Αρχική Νέος Αναπτυξιακός ΝόμοςΑδυναμίες του νόμου 3299/04 (προηγούμενος επενδυτικός νόμος)Σχόλιο του χρήστη Μιχαήλ Νικολαίδης | 17 Μαΐου 2010, 10:11
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Οι αλλαγές που έλαβαν χώρα από το 1982 έως και το 2004 ήταν επουσιώδεις και αφορούσαν σε τυπικές αλλαγές, όπως είναι ο χρόνος υποβολής (Ν.1262/82: υποβολή 1/5-15/6 και 1/11-15/12 και ολοκλήρωσης της εξέτασης μέχρι 30/11 και 31/5 αντίστοιχα, Ν.1892/90: υποβολή στο 1ο δίμηνο κάθε εξαμήνου και ολοκλήρωση της εξέτασης μέχρι τέλους του εξαμήνου) και στα υποβαλλόμενα δικαιολογητικά για τα οποία ο νόμος 2601/98 διαφοροποιείται ως προς ορισμένα επιπρόσθετα στοιχεία της επένδυσης. Προς την ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και ο ισχύον αναπτυξιακός νόμος 3299/04 (ΦΕΚ, 2004, άρθρο 7), ο οποίος τροποποίησε ορισμένες τυπικές πλευρές της διαδικασίας που αναφέραμε (υποβολή αιτημάτων καθόλη τη διάρκεια του έτους, δυνατότητα ανάθεσης της αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων σε εξωτερικούς αξιολογητές, πρόθεση δημιουργίας συστήματος αξιολόγησης, παρακολούθησης και ελέγχου των επενδύσεων, πρόθεση σύστασης επιτροπής απλοποίησης των διαδικασιών προώθησης των ιδιωτικών επενδύσεων). Ανάλογη εκτίμηση διαφαίνεται και από τον προτεινόμενο, αφού η υλοποίηση αξιόλογων επενδύσεων είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων (επίπεδο μόρφωσης των επιχειρηματιών, μέγεθος της επιχείρησης, οι ενέργειες του επιχειρηματία που αφορούν την διερεύνηση -επιλογή του επενδυτικού σχεδίου, επίπεδο των μελετητών καθώς και των αξιολογητών, ομηχανισμός στήριξης των επενδύσεων κλπ.) όπως έδειξε πρόσφατη εμπερική έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Περιφέρεια ΑΜΘ: Από την ανάλυση και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της ποιοτικής αυτής έρευνας προκύπτουν οι εξής διαπιστώσεις: •Η διαδικασία εξέτασης και προώθησης των επενδύσεων παρουσιάζει σημαντικές υστερήσεις-αδυναμίες, όπως καθυστερήσεις στον χρόνο εξέτασης του επενδυτικού σχεδίου και εκταμίευσης της επιχορήγησης του δημοσίου, περιορισμένη έως ανύπαρκτη ενημέρωση/συμβουλευτική υποστήριξη των δυνητικών επενδυτών από τις αρμόδιες υπηρεσίες, υποτυπώδη οργάνωση και λειτουργία των υπηρεσιών προώθησης των επενδύσεων, ανεπαρκή επιστημονική στελέχωση της υπηρεσίας αξιολόγησης κ.ά. •Τα εφαρμοζόμενα κριτήρια αξιολόγησης δεν κρίνονται ικανοποιητικά, καθόσον εκτιμάται ότι πρόκειται για κριτήρια που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές απαιτήσεις της διαδικασίας, μπορούν να χρησιμοποιηθούν υποκειμενικά από τους αξιολογητές καθώς λείπουν οι δικλείδες αντικειμενικότητας και πολλές φορές απλοποιούνται σε βάρος της ποιότητας και ουσιαστικής κρίσης των σχεδίων κ.ά. •Ο έλεγχος της πορείας αξιολόγησης και υλοποίησης της επένδυσης δεν είναι αποτελεσματικός, με την ελεγκτική διαδικασία να περιορίζεται σε τυπικά χαρακτηριστικά της επένδυσης, όπως διαδικασία εφαρμογής των ενισχύσεων πριν τη χορήγησή τους, παρακολούθηση και έλεγχος εγκεκριμένων επενδύσεων, μόνο ύστερα από κάποιο αίτημα αναπροσαρμογής-τροποποίησης του επενδυτικού έργου, ενδεχόμενες κυρώσεις, μόνο ως αποτέλεσμα καταγγελιών/παρεμβάσεων των ελεγκτικών οργάνων της οικονομικής εφορίας ή άλλων σχετικών υπηρεσιών κ.