Αρχική Ίδρυση, ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία των Επιχειρηματικών Πάρκων -Ενιαίο πλαίσιο ρύθμισης για τους φορείς Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών ΔραστηριοτήτωνΆρθρο 23-Κανονισμός ΛειτουργίαςΣχόλιο του χρήστη ΠΑΣΕΒΙΠΕ (ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΒΙ.ΠΕ) | 8 Σεπτεμβρίου 2022, 16:32
Με το άρθρο αυτό ρυθμίζονται το καθεστώς και το ελάχιστο περιεχόμενο του Κανονισμού Λειτουργίας κατά τρόπο πολύ γενικό. Αναφορικά με τους κανονισμούς λειτουργίας δεν διευκρινίζεται αν θα αποφασίζονται από κοινού ή μονομερώς από το διαχειριστή, αλλά ότι θα καταρτίζεται μεταξύ, γεγονός που αποτελεί άλλη μια ασάφεια. Για παράδειγμα στα ήδη υπάρχοντα πάρκα προκύπτουν ερωτήματα όπως: θα πραγματοποιηθούν εξατομικευμένοι κανονισμοί μεταξύ του διαχειριστή και κάθε εγκατάστασης ξεχωριστά ανάλογα με το αντικείμενό της ή κοινός κανονισμός ; Σε περίπτωση διαφωνίας με τις προϋπάρχουσες εγκαταστάσεις πως θα επιλύονται οι διαφορές που θα προκύψουν; Το ύψος της αμοιβής διαχείρισης, της τιμολόγησης ύδατος και του αποθεματικού θα αποφασίζεται μονομερώς από το διαχειριστή ; αν όχι με ποιο τρόπο θα πραγματοποιείται; Σε περίπτωση διαφωνιών με τις προϋπάρχουσες εγκαταστάσεις πως θα διευθετούνται οι διαφορές που θα ανακύψουν ; Φαίνεται ότι εξουσιοδοτείται κατά τα λοιπά εν λευκώ την ΕΑΔΕΠ που είναι ένας ιδιωτικός φορέας να ρυθμίζει μονομερώς τα πάντα. Μάλιστα σύμφωνα με το εν λόγω άρθρο η ΕΑΔΕΠ μπορεί να ρυθμίζει κάθε θέμα σχετικό με η διοίκηση, τη διαχείριση και τη λειτουργία του ΕΠ, τις απαιτούμενες δαπάνες κλπ χωρίς καν προηγουμένως να έχει ενημερώσει τους εγκατεστημένους που θα επιβαρύνονται με το σύνολο των δαπανών. Η κατάρτιση του Κανονισμού γίνεται μονομερώς από την ΕΑΔΕΠ στον οποίο προσχωρούν οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις χωρίς να έχει προηγηθεί διαπραγμάτευση των όρων και χωρίς καμία συμφωνία (σύμβαση προσχώρησης δηλαδή που δεν συνάδει με τη φύση και λειτουργία των ΕΠ και τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εγκατεστημένων επιχειρήσεων). Όπως αναφέρει και η αιτιολογική έκθεση του νόμου, οι σχέσεις μεταξύ του φορέα διαχείρισης και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων είναι σχέσεις μεταξύ ιδιωτών. Ωστόσο, το σχέδιο νόμου παραβλέπει ότι μεταξύ ιδιωτών ισχύει η ελευθερία των συμβάσεων και συνακόλουθα ο καθορισμός των όρων των εκατέρωθεν δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των μερών πρέπει να γίνεται κατόπιν διαπραγμάτευσης και κοινής συμφωνίας. Επειδή επί της ουσίας ο Κανονισμός αποτελεί ιδιωτική σύμβαση (όπως άλλωστε αναφέρεται και στην αιτιολογική έκθεση και για το λόγο αυτό καταργείται η διάταξη με την οποία εγκρινόταν με υπουργική απόφαση ο Κανονισμός), η οποία ρυθμίζει εκατέρωθεν δικαιώματα και υποχρεώσεις και μάλιστα ο Κανονισμός καταρτίζεται μεταξύ της ΕΑΔΕΠ και των ήδη εγκατεστημένων επιχειρήσεων, πρέπει οι όροι του να αποτελούν αντικείμενο κοινής συμφωνίας. Τούτο πρέπει να προβλεφθεί ρητώς στο σχέδιο νόμου στο συγκεκριμένα άρθρο. Αλλιώς δεν υπάρχει καμία δικλείδα ασφάλειας για τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις και ελέγχου των πράξεων διαχείρισης. Εξάλλου, σύμφωνα με τις «Διεθνείς Καλές Πρακτικές», οι κανόνες λειτουργίας των ΕΠ συμφωνούνται συμβατικά μεταξύ του φορέα διαχείρισης και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων (όπως λχ συμβαίνει στη Γαλλία, τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο). Το ίδιο ισχύει αναφορικά και με την παροχή των υπηρεσιών σε εγκατεστημένες επιχειρήσεις και τον τρόπο κατανομής των τελών κοινοχρήστων δαπανών, ενώ η τιμολόγηση των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας προς τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις εναπόκειται στην ελευθερία των συμβάσεων μεταξύ των κάθε φορά συμβαλλόμενων μερών. Η ποιότητα και η τιμολόγηση των κοινωφελών υπηρεσιών καθορίζεται από τον ανταγωνισμό με βάση την διαπραγμάτευση κάθε εγκατεστημένης επιχείρησης, είτε με τον