Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ:"ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ, ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ"ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ, ΤΗΝ ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣΣχόλιο του χρήστη ΕΥΔΑΠ Α.Ε. | 7 Δεκεμβρίου 2020, 15:28
1. "Άρθρο 1 - Ορισμοί - Τροποποίηση άρθρου 2 ν. 4412/2016 " Αναφορικά με τον ορισμό του "έργου", προτείνεται, προς τον σκοπό της εναρμόνισης της έννοιας της σύμβασης έργου με την έννοια του έργου, να απαλειφθεί η λέξη «πολιτικού» από τον ορισμό του έργου, και να γίνει αναφορά σε εργασίες μηχανικού γενικά, διαμορφούμενης της διάταξης ως ακολούθως : «4) ως «έργο» νοείται το αποτέλεσμα ενός συνόλου οικοδομικών εργασιών ή εργασιών μηχανικού, το οποίο επαρκεί καθαυτό για την επιτέλεση οικονομικής ή τεχνικής λειτουργίας» . Τούτο διότι, οι δραστηριότητες που περιλαμβάνονται στο Παράρτημα II του Προσαρτήματος Α’ και στο Παράρτημα Ι του Προσαρτήματος Β’, -στις οποίες γίνεται παραπομπή από τον ορισμό της σύμβασης έργου-, αναφέρονται κατ΄ αντικείμενο, σε εύρος εργασιών σημαντικά μεγαλύτερο των οικοδομικών εργασιών και των εργασιών πολιτικού μηχανικού περιλαμβάνοντας Η/Μ, υδραυλικές και λοιπές εργασίες. 2. "Άρθρο 23 Λόγοι αποκλεισμού – Αντικατάσταση άρθρου 73 ν. 4412/2016" Ως προς την παρ. 1: Με την προτεινόμενη ρύθμιση δια τις οποίας τα αδικήματα που περιγράφονται υπό παρ. 1 έως 6 της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ αντικαθίστανται δια της παραπομπής σε άρθρα διατάξεων της εθνικής νομοθεσίας, προφανώς αποσαφηνίζεται ο σχετικός λόγος αποκλεισμού καθ ο μέρος αφορά την συμμετοχή στους διαγωνισμούς ημεδαπών οικονομικών φορέων. Ωστόσο, η σύνδεση ενός Κοινοτικά επιβεβλημένου λόγου αποκλεισμού, αποκλειστικά με διατάξεις της εσωτερικής νομοθεσίας (έστω και ανάλογες με τις Κοινοτικές) καθιστά δυσχερέστερη την απόδειξη από τους αλλοδαπούς οικονμικούς φορείς, της μη συνδρομής της αντικειμενικής και υποκειμενικής υπόστασης των άνω αδικημάτων, με τον ακριβή τρόπο που περιγράφονται στην ελληνική νομοθεσία δημιουργώντα και αναπόφευκτα ερμηνευτικά ζητήματα κατά τον έλεγχο των δικαιολογητικών των αλλοδαπών οικονομικών φορέων. Προτείνεται επομένως, για λόγους διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης ημεδαπών και αλλοδαπών οικονομικών φορέων, η διατήρηση της υφιστάμενης διατύπωσης της ρύθμισης του άρθρου 73 παρ. 1. Ως προς την παρ. 8: Η προτεινόμενη κατάργηση του τεκμηρίου σιωπηρής απόρριψης των επανορθωτικών μέτρων εισάγει ανασφάλεια δικαίου σε περίπτωση άπρακτης παρόδου της τασσόμενης προθεσμίας. 3. "Άρθρο 24 Αποκλεισμός οικονομικού φορέα από δημόσιες συμβάσεις – Αντικατάσταση άρθρου 74 ν. 4412/2016 ": Λαμβανόμενης υπόψη της θέσπισης υποχρέωσης για τις αναθέτουσες αρχές, να προβαίνουν σε οριζόντιο αποκλεισμό οικονομικών φορέων από τη συμμετοχή σε εν εξελίξει και μελλοντικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στην υπόψη ρύθμιση, φαίνεται επιβεβλημένη η θέσπιση μεταβατικής διάταξης που να εξαρτά την έναρξη εφαρμογής της σχετικής υποχρέωσης από την έκδοση του Π.