Αρχική Σχέδιο νόμου με τίτλο: "Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027"Άρθρο 1 Αντικείμενο και πεδίο εφαρμογήςΣχόλιο του χρήστη Γαβριήλ Κουγιανός | 10 Ιανουαρίου 2022, 16:12
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027» Συμμετοχή της ΚΕΔΕ στη Διαβούλευση ΜΕΡΟΣ Β’ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ 2021-2027 Άρθρο 3: Προγράμματα Στο στάδιο προετοιμασίας των Προγραμμάτων (Τομεακών και Περιφερειακών) και μέχρι την ολοκλήρωση του σχεδιασμού που βρίσκεται σε εξέλιξη, για την συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ βαθμού στον σχεδιασμό προτείνονται τα ακόλουθα: > Για κάθε Τομεακό Πρόγραμμα (ΤΠ), συμμετοχή της ΚΕΔΕ στην Ομάδα Σχεδιασμού Προγράμματος, καθώς και στις τυχόν ειδικές ομάδες ανά δημόσια πολιτική, με στόχο την ολοκλήρωση των βασικών τεχνικών υποδομών και των δημοτικών κοινωνικών δομών. > Για κάθε Περιφερειακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ), συμμετοχή των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων (ΠΕΔ) στην Ομάδα Σχεδιασμού Προγράμματος, καθώς και στις Ομάδες Σχεδιασμού των Στόχων Πολιτικής. Η Επιτροπή Σχεδιασμού είναι σκόπιμο να υποστηρίζεται από ομάδες εργασίας, ανά δημόσια πολιτική (Επιχειρηματικότητα, Περιβάλλον, Υποδομές, Κοινωνική πολιτική κλπ.), στις οποίες θα συμμετέχουν στελέχη που προτείνουν οι ΠΕΔ. > Προτυποποίηση του πλαισίου διαβούλευσης και συνεργασίας των Τομεακών προγραμμάτων και των ΠΕΠ με γνώμονα την ενίσχυση της συμμετοχής της ΚΕΔΕ και των μελών της, κατά τη διαμόρφωση των νέων δράσεων με πόρους των ΕΔΕΤ, όπως και κατά την κατάρτιση των εθνικών και περιφερειακών στρατηγικών (στους τομείς ‘Έξυπνη Εξειδίκευση’, ΄Ψηφιακή μετάβαση’ και ‘Κοινωνική πολιτική’. ΜΕΡΟΣ Γ’ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΑΡΜΟΔΙΕΣ ΑΡΧΕΣ Άρθρο 4: Αρμόδιες Αρχές Προγραμμάτων > Δημιουργία - θεσμοθέτηση, σε περιφερειακό επίπεδο, κοινού οργάνου της Περιφέρειας και της ΠΕΔ, στο οποίο θα συμμετέχουν επίσης Αναπτυξιακοί Φορείς της Τ.Α. που υλοποιούν προγράμματα ΤΑΠΤοΚ. > Συγκρότηση Περιφερειακής Επιτροπής Αναπτυξιακού Σχεδιασμού – Ανάπτυξης (π.χ. με τη βελτίωση του θεσμού των ΠΕΑΣ), ως κοινού οργάνου κάθε Περιφέρειας με την αντίστοιχη Περιφερειακή Ένωση Δήμων (ΠΕΔ), για την συστηματική συνεργασία της Περιφέρειας και των Δήμων προκειμένου να διασφαλιστεί ο συντονισμός της περιφερειακής και της τοπικής αναπτυξιακής πολιτικής, η επιστημονική υποστήριξη και η κοινωνική συναίνεση στον περιφερειακό και τον τοπικό αναπτυξιακό προγραμματισμό. > Επίσης είναι αναγκαία η άμεση συμμετοχή των Περιφερειών και των Δήμων στην διαμόρφωση της αρχιτεκτονικής του Προγράμματος για την Αγροτική Ανάπτυξη. > Καθοριστική συμμετοχή της πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο σχεδιασμό και την εφαρμογή του Προγράμματος Δίκαιης Μετάβασης (ειδική αναπτυξιακή ρήτρα, φορολογικό και επενδυτικό καθεστώς, χωρικό σχέδιο, ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών, σιδηροδρομικών και αεροπορικών έργων υποδομής κ.α. ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΕΝΔΙΑΜΕΣΟΙ ΦΟΡΕΙΣ Άρθρο 10: Ενδιάμεσοι φορείς Θεωρούμε ιδιαίτερα θετική εξέλιξη των ενίσχυση του ρόλου των τοπικών εδαφικών/ αστικών αρχών, που έχει ξεκινήσει από την ΠΠ 2024-2020 και συνεχίζεται στην ΠΠ 2021-2027 στο πλαίσιο του ΣΠ.5, με τη δυνατότητα ορισμού τους ως Ενδιάμεσους Φορείς Διαχείρισης, τόσο για την υλοποίηση στρατηγικών Ολοκληρωμένης Χωρικής Ανάπτυξης, όσο και μέσα από την συμμετοχή τους στις Ομάδες Τοπικής Δράσης κατά την υλοποίηση των ΤΑΠΤοΚ. Εντούτοις, είναι ένας ρόλος καινούριος για τους Δήμους και έχει διαπιστωθεί ότι προκύπτουν ζητήματα τεχνογνωσίας και επάρκειας ανθρώπινου δυναμικού, βάσει και της εμπειρίας της ΠΠ 2014-2020. Έχει καταγραφεί ότι δεν βρίσκονται όλοι οι Δήμοι στο ίδιο επίπεδο τεχνικής και διαχειριστικής ετοιμότητας και ικανότητας. Οριζόντιος στόχος θα πρέπει να είναι η ενδυνάμωση της τοπικής αυτοδιοίκησης και η διασφάλιση ισότιμης πρόσβασης στο διαχειριστικό πλαίσιο του ΕΣΠΑ. Συνεπώς, εκτιμούμε ότι απαιτούνται παράλληλα ενέργειες και πόροι (τεχνική βοήθεια) για: - Ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού των υπηρεσιών όπως και των υποδομών των Δήμων με εξειδίκευση στη διαχείριση και υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων έργων, ώστε να στηριχθεί η επιτυχία του ρόλου των Δήμων που θα αναλάβουν ως ΕΦΔ ή θα συμμετέχουν σε ΟΤΔ. - Ενημέρωση και πληροφόρηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης μέσω της εκπόνησης οδηγών, διοργάνωσης ενημερωτικών συναντήσεων κ.λπ. για το περιεχόμενο και τις διαδικασίες του νέου ΕΣΠΑ Η ενίσχυση της τοπικής αυτοδιοίκησης και της διαδημοτικής συνεργασίας, μέσω ομάδων εργασίας, ημερίδων, κοινών δράσεων θα συντελέσει στην μεταφορά τεχνογνωσίας, στη διάχυση της πληροφόρησης και στην ανάδειξη καλών πρακτικών. Για την εγκαθίδρυση της διαδημοτικής συνεργασίας, εργάζεται και αναλαμβάνει περαιτέρω πρωτοβουλίες η ΚΕΔΕ, ως κατάλληλος κεντρικός συντονιστικός φορέας, και χρειάζεται παράλληλη στήριξη από την κεντρική διοίκηση και διασφάλιση των απαραίτητων πόρων. ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ, ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗΣ ΧΩΡΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΣΜΩΝ Άρθρο 19: Ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη Η Προγραμματική Περίοδος 2021-2027 αποτελεί μία ιδιαίτερα μεγάλη πρόκληση για την ουσιαστική συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ βαθμού στη διαδικασία λήψης στρατηγικών αποφάσεων που αφορούν, τόσο στην αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων, όσο και στην θεσμική συνδιαμόρφωση και ωρίμανση των σχετικών προτάσεων και πρωτοβουλιών. Ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι εξαιρετικά καίριος, τόσο κατά το σχεδιασμό των ολοκληρωμένων εδαφικών/χωρικών στρατηγικών, όσο και κατά την υλοποίησή τους μέσω των μηχανισμών των χωρικών εργαλείων, λόγω της εγγύτητας και καλύτερης γνώσης των τοπικών αναγκών. Η προώθηση και στήριξη της συμμετοχής των ΤΑ στη διαμόρφωση και υλοποίηση των χωρικών εργαλείων κρίνεται απαραίτητη, ώστε να υλοποιηθούν με την μεγαλύτερη δυνατή προστιθέμενη αξία οι Ολοκληρωμένες Χωρικές Παρεμβάσεις του ΕΣΠΑ 2021-2027. Προς αυτή την κατεύθυνση: > Κρίνουμε θετική την αύξηση της σημασίας της διαβούλευσης στην ΠΠ 2021-2027. Οι Διαχειριστικές Αρχές θα έχουν την ευθύνη για τη διαβούλευση με τις χωρικές αρχές ή φορείς για τον σχεδιασμό των ΟΧΕ και τον καθορισμό του πεδίου εφαρμογής των πράξεων που πρόκειται να στηριχθούν στο πλαίσιο του Προγράμματος αρμοδιότητάς τους και την ωρίμανση των πράξεων. Θεωρούμε απαραίτητη την προτυποποίηση του πλαισίου Διαβούλευσης με φορείς και πολίτες, τόσο κατά τον σχεδιασμό της Στρατηγικής μιας χωρικής παρέμβασης, όσο και κατά την υλοποίηση της. Επίσης, να διασφαλιστεί η συμμετοχή της ΤΑ σε όλες τις διαβουλεύσεις, ωριμάνσεις προγραμμάτων, Επιτροπές κλπ που θα έχουν αποφασιστική διάσταση και βαρύνουσα σημασία, μέσω της ΚΕΔΕ και άλλων συλλογικών οργάνων των Δήμων. > Οι Διαχειριστικές Αρχές θα έχουν την ευθύνη για τη διαμόρφωση μεθοδολογίας και κριτηρίων επιλογής των ΟΧΕ και των επιμέρους πράξεων. Κρίνουμε απαραίτητη την συμμετοχή της ΤΑ στην επιλογή των κριτηρίων ένταξης και όχι μόνο τον περιορισμό της στο ρόλο των τελικών δικαιούχων. > Κρίνουμε ιδιαίτερα θετική την αναφορά ότι οι χωρικές αρχές ή φορείς των συγκεκριμένων περιοχών είναι οι αρμόδιοι φορείς για τον σχεδιασμό και την κατάρτιση των ΟΧΕ. Θεωρούμε απαραίτητη την προτυποποίηση αυτών των διαδικασιών και την στήριξη της τεχνικής και γνωστικής επάρκειας των Δήμων ώστε να ανταποκριθούν στην κατάρτιση συνεκτικών ΟΧΕ. > Κρίνουμε ιδιαίτερα θετική την αναφορά ότι η διαβούλευση που διενεργείται σε τοπικό επίπεδο στο πλαίσιο της κατάρτισης των ΟΧΕ και των ΟΧΕ-ΒΑΑ, υποστηρίζεται από μια συνεκτική ομάδα διοίκησης σε επίπεδο Περιφέρειας, η οποία διασφαλίζει την άρτια προετοιμασία των εν λόγω στρατηγικών και ενδυναμώνει την πεποίθηση της «ιδιοκτησίας» των στρατηγικών από τους δικαιούχους (ΟΤΑ). Θεωρούμε απαραίτητη τη διασφάλιση της συμμετοχής εκπροσώπων της ΤΑ και της ΚΕΔΕ στις εν λόγω ομάδες διοίκησης. Συνεπώς, επικροτούμε την αναφορά ότι ‘οι Διαχειριστικές Αρχές διασφαλίζουν κατά την έγκριση των στρατηγικών την ύπαρξη ειδικής ομάδας στις χωρικές αρχές για την παρακολούθηση της υλοποίησης των στρατηγικών’. > Οι στρατηγικές εγκρίνονται από τις Διαχειριστικές