Αρχική Γενικές Αρχές και Προτεραιότητες Σχεδιασμού του Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση»ENOTHTA B : (5) Ανάπτυξη και αξιοποίηση ψηφιακών υποδομών και περιεχομένουΣχόλιο του χρήστη OTE A.E | 22 Απριλίου 2010, 08:39
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
O ΟΤΕ αναγνωρίζοντας την σημασία της περεταίρω επέκτασης της γεωγραφικής και πληθυσμιακής ευρυζωνικής κάλυψης για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας παρακολουθεί τον δημόσιο διάλογο που γίνεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο σχετικά με την «καθολική» πρόσβαση σε ευρυζωνικές υπηρεσίες αλλά και τις πρακτικές που σταδιακά υιοθετούνται από τα κράτη – μέλη στα πλαίσια των εθνικών ευρυζωνικών σχεδίων τους. Τα σχέδια αυτά, για παράδειγμα, προβλέπουν την παροχή ευρυζωνικής πρόσβασης 0,5 Mbps στην περίπτωση της Γαλλίας, 1 Mbps στην περίπτωση της Γερμανίας και της Φιλανδίας και 2 Mbps στην περίπτωση της Γερμανίας με χρήση μείγματος τεχνολογιών ενσύρματης και ασύρματης πρόσβασης. Όσον αφορά την κατάσταση στην Ελλάδα, για την οποία δεν έχει ακόμα εκπονηθεί ένα αντίστοιχο εθνικό σχέδιο προκύπτει με βάση πρόσφατα στοιχεία του Παρατηρητηρίου της Κοινωνίας της Πληροφορίας ότι το 88% των τηλεφωνικών συνδέσεων της χώρας έχουν πρόσβαση σε ευρυζωνικές υπηρεσίες κατατάσσοντας έτσι την Ελλάδα στην 19η θέση εντός της Ε.Ε, ενώ με βάση την πυκνότητα πληθυσμού η ευρυζωνική κάλυψη ανέρχεται σε 100% στις αστικές περιοχές, 84% στις ημιαστικές και μόλις 50% στις αγροτικές περιοχές. Επιπλέον ο αριθμός των ευρυζωνικών συνδέσεων, σύμφωνα με την ΕΕΤΤ, στο τέλος του 2009 έφτασαν τις 1.916.630 (διείσδυση 17,02% στον πληθυσμό) που κατατάσσει την Ελλάδα στην 23η θέση στην ΕΕ ενώ το 48% εξ αυτών είναι ταχύτητας έως 2 Mbps. Με βάση τα στοιχεία αυτά είναι απαραίτητο να θέσουμε ως εθνικό στρατηγικό στόχο την εξάλειψη του ψηφιακού χάσματος μέσω της ευρυζωνικής κάλυψης του πληθυσμού στις «λευκές» περιοχές και να αναζητήσουμε ρεαλιστικές προτάσεις και μηχανισμούς χρηματοδότησης για την επίτευξη του στόχου αυτού. Ο ΟΤΕ εκτιμά ότι αποτελεί εφικτό μεσοπρόθεσμο στόχο η παροχή ελάχιστης διαθέσιμης ταχύτητας ευρυζωνικής πρόσβασης 2 Mbps (downlink). Mια πιθανή δράση της Πολιτείας για την προώθηση της ευρυζωνικότητας στο σύνολο του πληθυσμού της χώρας θα ήταν η ενίσχυση της ανάπτυξης υποδομών διασύνδεσης (δίκτυα οπτικών ινών, ασύρματες ζεύξεις Ethernet ή WiMax) αυτών των απομακρυσμένων οικισμών με τα δίκτυα κορμού. Οι υποδομές αυτές θα φθάνουν μέχρι κατάλληλο σημείο του οικισμού (υπαίθρια καμπίνα ή άλλου τύπου στεγασμένο χώρο), στο οποίο θα εγκαθίσταται εξοπλισμός DSLAM, και θα διασυνδέεται με το υφιστάμενο δίκτυο πρόσβασης του ΟΤΕ. Ειδικά όσον αφορά την δράση «Χρηματοδότηση Επιχειρήσεων για την Ανάπτυξη της Ευρυζωνικής Πρόσβασης στις Περιφέρειες της Ελλάδας» που υλοποιήθηκε από την Κοινωνία της Πληροφορίας A.E σημειώνουμε ότι η δράση αυτή αν και αναμφίβολα αποτελεσματική όσον αφορά