Αρχική Ηλεκτρονικό Σύστημα Συνταγογράφησης (Α Φάση)‘A ΦΑΣΗ : Δημόσια Διαβούλευση για το Ηλεκτρονικό Συστήμα ΣυνταγογράφησηςΣχόλιο του χρήστη Παρασκευας | 5 Μαρτίου 2010, 17:25
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αν σκεφτεί κανείς το θέμα της συνταγογράφησης από την αρχή (και αγνοώντας το γεγονός ότι ήδη το ΙΚΑ «τρέχει» ένα έργο με το οποίο θα ψηφιοποιούνται οι συνταγές κλπ., και ένα δεύτερο που είναι υπό προκήρυξη από την ΗΔΙΚΑ για άλλους (?) ασφαλιστικούς οργανισμούς), η λύση θα μπορούσε να αναζητηθεί μέσω ενός ενιαίου κεντροποιημένου συστήματος, το οποίο θα πρέπει να επιτρέπει την πρόσβαση από πολλαπλά κανάλια (web, mobiles, κλπ.) με ασφαλή τρόπο. Αν το Υπουργείο είναι σε θέση να διαθέτει πραγματικά στοιχεία για το πλήθος των γιατρών, φαρμακείων, ιατρείων, κλπ. θα μπορούσε να γίνει αναλυτική μελέτη αξιολόγησης του κόστους διασύνδεσης για το σύνολο των προαναφερομένων, το οποίο θα μπορούσε κάλλιστα να επιδοτηθεί ή ακόμα καλύτερα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από το έργο, δεδομένου του πολλαπλάσιου οικονομικού οφέλους που μπορεί να προκύψει από την αξιοποίησή του. Μπορεί να εκτιμηθεί επακριβώς η ανταπόδοση από τη χρήση του συστήματος, οπότε να μπορούν αναλόγως της επιτυχίας του συστήματος, προοδευτικά να αναπροσαρμόζονται οι κλίμακες φοροαπαλλαγών, καθώς και οι παρεχόμενες φοροελαφρύνσεις. Αυτό θα μπορούσε να αποτελεί ένα ισχυρότατο κίνητρο άμεσης αξιοποίησης του συστήματος από τον ιατρικό κλάδο, αλλά και ένα ακόμα λόγο για την πίεση προς αυτήν την κατεύθυνση εφαρμογής του και από τους πολίτες. Δεδομένης της υπάρχουσας κατάχρησης των φαρμάκων, της υπερχρέωσης των ταμείων, της ευρείας φοροδιαφυγής των κλάδων και της πιθανά έως και πολλαπλής αξιοποίησης των ίδιων κυτίων φαρμάκων για την πολλαπλή είσπραξη των ποσών και από τους ασθενείς αλλά και από ένα ή περισσότερα ταμεία, είναι αναμενόμενο ότι η χρήση του θα επιφέρει όφελος δις στο Δημόσιο και τους Φορείς αλλά και ανάλογα οφέλη και στον ιδιωτικό τομέα (πλην των φορέων/ επιχειρήσεων/ προσώπων που συστηματικά εξαπατούν ή / και φοροδιαφεύγουν στην τρέχουσα κατάσταση). Αλήθεια σε τι θα εξακολουθούν να εξυπηρετούν οι ταινίες γνησιότητας δεδομένου ότι όλα τα στοιχεία θα μπορούσαν να βρίσκονται άμεσα online? Ποιοί οι λόγοι διατήρησης των «πατροπαράδοτων αναχρονιστικών συνταγών»? Η ιδέα θα μπορούσε να βασίζεται στο γεγονός ότι ο κάθε ιατρός έχει τη δυνατότητα να συνταγογραφεί με ηλεκτρονικό τρόπο και να χορηγεί τα φάρμακα της επιλογής του στον ασθενή του, δυνητικά όπου κι αν βρίσκονται (αν διατεθεί πολυκαναλική πρόσβαση). Η συνταγή είναι άμεσα και online διαθέσιμη πρακτικά στο σύστημα για περαιτέρω αξιοποίηση. Ο ασθενής μπορεί να εξυπηρετηθεί από όποιο φαρμακείο και να επισκεφθεί το οποίο διαθέτει επίσης πιστοποιημένη πρόσβαση στο σύστημα. Η εκκαθάριση της συνταγής είναι άμεση, όπως και η τιμολόγηση, κοστολόγηση, απόδοση, τυχόν φόρων και απαλλαγών όπου απαιτείται ή προβλέπεται. Προϋπόθεση όπως προαναφέρθηκε η κατάλληλη για τον καθένα ταυτοποίηση και αναγνώριση από το σύστημα. Τρόποι για να εξασφαλισθεί αυτό υπάρχουν και δεν είναι του παρόντος. Η έκδοση ηλεκτρονικής κάρτας για ψηφιακές υπογραφές προβλέπεται ήδη στην ανακοίνωση της Διαβούλευσης. Επίσης, θέμα διερεύνησης και αντιμετώπισης κατά προτεραιότητα αποτελούν τα θέματα που αφορούν τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα. Στα πλαίσια αυτά μπορούν να τεθούν πολλαπλές δικλίδες ασφαλείας, ώστε να εξασφαλίζεται η διαθεσιμότητα στοιχείων, όπως των ασθενών ενός ιατρού, των φαρμάκων που λαμβάνει ένας ασθενής, κλπ. Στοιχεία τα οποία να δύνανται να χρησιμοποιηθούν από τρίτους –πλην του ενδιαφερομένου, μόνο με τη συγκατάθεση αυτών. Η εφαρμογή ενός τέτοιου έργου