Αρχική Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτωνΆρθρο 8 Απλούστευση ίδρυσης και λειτουργίας συνεργείων οχημάτωνΣχόλιο του χρήστη Πέτρος Καραμπίλας | 29 Ιανουαρίου 2021, 16:05
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η επιστημονική ομάδα του ΙΔΕΕΑ (Ινστιτούτο Διαρκούς Επιμόρφωσης Επιχειρήσεων Αυτοκινήτου) χαρακτηρίζει την Έναρξη Λειτουργίας των Συνεργείων Οχημάτων με τη Διαδικασία Γνωστοποίησης ως Ριψοκίνδυνη διαδικασία με Παράκαμψη Της Ασφάλειας, λόγω των ειδικών συνθηκών λειτουργίας των επιχειρήσεων αυτών και της παντελούς απουσίας ελεγκτικού μηχανισμού. Η θέση της επιστημονικής ομάδας έχει δημοσιοποιηθεί από τις 23 Δεκεμβρίου 2020. https://www.tosynergeio.gr/eidiseis/notify Συγκεκριμένα, λαμβάνοντας υπόψη ότι: • Τα συνεργεία οχημάτων αποτελούν εγκαταστάσεις, οι οποίες εκτελούν εξειδικευμένες εργασίες, με εξειδικευμένους τεχνίτες, οι οποίοι πρέπει να διαθέτουν την απαραίτητη βεβαίωση ορθής αναγγελίας έναρξης ασκήσεως επαγγέλματος. • Ως τέτοιες εγκαταστάσεις διαθέτουν μηχανολογικό και ηλεκτρολογικό εξοπλισμό (δηλ. εξοπλισμό με μηχανολογική ισχύ που σε πολλές περιπτώσεις είναι αρκετά μεγάλη - π.χ άνω των 30 – 40 Kw). Για να εξυπηρετήσουν τον συγκεκριμένο εξοπλισμό είναι απαραίτητη προϋπόθεση η μελέτη, η επίβλεψη και ο έλεγχος από αρμόδιο Μηχανικό-Σύμβουλο. • Τα συνεργεία οχημάτων είναι εγκαταστάσεις οι οποίες παράγουν απόβλητα, σε ορισμένες περιπτώσεις επικίνδυνα. Συνεπώς η διαχείριση των αποβλήτων από τους επισκευαστές οχημάτων θα συμμορφώνεται στην κείμενη νομοθεσία (ΗΜΑ) με τέτοιο τρόπο, που θα εξασφαλίζει την προστασία του περιβάλλοντος και ταυτόχρονα θα εξασφαλίζει την ορθή λειτουργία του συνεργείου. • Τα συνεργεία επισκευής και συντήρησης συνήθων οχημάτων αποτελούν χώρους, που εισέρχονται οχήματα και ως εκ τούτου θα πρέπει να μελετώνται ως προς την διαρρύθμιση των χώρων τους, με τέτοιον τρόπο ώστε να μην επηρεάζεται η ασφάλεια των εισερχόμενων και εξερχόμενων οχημάτων. • Τα οχήματα τα οποία εισέρχονται στους χώρους των συνεργείων, διαθέτουν, είτε υγρά καύσιμα, είτε αέρια καύσιμα αυξάνοντας την επικινδυνότητα και εγκυμονώντας μεγαλύτερους κινδύνους. Οι κίνδυνοι αυτοί μεγιστοποιούνται σε περίπτωση, που δεν πραγματοποιείται με τον προβλεπόμενο τρόπο η διαδικασία επισκευής τους. • Τα συνεργεία επισκευής και συντήρησης διενεργούν εργασίες οι οποίες έχουν άμεση σχέση με την οδική ασφάλεια. Συνεπώς πρέπει να ελέγχονται τουλάχιστον στην φάση έκδοσης της βεβαίωσης νόμιμης λειτουργίας τους, αλλά και στην συνέχεια ανά τακτά χρονικά διαστήματα (και στο σύνολό τους), όπως γίνεται και στα ΙΚΤΕΟ. Έτσι εξασφαλίζεται η ορθή διαδικασία παροχής υπηρεσιών της επισκευής και η συντήρηση των οχημάτων με τρόπο που να εγγυάται την ασφάλεια του ίδιου του αυτοκινήτου αλλά και την οδική ασφάλεια. Σήμερα για την εξασφάλιση της νόμιμης λειτουργίας των συνεργείων επισκευής οχημάτων, των σταθμών αυτοκινήτων και των λοιπών εγκαταστάσεων, σύμφωνα με το π.