Αρχική Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή ΑνάπτυξηΜΕΡΟΣ Β ΄ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΥΣΤΑΣΗΣ ΚΑΘΕΣΤΩΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ (άρθρα 29-116)Σχόλιο του χρήστη ena Σύμβουλοι Ανάπτυξης | 17 Νοεμβρίου 2021, 20:50
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
• Θα πρέπει να προστεθεί το κίνητρο της επιχορήγησης για τις Μεσαίες και Μεγάλες Επιχειρήσεις που υλοποιούν επενδυτικά σχέδια στις Ειδικές Περιοχές. Δεν είναι δυνατόν μια Μεσαία Επιχείρηση που υλοποιεί επένδυση στον Βόρειο Έβρο ή τον Δήμο Πωγωνίου να αντιμετωπίζεται με τον ίδιο τρόπο που αντιμετωπίζεται μια επένδυση στο Σχηματάρι ή την ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης. • Ως παρατήρηση: στον ΓΑΚ υπάρχει η έννοια της Μικρομεσαίας Επιχείρησης και στον υπό συζήτηση νόμο η Mεσαία Επιχείρηση αποσυνδέεται από την Μικρή και συνδέεται με την Μεγάλη όσον αφορά την παροχή κινήτρων. Πουθενά στο παρόν πόνημα δεν εξηγείται η σκοπιμότητα αυτής της τόσο σοβαρής αντίθεσης μe τον ΓΑΚ. • Θα πρέπει όλη περιοχή της Θράκης και των Νησιών του Ανατολικού Αιγαίου καθώς κι αυτών του Νοτίου Αιγαίου με μικρό ΑΕΠ να ενταχθούν στις Ειδικές Περιοχές προσφέροντας 100% του ανώτατου ποσοστού επιχορήγησης του ΧΠΕ ανεξαρτήτως δραστηριότητας και μεγέθους της επιχείρησης. Η αύξηση του ΑΕΠ των περιοχών αυτών, η προσέλκυση επενδύσεων και η αύξηση του πληθυσμού αυτών των περιοχών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την επιβίωση της χώρας. Επιτέλους ας γίνει αντιληπτό στην πράξη και στο νομοθετικό έργο με την δημιουργία σοβαρών κινήτρων. Η φιλολογική προσέγγιση του ζητήματος από τους αρμόδιους φορείς τόσα χρόνια έχει ως αποτέλεσμα η κατάσταση να είναι οριακά αναστρέψιμη. Η απόσταση των 30 χλμ από τα σύνορα για τον χαρακτηρισμό της ως παραμεθόριας χρησιμοποιεί ένα αριθμητικό κριτήριο αλλά δεν αποτυπώνει μια κατάσταση. Δεν είναι ίδια η απόσταση των 35 χλμ από τα σύνορα για μια περιοχή της Θράκης και μια περιοχή της Πελοποννήσου ώστε να θεωρούνται αμφότερες ότι εκκινούν από την ίδια αφετηρία και έχουν την ίδια προτεραιότητα στα κίνητρα. • Άρθρο 121. Σχετικά με την «πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης» αναφέρεται στο Σχέδιο Νόμου «α) έναν (1) υπάλληλο της αρμόδιας υπηρεσίας, β) ένα (1) μέλος που προτείνεται από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, μέλος του Ε.Μ.Π.Ε. και γ) ένα (1) μέλος που προτείνεται από το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος, μέλος του Ε.Μ.Π.Ε.». Στο ΕΜΠΕ είναι ενταγμένοι γεωτεχνικοί. Στην περίπτωση β να προστεθεί για έργα του αγροδιατροφικού τομέα «ή ένα (1) μέλος που προτείνεται από το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, μέλος του Ε.Μ.Π.Ε.» Αιτήσεις Επενδυτικών Σχεδίων των καθεστώτων: - Ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός επιχειρήσεων - Πράσινη μετάβαση – Περιβαλλοντική αναβάθμιση επιχειρήσεων - Καθεστώς Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης - Αγροδιατροφή - πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση γεωργικών προϊόντων - αλιεία - Μεταποίηση - Εφοδιαστική αλυσίδα - Επιχειρηματική εξωστρέφεια - Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων - Εναλλακτικές μορφές τουρισμού συνολικού προϋπολογισμού άνω των 3.000.000€ των Περιφερειών Θεσσαλίας, Ηπείρου, Δυτ.Μακεδονίας, Κεντρικής Μακεδονίας, και Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, να υποβάλλονται στην Δ/νση ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Εσωτερικών στη Θεσσαλονίκη (πρώην Υπουργείου Μακεδονίας Θράκης) η οποία δεν πρέπει να καταργηθεί. Αιτήσεις των παραπάνω Καθεστώτων συνολικού προϋπολογισμού μικρότερου των 3.000.000€ να υποβάλλονται στις Δ/νσεις Αναπτυξιακού προγραμματισμού. Αιτήσεις Επενδυτικών Σχεδίων όλων των υπολοίπων καθεστώτων συνολικού προϋπολογισμού > 3 εκατομμυρίων ευρώ να υποβάλλονται στην ΓΔΙΕ ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄ Επενδύσεις Καθεστώτος Αγροδιατροφής - πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση γεωργικών προϊόντων-αλιεία • Με βάση ποιο ποσοστό θα επιχορηγείται επενδυτικό σχέδιο που περιλαμβάνει δαπάνες τόσο του πρωτογενούς τομέα όσο και της μεταποίησης; • Επενδύσεις Καθεστώτος Αγροδιατροφής. Το ποσοστό επιχορήγησης των δαπανών του πρωτογενούς τομέα θα πηγάζει από τον ΧΠΕ ή από τον καν. (ΕΕ) αριθ. 702/2014; • Να προστεθούν στους ΚΑΔ της αγροδιατροφής (άρθρο 12) δραστηριότητες που συνδέονται άμεσα με την παραγωγή τροφίμων, όπως η παραγωγή ζωοτροφών (π.