκεμβρίου 2020, 23:58
Σχετικά με το άρθρο 149 “Συμφωνίες-πλαίσιο εν συνεχεία υποστήριξης”, προτείνεται η τροποποίηση του τίτλου σε “Συμβάσεις και Συμφωνίες-πλαίσιο εν συνεχεία υποστήριξης”, καθώς και η ανάλογη διαμόρφωση του άρθρου, με σκοπό να μην αποκλείεται (ή τουλάχιστον να μην αποτρέπεται) η σύναψη Συμβάσεων για την Εν Συνεχεία Υποστήριξη. Με την μέχρι στιγμής εμπειρία από την Συμφωνία-Πλαίσιο για την εν συνεχεία υποστήριξη των Α/Φ Μ2000 και Μ2000-5, διαπιστώνεται ότι η σύναψη εκτελεστικών συμβάσεων είναι αρκετά περίπλοκη υπόθεση, παρότι όλες οι βασικές διαδικασίες έχουν ρυθμιστεί στην υπογεγραμμένη Συμφωνία-Πλαίσιο. Έτσι, κάθε χρόνο ή όποτε απαιτηθεί, θα πρέπει να συγκροτείται μία νέα Επιτροπή διαπραγματεύσεων για την κατάρτιση εκτελεστικών συμβάσεων, οι οποίες μάλιστα θα πρέπει να υπογράφονται από τον Γεν. Διευθυντή της ΓΔΑΕΕ, ενώ θα περνούν και από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Η διαδικασία αυτή είναι αρκετά περίπλοκη και γραφειοκρατική, όπως άλλωστε απεδείχθη από την σύναψη των πρώτων εκτελεστικών συμβάσεων: η Συμφωνία-Πλαίσιο είχε υπογραφεί από τον Δεκ. 19 και οι πρώτες εκτελεστικές τελικά υπεγράφησαν τον Σεπ. 20, παρά την πίεση που υπήρξε λόγω των ενεργειών της Τουρκίας το καλοκαίρι του 2020. Αντιθέτως, θα ήταν πολύ καλύτερα να είχε υπογραφεί εξ αρχής μία σύμβαση εν συνεχεία υποστήριξης, διάρκειας 4 ετών και με μία εύκολη διαδικασία ανανέωσης της διάρκειας ισχύος της, η οποία να καθόριζε τις βασικές διαδικασίες και ένα ανώτατο ποσό, εντός του οποίου να τοποθετούνται παραγγελίες υλικών, επισκευών και υπηρεσιών (όπως γίνεται στις blanket order). Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, αναφορικά με την υποστήριξη αεροπορικών μέσων, είναι αυτονόητο ότι δεν μπορούμε να γνωρίζουμε εκ των προτέρων ποια υλικά θα πρέπει να προμηθευτούμε ή να επισκευάσουμε, οπότε είναι παράλογο να απαιτείται η εκ των προτέρων κατάρτιση λίστας ανταλλακτικών ή υπηρεσιών, με συγκεκριμένες τιμές και ποσότητες. Φυσικά, η όλη εκτέλεση της σύμβασης θα έπρεπε να ανατεθεί στην ΠΑ και πιο συγκεκριμένα στη ΔΑΥ (που είναι ο καθ’ ύλην αρμόδιος φορέας για την υποστήριξη των μέσων της ΠΑ), χωρίς να υπάρχει καμμία εμπλοκή της ΓΔΑΕΕ πέραν της αρχικής κατάρτισης και σύναψης της σύμβασης. Εν ολίγοις, οι Συμφωνίες-Πλαίσιο δεν φαίνεται να αποτελούν τη βέλτιστη λύση, καθώς για κάθε εκτελεστική σύμβαση απαιτούνται σχεδόν όλα τα βήματα που χρειάζεται μία κανονική σύμβαση: συγκρότηση Επιτροπής, ενέργειες από το ΓΕΑ για τη χρηματοδότηση, συζητήσεις με την αντισυμβαλλόμενη πλευρά σε επίπεδο ΓΔΑΕΕ, ΚΓΕΠ ΓΔΑΕΕ και υπογραφή από τον Γεν. Δντή ΓΔΑΕΕ. Τέλος, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι τα προγράμματα υποστήριξης εκτιμάται ότι θα αποτελέσουν το κύριο αντικείμενο του υπόψη νόμου, καθώς αναμένεται περιορισμένος αριθμός συμβάσεων προμήθειας νέων οπλικών συστημάτων, ενώ υπάρχει μεγάλη ανάγκη για υποστήριξη των υφιστάμενων οπλικών συστημάτων. Επομένως, θα πρέπει να καταβληθεί σημαντική προσπάθεια για μείωση της γραφειοκρατίας και των άσκοπων επιτελικών ενεργειών.