Αρχική Αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας λαϊκών αγορών και υπαίθριου εμπορίουΆρθρο 29 Κριτήρια χορήγησης άδειας και θέσης δραστηριοποίησης και άδειας πλανόδιας δραστηριοποίησηςΣχόλιο του χρήστη Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (ΠΟΣΓΚΑμεΑ) | 26 Απριλίου 2021, 14:17
Τα κριτήρια χορήγησης άδειας και αντίστοιχης θέσης δραστηριοποίησης στις λαϊκές αγορές και το στάσιμο εμπόριο και άδειας για το πλανόδιο εμπόριο της προωθούμενης ρύθμισης εισάγουν, κατά την εκτίμησή μας, μια αναιτιολόγητη εξαίρεση / κατάργηση του θεσμοθετημένου βαθμού προστασίας των γονέων και κηδεμόνων των ατόμων με βαριές και πολλαπλές αναπηρίες, όπως, με τον υπό κατάργηση Νόμο 4497/2017 (Α’ 171), συγκαταλέγονται στους/στις δικαιούχους των αδειών επαγγελματιών πωλητών υπαίθριου εμπορίου. Παύει, συνεπώς, η ισχύς της πρόβλεψης περί δυνατότητας μοριοδοτούμενης συμμετοχής σε σχετική προκήρυξη, επί της ειδικής κατηγορίας κατανομής του 60% των θέσεων, για τα πρόσωπα που είναι: «δ. οι γονείς και κηδεμόνες ανηλίκων τέκνων με αναπηρία τουλάχιστον 50% ή προστάτες ατόμων με νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο down, εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές αναπηρίες και πολλαπλές ανάγκες εξάρτησης» (άρθρο 19, παράγραφος 2, περίπτωση δ) του Ν.4497/2017). Λαμβάνοντας υπόψη ότι η προστασία που κατοχυρώθηκε με τον παραπάνω νόμο θεμελιώθηκε, προφανώς, στο πνεύμα της αντιστάθμισης των δυσμενών επιδράσεων που ασκεί η ύπαρξη της αναπηρίας στην ικανότητα βιοπορισμού και στις ευκαιρίες πρόσβασης στην αγορά εργασίας, εν προκειμένω της εμπορικής δραστηριότητας στις υπαίθριες αγορές, τόσο για τα άτομα με αναπηρία, όσο και για τα μέλη των οικογενειών τους, φρονούμε ότι η εν λόγω κατάργησή της είναι τουλάχιστον ασυμβίβαστη με τους λόγους που την εξέθρεψαν. Με βάση τα διαλαμβανόμενα στην αιτιολογική έκθεση του Ν.4497/2017 για το άρθρο 19 και δη του σκοπούμενου κοινωνικού χαρακτήρα της αδειοδότησης στο υπαίθριο εμπόριο, με τη διευκόλυνση της εισόδου στην αγορά εργασίας προσώπων που συναντούν δυσχέρειες και χρήζουν κοινωνικής στήριξης, εγείρεται εύλογα το ερώτημα αναφορικά με το ποιας από αυτές τις συνθήκες εκτιμάται πως έχει εκλείψει η συνδρομή της στη σημερινή περίοδο της έντονης κοινωνικής και οικονομικής διακινδύνευσης, προκειμένου να θεωρηθεί αιτιολογημένη η περιστολή της εγγυητικής προστασίας της πολιτείας για τα πρόσωπα αυτά. Συνεκτιμώντας πως στο ίδιο πνεύμα, της εισαγωγής κοινωνικά αποδεκτών λύσεων, κινήθηκαν και στο παρελθόν οι αντίστοιχες νομοθετικές προβλέψεις - όπως λ.χ. η κατά προτεραιότητα, με βάση κοινωνικά κριτήρια, ποσόστωση 5% για γονείς / κηδεμόνες ατόμων με βαριές και πολλαπλές αναπηρίες αναφορικά με τις άδειες επαγγελματία πωλητή λαϊκών αγορών, υπαίθριου πλανόδιου και στάσιμου εμπορίου του Ν.4264/2014, άρθ.14, 22 (Α’ 118) – καθίσταται ακόμη πιο δυσχερής η κατανόηση του λόγου για τον οποίο τα συγκεκριμένα πρόσωπα δεν προστατεύονται από τις ρυθμίσεις του παρόντος σχεδίου, όχι μόνο αναφορικά με τις θέσεις δραστηριοποίησης επαγγελματιών πωλητών στο στάσιμο εμπόριο (άρθ. 29, παρ.2), αλλά ούτε καν με το σύστημα μοριοδότησης του Παραρτήματος 2 (παρ.1, περ.