Αρχική Αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας λαϊκών αγορών και υπαίθριου εμπορίουΜΕΡΟΣ Α΄ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΥΠΑΙΘΡΙΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ Άρθρο 1 ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ ΛΑΪΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΔΡΑΜΑΣ | 28 Απριλίου 2021, 16:03
ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΔΡΑΜΑΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΛΑΪΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ Όπως γνωρίζουμε τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από την Πέμπτη 15 Απριλίου 2021 έως και την Πέμπτη 29 Απριλίου 2021 το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τη λειτουργία του υπαίθριου εμπορίου στο οποίο περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις για τη λειτουργία των λαϊκών αγορών. Το σχέδιο νόμου φέρει τον τίτλο: «Αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των λαϊκών αγορών και του υπαίθριου εμπορίου» και σκοπό έχει την κατάργηση και αντικατάσταση εν συνόλω του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου που ισχύει για το υπαίθριο εμπόριο, ήτοι του ν. 4497/2017 «Άσκηση υπαίθριων εμπορικών δραστηριοτήτων, εκσυγχρονισμός της επιμελητηριακής νομοθεσίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 171). Στην Ελλάδα ο θεσμός των λαϊκών αγορών έχει μεγάλη ιστορία. Το γνωστό σε όλους μας «παζάρι» πραγματοποιούνταν σε μεγάλα οικιστικά κέντρα ήδη από τα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Τότε οι παραγωγοί (αγρότες, κηπουροί, κτηνοτρόφοι, βιοτέχνες που κατασκεύαζαν ιδίως, υποδήματα, δισάκια και σχοινιά κ.α.) από την γύρω περιοχή πωλούσαν την παραγωγή τους απευθείας στους καταναλωτές. Νομικά οι λαϊκές αγορές καθιερώθηκαν επί κυβέρνησης Ελευθερίου Βενιζέλου το έτος 1929. Τρία χρόνια αργότερα, ιδρύθηκε το Ταμείο Λαϊκών Αγορών. Από τότε μέχρι σήμερα οι λαϊκές αγορές, πέρασαν από πολλά στάδια εξέλιξης πάντα όμως ήταν μέρος της ζωής, της κουλτούρας και του πολιτισμού μας. Ο βασικός πυλώνας των λαϊκών αγορών είμαστε εμείς οι παραγωγοί του πρωτογενούς τομέα οι οποίοι όχι μόνο αγωνιζόμαστε όλα αυτά τα χρόνια για την διατήρηση του θεσμού αλλά είμαστε και υπέρμαχοι του εκσυγχρονισμού, της διαφάνειας, των ελέγχων στις λαϊκές αγορές, του υγιούς ανταγωνισμού, της απρόσκοπτης δραστηριοποίησης των παραγωγών στις λαϊκές αγορές της ελληνικής επικράτειας και της ενίσχυσης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης προς όφελος των Καταναλωτών. Στο γενικό αυτό πλαίσιο συνηγορούμε υπέρ του νέου σχεδίου νόμου, εκθέτουμε όμως τις αντιρρήσεις μας όσον αφορά στις κάτωθι αναφερόμενες ρυθμίσεις του, διατυπώνοντας ταυτόχρονα τις προτάσεις μας για την αποδοτικότερη πρακτική εφαρμογή του προς ψήφιση σχεδίου νόμου. Ειδικότερα: 1)Σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ 2: «Αρμόδιες Αρχές …..