Δ. της παρ.2 που θα καθορίσει τους όρους και προϋποθέσεις της διαδικασίας, και της Κ.Υ.Α. που θα θεσπίσει τα μητρώα, καθώς άλλως Αναθέτοντες Φορείς και Αναθέτουσες Αρχές καλούνται να ενεργήσουν σε κενό νόμου. 4. "Άρθρο 27 Στήριξη στις ικανότητες άλλων φορέων – Τροποποίηση άρθρου 78 ν. 4412/2016" Λαμβανομένης υπόψη της υποχρεωτικής τήρησης των αρχών της ίσης μεταχείρισης και της διαφάνειας και της εξ αυτών απορρέουσας απαγόρευσης μεταβολής των υποβληθεισών προσφορών διαρκούσης της διαγωνιστικής διαδικασίας, ιδία έτσι όπως αυτές ερμηνεύονται από την πάγια δικαστηριακή πρακτική καθώς και, για λόγους ασφάλειας των διαγωνιστικών διαδικασιών, φαίνεται εύλογο να υπάρξει νομοθετικά μέριμνα ώστε προφανώς απαράδεκτες προσφορές να μην μπορούν, να «θεραπευτούν» εκ των υστέρων δια της διάταξης αυτής. (περίπτωση επίκλησης με τον φάκελο της προσφοράς ικανότητας τρίτου, που προφανώς δεν κατέχει την απαιτούμενη εμπειρία ή δεν κατέχει καμία εμπειρία). Τούτο ενδεχομένως δια της σύνδεσης του άρθρου αυτού με την περίπτωση της νέας προτεινόμενης ρύθμισης παρ. 4 ζ του άρθρου 73 και 103 παρ. 3 περί δήλωσης στοιχείων εκ προθέσεως απατηλών, οπότε και η διάταξη θα μπορούσε να τεθεί ως ακολούθως : Η αντικατάσταση του φορέα, στις ικανότητες του οποίου στηρίζεται ο οικονομικός φορέας που δεν πληροί σχετικό κριτήριο επιλογής ή για τον οποίο συντρέχουν λόγοι αποκλεισμού των άρθρων 73 και 74, γίνεται, υπό την επιφύλαξη του (νέου) άρθρου 103 παρ. 3, κατόπιν σχετικής πρόσκλησης από την αναθέτουσα αρχή προς τον οικονομικό φορέα, εντός δεκαπέντε (15) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης της πρόσκλησης στον οικονομικό φορέα, για κάθε τρίτο στις ικανότητες του οποίου στηρίζεται, στο πλαίσιο της ίδιας διαδικασίας ανάθεσης σύμβασης. Ο φορέας με τον οποίο αντικαθίσταται ο φορέας του προηγούμενου εδαφίου δεν επιτρέπεται να αντικατασταθεί εκ νέου. 5. "Άρθρο 28 : Ευρωπαϊκό Ενιαίο Έγγραφο Σύμβασης – Αντικατάσταση άρθρου 79 ν. 4412/2016" Η αναφερόμενη στην παρ. 8 του άνω άρθρου υποπερ. ββ της παρ. 2 του άρθρου 73 έχει τεθεί από παραδρομή καθώς στην οικεία διάταξη του άρθρου 73 υπό παρ. 2 δεν υπάρχει υποπερίπτωση ββ. 6. "Άρθρο 119 Χρήση των λόγων αποκλεισμού και των κριτηρίων επιλογής που προβλέπονται στο Βιβλίο Ι– Τροποποίηση άρθρου 305 ν. 4412/2016 (άρθρο 80 της Οδηγίας 2014/25/ΕΕ)" Προτείνεται, στο πνεύμα της υφιστάμενης και μη διαφοροποιούμενης με τις προτεινόμενες μεταβολές ρύθμιση της παρ, 7 του άρθρου 222, η από το νέο άρθρο 76 παρ. 3 και 77 παρ. 3 υποχρέωση λήψης γνωμοδότησης για τη συμπερίληψη στα έγγραφα της σύμβασης απαιτήσεων οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας, καθώς και τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας, πέραν των προβλεπόμενων στο π.