Αρχική Ίδρυση, ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία των Επιχειρηματικών Πάρκων -Ενιαίο πλαίσιο ρύθμισης για τους φορείς Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών ΔραστηριοτήτωνΆρθρο 13-Εισφορά σε γη και σε χρήμαΣχόλιο του χρήστη ΠΕΤΡΟΓΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ | 4 Σεπτεμβρίου 2022, 19:30
Το ύψος των εισφορών σε χρήμα θα πρέπει να προσδιορίζεται ίσο με την ισοσκέλιση του προϋπολογισμού των κοινόχρηστων έργων υποδομής που προβλέπεται στον εγκεκριμένο προϋπολογισμό μείον τις τυχόν επιδοτήσεις, περιλαμβανομένων των τόκων δανεισμού, δηλαδή των κοινόχρηστων δαπανών και μόνο και δεν συνδέονται με την αξία Γης διότι αν προκύψει έλλειμμα δεν υπάρχει δυνατότητα συμπλήρωσης από άλλη πηγή (π.χ. κρατικός προϋπολογισμός) αλλά και δεν πρέπει να επιτρέπεται να προκύψει και δυσανάλογο περίσσευμα που θα καταλήξει από το υστέρημα των Ιδιοκτητών Γης στο ταμείο της ΕΑΔΕΠ. Σε συνέχεια της παραπάνω αρχής δεν τίθεται θέμα προσδιορισμού της εισφοράς σε χρήμα από την αρμόδια Δ.Ο.Υ., διότι η εισφορά σε χρήμα ούτε είναι φόρος, ούτε αποσκοπεί στην επιβολή φόρου και δεν σχετίζεται με την αξία των ακινήτων την οποία θα αποκτήσουν μετά την ολοκλήρωση των έργων. Είναι σημαντικό να ληφθεί υπόψη ότι το Επιχειρηματικό Πάρκο είναι στην ουσία ένας περίκλειστος χώρος όπου ισχύουν ενιαίοι κανόνες πολεοδόμησης και δεν υπάρχει η ωφέλεια όπως στα αστικά ακίνητα τα οποία εντάσσονται στο σχέδιο πόλης. Αν π.χ. το Επιχειρηματικό Πάρκο βρίσκεται επάνω σε Εθνική Οδό, τα οικόπεδα τα οποία εφάπτονται της Εθνικής Οδού έχουν μεγαλύτερη αξία λόγω της θέσης τους αλλά είναι άδικο να πληρώσουν μεγαλύτερη εισφορά σε χρήμα καθόσον ελάχιστη ωφέλεια έχουν από τη δημιουργία του Επιχειρηματικού Πάρκου, ενώ τα πιο απομακρυσμένα οικόπεδα θα ωφεληθούν περισσότερο και θα αποκτήσουν μεγαλύτερη αξία με τη δημιουργία των υποδομών πρόσβασης. Καθώς οι Ιδιοκτήτες Γης έχουν το δικαίωμα προσφυγής κατά της απόφασης προσδιορισμού της εισφοράς σε χρήμα, καταβάλλοντας μόνο το ποσοστό 20% της εισφοράς, ο δε χρόνος λήξης της δικαστικής διαδικασίας με τα σημερινά τουλάχιστον δεδομένα είναι πολύ μακρύς αλλά και απροσδιόριστος. Τα έσοδα αυτά είναι προφανές ότι για πρακτικούς λόγους δεν μπορούν να συνυπολογιστούν στο διαθέσιμο ποσό βάσει του οποίου θα γίνει η προκήρυξη του έργου. Σε μία ακραία περίπτωση δε θα μπορεί να προκηρυχθεί το έργο αν δεν αποφανθούν τα Δικαστήρια κάτι το οποίο έχει επίπτωση στις προθεσμίες ολοκλήρωσης του έργου. Καθώς το ως άνω δικαίωμα προσφυγής στο δικαστήριο δεν μπορεί να καταργηθεί, πρέπει να βρεθεί τρόπος είτε να εξομαλυνθεί το πρόβλημα (δηλαδή να πείθεται η μεγάλη πλειοψηφία των ιδιοκτητών να καταβάλλει τις εισφορές σε χρήμα) είτε να προβλεφθεί άλλος τρόπος υπολογισμού των εισφορών σε χρήμα. Αυτός είναι ένας συμπληρωματικός λόγος πρόκρισης του υπολογισμού της εισφοράς σε χρήμα βάσει της επιφάνειας της κάθε ιδιοκτησίας και όχι να γίνεται o υπολογισμός της αξίας γης από τη Δ.Ο.Υ., διότι έτσι ασκούνται πολλές δικαστικές προσφυγές λόγω αμφισβήτησης της αξίας αυτής. ΑΛΛΩΣΤΕ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΦΟΡΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΑΚΙΝΗΤΟΥ ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΔΑΠΑΝΗΣ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ( ΔΗΛΑΔΗ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ). Η εισφορά σε χρήμα ανά/τ.