Αρχική Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτωνΆρθρο 8 Απλούστευση ίδρυσης και λειτουργίας συνεργείων οχημάτωνΣχόλιο του χρήστη ΣΑΒΦΒΑΝΘ | 26 Ιανουαρίου 2021, 09:27
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΑΔΕΙΟΥΧΩΝ ΒΙΟΤΕΧΝΩΝ ΦΑΝΟΠΟΙΩΝ - ΒΑΦΕΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΝΟΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Αρ. πρωτ.:8482 Θεσ/νίκη, 26/01/2021 Θέμα: Οι θέσεις του ΣΑΒΦΒΑΝΘ αναφορικά με τις υπό διαβούλευση ρυθμίσεις για τη διαδικασία γνωστοποίησης των συνεργείων (άρθρο 8). Με το παρόν απευθυνόμαστε αρμοδίως, αναφορικά με την, υπό διαβούλευση, ένταξη των συνεργείων συντήρησης και επισκευής συνήθων και βαρέων οχημάτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων, στις δραστηριότητες που υπόκεινται σε καθεστώς γνωστοποίησης μέσω notifybusiness, σύμφωνα με το οποίο: ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ Είναι ο τρόπος με τον οποίο οι αρμόδιες εποπτικές αρχές ενημερώνονται από τον φορέα μιας οικονομικής δραστηριότητας για την έναρξη εγκατάστασης ή/και λειτουργίας της δραστηριότητάς του και για οποιαδήποτε μεταβολή σχετικά με αυτήν. Πραγματοποιείται από το φυσικό πρόσωπο ή τον νόμιμο εκπρόσωπο του νομικού προσώπου που πρόκειται να εγκαταστήσει ή να λειτουργήσει τη δραστηριότητα σε συγκεκριμένη θέση και αποτελεί προϋπόθεση εγκατάστασης ή λειτουργίας αυτής αντίστοιχα. Από την υποβολή της γνωστοποίησης ξεκινά άμεσα η εγκατάσταση ή η λειτουργία της δραστηριότητας, χωρίς να απαιτείται αντίστοιχη άδεια. Αυτό ισχύει μόνο για τις δραστηριότητες ή τις ενέργειες, για τις οποίες ισχύει το καθεστώς της γνωστοποίησης Προϋποθέτει ότι ο χώρος άσκησης της οικονομικής δραστηριότητας πληροί όλες τις χωροταξικές ή τεχνικές απαιτήσεις και ότι έχουν ληφθεί οι απαιτούμενες εγκρίσεις. Στον χώρο άσκησης της δραστηριότητας τηρείται υποχρεωτικά φάκελος με όλα τα απαιτούμενα από τις σχετικές διατάξεις έγγραφα (π.χ. διοικητικές άδειες, εγκρίσεις, βεβαιώσεις, πιστοποιητικά κ.λπ.) Οι δραστηριότητες που υπόκεινται στην παρούσα φάση σε καθεστώς γνωστοποίησης είναι: o μεταποιητικές και συναφείς δραστηριότητες o καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, θέατρα και κινηματογράφοι o τουριστικά καταλύματα και πισίνες εντός αυτών o κέντρα αποθήκευσης και διανομής o εξορυκτικές δραστηριότητες o συστήματα περιβαλλοντικών υποδομών Με βάση τις παραδοχές ότι: α. τα συνεργεία επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων οχημάτων: - αποτελούν επαγγελματικά εργαστήρια χαμηλής όχλησης, με ελάχιστο απαιτούμενο αναγκαίο εξοπλισμό και συγκεκριμένες κτιριακές προδιαγραφές και χωροταξικές ρυθμίσεις, ώστε να διασφαλίζεται στοιχειωδώς η ασφαλής επισκευή και συντήρηση των οχημάτων και, κατ’ επέκταση, η οδική ασφάλεια, - αποτελούν