δ. 78/88 όπως ισχύει, προβλέπονται τα εξής: 1. Υποχρεωτικός έλεγχος των δικαιολογητικών από τις αδειοδοτούσες Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών πριν την αναγγελία λειτουργίας των ανωτέρω εγκαταστάσεων. 2. Επιθεώρηση των ανωτέρω εγκαταστάσεων από την Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών σε διάστημα όχι μεγαλύτερο της πενταετίας από την αναγγελία λειτουργίας της Ο υποχρεωτικός έλεγχος των δικαιολογητικών που γίνεται μέχρι σήμερα για την αναγγελία λειτουργίας συνεργείων, σταθμών και λοιπών εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης οχημάτων, με την προτεινόμενη αλλαγή της διαδικασίας προτείνεται να αντικατασταθεί με δειγματοληπτικό έλεγχο των δικαιολογητικών σε χρόνο μεταγενέστερο από την αναγγελία λειτουργίας της επιχείρησης. (Διαδικασία γνωστοποίησης). Η διαδικασία της γνωστοποίησης που προτείνεται να εφαρμοστεί για την αδειοδότηση των συνεργείων επισκευής οχημάτων, σταθμών οχημάτων (parking), πλυντηρίων και των λοιπών εγκαταστάσεων του ν.4442/16 όπως ισχύει, θεωρούμε ότι θα δημιουργήσει ανυπέρβλητες δυσκολίες στην λειτουργία του κλάδου των μεταφορών για τους εξής λόγους: 1. Η ανωτέρω προτεινόμενη διαδικασία δημιουργεί έντονους προβληματισμούς λαμβάνοντας υπόψη ότι ελεγκτικός μηχανισμός που προβλέπεται στις διατάξεις του ν.4442/16 όπως ισχύει, δεν έχει συσταθεί και μάλιστα δεν έχει ακόμα εκδοθεί το κανονιστικό πλαίσιο και η δευτερογενής νομοθεσία που θα το διέπει. 2. Μετά την εφαρμογή της γνωστοποίησης εκτιμούμε ότι θα δημιουργηθούν δύο κατηγορίες συνεργείων, πριν και μετά την εφαρμογή της νέας αυτής διαδικασίας, οι οποίες θα αντιμετωπίζονται θεσμικά με διαφορετικούς τρόπους, αδικώντας πρακτικά τους εκμεταλλευτές των υφιστάμενων συνεργείων οι οποίοι λόγω του υποχρεωτικού ελέγχου των δικαιολογητικών τους λειτουργούν σύννομα, σε αντίθεση με τους εκμεταλλευτές των νέων συνεργείων που δεδομένου ότι υπόκεινται σε δειγματοληπτικό έλεγχο η νομιμότητα τους είναι αμφιλεγόμενη και αμφισβητούμενη. Με αυτόν τον τρόπο θα οδηγηθούμε έμμεσα σε νομιμοποίηση τυχόν παράνομων συνεργείων αν δεν θα ελέγχονται από κανέναν υπαρκτό μηχανισμό. 3. Η δραστηριότητα των συνεργείων επισκευής οχημάτων έχει άμεση σχέση με • το ίδιο το αυτοκίνητο • την προστασία του περιβάλλοντος και • τη εξασφάλιση της οδικής ασφάλειας καθώς το σύννομο συνεργείο εκτελεί σύννομες εργασίες επισκευής, και αποτελεί εγγυητικό παράγοντα για την ορθή λειτουργία του οχήματος. 