β άρθ. 29) για τις άδειες των επαγγελματιών πωλητών, από τη στιγμή που, περαιτέρω, διακρίνεται ότι άλλες ιδιότητες, παρεμφερούς ευαλωτότητας, όπως της πολυτεκνίας, εξακολουθούν να εμπίπτουν έστω στις μοριοδοτούμενες προσαυξήσεις. Κατόπιν των ανωτέρω, θεωρούμε ως θεμιτή και δίκαιη και, συνεπώς, ζητάμε να διατηρηθεί η προστασία των γονέων και κηδεμόνων ένεκα της αναπηρίας ατόμων που έχουν στη φροντίδα τους στις ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου, με τη μοριοδότηση της ιδιότητας αυτής στις περιπτώσεις δικαιούχων αδειών επαγγελματιών πωλητών ή/και τη συμπερίληψη της κατηγορίας τους στους/στις δικαιούχους αδειών για το στάσιμο εμπόριο. Στη βάση αυτή, οι προτεινόμενες προσθήκες ή/και αναδιατυπώσεις για τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 29 (με υπογράμμιση και έντονη γραμματοσειρά) έχουν ως εξής: Παράγραφος 1, κριτήρια περίπτωσης β): Προσθήκη κατηγορίας / περίπτωσης κριτηρίων που μοριοδοτείται, ως ακολούθως: «β) για τους επαγγελματίες, σύμφωνα με τη μοριοδότηση του Παραρτήματος 2: βα) ανεργία, ββ) ηλικία, βγ) τίτλοι σπουδών, βδ) πολυτεκνία και βε) ιδιότητα γονέων – νόμιμων κηδεμόνων ανηλίκων τέκνων με αναπηρία τουλάχιστον 50% ή ατόμων με νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο down, εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές αναπηρίες και πολλαπλές ανάγκες εξάρτησης και βστ) βε) προϋπηρεσία σε λαϊκή αγορά. Προσέτι, από τη συνδυαστική θεώρηση του προβλεπόμενου συστήματος μοριοδότησης της προωθούμενης ρύθμισης και εκείνου του Ν.4497/2017, θεωρούμε ως εύλογη την προσαύξηση της βαθμολογίας με 15 μόρια για τους γονείς και κηδεμόνες που έχουν στη φροντίδα τους ένα άτομο με αναπηρία, των περιπτώσεων που παραπάνω προσδιορίζεται, και με 20 μόρια στις περιπτώσεις ύπαρξης περισσότερων του ενός προστατευόμενων ατόμων με αναπηρία ή/και μονογονεϊκής οικογένειας. Σημειώνουμε, επίσης, πως η αποδοχή της μοριοδότησης της συγκεκριμένης κατηγορίας συμπαρασύρει, αναμενόμενα, τροποποιήσεις στο περιεχόμενο του Παραρτήματος 2 του σχεδίου νόμου, καθιστώντας αναπόφευκτα τούτο, υποκείμενο σε εσωτερικές αναθεωρήσεις για την απόδοση της κατ’ ανώτατο όριο πρόβλεψης των 100 μορίων (άρθρο 28, παρ. 1 σχεδίου νόμου). Παράγραφος 2, περίπτωση α): Προσθήκη κατηγορίας που περιλαμβάνεται στους/στις δικαιούχους αδειών ως εξής: «α) κάθε αρμόδια αρχή χορηγεί τις άδειες με τις αντίστοιχες θέσεις δραστηριοποίησης επαγγελματιών πωλητών σε άνεργα άτομα με αναπηρία από οποιαδήποτε αιτία, με ποσοστό αναπηρίας ανικανότητας τουλάχιστον 50%, καθώς και σε γονείς και νόμιμους κηδεμόνες ανηλίκων τέκνων με αναπηρία τουλάχιστον 50% ή ατόμων με νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο down, εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές αναπηρίες και πολλαπλές ανάγκες εξάρτησης. Κριτήρια για τη χορήγηση είναι η ανεργία και η ανικανότητα λόγω αναπηρίας του προσώπου για το οποίο ασκείται είτε το προσωποπαγές είτε το έμμεσο δικαίωμα προστασίας από την αναπηρία».