εγκαταστάσεις μέσης έως και υψηλής επικινδυνότητας εντός του αστικού ιστού, γεγονός που δημιουργεί σοβαρά ζητήματα πολεοδομικής φύσης και απαιτεί αυξημένες υπηρεσιακές δυνατότητες ελέγχου και εποπτείας αυτών. β. στη χώρα μας λειτουργεί μεγάλος αριθμός παράνομων εγκαταστάσεων «συνεργείων» αυτοκινήτων, γ. δεν έχει τεθεί σε λειτουργία το προβλεπόμενο ψηφιακό μητρώο συνεργείων, που θα τηρείται από το Υπουργείο Μεταφορών, δ. οι υπάρχουσες υπηρεσιακές υποδομές και στελεχώσεις δεν επαρκούν, ούτε κατ’ ελάχιστον, στις απαιτήσεις ελέγχου, εποπτείας και αυτοψίας των εγκαταστάσεων των χιλιάδων λειτουργούντων συνεργείων αυτοκινήτων, δεδομένου, μάλιστα, ότι στις σχετικές διαδικασίες εμπλέκονται περισσότερες καθ’ ύλην αρμόδιες υπηρεσίες από διαφορετικά υπουργεία, ε. το νομικό πλαίσιο αδειοδότησης των συνεργείων αυτοκινήτων, μετά και την ΚΥΑ οικ.81590/1446/Φ.4.2./2015 (ΦΕΚ τ. Β 3002/2015) και την ένταξη των εγκαταστάσεων αυτών στα Ενιαία Κέντρα Εξυπηρέτησης, έχει ήδη απλοποιηθεί στο μέτρο του δυνατού, στ. τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη χορήγηση της βεβαίωσης νόμιμης λειτουργίας συνεργείων, εκ των οποίων, μάλιστα, τα πέντε (5) αναζητούνται υπηρεσιακά, είναι τα ελάχιστα απαιτούμενα για τη διασφάλιση της νόμιμης και ασφαλούς λειτουργίας της εγκατάστασης, ζ. τα απαιτούμενα εκ του νόμου δικαιολογητικά για τη χορήγηση της βεβαίωσης νόμιμης λειτουργίας διασφαλίζουν τον στοιχειώδη έλεγχο νομιμότητας και τήρησης. Θεωρούμε ότι η δυνατότητα έναρξης λειτουργίας συνεργείων αυτοκινήτων με τη διαδικασία της γνωστοποίησης, χωρίς την προσκόμιση δικαιολογητικών και τον ανάλογο υπηρεσιακό έλεγχο, θα έχει ως συνέπειες: α. τη «νομιμοποίηση» και λειτουργία πληθώρας παράνομων εγκαταστάσεων συνεργείων, β. την αδυναμία ελέγχου της νόμιμης και ασφαλούς λειτουργίας των εγκαταστάσεων αυτών και, εν τέλει, γ. σοβαρότατους κινδύνους για τη δημόσια ασφάλεια και τη χωροταξική και περιβαλλοντική ισορροπία. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (Ν. 1575/1985, Π.Δ. 78/1988 κλπ) όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, για τη λειτουργία συνεργείου συντήρησης και επισκευής οχημάτων προβλέπονται όροι και προϋποθέσεις ως προς: • Την καταλληλότητα της θέσης του συνεργείου • Τα απαιτούμενα τετραγωνικά μέτρα και ύψη ανάλογα με την ειδικότητα του συνεργείου • Τον απαιτούμενο μηχανολογικό εξοπλισμό ανάλογα με την ειδικότητα του συνεργείου • Τον τεχνικό υπεύθυνο με την αντίστοιχη βεβαίωσης άσκησης επιτηδεύματος ανάλογα με την ειδικότητα του συνεργείου. Οι παραπάνω όροι και προϋποθέσεις ελέγχονται και εγκρίνονται από την αρμόδια υπηρεσία μεταφορών και επικοινωνιών για τη χορήγηση βεβαίωσης νόμιμης λειτουργίας συνεργείου. Εάν τα συνεργεία συντήρησης και επισκευής οχημάτων ενταχθούν στις δραστηριότητες που