δ. 71/2019 (Α’ 112), να περιοριστεί στους Αναθέτοντες Φορείς που είναι και Αναθέτουσες Αρχές εξαιρώντας του φορείς της παρ. 7 του άρθρου 222, διαμορφούμενης της παρ. 2 της διάταξης ως ακολούθως: 2. Τα κριτήρια και οι κανόνες που αναφέρονται στην παρ. 1 μπορούν να περιλαμβάνουν τα κριτήρια επιλογής που παρατίθενται στα άρθρα 75 έως 77 με τους όρους και τις προϋποθέσεις που προβλέπονται σε αυτό, ιδιαίτερα όσον αφορά στα όρια για τις απαιτήσεις που αφορούν τους ετήσιους κύκλους εργασιών. Όταν ένας αναθέτων φορέας είναι αναθέτουσα αρχή, για τη συμπερίληψη στα έγγραφα της σύμβασης απαιτήσεων οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας, καθώς και τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας, πέραν των προβλεπόμενων στο π.δ. 71/2019 (Α’ 112), εφαρμόζεται υποχρεωτικά η παρ. 3 του άρθρου 76, και η παρ. 3 του άρθρου 77. 7. Άρθρο 121 Συμπλήρωση - αποσαφήνιση πληροφοριών και δικαιολογητικών- Αντικατάσταση άρθρου 310 ν. 4412/2016" Η ρύθμιση αυτή, σε συνδυασμό και με την διάταξη του άρθρου 73 παρ. 4ζ, προφανώς, ορθώς επιδιώκει να θεραπεύσει ακραίους αποκλεισμούς οικονομικών φορέων που επιβάλλονται ακόμα και για ελάσσονες παρατυπίες και πλημμέλειες των προσφορών ή προφανή πλάνη των διαγωνιζόμενων αναφορικά με τον ορθό τρόπο συμπλήρωσης του ΕΕΕΣ Με την διάταξη, μεταφέρεται αυτούσιο το άρθρο 76 παρ. 4 της οδηγίας 2014/25, χωρίς ωστόσο πρόβλεψη επί των προϋποθέσεων υπό τις οποίες θα γίνεται η πρόσκληση σε συμπλήρωση, καίτοι παρέχεται ευχέρεια από την κοινοτική νομοθεσία να οριστούν τα ζητήματα αυτά. Επιπλέον η πρόσκληση σε συμπλήρωση τίθεται ως υποχρέωση και όχι ως ευχέρεια («…οι αναθέτοντες φορείς …. ζητούν….») ώστε να μπορεί να υποστηριχθεί ότι η άποψη ότι κάθε ελλείπον στοιχείο της προσφοράς μπορεί και πρέπει να συμπληρωθεί. Ωστόσο, σύμφωνα με την νομολογία τόσο του ΔΕΕ όσο και την εθνική δεν είναι επιτρεπτό δια συμπληρώσεως να καταστεί αποδεκτή μία προσφορά η οποία δεν πληρούσε κατ αρχήν τις προϋποθέσεις συμμετοχής στον διαγωνισμό. Η θέσπιση επομένως εθνικά, ενός πιο ξεκάθαρου ορίου αντί, μόνης της γενικής επίκλησης των αρχών της ίσης μεταχείρισης και της διαφάνειας που επιτρέπει μεγάλο εύρος δράσης, θα ενίσχυε την ασφάλεια δικαίου και θα διευκόλυνε την εφαρμογή της διάταξης από τους Αναθέτοντες Φορείς, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ορθότητα της διαδικασίας και να τυποποιηθεί το εύρος των σχετικών αποφάσεων τους, με αναγωγή σε πιο συγκεκριμένα κριτήρια τα οποία θα εφαρμόζονται με πιο προβλέψιμο τρόπο από τα δικαστήρια. Προτείνεται η διατήρηση της υφιστάμενης παρ. 3 του άρθρου σύμφωνα με την οποία: «3. Η διευκρίνιση ή η συμπλήρωση της παραγράφου 1 δεν πρέπει να εισάγει διακρίσεις, άνιση μεταχείριση των οικονομικών φορέων ή να έχει ως συνέπεια ευνοϊκή μεταχείριση συγκεκριμένου οικονομικού φορέα στη διαδικασία ανάθεσης της σύμβασης». Ή Η συμπλήρωση