χ. 01.19.1 Καλλιέργεια κτηνοτροφικών φυτών). • Σχετικά με την υποχρέωση το επενδυτικό σχέδιο να υλοποιείται σε έναν τόπο εγκατάστασης, σημειώνουμε τα εξής: Μια αγροτική επιχείρηση από τη φύση της αξιοποιεί αγροτεμάχια σε διαφορετικές θέσεις ασκώντας την περιγραφόμενη στην πρόταση παραγωγική διαδικασία η οποία απαιτεί τη χρήση του συνόλου του περιγραφόμενου εξοπλισμού σε κάθε ένα από τα αγροτεμάχια της εκμετάλλευσης. Στη χώρα μας ο πολυτεμαχισμός των αγροτεμαχίων καθιστά ανέφικτη την αξιοποίηση από μια αγροτική εκμετάλλευση ενός και μοναδικού αγροτεμαχίου το οποίο και να ταυτίζεται με την έδρα της επιχείρησης. Ως εκ τούτου, δεδομένου ότι στην Ελλάδα κάθε βιώσιμη αγροτική εκμετάλλευση αροτραίων καλλιεργειών αξιοποιεί περισσότερα των 30-40 αγροτεμαχίων, πιθανή ερμηνεία ότι έκαστο αγροτεμάχιο μιας αγροτικής εκμετάλλευσης αποτελεί και αυτοτελή τόπο εγκατάστασης είναι άτοπος καθώς δεν στέκει ούτε νομικά ούτε φορολογικά. Σύμφωνα με την φορολογική νομοθεσία της Χώρας, ως έδρα μιας αγροτικής εκμετάλλευσης η οποία δεν διαθέτει μόνιμες παραγωγικές εγκαταστάσεις (δηλαδή κτίρια) ορίζεται η δηλωθείσα μόνιμη κατοικία του παραγωγού. Ακόμη και το αρμόδιο για τους αγρότες και τις εκμεταλλεύσεις τους Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στο σύνολο των μέτρων του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 (το οποίο είναι ενεργό μέχρι σήμερα) ως έδρα αγροτικής εκμετάλλευσης προσδιορίζει την μόνιμη κατοικία του φυσικού προσώπου - επενδυτή (ΥΑ 13158/ 28-11-2017 - ΦΕΚ 4302/B/2017). • Να προβλεφθεί ρητά ότι όταν τμήμα της επένδυσης ή και ολόκληρο το επενδυτικό σχέδιο αφορά την παραγωγή ενδιάμεσων προϊόντων που τροφοδοτούν την παραγωγική διαδικασία της επιχείρησης (δεν είναι δηλαδή προς πώληση) ως ΚΑΔ της επένδυσης θα θεωρείται ο ΚΑΔ των τελικών προϊόντων. Π.χ. σε επενδυτικό σχέδιο που περιλαμβάνει δαπάνες για την παραγωγή ζωοτροφών μιας κτηνοτροφικής μονάδας αποκλειστικά για ιδιοκατανάλωση, ως αντικείμενο του επενδυτικού σχεδίου θα πρέπει να θεωρηθεί η παραγωγή κρέατος και γάλακτος και όχι η παραγωγή ζωοτροφών, που είναι τμήμα μιας ευρύτερης παραγωγικής διαδικασίας. • Θα πρέπει να καθοριστεί επακριβώς τι σημαίνει ενότητα επενδυτικού σχεδίου από άποψη κωδικοποίησης (ΚΑΔ). Στον πρωτογενή ειδικά τομέα υφίσταται μεγάλο πρόβλημα μιας και αυτές συχνά περιλαμβάνουν την καλλιέργεια πολλών διαφορετικών φυτικών ειδών, με τις ίδιες όμως καλλιεργητικές απαιτήσεις σε υποδομές και μηχανολογικό εξοπλισμό. Συνεπώς ο διαχωρισμός τους αναφορικά με την δραστηριότητα με την χρήση των ΚΑΔ δεν είναι αντιπροσωπευτικός της πραγματικής κατάστασης και οδηγεί σε παρερμηνείες κατά την αξιολόγηση. Θα πρέπει να ομαδοποιηθούν οι δραστηριότητες π.χ μια Ενότητα οι αροτραίες καλλιέργειες, μια Ενότητα τα οπωροκηπευτικά (δενδρώδεις καλλιέργειες και κηπευτικά) και μια Ενότητα οι θερμοκηπιακές καλλιέργειες. • Να συμπεριληφθεί (όπως στον Ν.3299/2004) η προμήθεια επαγγελματικών αυτοκινήτων (φορτηγά ψυγεία, βυτία γάλακτος κοκ) για τις σχετικές επιχειρήσεις π.χ. μιας και η μεταφορά των πρώτων υλών και των προϊόντων εντός των εξειδικευμένων αυτών οχημάτων αποτελεί τμήμα της παραγωγικής τους διαδικασίας. • Να αποσαφηνιστεί ρητά εάν είναι επιλέξιμη δαπάνη και υπό ποιες προϋποθέσεις ο γεωργικός ελκυστήρας για τις επενδύσεις του αγροτικού τομέα. • Να αποσαφηνιστεί εάν θεωρούνται ολοκληρωμένες επενδύσεις του αγροτικού τομέα οι επενδύσεις επιχειρήσεων αροτραίων/ετήσιων καλλιεργειών που περιλαμβάνουν γεωργικούς ελκυστήρες και παρελκόμενα αυτών και υπό ποιες προϋποθέσεις.