φορέα διαχείρισης, είτε με τρίτους παρόχους, καθώς οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις έχουν δικαίωμα να λαμβάνουν υπηρεσίες κοινής ωφέλειας από πάροχο της επιλογής τους. Τα ίδια ισχύουν αναφορικά με το αποθεματικό και την αμοιβή της ΕΑΔΕΠ για τη διαχείριση: θα πρέπει να διαμορφώνονται συμβατικά μεταξύ των μερών. Άλλως, κατ’ ελάχιστον, Ο κανονισμός λειτουργίας θα πρέπει να περιλαμβάνει το ύψος του αποθεματικού και της αμοιβής της ΕΑΔΕΠ. Επίσης, προς αντιμετώπιση των δυσμενών συνεπειών της επιβολής σε βάρος των εγκατεστημένων επιχειρήσεων χρεώσεων άνευ δυνατότητας διαπραγμάτευσης είναι σκόπιμο να προβλεφθεί ότι τα εκάστοτε τιμολόγια της ΕΑΔΕΠ δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της, Θα πρέπει επίσης, να προβλεφθεί ότι οι διαφωνίες μεταξύ των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και της ΕΑΔΕΠ επιλύονται από τα αρμόδια κατά τόπο πολιτικά Δικαστήρια. Περαιτέρω, στο άρθρο 23 παρ. 7 του σχεδίου νόμου, προβλέπεται ότι «ο Κανονισμός Λειτουργίας αναθεωρείται ύστερα από διαπραγματεύσεις μεταξύ της ΕΑΔΕΠ και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων, ή εάν υποβληθεί αίτημα προς την ΕΑΔΕΠ από εγκατεστημένες επιχειρήσεις που καλύπτουν ποσοστό 70% της συνολικής έκτασης των επιχειρηματικών οικοπέδων και είναι ενήμερες ως προς τη συμμόρφωσή τους σχετικά με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον Κανονισμό Λειτουργίας». Η πρόβλεψη χωρίς πρακτική σημασία αφού επί της ουσίας ποτέ δεν θα μπορεί να τροποποιείται ο Κανονισμός, παρά μόνο μονομερώς από την ΕΑΔΕΠ σύμφωνα με την πρόβλεψη του άρθρου 22 παρ. 5 περ. β) του σχεδίου νόμου. Θα πρέπει να προβλεφθεί ότι ο Κανονισμός Λειτουργίας και οι όροι αυτού πρέπει να αποτελούν αντικείμενο συμφωνίας μεταξύ της ΕΑΔΕΠ και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και ότι ο Κανονισμός αναθεωρείται είτε ύστερα από διαπραγματεύσεις μεταξύ των μερών, είτε εφόσον το ζητήσει το 20% των εν λειτουργία εγκατεστημένων επιχειρήσεων υπό την προϋπόθεση ότι είναι ενήμερες ως προς τη συμμόρφωσή τους σχετικά με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον Κανονισμό Λειτουργίας (κατ’ αντιστοιχία περίπου με την υφιστάμενη ρύθμιση του ν. 3982/2011: Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Βιομηχανίας, μετά από αίτημα που υποβάλλεται από τον Φορέα Διαχείρισης ή από επιχειρήσεις ή σωματείο αυτών που εκπροσωπεί τουλάχιστον το είκοσι τοις εκατό (20%) των εγκατεστημένων επιχειρήσεων σε ΒΙΠΕ του ν. 4458/1965,ΒΕΠΕ του ν. 2545/1997 και ΕΠ του ν. 3982/2011, συστήνεται Επιτροπή Διαβούλευσης για την εξέταση των προτάσεων τροποποίησης υφιστάμενου κανονισμού λειτουργίας. Στην Επιτροπή συμμετέχουν εκπρόσωποι της αρμόδιας Διεύθυνσης της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας, του Φορέα Διαχείρισης, του πλέον αντιπροσωπευτικού Σωματείου με μέλη τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις ή ελλείψει αυτού εκπροσώπου τους, καθώς και του αρμόδιου Επιμελητηρίου. Των εργασιών της Επιτροπής προεδρεύει ο εκπρόσωπος της αρμόδιας Διεύθυνσης της ΓΓΒ. Έργο της Επιτροπής Διαβούλευσης είναι η διατύπωση έκθεσης, η οποία διαβιβάζεται στον Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, με απόφαση του οποίου συντελείται η τροποποίηση του κανονισμού λειτουργίας.»). Συνυπογράφοντες: Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Ηρακλείου Ένωση Βιομηχανιών & Βιοτεχνιών Λαμίας Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Τρίπολης – ΣΕΒΙΠΕΤ Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Σερρών Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Καλαμάτας Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Σχιστού – ΒΙΠΑΣ Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Δράμας Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Πάτρας Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Ιωαννίνων Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Πρέβεζας Σύνδεσμος Βιομηχανιών & Βιοτεχνιών Έβρου Σύνδεσμος Βιομηχάνων & Βιοτεχνών Νομού Ροδόπης - ΣΒΒΝΡ