Αρχική Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου: "Δίκαιη Αναπτυξιακή μετάβαση και ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων απολιγνιτοποίησης"Άρθρο 15 Σύσταση Εταιρείας «ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε.»Σχόλιο του χρήστη ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΦΑΚΗΣ | 18 Οκτωβρίου 2021, 14:32
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το νομοσχέδιο επιχειρεί λανθασμένα την εξαίρεση της Εταιρείας «από τις διατάξεις που εφαρμόζονται στους οργανισμούς δημοσίου δικαίου του ν. 4412/2016». Ωστόσο, η ιδιότητα του ΟΔΔ δεν αποδίδεται δια νόμου ή άλλης κανονιστικής πράξεως αλλά κρίνεται κατά περίπτωση από το εάν υπάρχει σωρευτική πλήρωση τριών κριτηρίων («Ως οργανισμοί δημοσίου δικαίου νοούνται οργανισμοί που έχουν όλα τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: α) έχουν συσταθεί για το συγκεκριμένο σκοπό της κάλυψης αναγκών γενικού συμφέροντος που δεν έχουν βιομηχανικό ή εμπορικό χαρακτήρα, β) έχουν νομική προσωπικότητα και γ) χρηματοδοτούνται, κατά το μεγαλύτερο μέρος, από το κράτος, τις αρχές περιφερειακής και τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλους οργανισμούς δημοσίου δικαίου, ή υπόκεινται σε διαχειριστική εποπτεία από τις αρχές ή τους οργανισμούς αυτούς, ή έχουν διοικητικό ή διευθυντικό ή εποπτικό συμβούλιο, του οποίου περισσότερα από τα μισά μέλη διορίζονται από το κράτος, τις αρχές περιφερειακής ή τοπικής αυτοδιοίκησης ή από άλλους οργανισμούς δημοσίου δικαίου», (βλ. αναλυτικά Τεχνική Οδηγία ΕΑΑΔΗΣΥ 4/2019). Συνεπώς, η αναφορά αυτή πρέπει να διαγραφεί για λόγους ασυμβατότητας της διάταξης με το κοινοτικό δίκαιο. Άλλωστε, οι αρμοδιότητες που απονέμονται στην εταιρεία από τον ίδιο τον νόμο (ανάθεση και επίβλεψη δημοσίων συμβάσεων, σύναψη προγραμματικών συμβάσεων) προσιδιάζουν σε ΟΔΔ ο οποίος διέπεται από τον ν. 4412/2016. Πέραν αυτών, για λόγους ευελιξίας, ορθώς προβλέπεται στο νσχ ότι οι διατάξεις του ν. 4412/2016 θα εφαρμόζονται άνω των ορίων της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ (επιλογή που το κοινοτικό δίκαιο αφήνει στη διακριτική ευχέρεια του εθνικού νομοθέτη). Παρατηρείται ότι η εταιρεία αυτή «αναλαμβάνει την ωρίμανση, την ανάθεση και την υλοποίηση» του συνόλου των έργων εντός ΔΑΜ ανεξάρτητα από το ποιος θα είναι «κύριος του έργου». Επειδή πληθώρα έργων έχουν «κύριους» τους ΟΤΑ και τα ΑΕΙ, κρίνεται σκόπιμο να επισημανθεί ότι και οι δύο κατηγορίες φορέων απολαμβάνουν συνταγματικής αυτοτέλειας και αυτοδιοίκησης και η δια νόμου ανάθεση σε άλλον φορέα αρμοδιοτήτων τους, ενδέχεται να αποτελέσει έρεισμα για έλεγχο συνταγματικότητας (με προφανείς καθυστερήσεις). Προτείνεται η Εταιρεία «να μπορεί να αναλαμβάνει» αυτές τις αρμοδιότητες ώστε να υπάρχει το στάδιο της απόφασης εκ μέρους των ΟΤΑ ή των ΑΕΙ για το εάν θα ανατεθεί η αρμοδιότητα ή όχι. Επιπλέον, οι αρμοδιότητες της Εταιρείας είναι κατά τη συντριπτική τους πλειοψηφία τεχνικού αντικειμένου και γι' αυτό προτείνεται η εκ του νόμου δημιουργία Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών, στην οποία προΐσταται μηχανικός με εμπειρία στην εκτέλεση συγχρηματοδοτούμενων πράξεων.