Αρχική Σχέδιο νόμου με τίτλο: "Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027"Άρθρο 15 Διάρθρωση της Εθνικής Αρχής Συντονισμού και αρμοδιότητες των Ειδικών Υπηρεσιών τηςΣχόλιο του χρήστη Μιχάλης Παπαμιχαήλ | 10 Ιανουαρίου 2022, 16:47
Στο πλαίσιο της εύρυθμης λειτουργίας κάθε επιχειρηματικού ή επιχειρησιακού σχεδιασμού και επίτευξης των στόχων που έχει θέσει ένας οργανισμός, αυτός (ο οργανισμός, επιχείρηση υπηρεσία κλπ.) οφείλει να έχει μία εσωτερική δομή η οποία θα συντελεί στη μεγιστοποίηση της ικανότητας και δυνατότητας επίτευξης των στόχων που έχει να πετύχει. Η κρατούσα άποψη είναι ότι, πέρα από την διοίκηση - η οποία είναι απαραίτητη σε κάθε δομή, η τμηματοποίηση των σημαντικότερων τομέων-στοιχείων της δομής αποτελεί μία συνήθη επιχειρησιακή πρακτική. Τμηματοποίηση που έρχεται επίσης να καλύψει την αναγκαιότητα για δυνατότητα γρήγορης και ευέλικτης λήψης αποφάσεων. Ένας οργανισμός οφείλει πέρα από τους στόχους που θέτει και θέλει να πετύχει, δηλαδή το επιχειρησιακό του αντικείμενο, θα πρέπει να έχει σαφές και σταθερό Θεσμικό Πλαίσιο στο οποίο να μπορεί να λειτουργήσει, ενώ παράλληλα απαιτούνται να υπάρχουν οι απαιτούμενοι πόροι ώστε να χρησιμοποιηθούν κατάλληλα για την επίτευξη των στόχων. Συνήθης πρακτική στη σημερινή επιχειρηματική και διοικητική δομή, όπως φαίνεται από όλους τους οργανισμούς αλλά και τις επιχειρήσεις, είναι να αποτελούν ξεχωριστές οντότητες το παραγωγικό τμήμα, το τμήμα διαχείρισης πόρων, το νομικό τμήμα, και στη σύγχρονη πραγματικότητα το λεγόμενο τμήμα “πληροφορικής και επικοινωνιών” ή “μηχανοργάνωσης” Στην περίπτωση που αφορά το παρόν σχέδιο νόμου υπάρχουν: - Από τη μία η Ε.Υ.Θ.Υ, που θα πρέπει να θα πρέπει να έχει την ευθύνη τόσο της θέσπισης - ρύθμισης - αποσαφήνισης του θεσμικού πλαισίου που υφίσταται ή θα δημιουργεί, όσο και της παρακολούθησης και αντιμετώπισης τυχόν επιπτώσεων από πλημμελή τήρησή του. - Από την άλλη η Ε.Υ. ΟΠΣ, μια υπηρεσία με αναγνωρίσιμο brand name σε όλο το εύρος των Υπηρεσιών και δικαιούχων που εμπλέκονται με πλειάδα χρηματοδοτικών μέσων, με ρόλο και έργο πολύ πιο σύνθετο και σημαντικό και με αποδεδειγμένη την ικανότητα υλοποίησης του. Υπηρεσία που θα πρέπει να έχει (πλέον των άλλων) : • το σχεδιασμό, την ανάπτυξη, προσαρμογή και συντήρηση των απαιτούμενων πληροφοριακών συστημάτων, - που πέρα από το ΕΣΠΑ, καλύπτουν ανάγκες διαχείρισης και άλλων Χρηματοδοτικών μέσων (Ταμείο Ανάκαμψης, κλπ) – • την εκπαίδευση και τεχνική υποστήριξη χρηστών. Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι απαίτηση των φορέων που εμπλέκονται με τη χρήση του πληροφοριακού συστήματος είναι η άμεση, ορθή και ταχεία επίλυση προβλημάτων που παρουσιάζονται κατά τη χρήση του, πράγμα που - με την επικείμενη συνένωση - θα αφαιρεθεί από τη διαχειριστική ικανότητα της ΕΥ ΟΠΣ. Πλέον αυτού, η διαφορετική οπτική με την οποία - σε μία ενοποιημένη υπηρεσία αυτού του τύπου - θα αναγνωρίζονται και θα προσπαθούν να επιλυθούν τα εμφανιζόμενα προβλήματα θα δημιουργεί σύγχυση και καθυστερήσεις και καθώς θα έχουν διαφορετική αφετηρία λύσης αλλά και φιλοσοφία/σκεπτικό επίλυσης. Το αυτό αποτέλεσμα (καθυστερήσεις και δυσλειτουργίες) θα έχει η πιο σύνθετη διοικητική δομή της συνενωμένης υπηρεσίας με αποτέλεσμα την καθυστέρηση του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027 και την συνεπή απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων. Η καινοφανής προσπάθεια να συγχωνευτούν 2 τμήματα ενός επιχειρησιακού οργανισμού με τόσο διαφορετικά αντικείμενα, - πόσο μάλλον στην περίπτωση της διάρθρωσης της εθνικής αρχής συντονισμού αποτελεί πρωτοτυπία που δεν έχει εμφανιστεί σε κανένα οργανισμό διεθνώς, πόσο μάλλον όταν το αντικείμενο των δύο τμημάτων είναι αρκετά πιο πολύπλοκο, εξαιρετικά ιδιαίτερο και απαιτητικό από το σύνηθες. Πολλώ μάλλον δε η “ατυχής” μετονομασία της ΕΥ ΟΠΣ σε “Ψηφιακής Υποστήριξης” που αν μη τι άλλο υποβιβάζει την εικόνα της ΕΥ ΟΠΣ. Για να γίνει αντιληπτό το πόσο λανθασμένη θα ήταν αυτή η συνένωση δίνοντας ένα παράδειγμα από τον επιχειρηματικό κόσμο, το ανάλογο θα ήταν να συνένωνε η Samsung το τμήμα ανάπτυξης λογισμικού ή το τμήμα έρευνας της με το νομικό τμήμα της εταιρείας !