Αρχική Σχέδιο νόμου με τίτλο: "Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027"Άρθρο 52 Τελικές διατάξειςΣχόλιο του χρήστη Εργαζόμενοι Ειδικής Υπηρεσίας ΟΠΣ | 31 Δεκεμβρίου 2021, 12:23
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η επιτυχημένη πορεία και λειτουργία του ΟΠΣ, τόσο για το ΕΣΠΑ όσο και για τα λοιπά Προγράμματα και Ταμεία (συμπεριλαμβανομένου του ΟΠΣ Ταμείου Ανάκαμψης), οφείλεται αφενός στην υψηλή κατάρτιση, στο μορφωτικό επίπεδο και στο υψηλό αίσθημα ευθύνης των προϊσταμένων και των εξειδικευμένων στελεχών της ΕΥΟΠΣ, αφετέρου στο οργανωτικό σχήμα που προσδίδει στην ΕΥΟΠΣ την απαραίτητη αμεσότητα, ευελιξία για ταχεία λήψη αποφάσεων όπως ακριβώς επιτάσσει η διαχειριστική πραγματικότητα. Σύμφωνα με την παρούσα Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου με τίτλο «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027», Άρθρο 15, παρ 8 και Άρθρο 52 παρ. 6α, προβλέπεται η συγχώνευση της ΕΥΟΠΣ με την ΕΥΘΥ, Υπηρεσία με εντελώς διαφορετικό αντικείμενο: από τη μία ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και συντήρηση πληροφοριακών συστημάτων, η εκπαίδευση και τεχνική υποστήριξη χρηστών (ΕΥΟΠΣ) και από την άλλη η θεσμική υποστήριξη (ΕΥΘΥ). Πρόκειται για μία άνευ λόγου και αιτίας συγχώνευση Υπηρεσιών, διαφορετικού αντικειμένου η οποία δε δικαιολογείται ούτε από γνώστες των αντικειμένων των δύο Υπηρεσιών, ούτε από τις καλές πρακτικές που εφαρμόζονται στη Δημόσια Διοίκηση. Γιατί το σχήμα που προτείνεται, με πλήρη συγχώνευση κάτω από την ίδια Διεύθυνση όλων των ειδικοτήτων (Νομικοί, Επιστήμονες Πληροφορικής κλπ), θα επιφέρει αποδιάρθρωση των αρμοδιοτήτων με καθυστερήσεις στη λήψη αποφάσεων, δεδομένου ότι ο Προϊστάμενος της νέας Υπηρεσίας θα οφείλει να γνωρίζει και να αποφασίζει τόσο για θεσμικά όσο και για τεχνικά ζητήματα. Προφανώς και δεν έχει ληφθεί υπόψη ότι τα Πληροφοριακά συστήματα της ΕΥΟΠΣ δεν περιορίζονται στο ΕΣΠΑ, αλλά καλύπτουν τις ανάγκες διαχείρισης και άλλων Ταμείων (Ταμείο Ανάκαμψης, ΕΠΑ, ΕΟΧ κλπ) τα οποία δεν αποτελούν αντικείμενο υποστήριξης της ΕΥΘΥ. Η θεμελιώδης διαφοροποίηση μεταξύ των δύο Υπηρεσιών τόσο στη φύση των αντικειμένων τους όσο και στο εύρος κάλυψης συστημάτων και Ταμείων προδιαγράφει ότι η συγχώνευση δε θα επιφέρει κανένα ουσιαστικό όφελος. Απεναντίας οι προτεινόμενες παρεμβάσεις όπως περιγράφονται στο Άρθρο 15, παρ 8 και Άρθρο 52 παρ. 6α, θα προκαλέσουν μειωμένη ευελιξία και θα επηρεάσουν αρνητικά την ταχύτητα υλοποίησης των δράσεων της ΠΠ 2021-2027, θέτοντας σε κίνδυνο τον απώτερο στόχο που είναι η εύρυθμη λειτουργία του ΟΠΣ και η αποτελεσματική απορρόφηση Κοινοτικών Πόρων, στόχο που επιτυγχάνει επί σειρά ετών η ΕΥΟΠΣ, με συνεχείς έξωθεν εύφημες μνείες και «επιβραβεύσεις» που λαμβάνει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Παρά την εκ των πραγμάτων προσθήκη νέων αρμοδιοτήτων στην Υπηρεσία ΟΠΣ κατά το τελευταίο έτος (ΠΣ Ταμείου Ανάκαμψης, ΕΠΑ κλπ) δε διατηρείται η αυτοτέλεια και η στελεχιακή ενδυνάμωσή, αντιθέτως προτείνεται ένα πιο σύνθετο διοικητικό σχήμα ετερογενών Υπηρεσιών που νομοτελειακά θα προκαλέσει αναταράξεις στην εύρυθμη λειτουργία του ΟΠΣ και καθυστερήσεις στην απόκρισή του ΟΠΣ στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις. Τέλος, επισημαίνεται ότι ο προτεινόμενος τίτλος της νέας Υπηρεσίας, αναδεικνύει προχειρότητα του προτεινόμενου σχεδιασμού, καθώς υποβαθμίζει το κατοχυρωμένο όνομα της Υπηρεσίας του ΟΠΣ σε «Ψηφιακής Υποστήριξης», παρά το γεγονός ότι βασικά αντικείμενα της προτεινόμενης νέας Υπηρεσίας αποτελούν να «Σχεδιάζει, αναπτύσσει και προσαρμόζει» το πληροφοριακό σύστημα, αντικείμενα που προφανώς είναι πολύ πιο σύνθετα και επιστημονικώς απαιτητικά από την «υποστήριξη» και πιθανότητα προήλθε εκ παραδρομής από την ανάγκη να χρησιμοποιηθεί η λέξη «Υποστήριξη» που υπήρχε στην Ειδική Υπηρεσία Θεσμικής Υποστήριξης στην ΠΠ 2014-2020.