Αρχές. Θεωρούμε απαραίτητη την εμπλοκή της ΤΑ και των συλλογικών οργάνων στις διαδικασίες αξιολόγησης και έγκρισης, ως εκ τούτου επικροτούμε την αναφορά ότι ‘εάν στη χωρική στρατηγική δεν περιλαμβάνεται κατάλογος πράξεων που θα χρηματοδοτηθούν, οι χωρικές αρχές ή φορείς επιλέγουν τις πράξεις ή συμμετέχουν στην επιλογή τους’. Θεωρούμε απαραίτητη την εξειδίκευση και προτυποποίηση της εν λόγω διαδικασίας. > Θεωρούμε απαραίτητη τη δυνατότητα ενημέρωσης, υποστήριξης και κατάρτισης των Δήμων για την έννοια της ολοκληρωμένης χωρικής παρέμβασης, για τα οφέλη της στην τοπική κοινωνία και οικονομία και για την προσέγγιση από κάτω προς τα πάνω (bottom-up). > Παροχή εργαλείων και οδηγών και ιδίως επικαιροποίησης οδηγιών που αφορούν στην απόκτηση διαχειριστικής ικανότητας από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και ενημέρωση-κατάρτιση του στελεχιακού της δυναμικού > Χρήσιμη η προτυποποίηση του πλαισίου συνεργασίας των Δήμων (αστικών αρχών) με τις Διαχειριστικές αρχές των Περιφερειακών Προγραμμάτων, κατά τον σχεδιασμό και προώθηση των χωρικών εργαλείων > Αποτελεί άμεση και επιτακτική ανάγκη η χρηματοδότηση για τη δημιουργία μηχανισμού υποστήριξης (help desk) ηλεκτρονικών υπηρεσιών για τους δήμους της χώρας, με on line υποστήριξη, και εκπαίδευση των υπαλλήλων, μέσω των εταιρειών της Αυτοδιοίκησης (ΠΕΤΑ, ΕΕΤΑΑ) Άρθρο 20: Τοπική ανάπτυξη με πρωτοβουλία τοπικών κοινοτήτων > Κρίνουμε ως ιδιαίτερα θετική την αναφορά ότι ‘οι Ομάδες Τοπικής Δράσης είναι υπεύθυνες για τον σχεδιασμό, την κατάρτιση και την υλοποίηση των στρατηγικών τοπικής ανάπτυξης. Τέτοιες ομάδες μπορούν να συγκροτούν: ΟΤΑ α’ και β΄ βαθμού, ή και άλλοι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, συνεταιρισμοί και ενώσεις αυτών, επιστημονικοί φορείς, επιμελητήρια, καθώς και φορείς συλλογικών, κοινωνικών, περιβαλλοντικών και οικονομικών συμφερόντων, υπό την προϋπόθεση ότι δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη περιοχή παρέμβασης των στρατηγικών.’ Θεωρούμε απαραίτητη την παράλληλη διασφάλιση ουσιαστικής υποστήριξης και καθοδήγησης των μελών των ΟΤΔ με την συμμετοχή της ΚΕΔΕ, με βάση και την εμπειρία των φτωχών αποτελεσμάτων της ΠΠ 2014-2020, ώστε να αυξηθεί η αποτελεσματικότητα λειτουργίας και εφαρμογής των ΤΑΠΤοΚ. > Κρίνουμε ως απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία κάθε αναπτυξιακού προγράμματος, την παροχή επαρκούς τεχνικής βοήθειας, προκειμένου όλοι οι Δήμοι, κυρίως οι μικροί ορεινοί και νησιωτικοί, να μπορέσουν να ωριμάσουν μελέτες και έργα, ώστε να διεκδικήσουν και να αξιοποιήσουν τους πόρους για τη χρηματοδότηση των αναγκαίων έργων. > Να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην επιβίωση και ανάπτυξη των αγροτικών και νησιωτικών περιοχών. Με συμμετοχή της Τ.