εδαφίου στο τέλος του άρθρου ως ακολούθως : «Κατά τη διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών ή αιτήσεων συμμετοχής, οι αναθέτοντες φορείς, τηρώντας τις αρχές της ίσης μεταχείρισης και της διαφάνειας, ζητούν από τους οικονομικούς φορείς, όταν οι πληροφορίες ή η τεκμηρίωση που πρέπει να υποβάλλονται είναι ή εμφανίζονται ελλιπείς ή λανθασμένες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων στο ΕΕΕΣ, ή όταν λείπουν συγκεκριμένα έγγραφα, να υποβάλουν, να συμπληρώνουν, να αποσαφηνίζουν ή να ολοκληρώνουν τις σχετικές πληροφορίες ή τεκμηρίωση, εντός προθεσμίας όχι μικρότερης των δέκα (10) ημερών και όχι μεγαλύτερης των είκοσι (20) ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτούς της σχετικής πρόσκλησης υπό την προϋπόθεση ότι από την συμπλήρωση δεν επέρχεται ουσιώδης μεταβολή της προσφοράς" 8. «Άρθρο 313 Ασυνήθιστα χαμηλές προσφορές (άρθρο 84 της Οδηγίας 2014/25/ΕΕ) Προτείνεται ο μέσος όρος των εκπτώσεων της παρ. 7 να υπολογίζεται επί του συνόλου των παραδεκτών προσφορών που υποβλήθηκαν, προκειμένου να μην υπάρχει ευχέρεια χειραγώγησης της διαμόρφωσης του μέσου όρου των εκπτώσεων. Περαιτέρω προτείνεται να τεθεί στην ευχέρεια των Αναθετόντων Φορέων και η δυνατότητα θέσπισης κατά περίπτωση σωρευτικά ή εναλλακτικά προς τον μέσο όρο των προσφορών, ανώτατου ορίου έκπτωσης, η υπέρβαση του οποίου θα καθιστά υποχρεωτική την αιτιολόγηση των προσφορών. 9. Άρθρο 132 Συμβατικό πλαίσιο – Εφαρμοστέα νομοθεσία – Αντικατάσταση άρθρου 334 ν. 4412/2016 Σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 222, που δεν τροποποιείται με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, τα άρθρα 134 έως 220 δεν εφαρμόζονται από τις εταιρείες του Κεφαλαίου Β΄ του ν. 3429/2005. Η διάταξη, δε, αυτή είναι ειδικότερη του άρθρου 334. Ωστόσο και για την αποφυγή αμφιβολιών/συγχύσεων ως προς το εφαρμοζόμενο θεσμικό πλαίσιο τόσο από αναθέτοντες φορείς όσο και από διαγωνιζόμενους οικονομικούς φορείς προτείνεται να προστεθεί στο τέλος της προτεινόμενης με το παρόν υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου υποπερίπτωσης γ) του άρθρου 334 το εξής εδάφιο: «Από την πρόβλεψη περί συμπληρωματικής εφαρμογής των διατάξεων του Κεφαλαίου ΙΙ του Μέρους Β’ του Βιβλίου Ι (άρθρα 134 έως 220) κατά την εκτέλεση των συμβάσεων εξαιρούνται οι εταιρείες του Κεφαλαίου Β’ του ν. 3429/2005 (Α’ 314)». 10. "Άρθρο 180 Έναρξη ισχύος" Εν όψει της προχωρημένης ωριμότητας πολλών χρηματοδοτούμενων έργων και της ανάγκης άμεσης δημοπράτησης τους αλλά και προς τον σκοπό της εύρυθμης ενσωμάτωσης και εφαρμογής των νέων ρυθμίσεων, της προετοιμασίας κατάλληλων τευχών διαγωνισμών και της εναρμόνισης των διαδικασιών κρίνεται επιβεβλημένη η πρόβλεψη μεταβατικού σταδίου και έναρξης ισχύος των νέων διατάξεων τουλάχιστον τρεις μήνες μετά την δημοσίευση του νόμου ειδικά εφόσον πράγματι προβλέπεται να λάβει χώρα αυτή τον Δεκέμβριο τρέχοντος έτους.