την ανάπτυξη του ανταγωνισμού δεν αποδείχθηκε αποτελεσματική όσον αφορά τον βασικό της στόχο την εξάπλωση, δηλαδή, της ευρυζωνικότητας καθώς είναι ελάχιστα τα σημεία παρουσίας που παρέχουν υπηρεσίες μόνο εναλλακτικοί πάροχοι και όχι ο ΟΤΕ. Επίσης σε σχέση με την δράση της Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε για την ανάπτυξη μητροπολιτικών ευρυζωνικών δικτύων οπτικών ινών(Metropolitan Area Network - MAN) σημειώνουμε ότι τα δίκτυα αυτά παρέμειναν ανεκμετάλλευτα για μεγάλο χρονικό διάστημα καθώς στον αρχικό τους σχεδιασμό δεν είχε αναζητηθεί η εφαρμογή ενός ορθολογικού πλαισίου λειτουργίας και διαχείρισης τους ενώ σε κάθε περίπτωση δεν συνέβαλαν στην εξάπλωση της ευρυζωνικότητας στις αγροτικές περιοχές καθώς αναπτύχθηκαν σε αστικά κέντρα που διέθεταν ήδη ευρυζωνική κάλυψη. Ο ΟΤΕ θεωρεί αναμφισβήτητα θετική εξέλιξη το γεγονός ότι η Πολιτεία αναζητά τρόπους για την αποτελεσματική αξιοποίηση και διαχείριση των υποδομών τους αλλά τονίζει ότι θα είναι αναποτελεσματικοί οι προτεινόμενοι περιορισμοί στην συμμετοχή των παρόχων ηλεκτρονικών επικοινωνιών στην σχετική διαγωνιστική διαδικασία, ενώ θα πρέπει να αποφευχθούν μοντέλα που στρεβλώνουν την υφιστάμενη δομή και λειτουργία της αγοράς. Η Πολιτεία θέτει ως άμεσο στόχο την διασφάλιση της ευρυζωνικής πρόσβασης και την δυνατότητα παροχής ευρυζωνικών υπηρεσιών στο σύνολο του πληθυσμού της χώρας αλλά και ως μεσοπρόθεσμο στόχο την δημιουργία ανοικτών υποδομών δικτύων πρόσβασης νέας γενιάς. Ο ΟΤΕ, ο κορυφαίος τηλεπικοινωνιακός πάροχος στην Ελλάδα, με μακροχρόνια συμβολή στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας και έχοντας, έως σήμερα, συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας είναι αυτονόητο ότι συμφωνεί πλήρως με τους στόχους αυτούς. Είναι, για τον λόγο αυτό, αποφασισμένος να συμβάλλει με όλες του τις δυνάμεις στην προσπάθεια περαιτέρω ανάπτυξης της ευρυζωνικότητας και των δικτύων πρόσβασης νέας γενιάς προχωρώντας ήδη στην πραγματοποίηση σημαντικών επενδύσεων με στόχο την ανάπτυξη ενός δικτύου πρόσβασης νέας γενιάς (FTTH ready) στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη, στις πρωτεύουσες των νομών καθώς και σε άλλα σημαντικά αστικά κέντρα της χώρας. Επιπρόσθετα ο ΟΤΕ προσδοκά στην συνεργασία με την Πολιτεία, ώστε να τεθούν συγκεκριμένοι στόχοι για την κάλυψη της χώρας με ευρυζωνικές υπηρεσίες, να καθοριστεί ο ρόλος των παρόχων και οι περιοχές που απαιτείται η παρέμβαση της πολιτείας καθώς και να τεθούν συγκεκριμένοι στόχοι και δράσεις για την ανάπτυξη των δικτύων πρόσβασης νέας γενιάς. Η συνεργασία αυτή θεωρούμε ότι θα συμβάλλει καθοριστικά στην επίτευξη του εθνικού στόχου και στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας γενικότερα. Οι συγκεκριμένοι στόχοι για την ευρυζωνική κάλυψη της χώρας και την ανάπτυξη δικτύων πρόσβασης νέας γενιάς μπορούν να επιτευχθούν μέσα από ένα μείγμα τεχνολογιών πρόσβασης (π.χ. FTTH, FTTC/VDSL2, δορυφορική πρόσβαση, ασύρματες τεχνολογίες κ.