Αρχική Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή ΑνάπτυξηΜΕΡΟΣ Α’ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ – ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ (άρθρα 1-28)Σχόλιο του χρήστη ΜΑΡΚΟΣ ΔΕΜΠΑΣ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ | 17 Νοεμβρίου 2021, 10:55
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ – Άρθρο 13: Αποκλείονται οι ατομικές επιχειρήσεις ως δικαιούχοι των ενισχύσεων, κάτι το οποίο είναι σε αντίθεσή με το γεγονός ότι είναι επιλέξιμα επενδυτικά σχέδια της πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής. Με τον τρόπο αυτόν αποκλείονται η συντριπτική πλειοψηφία των αγροτών. Γίνεται αντιληπτό ότι υπάρχει μια στόχευση δημιουργίας μεγαλύτερων και συνεργατικών σχημάτων, στόχος ο οποίος όμως δεν μπορεί να αγνοεί και την σημερινή πραγματικότητα , ιδιαίτερα σε συγκεκριμένες περιφέρειες όπως η δική μας, όπου ο βαθμός συγκέντρωσης γεωργικού κεφαλαίου είναι χαμηλός. Επομένως προτείνεται να συμπεριληφθούν και οι ατομικές επιχειρήσεις λαμβάνοντας υπόψη την ιδιαιτερότητα στον τομέα της πρωτογενούς παραγωγής. 2. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ – Άρθρο 17: Επενδυτικά σχέδια επιλέξιμου ύψους άνω του ενός εκατομμυρίου (1.000.000) ευρώ, υποβάλλονται στη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων και όχι στις Διευθύνσεις Αναπτυξιακού Προγραμματισμού των περιφερειών της χώρας: Το αντίστοιχο όριο που ίσχυε στον Ν4399/2016 ήταν 3.000.000 ευρώ. Ενώ ο βασικός στρατηγικός στόχος του Αναπτυξιακού Νόμου είναι η Περιφερειακή Ανάπτυξη, παρατηρούμε ότι με την αλλαγή αυτή συγκεντρώνονται οι διαδικασίες υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων κεντρικά στην ανωτέρω Διεύθυνση. Οι διαδικασίες υλοποίησης ενός επενδυτικού σχεδίου περιλαμβάνουν μια σειρά από διοικητικής φύσεως ενέργειες και διαδικασίες (π.χ. αιτήματα τροποποιήσεων, αιτήματα πιστοποιήσεων και ολοκλήρωσης κλπ.) οι οποίες αν συγκεντρωθούν σε μεγάλο αριθμό επενδυτικών έργων στην Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος μεγάλων καθυστερήσεων εις βάρος πολλών επιχειρήσεων της Περιφέρειας. Είναι κοινώς γνωστό στον επιχειρηματικό κόσμο ότι επενδυτικά σχέδια που υλοποιήθηκαν ή υλοποιούνται σε προηγούμενους του Ν4399/2016 Αναπτυξιακούς Νόμους και δεν είχαν ως φορέα υποδοχής Διευθύνσεις Αναπτυξιακού Προγραμματισμού των περιφερειών της χώρας, παρουσίαζαν και παρουσιάζουν ακόμη και σήμερα πολύ μεγάλες καθυστερήσεις που σχετίζονται με την διεκπεραίωση αιτημάτων τροποποίησης και ελέγχου – πιστοποίησης και ολοκλήρωσης. Προτείνεται να παραμείνει το όριο των 3.000.000,00 ευρώ στις Περιφέρειες με δεδομένο ότι και οι Περιφέρειες όλα αυτά τα χρόνια έχουν αποκτήσει μεγάλη τεχνογνωσία – εμπειρία, διαθέτοντας άρτια εκπαιδευμένο και έμπειρο προσωπικό. Το γεγονός αυτό θα διευκολύνει στην πραγματικότητα την διεκπεραίωση των επενδυτικών σχεδίων σε όλα τα στάδια υλοποίησης αυτών . 