4. Η λειτουργία συνεργείων με την διαδικασία της γνωστοποίησης σε συνδυασμό με την απουσία ελέγχου δημιουργεί ανασφαλείς καταστάσεις επισκευής οχημάτων. Τέλος, η εφαρμογή της προτεινόμενης γνωστοποίησης στην συγκεκριμένη κατηγορία εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης οχημάτων μπορεί να οδηγήσει σε ανασφαλές επενδυτικό περιβάλλον, αποτρέποντας τις υγιείς επενδύσεις. Για να δούμε τι μπορεί να συμβεί εάν η λειτουργία των συνεργείων επισκευής γίνεται με τη διαδικασία της γνωστοποίησης ας εξετάσουμε το παρακάτω σενάριο: Γίνεται μια επένδυση σε μια μονάδα επισκευής και συντήρησης οχημάτων. Μετά από κάποια χρόνια λειτουργίας και κατόπιν ελέγχου των δικαιολογητικών αποδεικνύεται παράνομη. Εδώ δημιουργούνται τα εξής προβλήματα: • Τι γίνεται με τα οχήματα που έχουν επισκευαστεί σε συνεργείο, το οποίο αποδεικνύεται εκ των υστέρων παράτυπο ή παράνομο; • Πως προστατεύεται η Οδική ασφάλεια με την κυκλοφορία οχημάτων της ανωτέρω κατηγορίας και το περιβάλλον; • Ας υποθέσουμε ότι καταστρέφεται ένας κινητήρας ή ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων ή ένα φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου (αιθάλης) ή ακόμη καίγεται ένα αυτοκίνητο. Τι γίνεται σε μία τέτοια περίπτωση και ποια η αποζημίωση από την Ασφαλιστική; • Τι γίνεται στην περίπτωση που γίνει εργατικό ή άλλο ατύχημα σε συνεργείο που αποδεικνύεται εκ των υστέρων ότι ήταν παράνομο εξ αρχής; • Τι γίνεται με την προϋπηρεσία των τεχνιτών οχημάτων που εργάζονται σε ένα συνεργείο που αποδεικνύεται εκ των υστέρων ότι ήταν παράνομο εξ αρχής; Συμπερασματικά: Κατά την άποψη της επιστημονικής ομάδας η διαδικασία της ίδρυσης με γνωστοποίηση θα μπορούσε να εφαρμοστεί μόνο σε δραστηριότητες χαμηλού κινδύνου και παρότι το νομοσχέδιο βρίσκεται σε σωστή κατεύθυνση…. Δεν πρέπει στα Συνεργεία όπου απαιτείται σημαντική επένδυση,για την διασφάλιση της εκτέλεσης των εργασιών οι οποίες θα πρέπει να είναι σύννομες, και αντικατοπτρίζεται στο κοινωνικό σύνολο με την διασφάλιση της ατομικής περιουσίας, την οδική ασφάλεια αλλά και την προστασία του περιβάλλοντος. ΠΡΟΤΑΣΗ: Για τους παραπάνω αναφερόμενους λόγους η επιστημονική ομάδα του Ινστιτούτου ΙΔΕΕΑ: • Προτείνει την εξαίρεση των συνεργείων από τον Κλάδο των Μεταφορών του σχετικού σχεδίου νόμου. • Επισημαίνει τις επιπτώσεις της παντελούς απουσίας του ελεγκτικού μηχανισμού. ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Σε περίπτωση ψήφισης του σχεδίου νόμου, προτείνει την άμεση σύσταση του ελεγκτικού μηχανισμού είτε α) με προσλήψεις μόνιμου κατάλληλου προσωπικού β) με τη δημιουργία εξωτερικού ελεγκτικού μηχανισμού που θα τελεί υπό την αυστηρή εποπτεία των αρμόδιων υπηρεσιών των Περιφερειών της Χώρας και του Υπουργείου. Η επιστημονική ομάδα Ν. Ξυδιάς Μηχ. Μηχανικός - Τεχν. Εκπαιδευτής Β. Καφαντάρης Τεχν. Μηχ. Οχημάτων – Τεχν. Εκπαιδευτής Α. Κοτσιλιέρης Τεχν. Μηχ. Οχημάτων – Αρχισυντάκτης FutureMobility.gr Χ. Βόντας Μηχ. Μηχανικός Οχημάτων – Πρόεδρος ΔΣ. ΕΔΟΕ & Σύμβουλος ΙΔΕΕΑ Γ. Καπετανάκης Τεχν. Μηχ. Οχημάτων – Τεχν. Διευθυντής ΙΔΕΕΑ Π. Καραμπίλας Τεχν. Μηχ. οχημάτων – Γ. Διευθυντής ΙΔΕΕΑ