Αρχική Στρατηγικές επενδύσεις και βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών στις ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσειςΆρθρο 36 Διαδικασίες Υποβολής και Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 13 του ν. 4399/2016Σχόλιο του χρήστη Κουτούλας Περικλής | 7 Σεπτεμβρίου 2021, 14:49
Με βάση το άρθρο 36 του σχεδίου νόμου τροποποιείται το ύψος των επενδυτικών σχεδίων τα οποία υποβάλλονται στις Διευθύνσεις των Περιφερειών της Χώρας από €3 εκ. ευρώ σε €1 εκ. ευρώ. Η προσδοκία όλων των εμπλεκομένων ήταν να αυξηθεί το όριο αυτό από €3 εκ. σε €5 εκ. και σε καμία περίπτωση φυσικά να μειωθεί. Άλλωστε μικρή επίπτωση θα έχει στον φόρτο εργασίας των ΔΙΑΠ καθώς τα έργα με προϋπολογισμό < €1 εκ. αντιπροσωπεύουν το 70% περίπου των προτάσεων που υποβάλλονται. Αντίθετα τα έργα με μεγαλύτερο προϋπολογισμό αφορούν επενδυτικά σχέδια πιο ώριμα, τα οποία υλοποιούνται από επιχειρήσεις με οργανωμένες δομές (π.χ. άρτια στελεχωμένα λογιστήρια & τεχνικά τμήματα), επιβαρύνοντας ελάχιστα τις υπηρεσίες. Αντίθετα η συγκέντρωση των έργων αυτών στην ΓΔΙΕ το μόνο που θα επιφέρει θα είναι επιπλέον φόρτο εργασίας σε μια υπερκορεσμένη υπηρεσία και νέες καθυστερήσεις (η εμπειρία του 3299/04 δεν είναι καθόλου μακρινή και όλοι βιώσαμε τις συνέπειες της συγκέντρωσης των πολλών επενδύσεων στην ΓΔΙΕ, τις μεγάλες καθυστερήσεις ακόμα και όταν η υπηρεσία είχε περισσότερα στελέχη.) Η σημαντική εμπειρία της και οι γνώσεις των στελεχών της ΓΔΙΕ σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσουν την γνώση των ΔΙΑΠ για τις τοπικές επιχειρήσεις & κλάδους, τις ανάγκες της περιοχής αλλά και την ευελιξία και αμεσότητα των ΔΙΑΠ. Η συγκέντρωση των έργων λοιπόν στην ΓΔΙΕ, η απαξίωση των ΔΙΑΠ και η κατάργηση της αντίστοιχης υπηρεσίας στο Υπ. ΜΑ-ΘΡΑ θα οδηγήσει σε μεγάλες καθυστερήσεις και θα έχει τα αντίθετα αποτελέσματα από τα προσδοκώμενα, οδηγώντας στην σημαντική απώλεια τεχνογνωσίας η οποία φυσικά δεν θα είναι διαθέσιμη όταν απαιτηθεί (καθώς το σύνολο των εμπλεκομένων θεωρεί ότι οι συνθήκες που θα διαμορφωθούν θα επιβάλλουν την αποκέντρωση των έργων και πάλι). Αξιοποιώντας την τεχνογνωσία των ΔΙΑΠ και τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα (ευελιξία, αμεσότητα) παρέχεται η δυνατότητα για την περαιτέρω αποκέντρωση του διοικητικού φόρτου της ΓΔΙΕ, αυξάνοντας το όριο των προϋπολογισμών των έργων που θα διαχειρίζονται οι ΔΙΑΠ (από 3 εκ σε 5 εκ.). Συνεπώς όχι μόνο δεν θα πρέπει να μειωθεί το ανώτατο όριο των έργων που θα διαχειρίζονται οι περιφέρειες αλλά αντίθετα επιβάλλεται να αυξηθεί.