Αρχική Γενικές Αρχές και Προτεραιότητες Σχεδιασμού του Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση»ENOTHTA A : (1) Αξιολόγηση υφιστάμενης κατάστασης αναφορικά με το Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση» – βασικότερα προβλήματα εφαρμογήςΣχόλιο του χρήστη Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (E.Σ.Α.μεΑ.) - Ελευθερίου Βενιζέλου 236 - Τ.Κ. 163 41 Ηλιούπολη Αττικής - Τηλ: 210 9949837 - Φαξ: 210 5238967 | 21 Απριλίου 2010, 13:08
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) με την ιδιότητα του Κοινωνικού Εταίρου της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας και του μέλους με δικαίωμα ψήφου στις Επιτροπές Παρακολούθησης των Ε.Π. του ΕΣΠΑ 2007 - 2013, με το παρόν σας καταθέτει τα σχόλια - προτάσεις της στο πλαίσιο της «δημόσιας διαβούλευσης για τις γενικές αρχές και προτεραιότητες Σχεδιασμού του Ε.Π. ‘Ψηφιακή Σύγκλιση’». Δεδομένου ότι η προσβασιμότητα αποτελεί θεμελιώδη λίθο ενός ανθρωποκεντρικού βιώσιμου περιβάλλοντος και σημαντικό προαπαιτούμενο για τη διασφάλιση κοινωνικής δικαιοσύνης, αλληλεγγύης και κοινωνικής ένταξης, πιστεύουμε ότι μέσω της αναθεώρησης του Ε.Π. πρέπει να δοθεί η ευκαιρία να αναδειχτεί ως βασική προτεραιότητα η μετρήσιμη ποιότητα προσβασιμότητας των τελικών αποτελεσμάτων βάσει τεκμηριωμένων δεικτών. Η πρόσβαση από όλους τους πολίτες σε ψηφιακές υπηρεσίες που προσφέρονται από το Δημόσιο πρέπει να αποτελεί βασική συνιστώσα στο επανασχεδιασμό των στόχων του Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση». Κυρίως για τα άτομα με αναπηρία, για τα οποία τις περισσότερες φορές η απ’ ευθείας πρόσβαση σε υπηρεσίες της δημόσιας διοίκησης δεν είναι εφικτή, η πλήρης προσβασιμότητα των ψηφιακών υπηρεσιών που θα παραχθούν στο πλαίσιο του εν λόγω Ε.Π. είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς επίσης και η δημιουργία ενός μηχανισμού αξιολόγησης της προσβασιμότητας αυτών των υπηρεσιών. Υπενθυμίζουμε ότι η υιοθέτηση του κριτηρίου της προσβασιμότητας στον τομέα των τηλεπικοινωνιών και των ψηφιακών υπηρεσιών, εκτός του ότι απορρέει ευθέως από το Ελληνικό Σύνταγμα (Άρθρα 5Α και 23), επιβάλλεται βάσει των επιταγών του άρθρου 16 «Ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών και μη διάκριση» του Γενικού Κανονισμού των Ταμείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σημειωτέον δε, ότι με βάση την πρόσφατη πολιτική του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την Ψηφιακή Ατζέντα i2010, θα παρακολουθείται ο δείκτης τήρησης προδιαγραφών ηλεκτρονικής προσβασιμότητας των κρατών - μελών, ενώ η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία του ΟΗΕ που υπεγράφη από τα κράτη - μέλη του ΟΗΕ, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, δίνει ιδιαίτερη έμφαση μεταξύ άλλων και στην προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία. ENOTHTA A : (1) Αξιολόγηση υφιστάμενης κατάστασης αναφορικά με το Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση» - Τα βασικότερα προβλήματα εφαρμογής Όπως σε όλα τα Ε.Π. του ΕΣΠΑ, στο πλαίσιο του Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση», η Ε.Σ.Α.μεΑ. έχει καταθέσει εξειδικεύσεις του οριζόντιου κριτηρίου της προσβασιμότητας που περιέχουν συγκεκριμένα και μετρήσιμα κριτήρια για την ένταξη έργων. Όμως, η απλή και αόριστη αναφορά στην τήρηση προδιαγραφών προσβασιμότητας έχει αποδειχτεί στο πλαίσιο υλοποίησης συναφών με το συγκεκριμένο Ε.Π. έργων του Γ΄ ΚΠΣ ανεπαρκής, εφόσον οι συγκεκριμένες προδιαγραφές δεν τηρήθηκαν ποτέ από τους αναδόχους, και δεν έγινε κανένας απολύτως έλεγχος σχετικά με την τήρησή τους από τις Διαχειριστικές Αρχές. Έτσι αναπτύχθηκε πλήθος μη προσβάσιμων από άτομα με αναπηρία διαδικτυακών υπηρεσιών. Η συγκεκριμένη εικόνα που ανέδειξε την αδυναμία κατανόησης και την έλλειψη τεχνογνωσίας για τη διενέργεια ελέγχου υιοθέτησης των προδιαγραφών προσβασιμότητας επαναλήφθηκε και στο πλαίσιο του εν λόγω Ε.Π., όπως διαπιστώθηκε από την 1η προκήρυξη του έργου «Το Ψηφιακό Άλμα του Πανεπιστημίου Πατρών: Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες Μιας Στάσης» που προκάλεσε ήδη την άμεση παρέμβαση της Ε.Σ.Α.μεΑ. Με ορατό τον κίνδυνο παραγωγής μη προσβάσιμων από τα άτομα με αναπηρία υπηρεσιών, αποτελεί πρόκληση η ανάγκη διάθεσης των αποτελεσμάτων σε όλους τους πολίτες ανεξαιρέτως, συμπεριλαμβανομένων και των ατόμων με αναπηρία.