Με απόφαση του οικείου φορέα λειτουργίας της λαϊκής αγοράς (Περιφέρεια ή Δήμος, κατά περίπτωση) δύναται να ιδρύεται νομικό πρόσωπο το οποίο αναλαμβάνει εν συνόλω τις αρμοδιότητες του φορέα λειτουργίας στη διαχείριση και τη λειτουργία των λαϊκών αγορών ευθύνης του». Θεωρούμε πως θα πρέπει να διευκρινιστεί η νομική οντότητα που μπορεί να δημιουργήσει ένας φορέας λειτουργίας υπαίθριας αγοράς. Περαιτέρω διαπιστώνουμε ότι για τη λειτουργία των λαϊκών αγορών εμπλέκονται πλέον πολλές αρχές η κατανομή των αρμοδιοτήτων των οποίων έχει περιπλακεί. Συγκεκριμένα για την έκδοση της προκήρυξης λαϊκών αγορών αρμόδιες Αρχές ορίζονται οι Περιφέρειες. Την ίδια στιγμή και στο εδ. γ΄του άρθρου 5 αναφέρεται ότι αρμόδια Αρχή για την ψηφιακή έκδοση της άδειας δραστηριοποίησης είναι η κατά τόπους αρμόδια Περιφέρεια. Στο εδάφιο ζ΄ του ως άνω άρθρου, οι Δήμοι ορίζονται ως αρμόδιοι για τη ψηφιακή χορήγηση της βεβαίωσης δραστηριοποίησης, χωρίς να γίνεται κατανοητό ποια είναι η διαφορά μεταξύ άδειας δραστηριοποίησης και βεβαίωσης δραστηριοποίησης και γιατί το ένα έγγραφο το εκδίδει η Περιφέρεια και το άλλο ο Δήμος της κατοικίας του πωλητή. Επίσης στο άρθρο 5 παρ. 5: Αρμόδια Αρχή για την αναπλήρωση – υποβοήθηση πωλητή είναι η περιφέρεια όταν αρμόδιος για την έκδοση της άδειας είναι ο Δήμος για τις περιοχές εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης, ομοίως για την αλλαγή λαϊκών αγορών αρμόδιες κατά την παράγραφο 7 είναι οι Περιφέρειες. Προτείνουμε τη βελτίωση της εν λόγω διάταξης με την πρόβλεψη της συμμετοχής εκπροσώπου των παραγωγών στο νομικό πρόσωπο ώστε να μην καταστρατηγούνται τα δικαιώματα των παραγωγών και να διασφαλίζεται η διαφάνεια. 2) Σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ 2 : «Ίδρυση, μετακίνηση, επέκταση και κατάργηση λαϊκών αγορών-Πρότυπες λαϊκές αγορές 2. Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου κατά την παρ. 1 κοινοποιείται στην οικεία περιφέρεια. Σε περίπτωση ίδρυσης νέας λαϊκής αγοράς, η απόφαση αυτή συνοδεύεται από αίτημα είτε για κάλυψη των νέων θέσεων με τη διαδικασία της προκήρυξης είτε για τη χορήγηση νέων θέσεων δραστηριοποίησης ανά κατηγορία προϊόντων για τη στελέχωση της αγοράς. …(εδ δ).Σε κάθε νέα λαϊκή αγορά η αναλογία των θέσεων παραγωγών προς επαγγελματίες πωλητές είναι 1 προς 1". Θα πρέπει κατά τη γνώμη μας να διασαφηνιστεί ο τρόπος με τον οποίο θα χορηγούνται οι θέσεις σε μία νέα λαϊκή αγορά σύμφωνα με το προαναφερόμενο άρθρο καθώς όπως προκύπτει από την διατύπωσή του, αφενός μεν η κάλυψη θα γίνεται με προκήρυξη ,αφετέρου θα μπορεί να γίνει με “….τη χορήγηση νέων θέσεων δραστηριοποίησης ανά κατηγορία προϊόντων για τη στελέχωση της αγοράς….”. Όσον αφορά στο εδάφιο δ της παραγράφου 2 , αυτό θα πρέπει να ισχύσει σε όλες τις λαϊκές αγορές, ήτοι όχι μόνο στις νέες αλλά και στις υφιστάμενες στις οποίες ομοίως η αναλογία των θέσεων παραγωγών και επαγγελματιών πωλητών θα πρέπει να είναι 1 προς 1. 