• Σχόλιο του χρήστη 'CSR HELLAS' | 28 Νοεμβρίου 2024, 09:10

    1. Η ενσωμάτωση της Οδηγίας 2022/2464 στην ελληνική έννομη τάξη όχι μόνο καθυστέρησε υπερβολικά ξεπερνώντας το όριο της διετίας που προέβλεπε η οδηγία αλλά έρχεται προς ψήφιση ένα μόλις μήνα πριν από τη λήξη της τρέχουσας διαχειριστικής περιόδου 2024, για την οποία οι υπόχρεες επιχειρήσεις οφείλουν να συντάξουν και να δημοσιοποιήσουν τις εκθέσεις βιωσιμότητας που προβλέπει η Οδηγία, χωρίς να είναι απόλυτα ξεκαθαρισμένο τι θα πρέπει να περιλαμβάνεται στις εκθέσεις, πώς θα αποτυπώνονται τα στοιχεία, πώς και από ποιους θα γίνεται η διαδικασία διασφάλισης όσων θα αναφέρονται στις εκθέσεις αυτές. 2. Παράλληλα, με βάση την Οδηγία 2022/2464 από το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου τροποποιείται σειρά νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων, που αναφέρονται στις υποχρεώσεις έκδοσης αναφορών βιωσιμότητας αλλά ουσιαστικά επηρεάζουν άμεσα τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων διαμορφώνοντας ουσιαστικά ένα νέο επιχειρηματικό περιβάλλον, όχι μόνο για τις μεγάλες υπόχρεες επιχειρήσεις αλλά και τις μικρότερες ακόμη και τις μικρομεσαίες που ανήκουν στις αλυσίδες αξίας αυτών. 3. Με βάση τη διαμόρφωση αυτού του νέου περιβάλλοντος εύλογα θα ανέμενε κανείς να περιλαμβάνεται στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου η αναγκαία κωδικοποίηση, κάτι που δεν γίνεται. 4. Αντίθετα οι διατάξεις του, που παραπέμπουν σε τροποποιήσεις άρθρων σειράς άλλων νόμων και κανονισμών, δημιουργούν τόσο κινδύνους σύγχυσης λόγω διαφορετικών ερμηνειών όσο και επιπλέον ανασφάλειες και δυσκολίες στην εφαρμογή του, όπως είναι ενδεχόμενο να προκύψουν από τον καινοφανή όρο «ανεξάρτητοι πάροχοι υπηρεσιών διασφάλισης» καθώς -ο όρος αυτός αναφέρεται για πρώτη φορά στο κείμενο της Οδηγίας και κρίνεται ότι αφορά στους οργανισμούς αξιολόγησης της συμμόρφωσης, όπως αυτοί περιγράφονται στο κείμενο του Κανονισμού 765/2008, που λειτουργούν επί δεκαετίες εντός σαφούς και αυστηρού πλαισίου διαδικασιών και νομοθεσίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο και αποτελούν θεσμοθετημένο πυλώνα επί του οποίου εδράζεται η λειτουργία της ενιαίας κοινοτικής αγοράς και η ελεύθερη διακίνηση προϊόντων και υπηρεσιών, ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα της ΕΕ. Ο Κανονισμός 765/2008, στον οποίο παραπέμπει το κείμενο της Οδηγίας και του σχεδίου νόμου, καθορίζει το πλαίσιο λειτουργίας της διαπίστευσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο, δηλαδή της διαδικασίας μέσω της οποίας οι εθνικοί οργανισμοί διαπίστευσης (ΕΟΔ), ελέγχουν την συμμόρφωση των οργανισμών αξιολόγησης της συμμόρφωσης, με βάση διεθνή πρότυπα ISO, που, πέραν της τεχνικής επάρκειας περιλαμβάνει παράγοντες όπως η ανεξαρτησία και η αμεροληψία (Άρθρο 4, παρ.3). - Κρίνεται σκόπιμο να γίνει σαφές στο πεδίο ορισμού «ανεξάρτητου παρόχου διασφάλισης υπηρεσιών» εκτός από το πως ορίζονται εννοιολογικά , περαιτέρω και το ποιο είναι το επιτρεπόμενο εύρος αξιολογητικής δραστηριότητας που τους αποδίδει ο νομοθέτης -Στο πλαίσιο αυτό και ευθυγραμμιζόμενο με τα προαναφερθέντα, θα έπρεπε λογικά το κείμενο του σχεδίου νόμου, να ορίσει ρητώς τον φορέα εποπτείας των ανεξάρτητων παρόχων υπηρεσιών διασφάλισης και να μη παραπέμπει σε έκδοση δύο ΚΥΑ, όπως προβλέπεται στις παραγράφους 9 και 10 του άρθρου 13 του σχεδίου νόμου αφενός μεν για τον ορισμό Αρχής για εφαρμογή των παρ. 4 και 5 κατ’ αναλογία με όσα προβλέπονται στο άρθρο 38 του ν. 4449/2007 (Α’ 7) περί αρχών δημόσιας εποπτείας αφετέρου δε για τον ορισμό του φορέα που ελέγχει και παρακολουθεί την ανεξαρτησία του ανεξάρτητου παρόχου υπηρεσιών διασφάλισης σύμφωνα με την περ. ε) της παρ. 3 του άρθρου 44 του ν. 4449/2017. - Θα πρέπει να αποφευχθεί ο κίνδυνος δημιουργίας νέου φορέα αλλά και ορισμού διαφορετικών κριτηρίων ως προς την αναγκαία κατάρτιση και εμπειρογνωμοσύνη για την παροχή άδειας παροχής υπηρεσιών διασφάλισης εκθέσεων βιωσιμότητας σε ορκωτούς ελεγκτές και παρόχους υπηρεσιών διασφάλισης εκθέσεων βιωσιμότητας - στο άρθρο 3 με τους ορισμούς και στο εδάφιο ιθ) για τους ανεξάρτητους παρόχους υπηρεσιών διασφάλισης και σε συνδυασμό με τη δυνατότητα που παρέχεται, σε ορκωτό ελεγκτή λογιστή, πέραν εκείνου που διενεργεί των έλεγχο των χρηματοοικονομικών καταστάσεων καθώς και σε ανεξάρτητο πάροχο υπηρεσιών διασφάλισης, να διατυπώνει τη γνώμη της υποπερίπτωσης αγ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 13, θα πρέπει μετά την υποπερίπτωση αγ’ να προστεθεί και η υποπερίπτωση αδ’ η οποία αφορά γνώμη επί της Ευρωπαϊκής ταξινομίας (EU Taxonomy), άρθρο 8 του Κανονισμού (ΕΕ) 2020/852, διότι σύμφωνα με τα πρότυπα υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας, οι απαιτήσεις δημοσίευσης της Ευρωπαϊκής ταξινομίας συμπεριλαμβάνονται ως μέρος της έκθεσης βιωσιμότητας.