Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ:"ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ, ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ"ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ, ΤΗΝ ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣΣχόλιο του χρήστη Γεώργιος Τ. | 7 Δεκεμβρίου 2020, 01:59
Ειδικά για τα άρθρα 57,58,60 & 70 του σχεδίου νόμου στα οποία εμπλέκεται η επικείμενη ιδιωτική επίβλεψη των έργων: Η προαιρετική άσκηση επίβλεψης κατασκευής δημοσίου έργου από πιστοποιημένο ιδιωτικό φορέα είναι ασύμβατη με την έννοια της άσκησης της χρηστής διοίκησης και της διαφύλαξης του δημοσίου συμφέροντος, τόσο σε σχέση με την έντεχνη, όσο και την εμπρόθεσμη και εντός του εγκεκριμένου προϋπολογισμού εκτέλεση ενός έργου.Με την παράλληλη δε κατάργηση των επιτροπών ΠΠΑΕ, η διευθύνουσα υπηρεσία αποκόπτεται πλήρως από την παρακολούθηση της κατασκευής του έργου και στερείται της ενδελεχούς παρακολούθησης και της λήψης όλων των κρίσιμων στοιχείων για την ομαλή και σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη κατασκευή του έργου.Εν ολίγοις παραχωρούνται συνταγματατικά κατοχυρωμένα δικαιώματα του Κράτους σε ιδιώτες. Προβλέπεται μεν με την παρ. 10 του άρθρου 57 η σύνταξη των τριμηνιαίων συνοπτικών ανακεφαλαιωτικών εκθέσεων με την συνδρομή της επίβλεψης προς ενημέρωση της προϊσταμένης αρχής (όπως και με τον ν4412/2016), αλλά σε περίπτωση κατά την οποία ο επιβλέπων θα είναι ιδιώτης και όχι δημόσιος υπάλληλος, το πιό πιθανό θα είναι να αναφύονται διαφωνίες μεταξύ του προϊσταμένου διεύθυνσης και του ιδιωτικού φορέα επίβλεψης κατά την σύνταξη των εκθέσεων. Ειδικότερα για την συμμετοχή ιδιωτικών φορέων στην επίβλεψη κατασκευής δημοσίων έργων : Ποιός φορέας θα επιβαρύνεται το κόστος αμοιβής του ιδιωτικού φορέα επίβλεψης; Δεν μπορεί να επιβαρύνει τι δαπάνες του έργου γιατί κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από τις διατάξεις των άρθρων 53 και 116 (είτε ως Γενικά Έξοδα, είτε ως απολογιστικές εργασίες), ούτε μπορεί να προστεθεί ως "διακριτή δαπάνη" στον προϋπολογισμό δημοπράτησης όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση. Αν επιβαρύνει τους προϋπολογισμούς των αναθετουσών αρχών με επιπλέον ιδίες δαπάνες αντίστοιχες των δαπανών ελεγκτών δόμησης, δημιουργείται μεγάλο δημοσιονομικό κόστος. Αν επιβαρύνει τον ανάδοχο θα συμβαίνει το νομικά ασύμβατο, ο ελέγχων να αμοίβεται από τον ελεγχόμενο. Μπορεί νομικά ένας ιδιώτης μηχανικός (είτε μονοπρόσωπα, είτε ως μισθωτός πιστοποιημένου οικονομικού φορέα) κατά την άσκηση των καθηκόντων επίβλεψης δημοσίου έργου να φέρει ποινικές ευθύνες αντίστοιχες δημοσίου υπαλλήλου; Πώς θα είναι δυνατόν να ασκείται έλεγχος από την διευθύνουσα υπηρεσία; Ο μοναδικός ο οποίος δύναται να εισέρχεται σε εργοτάξιο έργου άνευ αδείας είναι ο προϊστάμενος διεύθυνσης ο οποίος σε κάθε περίπτωση εξακολουθεί να είναι (ή μήπως δεν θα είναι;;;;) ο "βασικός επιβλέπων" του έργου (σύμφωνα με την παρ. 2) και όλοι οι υπόλοιποι επιβλέποντες αποτελούν τους "άμεσους βοηθούς" του. Ο ιδιωτικός φορέας επίβλεψης πιθανόν θα δύναται νομικά να αρνείται στην είσοδο εντός τους εργοταξίου έστω και για απλή παρακολούθηση στον οποιοδήποτε υπάλληλο της διευθύνουσας υπηρεσίας.