3)Σύμφωνα με το άρθρο 24: «Προκήρυξη αδειών στο υπαίθριο εμπόριο – θέσεις δραστηριοποίησης και δικαίωμα πλανόδιας δραστηριοποίησης» …….. Προτείνουμε να μην θεσμοθετηθεί η διαδικασία της έκδοσης προκήρυξης για τη συμμετοχή των παραγωγών στις λαϊκές αγορές όσον αφορά στις θέσεις και στις άδειες και η θέση δραστηριοποίησης να αντικατασταθεί με την άδεια παραγωγού λαϊκών αγορών όπως ισχύει σήμερα. Θεωρούμε ότι με τη θεσμοθέτηση της έκδοσης Προκήρυξης πρόκειται να σταματήσει η έκδοση των νέων Παραγωγικών Αδειών καθώς οι Φορείς Λειτουργίας στην σπάνια περίπτωση που θα προκύπτουν κενές Θέσεις θα προκηρύσσουν αυτές επιλέγοντας τες με τα αντίστοιχα προϊόντα πώλησης. Έτσι όμως ο υποψήφιος ενδιαφερόμενος παραγωγός θα βρίσκεται σε συνεχή αβεβαιότητα για το αν και πότε θα εκδοθεί η αντίστοιχη προκήρυξη προκειμένου να υποβάλλει αίτηση και να διαθέσει την παραγωγή του. 4)Σύμφωνα με το άρθρο 25 παρ 6: «Ειδικοί όροι για την προκήρυξη αδειών σε νέους πωλητές και χορήγησης δραστηριοποιήσεων σε νέους και υφιστάμενους πωλητές 6. Με απόφαση του περιφερειάρχη ή δημάρχου, κατά περίπτωση συγκροτείται πενταμελής επιτροπή ελέγχου και αξιολόγησης των αιτήσεων, καθώς και τριμελής επιτροπή ενστάσεων από υπαλλήλους της περιφέρειας ή του δήμου. Ως γραμματείς των Επιτροπών ορίζονται υπάλληλοι της περιφέρειας ή του δήμου. Η θητεία των επιτροπών ορίζεται σε ένα (1) έτος. Η απόφαση συγκρότησης των επιτροπών περιλαμβάνεται στους όρους της προκήρυξης." Προτείνουμε στις ως άνω επιτροπές να προβλεφθεί και η συμμετοχή ενός τουλάχιστον εκπροσώπου των παραγωγών ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια και η αμεροληψία της κρίσης τους. 5)Σύμφωνα με το άρθρο 27 παρ 1: «Όροι συμμετοχής σε προκήρυξη 1.Κάθε υποψήφιος (φυσικό ή νομικό πρόσωπο όπου επιτρέπεται) συμμετέχει σε προκήρυξη:…» Προτείνουμε να διαγραφεί η φράση «νομικό πρόσωπο» και να αντικατασταθεί από τον όρο «συνεταιρισμός» ο οποίος προβλέπεται ρητά στο άρθρο 26 παρ 1 γ. Σύμφωνα με το άρθρο 27 παρ 7: «Όροι συμμετοχής σε προκήρυξη: …. 7.Υφιστάμενοι αδειούχοι καθώς και όσοι αποκτήσουν άδεια με τις διατάξεις του παρόντος δύνανται να λαμβάνουν μέρος σε προκήρυξη για χορήγηση θέσης δραστηριοποίησης σε λαϊκή αγορά, μόνο σε διαφορετική περιφέρεια από εκείνες στις οποίες ήδη δραστηριοποιούνται». Η παράγραφος ως είναι διατυπωμένη αποκλείει τη συμμετοχή υφιστάμενου αδειούχου σε οποιαδήποτε προκήρυξη για την Περιφέρεια που ήδη δραστηριοποιείται ο πωλητής, επαγγελματίας ή παραγωγός. Η παράγραφος πρέπει να απαλειφτεί στο σύνολό της. 6)Σύμφωνα με το άρθρο 28 και 29: Άρθρο 28: «Διαδικασία για τη χορήγηση αδειών σε νέους πωλητές και δραστηριοποιήσεων σε νέους και υφιστάμενους πωλητές 1.Οι άδειες δραστηριοποίησης στις λαϊκές αγορές, το στάσιμο και το πλανόδιο εμπόριο, παραγωγού και επαγγελματία πωλητή χορηγούνται μέσω προκήρυξης, με μοριοδότηση των κριτηρίων του άρθρου 29. Τα κριτήρια αποδίδουν κατ’ ανώτατο όριο 100 μόρια, σύμφωνα με τα Παραρτήματα 1 και 2. 