Αρχική Εκσυγχρονισμός του δικαίου ανταγωνισμού για την ψηφιακή εποχή-Τροποποίηση ν. 3959/2011 & ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018Άρθρο 46 Αλληλεπίδραση μεταξύ αιτήσεων απαλλαγής από πρόστιμα και κυρώσεις σε φυσικά πρόσωπα – Τροποποίηση άρθρου 44 του ν. 3959/2011 (Άρθρο 23 Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1)Σχόλιο του χρήστη ΦΛΩΡΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ | 9 Αυγούστου 2021, 17:39
Στο σημείο αυτό βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα κλειδιά στην διαρκή μάχη κατά των καρτέλ. Όσες ώρες και αν συνεδριάσει η ΕΠΑΝΤ, όσους μήνες και αν μελετάει κάποια υπόθεση, όλα είναι αδιάφορα για τους εγκληματίες του λευκού κολλάρου καθώς γνωρίζουν εξ αρχής τι πρόστιμο θα πληρώσουν και το έχουν προϋπολογίσει στα έξοδά τους. Το μοναδικό που τους απασχολεί, το οποίο θα αποτελούσε καταλυτικό παράγοντα για την καταπολέμηση των καρτέλ, είναι οι προσωπικές ποινικές ευθύνες. Η πλήρης αποτυχία της νομοθεσίας στο συγκεκριμένο σημείο δεν είναι δύσκολο να διαπιστωθεί αν αναζητηθούν στα δικαστήρια της Ευελπίδων οι δικογραφίες που έχει στείλει η ΕΠΑΝΤ και μελετηθούν τα αποτελέσματά τους. Θα διαπιστωθεί πολύ εύκολα ότι από όλους όσους έχουν τιμωρηθεί από την ΕΠΑΝΤ, στα ποινικά δικαστήρια έχουν καταδικαστεί ελάχιστοι άνθρωποι με ποινές που πρακτικά τους είναι αδιάφορες. Και όμως το ενδεχόμενο της ποινικής καταδίκης είναι το μοναδικό που τρομάζει όλους εκείνους που αποφασίζουν και εκτελούν τις καταχρηστικές πρακτικές του ανταγωνισμού. Οι προτάσεις μου είναι οι ακόλουθες 1. Να αλλάξει επιτέλους αυτή η απαράδεκτη προβλεπόμενη ποινή του χρηματικού προστίμου για την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης και να προβλεφθεί ποινή φυλάκισης ανάλογη με αυτή της εναρμονισμένης πρακτικής. Είναι δεδομένο ότι οι εταιρείες γνωρίζουν ότι κατέχουν δεσπόζουσα θέση σε μία αγορά. Το επιχείρημά τους με το οποίο ζητάνε τη συμπάθεια του νομοθέτη και απαλλάσσονται από ποινικές ευθύνες διαχρονικά είναι ότι δεν γνωρίζουν ότι κατέχουν δεσπόζουσα θέση σε μία αγορά. Αυτό εύκολα μπορεί να αντιμετωπισθεί εάν προβλεφθεί ποινή φυλάκισης για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης για όλες εκείνες τις περιπτώσεις όπου η ΕΠΑΝΤ έχει ερευνήσει μία σχετική αγορά είτε προληπτικά είτε στα πλαίσια μιας συγκεκριμένης υπόθεσης και είναι πλέον γνωστό ότι στη συγκεκριμένη αγορά μία εταιρεία κατέχει δεσπόζουσα θέση ή υπάρχει συλλογική δεσπόζουσα θέση. Στην περίπτωση αυτή κανένα λόγος απαλλαγής δεν υπάρχει και οι υπεύθυνοι των εγκλημάτων θα πρέπει να τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης 2. Η καθυστέρηση της ΕΠΑΝΤ να δημοσιεύσει τις αποφάσεις της είναι ένα δώρο προς τους εγκληματίες καθώς οδηγεί στην παραγραφή. Θα πρέπει με την ανακοίνωση (όχι τη δημοσίευση) της απόφασης η ΕΠΑΝΤ να αποστέλλει σχετικό κείμενο στον εισαγγελέα ώστε να ασκηθεί η ποινική δίωξη με βάση την αρχική απόφαση και να ανασταλεί η διαδικασία (με εισαγγελική απόφαση) έως ότου δημοσιευθεί η πλήρης απόφαση (όπως προβλέπει σχετικά ήδη η νομοθεσία). Η άσκηση ποινικής δίωξης κατά συγκεκριμένων προσώπων είναι απλή καθώς η ΕΠΑΝΤ έχει ήδη διαπιστώσει ποιες περιόδους έγινε το έγκλημα και γνωρίζει ποια πρόσωπα είχαν την ευθύνη το διάστημα αυτό. 3. Όταν η απόφαση της ΕΠΑΝΤ πάει στην Εισαγγελία, στην περίπτωση που ανάμεσα στους κατηγορούμενους είναι κάποιος αλλοδαπός, η Εισαγγελία θα αναζητήσει αρχικά κάποια διεύθυνση για να κοινοποιήσει το κλητήριο θέσπισμα. Αυτό αποτελεί βασική αιτία να μην βρεθεί ποτέ νομότυπα ο αλλοδαπός κατηγορούμενος, πολλές φορές επικεφαλής του εγκλήματος της πολυεθνικής, και φυσικά να μην δικαστεί ποτέ. Με την ωραία αυτή η ευκαιρία οι συγκατηγορούμενοι του επικαλούνται ότι εκείνος ευθύνεται και αθωώνονται επίσης. Η λύση είναι πολύ απλή, με την έναρξη της διαδικασίας ενώπιον της ΕΠΑΝΤ, ζητείται από τους συνηγόρους κάθε εταιρείας να καταθέσουν ακριβή στοιχεία για το ποια πρόσωπα είχαν την ευθύνη για όλο το διάστημα που εξετάζει η ΕΠΑΝΤ, ανεξάρτητα πιθανόν παραγράφων που θα προκύψουν στη συνέχεια, και ζητούνται τα ακριβή στοιχεία διαμονής των προσώπων αυτών. Με την σχετική πρόβλεψη, οι συνήγοροι είναι υποχρεωμένοι να τους ενημερώσουν ότι ερευνώνται από την ΕΠΑΝΤ και ότι αν αλλάξουν στοιχεία (πχ διεύθυνση διαμονής) υποχρεούνται να το κοινοποιήσουν στην ΕΠΑΝΤ. Με αυτόν τον τρόπο διευκολύνεται το έργο της Εισαγγελίας και οι αλλοδαποί κατηγορούμενοι απολογούνται στη Δικαιοσύνη. Το ανάλογο φυσικά θα ισχύει για όλα τα στελέχη των υπό έλεγχο επιχειρήσεων, και για όσους ζουν στην Ελλάδα όπου πολλές φορές αναζητούνται και δεν βρίσκονται ποτέ γιατί έχουν εξαφανίσει τα ίχνη τους.