Αρχική Σχέδιο νόμου με τίτλο: "Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027"Άρθρο 1 Αντικείμενο και πεδίο εφαρμογήςΣχόλιο του χρήστη Δημήτρης Ψαλλίδας | 10 Ιανουαρίου 2022, 16:55
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων του ΕΣΠΑ2021-2027 έχει ως βασική προϋπόθεση την ύπαρξη των κατάλληλων δομών σχεδιασμού και προγραμματισμού έργων και δράσεων. Αυτό επιτυγχάνεται, σύμφωνα με τα προτεινόμενα του άρθρου52 αλλά και μέσω των Επιτελικών δομών των Υπουργείων αναφοράς. Η μέχρι σήμερα εμπειρία έχει δείξει ότι οι πολιτικές στην διαχείριση τόσο των εθνικών πόρων όσο και των κοινοτικών διέπεται από μία φιλοσοφία συγκεντρωτισμού και με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου επιτείνεται έτι περαιτέρω. Την τρέχουσα περίοδο(2014-2020) ο σχεδιασμός ήταν από πάνω προς τα κάτω με έμφαση στην ανάδειξη των επιτελικών δομών των υπουργείων σε κεντρικούς φορείς εφαρμογής πολιτικών, που πιθανά να δημιουργούσε «χάσμα» ανάμεσα στον σχεδιασμό στρατηγικών και τις εφαρμοζόμενες παρεμβάσεις, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη απόσταση μεταξύ της θεωρητικής προσέγγισης της ανάπτυξης των χρηματοδοτικών εργαλείων και της πρακτικής εφαρμογής. Η προσέγγιση αυτή όμως παραμένει και την νέα ΠΠ και μάλλον διογκώνεται ειδικά με την επιλογή σύστασης των 2 νέων Ειδικών Υπηρεσιών Εφαρμογής Συγχρηματοδοτούμενων Ενεργειών από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και της άλλης για το EΤΠΑ και το ΤΑ στις 2 ΕΙΔΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΕΣ του ΥΠΑΕ (παρ 17,18 άρθ.52). Με τη γιγάντωση των 2 νέων δομών καθίσταται απαιτητή η προοπτική μετακίνησης όλων των εργαζομένων των μονάδων Β υλοποίησης από τις υφιστάμενες επιτελικές δομές που ήδη υπηρετούν στις νέες δομές υλοποίησης του ΥΠΑΕ. Πιθανά επίσης να υπάρχει επικάλυψη αρμοδιοτήτων και αντικειμένου στις νέες Υπηρεσίες Συντονισμού της Εθνικής Αρχής Συντονισμού, σε σχέση με τις ασκούμενες ασκούνται από τις υφιστάμενες Υπηρεσίες των επιτελικών δομών αλλά και των 13 Περιφερειακών δομών υλοποίησης των προγραμμάτων. Επιπρόσθετα την τρέχουσα περίοδο με την υγειονομική κρίση και την πανδημία σε διαρκή εξέλιξη, η ανυπαρξία τομεακού προγράμματος ειδικά για την ΥΓΕΙΑ , διαμορφώνει ένα πλαίσιο (υπό το πρίσμα ιδίως των κοινωνικών επιπτώσεων της πανδημίας του COVID-19) που συνιστά ευθεία υποβάθμιση και αποδυνάμωση της Επιτελική δομής του ΥΓΕΙΑΣ για τη νέα προγραμματική περίοδο ΕΣΠΑ 2021-2027. Πιθανά ο σχεδιασμός του προτεινόμενου σχεδίου νόμου όπως δομείται, φιλοδοξεί στην αλλαγή του θεσμικού υποδείγματος για τη νέα ΠΠ με τρόπο ανάλογο με το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.