Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ:"ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ, ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ"ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ, ΤΗΝ ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣΣχόλιο του χρήστη Αλεξάνδρα Μολίνου | 7 Δεκεμβρίου 2020, 12:00
Άρθρο 80 - Κρατήσεις Δ). «4. Στα έγγραφα της σύμβασης καθορίζονται οι νόμιμες κρατήσεις υπέρ Δημοσίου, υπέρ νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας ή οργανισμών, σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά, καθώς και άλλα τυχόν έξοδα που βαρύνουν τον ανάδοχο.» Προτείνεται η κατάργηση των κρατήσεων υπέρ τρίτων κατά την πληρωμή του τιμήματος Η πρακτική είναι αναχρονιστική και δεν προσφέρει κανένα όφελος στον δημόσιο φορέα καθώς οι προσφορές των αναδόχων αυξάνονται κατά το αντίστοιχο ποσό. Δεν προκύπτει δηλαδή όφελος για το δημόσιο, παρά μόνο διοικητικό κόστος χειρισμού και απόδοσης όλων αυτών των κρατήσεων. Άρθρο 100 -Αποσφράγιση και αξιολόγηση προσφορών και αιτήσεων συμμετοχής στις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων προμηθειών και παροχής γενικών υπηρεσιών. « Μετά από την έκδοση και κοινοποίηση της απόφασης κατακύρωσης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 105, οι προσφέροντες λαμβάνουν γνώση των λοιπών συμμετεχόντων στη διαδικασία και των στοιχείων που υποβλήθηκαν από »αυτούς". Προτείνεται να προστεθεί, ότι η εταιρεία της οποίας η προσφορά έχει αποκλεισθεί στο στάδιο της αξιολόγησης των δικαιολογητικών και τεχνικής προσφοράς δεν θα πρέπει να μπορεί να έχει πρόσβαση στα έγγραφα οικονομικής προσφοράς των λοιπών προσφερόντων. Αρθρο 118 -Εγγυήσεις Α) Υπάρχει πρόβλεψη για συμβάσεις ύψους μέχρι 30.000 ευρώ να μην χρειάζεται εγγυητική καλής εκτέλεσης (στην ευχέρεια του φορέα). Με δεδομένο ότι η γραφειοκρατική διαδικασία έκδοσης εγγυητικών είναι σημαντική, προτείνουμε να εξεταστεί το ενδεχόμενο κατάργησης υποχρέωσης υποβολής εγγυητικής για συμβάσεις ύψους πχ 10.000 ευρώ, με δεδομένο ότι και τα ποσά στις περιπτώσεις αυτές είναι χαμηλά. Α2 επίσης προτείνουμε την επέκταση και στις εγγυητικές συμμετοχής του ίδιου όρου: Ο λόγος ύπαρξης των εγγυητικών (να προστατέψει από δόλια προσφορά / πλημμελή εκτέλεση) προφανώς δεν καλύπτεται από εγγυητικές ύψους 30 ευρώ, ακόμα και 100 ευρώ , καθώς το κόστος τους είναι αμελητέο. Από την άλλη η γραφειοκρατία για την έκδοσή τους από τον συμμετέχοντα και διαχείρισή τους από το νοσοκομείο είναι σημαντική και δυσανάλογη του οφέλους. Β) ο νόμος αναφέρει την ελάχιστη διάρκεια ισχύος των εγγυητικών συμμετοχής (30 μέρες μετά την ημερομηνία λήξης της προσφοράς) αλλά όχι για των εγγυητικών καλής εκτέλεσης. Αναφέρει δε ότι θα επιστρέφονται με την οριστική ποσοτική και ποιοτική παραλαβή του συνόλου του αντικειμένου της σύμβασης (αρθρο 5). Προτείνουμε να οριστεί η διάρκεια των εγγυητικών καλής εκτέλεσης πχ 30 μερες μετά την λήξη της προθεσμίας παράδοσης καθώς και η μέγιστη διάρκεια σε πχ 90 μερες (ή να αφαιρεθεί το «ελάχιστη»). Σκοπός είναι να σταματήσει η πρακτική των φορέων να ζητάνε «αορίστου» διάρκειας εγγυητικές, καθώς αυτές δεν συνάδουν με τις διεθνείς τραπεζικές πρακτικές και κοστίζουν ακριβά στους συμμετέχοντες. Γ) Η εγγυητική επιστολή ζητείται να περιλαμβάνει τον όρο (άρθρο 12) «(ii) ότι σε περίπτωση κατάπτωσης αυτής, το ποσό της κατάπτωσης υπόκειται στο εκάστοτε ισχύον τέλος χαρτοσήμου». Η πρακτική αυτή δεν συνάδει με τη διεθνή τραπεζική πρακτική ή την πρακτική των συμβάσεων του ιδιωτικού τομέα και περιπλέκει τις διαδικασίες έκδοσης των εγγυητικών. Δεν προσφέρει δε, κανένα ουσιαστικό όφελος στον φορέα, καθώς ο κύριος λόγος ύπαρξης της εγγυητικής είναι να «τιμωρείται» ο ανάδοχος που θα αθετήσει τις υποχρεώσεις του και όχι η αποζημίωση του φορέα για όποια βλάβη. Στη λογική αυτή το 2,5% του χαρτοσήμου επί του ποσού της εγγυητικής (δηλαδή 0,125% της σύμβασης) ούτε επιβαρύνει ουσιωδώς τον ανάδοχο, ούτε προσφέρει κέρδος στον φορέα. Αντιθέτως προσθέτει δυσκολία στη διαχείριση των εγγυητικών από τη μεριά της τράπεζας και του αναδόχου. Δ) «Στην περίπτωση των εγγυήσεων που εκδίδονται ηλεκτρονικά, προσκομίζεται με ευθύνη του οικονομικού φορέα εντός του χρονικού διαστήματος του προηγούμενου εδαφίου, υπεύθυνη δήλωση στην οποία δηλώνεται ότι το σχετικό ηλεκτρονικό αρχείο συμπεριλαμβάνεται στον φάκελο της προσφοράς του». Να καταργηθεί η υποχρέωση του οικονομικού φορέα να προσκομίζει και υπεύθυνη δήλωση για το ότι το ηλεκτρονικό αρχείο της εγγυητικής συμπεριλαμβάνεται στον φάκελο της προσφοράς. Εφόσον το αρχείο φέρει ηλεκτρονική υπογραφή, όπως και τόσα άλλα αρχεία/έγγραφα περιλαμβάνονται στην προσφορά, παρέλκει η προσκόμιση και έντυπης υπεύθυνης δήλωσης από τον προσφέροντα, η οποία μόνο επιπλέον γραφειοκρατικό βάρος του δημιουργεί. Ο έλεγχος της μπορεί να γίνει όπως και στα λοιπά έγγραφα.