2. Σε περίπτωση ισοβαθμίας, η θέση δραστηριοποίησης και το δικαίωμα πλανόδιας δραστηριοποίησης, χορηγούνται ως εξής: α) Παραγωγός πωλητής: Κριτήριο για τη χορήγηση αποτελεί το εκκαθαριστικό σημείωμα του τελευταίου οικονομικού έτους με τον μεγαλύτερο κύκλο εργασιών (τζίρος).» Άρθρο 29: «Κριτήρια χορήγησης άδειας και θέσης δραστηριοποίησης και άδειας πλανόδιας δραστηριοποίησης» 1. Τα κριτήρια χορήγησης άδειας με τις αντίστοιχες θέσεις δραστηριοποίησης και άδειας πλανόδιας δραστηριοποίησης είναι: α) για τους παραγωγούς πωλητές σύμφωνα με τη μοριοδότηση του Παραρτήματος 1: αα) ηλικία, αβ) πολυτεκνία, αγ) τίτλοι σπουδών, αδ) εντοπιότητα και αε) ορθή γεωργική πρακτική. Προτείνουμε να μην συμπεριληφθούν οι τίτλοι σπουδών στα κριτήρια χορήγησης άδειας καθώς θεωρούμε ότι η μοριοδότηση των τίτλων σπουδών δεν ενδείκνυται στις λαϊκές αγορές όπου η πλειονότητα των παραγωγών δεν τους διαθέτει. Είναι άλλωστε γνωστό ότι οι παραγωγοί απασχολούμενοι σχεδόν αποκλειστικώς με τον πρωτογενή τομέα ο οποίος απαιτεί πολλές ώρες καθημερινής εργασίας δεν διαθέτουν τον απαιτούμενο χρόνο για εκπαιδευτική ανέλιξη. Όσον αφορά στο κριτήριο για τη χορήγηση θέσης δραστηριοποίησης σε περίπτωση ισοβαθμίας , ήτοι στο εκκαθαριστικό σημείωμα του τελευταίου οικονομικού έτους με τον μεγαλύτερο κύκλο εργασιών (τζίρος)» θεωρούμε ότι θα πρέπει να αντικατασταθεί από την επιλογή μετά από τη διαδικασία της κλήρωσης ώστε να μην ευνοούνται οι μεγαλοπαραγωγοί. 7)Σύμφωνα με το άρθρο 30 παρ 3: «Δικαιολογητικά για τη χορήγηση και τη διατήρηση της άδειας για δραστηριοποίηση»: 3.Ο πωλητής προκειμένου να αιτηθεί άδεια με τις αντίστοιχες θέσεις δραστηριοποίησης ή άδεια πλανόδιας δραστηριοποίησης (για πρώτη φορά ή ανανέωση αυτής), καθώς και κατά τη διάρκεια του χρόνου δραστηριοποίησής του, όπως και για τη χορήγηση θέσεων δραστηριοποίησης και άδειας πλανόδιας δραστηριοποίησης, οφείλει να διατηρεί σε ισχύ και επικαιροποιημένα τα ακόλουθα στοιχεία-δικαιολογητικά, καθώς και τα δικαιολογητικά της παρ. 4, τα οποία αναζητεί σε κάθε περίπτωση αυτεπάγγελτα, εφόσον είναι δυνατόν, η αρμόδια αρχή χορήγησης της θέσης και δραστηριοποίησης. ………. β) Αποδεικτικό ενημερότητας του άρθρου 12 του ν. 4174/2013 (Α΄ 170). Το αποδεικτικό ενημερότητας του άρ.12 ν.4174/2013 (φορολογική ενημερότητα”) θα πρέπει να διαγραφεί καθώς ο Συνήγορος του Πολίτη με το από 22-3-2018 έγγραφό του έκρινε παράνομη και αντισυνταγματική την υποχρεωτική προσκόμιση φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας για την ανανέωση της άδειας πωλητή. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο ως άνω έγγραφο: «Ως εκ τούτου, οι νοµοθετικές διατάξεις των άρθ. 9 παρ.1-δ και 11 παρ. 2 Ν. 4497/2017 που θέτουν ως προϋπόθεση της έκδοσης ή ανανέωσης αδειών υπαίθριου εµπορίου, την προσκόµιση ασφαλιστικής και φορολογικής ενηµερότητας εισάγουν διακριτική µεταχείριση της συγκεκριµένης επαγγελµατικής κατηγορίας, η οποία δεν είναι νοµικά και ηθικά ανεκτή». 8)Σύμφωνα με το άρθρο 32 παρ 6: «Ανανέωση άδειας δραστηριοποίησης πωλητών στο υπαίθριο εμπόριο 6. Αναγκαίος όρος για την επαναχορήγηση θέσης σε λαϊκές αγορές και στο στάσιμο εμπόριο, καθώς και του δικαιώματος για πλανόδια δραστηριοποίηση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 37, είναι η πώληση του 70% τουλάχιστον της δηλωθείσας ποσότητας στο ΟΣΔΕ για τα είδη που αναφέρονται στην άδειά του, που πιστοποιείται από τις δηλωθείσες ποσότητες στην ψηφιακή πλατφόρμα e-Καταναλωτής σύμφωνα την παρ. 2 του άρθρου 41» Πρότασή μας είναι να αποσυρθεί η ως άνω ρύθμιση καθώς είναι εξαιρετικά επαχθής για τους παραγωγούς η πρόβλεψη του ποσοστού του 70% ενώ δεν λαμβάνονται υπόψη φυσικά αιτία που μπορεί να οδηγήσουν σε απώλεια – καταστροφή των δηλωθέντων στο ΟΣΔΕ ποσοτήτων, με αποτέλεσμα ακόμα και ένα γεγονός που οφείλεται σε ανωτέρα βία να παίξει καθοριστική σημασία στη μη επαναχορήγηση της θέσης. 9)Σύμφωνα με το άρθρο 37: «Απώλεια θέσης δραστηριοποίησης και δικαιώματος πλανόδιας δραστηριοποίησης – Ανάκληση άδειας» …… 3. Λόγοι απώλειας είναι επίσης: δ) Η μη πώληση των προϊόντων τους σε ποσοστό τουλάχιστον 70% επί της δηλωθείσας στο ΟΣΔΕ/ΕΛΓΑ ποσότητας των ειδών πώλησης που αναφέρονται στην άδεια του (αφορά τον παραγωγό πωλητή) κατά την ανανέωση της άδειας, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 32. Προτείνουμε να διαγραφεί ο ως άνω λόγος απώλειας της θέσης δραστηριοποίησης όπως και ανωτέρω στο υπο στοιχ 5. ε) Η βεβαίωση παράβασης κατά τη διενέργεια ελέγχου, από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα μη έκδοσης ταμειακής απόδειξης για τρεις (3) φορές. Επιπροσθέτως, επιβάλλεται στους παραβάτες ανάκληση όλων των θέσεων δραστηριοποίησής τους, η οποία συνεπάγεται ταυτόχρονη απώλεια δικαιώματος συμμετοχής σε προκήρυξη θέσης δραστηριοποίησης και πλανόδιας δραστηριοποίησης για τρεις (3) μήνες. Προτείνουμε να αποσυρθεί η συγκεκριμένη ρύθμιση καθώς θεωρούμε ότι η κύρωση που προβλέπεται με την ως άνω διάταξη δεν είναι ανάλογη με την βαρύτητα της παράβασης. 6. Σε περίπτωση κατά την οποία ο πωλητής (παραγωγός και επαγγελματίας) ορίζει αναπληρωτή για χρονικό διάστημα που υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες εντός δύο (2) ετών, χάνει τη θέση δραστηριοποίησης, καθώς και το δικαίωμα για πλανόδια δραστηριοποίηση Προτείνουμε ομοίως να αποσυρθεί ο ως άνω λόγος απώλειας της θέσης δραστηριοποίησης ως ιδιαιτέρως επαχθής . 10) Σύμφωνα με το άρθρο 39: «Καθορισμός τελών δραστηριοποίησης πωλητών Για τη δραστηριοποίηση σε θέση (λαϊκές αγορές, αγορές χειροτεχνών-καλλιτεχνών, βραχυχρόνιες αγορές, στάσιμο εμπόριο) και πλανοδίως (πλανόδιο εμπόριο) ισχύουν τα ακόλουθα: α. Οι υφιστάμενοι κατά την έκδοση του παρόντος κάτοχοι άδειας πωλητές (παραγωγοί και επαγγελματίες πωλητές) λαϊκών αγορών, στάσιμου και πλανόδιου εμπορίου καταβάλλουν ημερήσιο τέλος θέσης για τη δραστηριοποίηση σε λαϊκές αγορές και την κάλυψη των πάσης φύσεως λειτουργικών αναγκών της