μ. εκάστης ιδιοκτησίας που επωφελείται από τα έργα υποδομής, θα πρέπει να ισούται με το γινόμενο του κόστους των έργων επί το ποσοστό της επιφάνειας της συγκεκριμένης ιδιοκτησίας στο σύνολο της δομούμενης επιφάνειας του Επιχειρηματικού Πάρκου. Ανάλογα θα πρέπει να τροποποιηθεί και η διάταξη της παραγράφου (γ) της παραγράφου 4 του Άρθρου 20. Όπου προβλέπεται ότι «η εισφορά σε χρήμα καταβάλλεται από τους ιδιοκτήτες γης ανάλογα με το εμβαδόν της τελικής έκτασης της ιδιοκτησίας τους όπως έχει διαμορφωθεί κατά την κύρωση της πράξης εφαρμογής». Η ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΚΟ ΠΡΟΥΠΟΘΕΤΕΙ ΤΗ ΣΥΜΦΩΝΗ ΓΝΩΜΗ ΤΗΣ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑΣ ΤΟΥ 55 % ΣΕ ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΡΚΟΥ, Η ΔΕ ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΣΤΟ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΕΝΩ ΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΗΝ ΕΔΕΠ ΘΑ ΗΤΑΝ ΕΠΙΣΗΣ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΘΕ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΑΡΑ ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ Η ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΤΩΝ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΒΑΣΕΙ ΤΗΣ ΟΠΟΙΑΣ ΑΞΙΑΣ ΓΗΣ ; Τυχόν παρεκκλίσεις από τον κανόνα αυτό θα πρέπει να καθορίζονται στην απόφαση έγκρισης του ΕΠ. Ο προϋπολογισμός του έργου αποτελεί σημαντικό σημείο στην όλη διαδικασία καθόσον επηρεάζει αφενός το κόστος των μελετών, στο βαθμό που η αμοιβή του μελετητή ορίζεται ως ποσοστό του προϋπολογισμού του έργου και αφετέρου τις εισφορές σε χρήμα οι οποίες πρέπει να καλύψουν τον προϋπολογισμό. Πρέπει να προβλέπεται διαδικασία επιστροφής των αδιάθετων εισφορών σε χρήμα στους Ιδιοκτήτες Γης μετά την παρακράτηση ενός μικρού ποσοστού από την ΕΑΝΕΠ όταν ολοκληρωθούν τα έργα και εξοφληθούν οι υποχρεώσεις. Πρέπει να προβλέπεται διαδικασία επιστροφής μέρους των αναγκαστικών εισφορών στους Ιδιοκτήτες Γης λόγω μη πληρωμής του ΦΠΑ ( επιστροφή ΦΠΑ ). Με δεδομένο ότι το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο θα χρησιμοποιηθεί για την εκκίνηση της Εταιρείας, ο προϋπολογισμός του έργου θα πρέπει να καλυφθεί από τις εισφορές των ιδιοκτητών Γης. Κατά την άποψή μου θα ήταν δικαιότερος ο τρόπος κατανομής της δαπάνης ανάλογα με το εμβαδόν κάθε ιδιοκτησίας, χωρίς να εμπλέκεται η Δ.Ο.Υ., καθόσον κάθε ιδιοκτησία θα αποκτήσει αξία μετά την ολοκλήρωση των έργων. Ο προσδιορισμός της αξίας γης από τη Δ.Ο.Υ. θα μπορούσε να βοηθήσει MONO στις περιπτώσεις TYXON μετατροπής εισφοράς σε χρήμα σε ( πρόσθετη ) εισφορά σε γη που πρέπει όμως να υπολογίζεται και να πραγματοποιείται με βάση την ΑΡΧΙΚΗ αξία γης δηλαδή αυτής που ίσχυε ΠΡΟ της πολεοδόμησης και της Πράξης Εφαρμογής, διότι απαραίτητη προϋπόθεση για τη οποιαδήποτε βελτίωση της αξίας γης είναι η ολοκλήρωση του έργου. Παναγιώτης Πετρόγλου ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ ΓΗΣ Ε.Π. ΒΑΜΒΑΚΙΑ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