2.1 Παρόλο το γεγονός ότι ο υπό-διαβούλευση Αναπτυξιακός Νόμος προβλέπει να διενεργείται ο έλεγχος υλοποίησης από Ορκωτούς Λογιστές για επενδυτικά σχέδια ύψους άνω των 700.000 ευρώ, δεν διασφαλίζεται η γρήγορη και άμεση διεκπεραίωση των σχετικών αιτημάτων ελέγχου και του συνόλου της διαδικασίας υλοποίησης ενός επενδυτικού σχεδίου, από την στιγμή που η αρμόδια υπηρεσία του φορέα υποδοχής της επένδυσης καλείται να ελέγξει δευτερογενώς την έκθεση ελέγχου ορκωτού λογιστή, να ζητήσει τυχόν την προσκόμιση συμπληρωματικής έκθεσης ελέγχου, να διατάξει την εκ νέου διενέργεια ελέγχου και κυρίως να ελέγξει δειγματοληπτικά τουλάχιστον τριάντα τοις εκατό (30%) ετησίως επί του συνόλου των επενδυτικών σχεδίων την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης. Επιπλέον το σύνολο των αιτημάτων τροποποίησης, σύμφωνα πάντα με τον υπο-διαβούλευση Νόμο, θα διεκπεραιώνονται από την αρμόδια υπηρεσία του φορέα υποδοχής με χρονικό όριο 90 ημερών από την υποβολής τους. Θεωρούμε ότι οι 90 ημέρες είναι μεγάλο χρονικό διάστημα επιβαρύνοντας χρονικά την υλοποίηση ενός επενδυτικού σχεδίου, ενώ ταυτόχρονα δημιουργείται συμφόρηση λόγω της συγκέντρωσης μεγάλου αριθμού επενδυτικών έργων στην Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων. Προτείνεται λοιπόν συνδυαστικά με τα προηγούμενα (όριο 3.000.000,00 υποβολής στην περιφέρεια) η υπηρεσία υποδοχής και διεκπεραίωσης να παραμείνει στις Περιφέρειές. Το γεγονός αυτό θα διευκολύνει στην πραγματικότητα την διεκπεραίωση των επενδυτικών σχεδίων σε όλα τα στάδια υλοποίησης αυτών διότι στην πραγματικότητα θα υπάρχει η δυνατότητα ένας συγκεκριμένος αριθμός διαφόρων αιτημάτων να εξετάζεται από περισσότερους τους ενός φορέα επιταχύνοντας με αυτών τον τρόπο την διεκπεραίωση των υποθέσεων . 3. ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’ – Άρθρο 21: Ο έλεγχος των επενδυτικών σχεδίων ύψους άνω του ποσού των επτακοσίων χιλιάδων (700.000) ευρώ, διενεργείται υποχρεωτικά από Ορκωτούς Λογιστές για επενδυτικά σχέδια ύψους άνω των 700.000 ευρώ καθώς και η έκθεση παρακολούθησης τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων: Η υποχρεωτικότητα της διάταξης αυτής μπορεί φαινομενικά να επιταχύνει την διαδικασία, παρόλα αυτά πρέπει να επισημάνουμε ότι επιβαρύνει σε μεγάλο βαθμό την πλειοψηφία των επιχειρήσεων που υποβάλουν επενδυτικά σχέδια ύψους ως 2.000.000 ευρώ με ένα επιπρόσθετο κόστος που σύμφωνα με τις τιμές αγοράς των Ορκωτών Λογιστών κυμαίνεται κατά μέσο όρο από 8.500 ευρώ χωρίς ΦΠΑ για επενδυτικά σχέδια ύψους 750.000 ευρώ ως και 15.000 ευρώ για επενδυτικά σχέδια ύψους 2.000.000 ευρώ. Το κόστος αυτό, το οποίο σύμφωνα με τον υπο-διαβούλευση Νόμο δεν καθορίζεται θεσμικά αλλά διαμορφώνεται ελεύθερα στην αγορά, είναι ιδιαιτέρα υψηλό επιβαρύνοντας σημαντικά την επιχείρηση, ενώ δεν μπορούμε να αποκλείσουμε και φαινόμενα στρέβλωσης ανταγωνισμού σχετικά με την διαμόρφωση των τελικών αμοιβών ορκωτών λογιστών. Με βάση τα παραπάνω δεν γίνεται αντιληπτή η υποχρεωτικότητα ελέγχου μόνο από Ορκωτούς και μάλιστα για ένα πολύ χαμηλό όριο το οποίο στην πραγματικότητα θα επιβαρύνει τους μικρούς επενδυτές με δυσανάλογο κόστος υλοποίησης . Προτείνεται να υπάρχει η δυνατότητα επιλογής από τον ίδιο τον επενδυτή , να επιλέξει μεταξύ του ελέγχου που μπορεί να γίνει από το ανεξάρτητο Μητρώο του ΕΜΠΕ ,κατόπι τυχαίας κλήρωσης, ή με ορκωτό ελεγκτή – λογιστή .