υπόκεινται σε γνωστοποίηση, τότε θα δύναται μία οικονομική δραστηριότητα να γνωστοποιεί την ίδρυση και λειτουργία συνεργείου χωρίς πρότερο έλεγχο με αποτέλεσμα: 1. Να λειτουργούν εγκαταστάσεις για μικρό ή μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς να έχουν ελεγχθεί, ούτε κατ’ ελάχιστον, αναφορικά με το αν πληρούν τους νόμιμους όρους και προϋποθέσεις λειτουργίας και αν διαθέτουν το κατάλληλο τεχνικό προσωπικό. 2. Δεδομένου ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες έχουν σημαντικότατη έλλειψη ελεγκτικού προσωπικού και μηχανισμών, υπάρχει ο κίνδυνος λειτουργίας συνεργείων επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων χωρίς τεχνικό υπεύθυνο, τα οποία δεν θα ελεγχθούν ποτέ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια του πολίτη. 3. Να λειτουργούν εγκαταστάσεις για μικρό ή μεγάλο χρονικό διάστημα και να τηρούν φάκελο με τα απαιτούμενα έγγραφα, αλλά κατά την αυτοψία από την αρμόδια υπηρεσία (αν πραγματοποιηθεί ποτέ) να διαπιστωθεί ότι δεν πληρούν τους νόμιμους όρους και προϋποθέσεις λειτουργίας. Στην περίπτωση αυτή, αν π.χ. δεν τηρούνται οι όροι της καταλληλότητας της θέσης (π.χ. γειτνίαση με σχολείο ή αποστάσεις από επικίνδυνα σημεία - πρατήρια υγρών καυσίμων κλπ) τίθεται σοβαρότατα ζητήματα ασφάλειας για το διάστημα λειτουργίας τους. Επίσης, όσον αφορά στις διοικητικές κυρώσεις, θα επιβάλλεται η σφράγιση του συνεργείου, καθώς θα υπάρχουν όροι και προϋποθέσεις με τους οποίους δεν θα μπορεί να συμμορφωθεί το συνεργείο (π.χ. καταλληλότητα θέσης, απαιτούμενα τετραγωνικά μέτρα κλπ), με αποτέλεσμα τη σφράγισή του και την οικονομική καταστροφή της επιχείρησης, είτε λόγω άγνοιας είτε από εσφαλμένη επιλογή τεχνικών ή οικονομικών συμβούλων. Το Σωματείο Αδειούχων Βιοτεχνών Φανοποιών Βαφέων Αυτοκινήτων Νομού Θεσσαλονίκης ως πρωτοβάθμια Επαγγελματική Οργάνωση του κλάδου των ειδικοτήτων (Βαφέων – Φανοποιών) πάνω στον έλεγχο, συντήρηση, επισκευή και τεχνική υποστήριξη των αυτοκινήτων, τάσσεται, προφανώς, υπέρ της απλοποίησης και επιτάχυνσης των διαδικασιών αδειοδότησης και λειτουργίας των συνεργείων, η οποία θα μπορούσε να γίνει, εφόσον είχε ολοκληρωθεί και λειτουργούσε το ψηφιακό μητρώο των συνεργείων του Υπουργείου Μεταφορών και υπήρχε ο αναγκαίος ελεγκτικός μηχανισμός. Ωστόσο, λαμβανομένων υπ’ όψιν των δεδομένων της ελληνικής πραγματικότητας και της σημασίας των συνεργείων για τη δημόσια υγεία και ασφάλεια, θεωρούμε ότι είναι παντελώς άκαιρη και δεν ενδείκνυται σε καμία περίπτωση η ένταξη των συνεργείων στο καθεστώς γνωστοποίησης στην παρούσα φάση και με τα υφιστάμενα δεδομένα. Οπότε, σε κάθε περίπτωση, τασσόμαστε υπέρ της διαδικασίας εγκρίσεως αντί της διαδικασίας γνωστοποίησης. Με εκτίμηση, για το Δ.Σ. O ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ ΜΑΥΡΙΔΗΣ