λαϊκής αγοράς. Με απόφαση του Φορέα Λειτουργίας της λαϊκής αγοράς, καθορίζονται το ύψος του ημερήσιου τέλους, ο τρόπος καταβολής του και κάθε άλλο ζήτημα, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος». Προτείνουμε να διαγραφεί η καταβολή του ημερήσιου τέλους θέσης για τη δραστηριοποίησή μας στις λαϊκές αγορές ανεξάρτητα από την παρουσία μας. 11)Σύμφωνα με το άρθρο 41 παρ 2 : «Πληροφοριακό Σύστημα Υπαίθριου Εμπορίου 2. Στο πληροφοριακό σύστημα για το υπαίθριο εμπόριο λειτουργεί ψηφιακή πλατφόρμα, η οποία διαλειτουργεί με την ψηφιακή πλατφόρμα e-Καταναλωτής της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, στην οποία ο κάθε δραστηριοποιούμενος στην αγορά πωλητής εισάγει, κατά την περίοδο λειτουργίας της αγοράς, καθημερινά έως τις 8:00 π.μ., τα στοιχεία της παρ. 3. Η παράλειψη της ανωτέρω καταχώρησης επιφέρει πρόστιμο ύψους πεντακοσίων (500,00) ευρώ, κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις του παρόντος για τις κυρώσεις». Προτείνουμε να αποσυρθεί η ως άνω νομοθετική ρύθμιση καθώς όπως γίνεται αντιληπτό από την καθημερινή πρακτική μας δεν είναι εφικτό να καταχωρούμε καθημερινά εως τις 08: 00 στο πληροφοριακό σύστημα τις ποσότητες, την τιμή εκκίνησης ανά προϊόν λόγω του υπερβολικού φόρτου εργασίας (Ως γνωστόν η προετοιμασία για τη μεταφορά της παραγωγής μας και η ανάπτυξη των πάγκων στις λαϊκές αγορές ξεκινάει από τις 06:00 το πρωί) και της έλλειψης τεχνογνωσίας πολλών παραγωγών, θεωρούμε δε ότι η προβλεπόμενη κύρωση δεν είναι ανάλογη της βαρύτητας της παράβασης. 12) Σύμφωνα με το άρθρο 52 Μεταβατικές διατάξεις 8. Υφιστάμενοι, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, κάτοχοι άδειας παραγωγού πωλητή λαϊκών αγορών, δύνανται να αιτηθούν στην αρμόδια αρχή του άρθρου 5 τη μετατροπή της άδειάς τους σε άδεια επαγγελματία πωλητή ως ακολούθως : Προτείνουμε να διαγραφεί η παράγραφος 8 που δίνει την δυνατότητα στους παραγωγούς να μετατρέψουν την άδεια τους σε εμπορική, γιατί με τον τρόπο αυτό καταστρατηγείται ο θεσμός των λαϊκών αγορών και απειλείται το παραγωγικό κομμάτι αυτών. Είναι πρόδηλο πως αν το Παραγωγικό Στοιχείο συρρικνωθεί και ενισχυθεί το εμπορικό Στοιχείο οι Λαϊκές Αγορές θα χάσουν την φιλοσοφία τους, την ταυτότητα τους και τον σκοπό για τον οποίο ιδρύθηκαν. Προτείνουμε ακόμη, όταν διαπιστώνεται έλλειψη προϊόντων που οφείλεται στις καιρικές συνθήκες ή φυσικές καταστροφές με απώλεια καλλιεργειών, να δίνεται η δυνατότητα, οι παραγωγοί να προμηθεύονται με τα νόμιμα παραστατικά έως και το 1/3 της δηλωθείσας ποσότητας ίδιων προϊόντων στο ΟΣΔΕ και να τα διαθέτουν στις Λαϊκές Αγορές. Οι λαϊκές αγορές χρειάζονται εκσυγχρονισμό. Θα πρέπει όμως ο εκσυγχρονισμός αυτός να γίνει προς την κατεύθυνση της διασφάλισης πρωτίστως των συμφερόντων των παραγωγών πωλητών ώστε αυτοί να παρέχουν στους καταναλωτές προϊόντα άριστης ποιότητας, ασφαλή και σε ικανοποιητικές τιμές. Δράμα,28-04-2021 Οι παραγωγοί της λαϊκής αγοράς Δράμας