Υπάρχει βέβαια η πρόνοια της παρ. 11 για την διαδικασία αυτοψίας που ακολουθείται όταν υπάρχει η ανάγκη διαπίστωσης πραγματικών περιστατικών, αλλά δεν τίθεται η υποχρεωτική παρουσία του αναδόχου και δεν διασαφηνίζεται ως τί ορίζεται με τον όρο "πραγματικό περιστατικό". Με δεδομένη την απουσία της διευθύνουσας υπηρεσίας από την επίβλεψη της κατασκευής και των πέραν κάθε λογικής προτεινόμενων διατάξεων των παρ. 1 & 3 του άρθρου 70 περί "δήλωσης αληθείας" (μέχρι τώρα δηλαδή οι επιμετρήσεις ήταν κατά τεκμήριο ψευδείς!!!) για την υποβολή των επιμετρήσεων είναι περίπου βέβαιο ότι θα αναφύονται συνεχόμενες διαφορές μεταξύ της διευθύνουσας υπηρεσίας, του ιδιωτικού φορέα επίβλεψης και του αναδόχου, με αποτέλεσμα την συνεχή παραπομπή διαφορών στην προϊσταμένη αρχή. Αν η επίβλεψη ασκείται από ιδιωτικό φορέα και με δεδομένη την κατάργηση των επιτροπών ΠΠΑΕ, η συγκεκριμένη διάταξη είναι σχεδόν ανέφικτη να εφαρμοσθεί, καθότι η διευθύνουσα υπηρεσία δεν θα έχει άμεση εμπλοκή και παρακολούθηση της κατασκευής του έργου. Σε περίπτωση κατά την οποία η επίβλεψη ασκείται από ιδιωτικό φορέα επίβλεψης είναι πραγματικά αστείο να λέμε ότι ή διευθύνουσα υπηρεσία θα ενημερώνεται με φωτογραφίες (λες και εφαρμόζουμε το VAR σε ποδοσφαιρικό αγώνα) για τις αφανείς εργασίες οι οποίες είναι ως επί τω πλείστον και οι πιο κρίσιμες στην έντεχνη και ποιοτική κατασκευή ενός έργου. Τέλος επί του άρθρου 136Α και για την επικείμενη σύσταση του σώματος ιδιωτών επιβλεπόντων μηχανικών για την άσκηση επίβλεψης κατασκευής έργων μικρών αναθετουσών αρχών προϋπολογισμού 60.000Ε έως 1.000.000Ε, αντί διενέργειας προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ σε αυτές μικρές αναθέτουσες αρχές (δηλαδή μικροί δήμοι ως επί τω πλείστον με 1-2 ή και κανέναν μηχανικό), προσωπικά έχω να πω ότι θα είναι το επισφράγγισμα της ερημοποίησης της υπαίθρου. Κάθε μικρή πόλη η οποία είναι έδρα ενός μικρού δήμου παίρνει "ανάσες ζωής" από τον μηχανικό, τον γιατρό του ΚΥ, τον δασολόγο του δασαρχείου κλπ. που προσλαμβάνονται και ξεκινούν την επαγγελματική σταδιοδρομία τους.Πολλές φορές είναι και γηγενείς επιστήμονες που θέλουν να επιστρέψουν στην γενέτειρα τους και να προσφέρουν.Με την προτεινόμενη διάταξη μπαίνει ένα ακόμη λιθαράκι στον υδροκεφαλισμό των μεγάλων πόλεων και φυσικά δεν υπάρχει περίπτωση να επιτευχθεί σοβαρή επίβλεψη από ιδιώτη μηχανικό Ο οποίος πιθανόν δεν θα έχει χρόνο να κάνει δεκάδες χιλιόμετρα καθημερινά από την έδρα του (την πρωτεύουσα του νομού πιθανόν) και σε συνεννόηση με τον ανάδοχο θα υπογράφει "άλλα αντί άλλων" σε επιμετρήσεις και φύλλα ΠΠΑΕ.