ά. . η πλειονότητα των επιχειρηματιών του δείγματος (56,8%) θεωρεί το επίπεδο περιφερειακής ανάπτυξης της χώρας μη ικανοποιητικό, ενώ το 14,9% το θεωρεί καθόλου ικανοποιητικό και μόνον το 4,7% αυτών εκτιμούν την περιφερειακή ανάπτυξη ως ικανοποιητική. . Η πλειονότητα των ερωτηθέντων επιχειρηματιών θεωρούν ότι το σύστημα προώθησης των επενδύσεων στην Περιφέρεια ΑΜΘ, που αφορά στην ενημέρωση, τη συμβουλευτική-τεχνική υποστήριξη των επενδυτών, καθώς και τη συνολική διαδικασία προώθησης των επενδύσεων, είναι μη ικανοποιητικό έως καθόλου ικανοποιητικό. •Ένα σημαντικό μέρος των ερωτηθέντων επιχειρηματιών (28,4%) αναδεικνύει μία σειρά άλλων παραμέτρων που κατά τη γνώμη τους εμποδίζουν σημαντικά την επιχειρηματική-επενδυτική δραστηριότητα (αναξιοπιστία/ανικανότητα υπηρεσιών, αυθαιρεσία υπαλλήλων, έλλειψη ελέγχου αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών, αργός ρυθμός εξυπηρέτησης, σκοπιμότητες, διαπλοκή, έλλειψη συντονισμού, πλημμελής στήριξη της επιχειρηματικότητας, πολύπλοκο και γραφειοκρατικό σύστημα έκδοσης αδειών, περιορισμένη αξιοποίηση του ανθρώπινου παράγοντα, έλλειψη ικανών τεχνοκρατών και υγειών επιχειρηματιών και έλλειψη αξιόλογων υποδομών). Οι παραπάνω διαπιστώσεις και το γεγονός ότι τα μέχρι τώρα αποτελέσματα από την εφαρμογή των διαφόρων αναπτυξιακών νόμων στη συγκεκριμένη περιοχή είναι περιορισμένα έως ελάχιστα, επιβεβαιώνουν/δικαιολογούν τη διατήρηση του υφιστάμενου προβληματισμού για την αναποτελεσματικότητα του συστήματος αξιολόγησης των επενδύσεων. Με άλλα λόγια, απαιτούνται άμεσα να δρομολογηθούν μεταξύ των άλλων οι εξής ενέργειες: 1. Πραγματοποίηση ουσιαστικών ελέγχων κατά τη φάση της υλοποίησης αλλά και μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. 2.Εκπαίδευση & ενίσχυση του στελεχια-κού δυναμικού των εμπλεκόμενων υπηρεσιών. 3.Εφαρμογή σύγχρονων, αξιόλογων, αντι-κειμενικών και επιστημονικών κριτηρίων επιλογής των επενδύσεων. 4. Διαφοροποίηση των κριτηρίων επιλογής των επενδύσεων, ανάλογα με το ύψος, είδος και τον κίνδυνο της επένδυσης. 5.Επίπεδα διαβάθμισης του στελεχιακού δυναμικού των υπηρεσιών προώθησης των επενδύσεων, ανάλογα με την επιστημονική κατάρτιση, εμπειρία και αποτελεσματικό-τητά τους ως προς τη διατηρησιμότητα των ενισχυθέντων επιχειρήσεων. 6.Ανάπτυξη οργανωμένων, σύγχρονων και αποτελεσματικών υπηρεσιών ενημέρωσης, συμβουλευτικής και τεχνικής υποστήριξης των επενδυτών 7.Εκπόνηση ειδικών μελετών κατά τακτά χρονικά διαστήματα, π.χ. διερεύνηση της πορείας των επιχειρήσεων, έλεγχος της αποτελεσματικότητας των ενισχύσεων. 8.Κωδικοποίηση της νομοθεσίας, καθώς και των διαδικασιών προώθησης των επενδύσεων. 9.Εφαρμογή μηχανισμών εξυγίανσης των προβληματικών επιχειρήσεων. 10.Σταθερό-θετικό επιχειρησιακό-επενδυτικό κλίμα. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να αποτανθείτε στην σχετική διατριβή που δημοσιοποιήθηκε το 2007 (πανεπιστήμιο Θεσσαλίας- παράρτημα Βόλου)και είχε τίτλο "Η διατηρησιμότητα των μεταποιητικών επιχειρήσεων και η συμβολή τους στην περιφερειακή ανάπτυξη". Τέλος, θεωρώ ότι οι διαβουλεύσεις είναι μύθος και αυτό έδειξαν οι επιλογές του Υπουργείου Οικονομίας για την τοποθέτηση των νέων Γενικών Γραμματέων των 13 περιφερειών της χώρας. Παρά ταύτα, υπάρχει πάντα μία ελπίδα ότι κάτι διαφορετικό μπορεί ναπροκύψει κάποτε και αυτός είναι ο λόγος που συμμετείχα στην "διαβούλευση".