α.) λαμβάνοντας υπόψη ότι η ενδεδειγμένη, κατά περίπτωση, τεχνολογία καθορίζεται με βάση μια σειρά παραγόντων (π.χ. πληθυσμιακή πυκνότητα, γεωμορφολογία, υφιστάμενες υποδομές, ζήτηση υπηρεσιών, απαιτούμενος χρόνος υλοποίησης του έργου κ.α.). Δεν υπάρχει μία και μόνη τεχνολογία πρόσβασης που να ανταποκρίνεται στο σύνολο των ιδιαιτεροτήτων και αναγκών κάθε γεωγραφικής περιοχής και συνεπώς η επιλογή της τεχνολογίας θα πρέπει να προκύπτει μετά από σχετική μελέτη ανά περιοχή που θα λαμβάνει υπόψη τις ανωτέρω παραμέτρους καθώς και την αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας. Κλείνοντας, αναφέρουμε ενδεικτικά ότι η Πολιτεία μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην ανάπτυξη ευρυζωνικών υποδομών και δικτύων νέας γενιάς με τους ακόλουθους τρόπους: • Διαμόρφωση ενός κατάλληλου επενδυτικού πλαισίου που θα επιτρέψει στις δυνάμεις της αγοράς να πραγματοποιήσουν τις αναγκαίες επενδύσεις, χωρίς η Πολιτεία να παρεμβαίνει επηρεάζοντας την ομαλή λειτουργία της αγοράς. • Διαμόρφωση κατάλληλου ρυθμιστικού πλαισίου και αποφυγή άστοχων ρυθμιστικών παρεμβάσεων που αυξάνουν την αβεβαιότητα των σχετικών επενδύσεων και πιθανώς θα αποτελέσουν τροχοπέδη στην ανάπτυξη των δικτύων πρόσβασης νέας γενιάς. • Υλοποίηση δράσεων τόνωσης της ζήτησης με στόχο την μείωση του επενδυτικού ρίσκου και την προσέλκυση επενδύσεων, με δεδομένο ότι η αβεβαιότητα από την πλευρά της ζήτησης αποτελεί σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα για την πραγματοποίηση επενδύσεων σε δίκτυα νέας γενιάς. • Στις περιπτώσεις που κρίνεται απαραίτητο για λόγους κοινωνικής συνοχής ή οικονομικής ανάπτυξης λιγότερο ανεπτυγμένων περιοχών της χώρας, μπορούν να χρησιμοποιηθούν μηχανισμοί κρατικών ενισχύσεων για την προώθηση της ανάπτυξης ευρυζωνικών δικτύων και δικτύων νέας γενιάς σε περιοχές όπου, λόγω των ειδικών γεωγραφικών ή δημογραφικών χαρακτηριστικών τους, δεν είναι ελκυστική ή οικονομικά βιώσιμη η ανάπτυξη από ιδιώτες επενδυτές. • Αντιμετώπιση των γραφειοκρατικών δυσλειτουργιών που αποτελούν σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα στην πραγματοποίηση επενδύσεων καθώς και διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού και διαφανούς θεσμικού πλαισίου σχετικά με τα δικαιώματα διέλευσης. Είναι απαραίτητο να υπάρξει ένα τέλος στην υπάρχουσα κατάσταση όπου οι δήμοι επιβάλλουν αυθαίρετα τέλη διέλευσης με πλήρως αδιαφανείς διαδικασίες αδειοδότησης, εισάγοντας σημαντικές καθυστερήσεις και επιβάλλοντας υψηλά κόστη στην ανάπτυξη δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα εξαίρεσης των δικτύων πρόσβασης νέας γενιάς από την υποχρέωση καταβολής δικαιωμάτων διέλευσης. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ο ΟΤΕ με μία πρόχειρη μελέτη που πραγματοποίησε υπολογίζει ότι τα τέλη διέλευσης όπως αυτά έχουν καθορισθεί από την ΕΕΤΤ επιβαρύνουν κατά 10% το κόστος υλοποίησης ενός δικτύου πρόσβασης νέας γενιάς.