μπορεί κάλλιστα να συνοδεύεται και να υποστηρίζεται από σχετικό ενιαίο και απλό νόμο που να προβλέπει εξαιρετικά αυστηρές ποινές για την περίπτωση διαρροής στοιχείων, κίνητρα για την αξιοποίησή του, αναπροσαρμογές φόρων και φοροαπαλλαγές κατά την ευρεία διάδοση του συστήματος, κλπ. Για την κάθε οντότητα θα πρέπει να καλυφθούν θέματα, όπως: Ασθενείς • Χρήση ενός μοναδικού αριθμού / αναγνωριστικού. Πιθανά με την Κάρτα Υγείας (αυτή που δίνει η ΗΔΙΚΑ?) ή/ και με Ταυτότητα, Διαβατήριο για ταυτοποίηση ασθενούς Ιατροί (θα πρέπει να τους διατεθεί κατάλληλη κάρτα ταυτοποίησης, κλπ.): • Κατ’ οίκον επισκέψεις • Ιατρείο, είτε: o Ιδιωτικό ιατρείο o Σε Κλινική o Δημόσιο νοσοκομείο/ ιατρείο Θέματα που πρέπει να αντιμετωπισθούν: • Αντιπαράθεση με κοστολόγηση επισκέψεων: 1. Χρέωση 2. Είτε μηδενική επίσκεψη (συμβολική σε αυτήν την περίπτωση). Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι σε κάποιες περιπτώσεις όντως οι γιατροί δεν παίρνουν αμοιβή από τους ασθενείς. Φαρμακείο (αντίστοιχα, θα πρέπει να τους διατεθεί κατάλληλη κάρτα ταυτοποίησης, κλπ.): • Χρεώσεις ταμείων • Χρέωση Ιδιώτη / Ασθενούς ---------------------------------------------- Οφέλη: 1. Άμεση (!) κατάργηση των χειρόγραφων συνταγών 2. Ουσιαστική απαξίωση υπαρχόντων/ υπό εξέλιξη κοστοβόρων έργων (κατ’ ελάχιστον σταδιακός περιορισμός). 3. Άμεση ενημέρωση για: a) Χορήγηση φαρμάκων & συνταγών b) Κίνησης ιατρών c) Ιατρικών επισκέψεων d) Κατανάλωσης φαρμάκων e) Πελατολογίου φαρμακείων 4. Άμεση λήψη στοιχείων (Υπ. Οικ.) για φοροαπαλλαγή ασθενών (βάσει των τρεχόντων φορολογικών διατάξεων). Ουσιαστική και απόλυτα ελεγχόμενη αξιοποίηση των ιατρικών αποδείξεων για λόγους φοροαπαλλαγής (ΚΙΝΗΤΡΟ) 5. Άμεση φορολόγηση ιατρών. Μπορούν να αναπροσαρμοσθούν πλήρως οι φορολογικές κλίμακες για τον κλάδο και να προσαρμοσθούν αυτές και βάσει της προέλευσής τους (Δημόσιο ιατρείο, Ιδιωτική κλινική, Ιδιωτικό ιατρείο) και βάσει του ύψους τους τόσο μεμονωμένα, όσο και συνολικά. 6. Προώθηση / ενίσχυση ευρυζωνικότητας. 7. Εξοικείωση με νέες τεχνολογίες 8. Προώθηση ανάπτυξης, ενίσχυση επιχειρηματικότητας Προβλήματα 1. Η τρέχουσα κατάσταση όσον αφορά την εξοικείωση των ιατρών με τις νέες τεχνολογίες 2. Διαθεσιμότητα δικτύων πρόσβασης με πλήρη γεωγραφική κάλυψη. Παρατηρήσεις ως προς την υλοποίηση του συστήματος 1. Κεντροποιημένο σύστημα. Εφικτές και συζητήσιμες οι όποιες παραλλαγές με αξιοποίηση υιοθέτηση διαφόρων τεχνολογιών (cloud computing, distributed processing, Κλπ) 2. Διαθεσιμότητα web services για διάφορους σκοπούς. Πχ. Για την αξιοποίηση στοιχείων κατανάλωσης φαρμάκων από οργανισμούς, Για την παροχή ειδικών UIs μέσω των ήδη υπαρχόντων εφαρμογών οι οποίες τρέχουν σε κλινικές, ιατρεία, φαρμακεία, κλπ., ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν υπάρχουσες εφαρμογές ή περιβάλλοντα, Διαθεσιμότητα εφαρμογών για τυχόν νέες συσκευές ή εφαρμογές, για την παροχή πρόσθετων υπηρεσιών σε φορείς., κλπ. 3. Θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε η υλοποίηση να μην απευθύνεται μόνο σε πολύ μεγάλες εταιρείες που μπορούν να υποστηρίξουν μια τυχόν μεγάλη επένδυση, αλλά να διασφαλισθεί διασπορά πόρων με ταυτόχρονη διασφάλιση της ποιότητας και των χρόνων του έργου (και να περιορισθούν τα πανταχόθεν παράπονα). Η διακήρυξη θα πρέπει να είναι απαλλαγμένη από προδιαγραφές του τύπου τάδε server με τόσα rack, τέτοιες δυνατότητες επέκτασης, τάδε καλώδιο, κλπ., αλλά να περιγράφει και να αξιολογεί ουσιαστικά λειτουργικά χαρακτηριστικά, ποιοτικά χαρακτηριστικά μετρήσιμα και κατάλληλα αξιολογήσιμα. Περαιτέρω θέματα και λεπτομερή καταγραφή προδιαγραφών, απαιτήσεων, κλπ. μπορούν να γίνουν ανάλογα. Προς το παρόν πάντως καλύτερα να προσέχετε για να μην αρρωστήσετε... Καλή μας τύχη!