Αρχική Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή ΑνάπτυξηΜΕΡΟΣ Α’ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ – ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ (άρθρα 1-28)Σχόλιο του χρήστη Μαρία Κ. Μαρκάκη | 17 Νοεμβρίου 2021, 22:50
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1. ΟΡΙΟ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ που κατατίθενται ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ Η μείωση του ορίου από τα 3.000.000€ στο 1.000.000€ οριζόντια σε όλα τα προβλεπόμενα καθεστώτα και για όλες τις Περιφέρειες, σίγουρα δεν εξυπηρετεί την Ελληνική Περιφέρεια, ειδικά εν μέσω κύματος ανατιμήσεων υλικών κατασκευής και α’ υλών κατασκευής εξοπλισμού, που προβλέπεται να οδηγήσουν σε αύξηση του μέσου προϋπολογισμού επενδύσεων. Προτείνεται οι Περιφερειακές Υπηρεσίες, να παραμείνουν υπεύθυνες μέχρι του ορίου των 3.000.000€ για την κατάθεση επενδύσεων τουλάχιστον στα «κλαδικά» καθεστώτα (ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ-LOGISTICS, ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ-ΠΡΩΤΟΓΕΝΗΣ, ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ, ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ 360ο). Στα λοιπά πιο ειδικά καθεστώτα, μπορεί να δηλώνουν οι ίδιες οι Περιφερειακές Υπηρεσίες, ανάλογα με τη στελέχωσή τους, τη δυνατότητα ή μη να δεχθούν επενδυτικές προτάσεις (π.χ. εντός 10 ημερών από την προκήρυξη, όπως έχει προταθεί ήδη στη διαβούλευση από τη ΔΙΑΠ Κρήτης). 2. ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ : ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ ή ΜΗ ; ΚΙΝΗΤΡΑ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΩΝ Οι ατομικές επιχειρήσεις, όντας οι πολυπληθέστερες στη χώρα, δεν θα πρέπει να αποκλειστούν από τη δυνατότητα υποβολής πρότασης στο Νέο Αναπτυξιακό. Μπορεί να είναι δικαιούχοι αλλά για καλύτερη παρακολούθηση των επενδύσεων να ζητείται π.χ. η τήρηση διπλογραφικών βιβλίων και όχι απλογραφικών (ανεξαρτήτως του κύκλου εργασιών τους). Αν σκοπός του νομοθέτη είναι η αύξηση του μεγέθους των επιχειρήσεων και η ίδρυση νομικών προσώπων για ορθολογικότερη διαχείριση και ευκολότερη π.χ. μεταβίβαση μελλοντικά, προτείνεται στο πλαίσιο του νέου Αναπτυξιακού Νόμου να δοθούν κίνητρα για συγχωνεύσεις των ατομικών επιχειρήσεων. Έμμεσο κίνητρο θα ήταν η πρόβλεψη για θετική βαθμολογία της επενδυτικής πρότασης, στην περίπτωση που αυτή πραγματοποιείται από φορέα που θα προέλθει από συγχώνευση ατομικών επιχειρήσεων. Γενικότερα θα συνέβαλε στις ζητούμενες οικονομίες κλίμακας η θετική βαθμολογία επενδυτικών προτάσεων, που προβλέπουν τη συγχώνευση υφισταμένων πολύ μικρών επιχειρήσεων ή τη δημιουργία έστω κοινοπραξίας τους για την υλοποίηση συγκεκριμένης επένδυσης. Τέλος ειδικά για τα επενδυτικά σχέδια του Πρωτογενή Τομέα και του Αγροτουρισμού θα πρέπει σίγουρα να διατηρηθεί η επιλεξιμότητα της ατομικής επιχείρησης τουλάχιστον για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, διαφορετικά στην πράξη τορπιλίζονται τα επιχειρηματικά σχέδια κατά κύριο επάγγελμα αγροτών, που επιθυμούν να προχωρήσουν σε επενδύσεις στους τομείς αυτούς. 3. ΣΥΓΧΥΣΗ ΡΟΛΩΝ ΜΕΛΕΤΗΤΗ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΤΗ και ΣΧΕΤΙΚΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟΥ ή ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΟΥ Η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων κατά τα τελευταία έτη από μέλη του ΕΜΠΑ, χωρίς άμεση επαφή με εμάς ως μελετητές ή τους επενδυτές, θεωρώ ότι έχει λειτουργήσει θετικά στην αντιμετώπιση θεμάτων αδιαφάνειας και συνδιαλλαγής. Στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου, στο όνομα προσδοκώμενης επιτάχυνσης της διαδικασίας της αξιολόγησης, ζητάμε (από γνωστό πλέον) αξιολογητή, μέλος του ΕΜΠΑ αλλά και μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου, να υπογράφει «πιστοποίηση» του επενδυτικού σχεδίου / πρότασης. Δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο για τις λοιπές ειδικότητες μελών ΕΜΠΑ (π.χ. Μηχανικούς μέλη ΤΕΕ ή Γεωπόνους μέλη ΓΕΩΤΕΕ). Η συγκεκριμένη πρόνοια προτείνεται να μην παραμείνει, καθώς αφενός δημιουργεί κίνδυνο συνδιαλλαγής / σύνταξης της πρότασης από τον αξιολογητή και αφετέρου αυξάνει το κόστος σύνταξης φακέλου, κυρίως για τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις. Παράλληλα η πρόβλεψη για ανάθεση σε ορκωτούς λογιστές, όχι μόνο των ελέγχων υλοποίησης – αιτημάτων πληρωμής αλλά και των αξιολογήσεων επενδυτικών σχεδίων δημιουργεί σαφείς κινδύνους ολιγοπωλίου και σύγκρουσης συμφερόντων. Επίσης δεν γίνεται η παραμικρή αναφορά σε εκπαίδευσή των ορκωτών στο νέο για αυτούς αντικείμενο αξιολόγησης εκ των προτέρων επένδυσης, ούτε η υποχρέωσή τους για συνεργασία με λοιπές ειδικότητες ανάλογα με τη φύση της πρότασης. Ειδικά για τα νέα «οριζόντια» καθεστώτα (όπως ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ, ΠΡΑΣΙΝΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ, ΕΡΕΥΝΑ-ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ κ.λπ.) η εμπλοκή ειδικών επιστημόνων/μηχανικών στην αξιολόγηση είναι εκ των ουκ άνευ. 4. ΜΕΓΙΣΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΚΤΙΡΙΑΚΩΝ επί ΣΥΝΟΛΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ Η αύξηση του κόστους των κατασκευών κατά το τελευταίο έτος υπαγορεύει την ανάγκη αύξησης του επιτρεπόμενου μέγιστου επιλέξιμου ποσοστού συμμετοχής των κτιριακών-περιβάλλοντος χώρου στο σύνολο της επένδυσης τουλάχιστον στα εξής επίπεδα: - Μεταποίηση 55% - Επιχειρήσεις εντός Ο.Υ.Μ.Ε.Δ. 65%, και ως κίνητρο εγκατάστασης (όχι μόνο για Μεταποίηση) - Τουριστικές Εγκαταστάσεις, Αθλητικές Εγκαταστάσεις, Εγκαταστάσεις Υγείας-Πρόνοιας, Βιβλιοθήκες-Μουσεία 75% - Εφοδιαστική Αλυσίδα – Αποθήκευση 80%