Αρχική Στρατηγικές επενδύσεις και βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών στις ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσειςΚΕΦΑΛΑΙΟ Θ’ ΠΡΟΕΓΚΡΙΣΗ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΩΝ ΑΔΕΙΩΝ Άρθρο 29 Προέγκριση οικοδομικής άδειας για τις Στρατηγικές επενδύσεις– Τροποποίηση του άρθρου 35 του ν. 4495/2017Σχόλιο του χρήστη WWF Ελλάς | 8 Σεπτεμβρίου 2021, 19:28
Με την προτεινόμενη τροποποίηση του καθεστώτος των οικοδομικών αδειών (35 ν. 4495/2017), διατηρείται η κατάργηση της προέγκρισης οικοδομικής άδειας για τις «επενδύσεις, οι οποίες έχουν υπαχθεί ή υπάγονται στον ν. 3986/2011 (Α΄ 152)» (νέα παρ. 4) – επενδύσεις, δηλαδή, που αφορούν την αξιοποίηση δημόσιων ακινήτων που εντάσσονται στο ΤΑΙΠΕΔ. Με την ευκαιρία αυτή, αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το νομοσχέδιο (άρθρο 28) επεκτείνει και στα ακίνητα των «εκκλησιαστικών νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου» τα προνόμια του ν. 3986/2011. Το νομικό πλαίσιο για τις προεγκρίσεις οικοδομικών αδειών καθιστά την προέγκριση υποχρεωτική για κτίρια «με χρήση κατοικίας σε εκτός σχεδίου περιοχή στην οποία δεν υφίσταται κτηματογράφηση ή σε μη άρτιο κατά τον κανόνα γήπεδο», για «προσθήκη δόμησης σε νομίμως υφιστάμενο κτίριο με χρήση ειδικού κτιρίου, εφόσον υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) της υπάρχουσας δόμησης», για «κατασκευές και εργασίες σε μνημεία χαρακτηρισμένα από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού» και «σε διατηρητέα κτίρια χαρακτηρισμένα από τα Υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Πολιτισμού και Αθλητισμού», καθώς και για «ανέγερση ή προσθήκη» «σε οικόπεδα ή γήπεδα εντός προστατευόμενων περιοχών του άρθρου 19 του ν. 1650/1986 (Α΄ 160) ή ζωνών, όπως αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι, παραδοσιακοί οικισμοί ή παραδοσιακά τμήματα πόλεως» και «σε οικόπεδα ή γήπεδα, σε επαφή με οριοθετημένα ρέματα» (35-36 ν. 4495/2017). Συνεπώς, ο ρόλος της προέγκρισης στην προστασία του φυσικού, οικιστικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος είναι σημαντικός, καθώς υποβάλλει ορισμένες οικοδομικές άδειες σε ευαίσθητες περιοχές (και κτίρια) σε αυξημένο διοικητικό έλεγχο. Οι σχετικές διατάξεις πρόσφατα τροποποιήθηκαν, και ο νομοθέτης επανέφερε την υποχρεωτική προέγκριση (που προηγουμένως ήταν προαιρετική) για τις ευαίσθητες αυτές κατηγορίες οικοδομικών αδειών (54 ν. 4759/2020). Στο ίδιο πνεύμα, το νομοσχέδιο θα έπρεπε να καταργήσει την παρ. 4, και να διατηρήσει τη προέγκριση για κάθε άδεια εμπίπτει στις παραπάνω κατηγορίες, ανεξάρτητα αν εμπίπτει στον ν. 3986/2011 ή όχι. Σημειώνεται επίσης ότι για τις υπόλοιπες στρατηγικές επενδύσεις η προέγκριση επίσης διατηρείται, αν και το άρθρο 30 του νομοσχεδίου μεταφέρει τη σχετική αρμοδιότητα στη νεοσυσταθείσα ΚΥΔΟΜ).