Α. δημιουργία τοπικών δομών αγροτικής ανάπτυξης σε γεωργία και κτηνοτροφία, αγροτικό εξηλεκτρισμό, κτηνοτροφικά πάρκα, βελτίωση αγροτικών υποδομών (αγροτικής οδοποιίας, δικτύων άρδευσης κλπ), ενημέρωση και υποστήριξη για την ανάπτυξη εναλλακτικών καλλιεργειών, έργα δασικής αναψυχής, δασική οδοποιία. ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΘΕΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ Άρθρο 22: Θεματικά δίκτυα > Κρίνουμε ως ιδιαίτερα θετικό σημείο την συμμετοχή εκπροσώπων ΟΤΑ, αστικών αρχών και φορέων υλοποίησης ΟΧΕ στα Θεματικά Δίκτυα της Εθνικής Αρχής Συντονισμού. Χρήσιμη αξιολογείται η προτυποποίηση και εξειδίκευση της εν λόγω διαδικασίας. ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ Άρθρο 23: Επιτροπή Παρακολούθησης > Θεωρούμε απαραίτητη τη συμμετοχή της ΚΕΔΕ στην παρακολούθηση της εκπόνησης των στρατηγικών για την εκπλήρωση των αναγκαίων όρων σε θέματα που σχετίζονται με τις αρμοδιότητες των Δήμων (κοινωνική ένταξη, λύματα, έξυπνες πόλεις κλπ). > Συμμετοχή της ΚΕΔΕ σε επιτροπές/ομάδες εργασίες για την απλοποίηση διαδικασιών > Θεσμοθέτηση ευέλικτων και λειτουργικών Επιτροπών Παρακολούθησης, προκειμένου να λειτουργούν ως πραγματικά θεσμικά εργαλεία παρακολούθησης (monitoring) με αναβάθμιση της ουσιαστικής συμμετοχής των συλλογικών οργάνων της ΤΑ και της επίπτωσης των τοποθετήσεων τους στις συνεδρίες. Άρθρο 25: Συμβούλιο Παρακολούθησης και Συντονισμού ΕΣΠA > Κρίνουμε ως ιδιαίτερα θετικό σημείο την συμμετοχή της ΚΕΔΕ στο Συμβούλιο Παρακολούθησης και Συντονισμού ΕΣΠA. ΜΕΡΟΣ Δ’ ΓΕΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΡΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΚΑΝΟΝΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ Άρθρο 28: Εξειδίκευση Προγράμματος > Κρίνουμε απαραίτητη τη θεσμοθέτηση διαδικασίας χρονοπρογραμματισμού των Προσκλήσεων και έγκαιρη ενημέρωση των Δήμων ως δικαιούχων στο νέο ΕΣΠΑ –Συμμετοχή της ΚΕΔΕ και των ΠΕΔ, μέσω της διαβούλευσης, στη διαμόρφωση των Προσκλήσεων. Άρθρο 34: Τεχνική βοήθεια > Κρίνουμε επιτακτική την ανάγκη για δημιουργία Προγράμματος υποστήριξης των δικαιούχων με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, ειδικά για την ΤΑ. Διάθεση πόρων Τεχνικής Βοήθειας για δράσεις θεσμικής υποστήριξης των Δήμων και τη συγκρότηση δομών τεχνικής και επιστημονικής υποστήριξης σε επίπεδο ΠΕΔ. Ενίσχυση του θεσμού της «διοικητικής υποστήριξης» των μικρών Δήμων. > Τεχνική υποστήριξη για τη δημιουργία κατάλληλων ψηφιακών εργαλείων στους Δήμους, για την υποστήριξη του πλαισίου Διαβούλευσης κατά τον σχεδιασμό και προώθηση των ΟΧΕ. > Συμβουλευτική και τεχνική υποστήριξη των Περιφερειακών Επιτροπών Αναπτυξιακού Σχεδιασμού (ΠΕΑΣ), με στόχο να ανταποκριθούν στο ρόλο τους και να συμβάλουν στην εξειδίκευση κυρίως των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων