Αρχική Νέος Αναπτυξιακός ΝόμοςΤομές του Νέου Αναπτυξιακού ΝόμουΣχόλιο του χρήστη ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΙΤΣΙΚΑΣ, ΑΤΛΑΝΤΙΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ Α.Ε. | 25 Μαΐου 2010, 20:20
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:161; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} p.MsoFooter, li.MsoFooter, div.MsoFooter {mso-style-priority:99; mso-style-link:"Υποσέλιδο Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; tab-stops:center 207.65pt right 415.3pt; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} span.Char {mso-style-name:"Υποσέλιδο Char"; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:Υποσέλιδο; mso-ansi-font-size:12.0pt; mso-bidi-font-size:12.0pt;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Κανονικός πίνακας"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";} 1. Εισαγωγή: Στις αρχές του 2010, η Ελληνική Οικονομία, εξαιτίας του νέου διαμορφωμένου παγκόσμιου περιβάλλοντος βρίσκεται σε ένα εξαιρετικά κρίσιμο σταυροδρόμι. Η διαμόρφωση πολιτικής ενίσχυσης επενδύσεων θα κρίνει όσο ποτέ άλλοτε την αναπτυξιακή πορεία της χώρας στην κρίσιμη αυτή περίοδο, αποτελώντας ένα κύριο εργαλείο εξόδου από τη δυσμενή οικονομική συγκυρία. Αναλύοντας τις μελέτες διεθνών οργανισμών, καθώς και τις επιδόσεις ιδιαίτερα ανταγωνιστικών εξαγωγικών χωρών, παρατηρείται η στροφή τόσο νέων όσο και παραδοσιακών κλάδων της οικονομίας προηγμένων βιομηχανικών χωρών σε τομείς υπηρεσιών ή προϊόντων ή δραστηριοτήτων εντάσεων γνώσης. Το κύριο ζητούμενο της ελληνικής κοινωνίας είναι πλέον ο συντονισμός όλων των δράσεων, πρωτοβουλιών και εμπλεκόμενων φορέων με γνώμονα τη στροφή του παραγωγικού ιστού της χώρας σε κοινωνία παραγωγής εντάσεως γνώσης, με στόχο την επιβίωση και τη μετέπειτα ανάδειξή της στο παγκόσμιο ανταγωνιστικό οικονομικό γίγνεσθαι. 2. Στόχος: Η δημιουργία ενός Αναπτυξιακού Νόμου, ο οποίος πέρα της ενίσχυσης παραδοσιακών επενδυτικών ενεργειών (κτιριακές εγκαταστάσεις, μηχανολογικός εξοπλισμός κ.ά.), να είναι σε θέση να ενισχύσει και νέες κατηγορίες κυρίως άυλων ενεργειών, με στόχο τη μεταστροφή των επιχειρήσεων, από επιχειρήσεις εντάσεως πρωτογενούς, δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα, σε επιχειρήσεις εντάσεων γνώσης, ικανές να παρέχουν νέα ανταγωνιστικά προϊόντα ή υπηρεσίες. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη των παραπάνω, είναι το γεγονός σύνδεσης του νέου αναπτυξιακού νόμου με τα διάφορα ταμεία χρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης με επιπρόσθετους κανονισμούς χρηματοδότησης εκτός του κανονισμού χρηματοδότησης περιφερειακής ανάπτυξης, όπως π.χ. του κανονισμού Έρευνας και Τεχνολογίας ή του κανονισμού περιβάλλοντος, έτσι ώστε να μπορούν να ενισχύονται σημαντικές άυλες δαπάνες οι οποίες ήταν μη επιλέξιμες για χρηματοδότηση έως σήμερα. 3. Προτάσεις: Οι συγκεκριμένες προτάσεις για τη διαμόρφωση του νέου Αναπτυξιακού Νόμου αναλύονται ως εξής: - Δυνατότητα ενίσχυσης επιχειρηματικών σχεδίων υφιστάμενων ή νέων ή υπό ίδρυση επιχειρήσεων, για τη δημιουργία νέων προϊόντων ή υπηρεσιών (π.χ. μεταποιητική εταιρεία παραγωγής κουφωμάτων να παρέχει νέες υπηρεσίες εξοικονόμησης ενέργειας σε κτίρια ή να κατασκευάζει υάλινες προσόψεις κτιρίων με ενσωματωμένα φωτοβολταϊκά στοιχεία). Η συγκεκριμένη κατηγορία επενδύσεων θα μπορούσε να εφαρμοσθεί σε όλους τους τομείς οικονομικής δραστηριότητας (γεωργία, μεταποίηση, τουρισμός, υπηρεσίες, εμπόριο). Επιπλέον η προτεινόμενη κατηγορία επενδύσεων δε θα σχετίζεται με την υφιστάμενη κατηγορία καινοτομικών προϊόντων ή υπηρεσιών, η οποία προϋπάρχει σε όλους τους προγενέστερους αναπτυξιακούς νόμους. - Δυνατότητα ενίσχυσης επενδυτικών σχεδίων δημιουργίας προϊόντων ή υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης (web2.0) και γενικότερα διαδικτυακών υπηρεσιών. - Δυνατότητα ενίσχυσης ανάπτυξης νέων προϊόντων, ή υπηρεσιών οι οποίες θα προορίζονται για την κινητή τηλεφωνία (π.χ. marketing, banking, navigation, health, e-advertising κ.α.) - Δυνατότητα ενίσχυσης επενδύσεων οι οποίες θα προσδίδουν ιδιαίτερη προστιθέμενη αξία στην Ελλάδα στον τομέα της πράσινης ανάπτυξης, μέσω της παραγωγής συγκεκριμένων προϊόντων ή υπηρεσιών (π.χ. ανάπτυξη και κατασκευή ανεμογεννητριών, φωτοβολταϊκών πάνελ, ηλιοθερμικών πάνελ, κατόπτρων, εξοπλισμού γεωθερμίας, βιομάζας, βοηθητικού εξοπλισμού λειτουργίας, κ.α.) - Ενεργοποίηση των διατάξεων για τα θεματικά πάρκα. - Δυνατότητα ενίσχυσης σημαντικών επενδύσεων δημιουργίας αποθηκευτικών χώρων σε συγκεκριμένες χωροθετημένες περιοχές, οι οποίες σε συνδυασμό με τα υφιστάμενα δίκτυα του μητροπολιτικού συγκροτήματος του Νομού Θεσσαλονίκης (λιμάνι, σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο, αεροδρόμιο), θα μπορούν να αναλάβουν τη διακίνηση και τη διαχείριση των εμπορευμάτων στην ευρύτερη περιοχή της Βαλκανικής. - Κατάργηση των κριτηρίων του προσωπικού και του διαχωρισμού των επιχειρήσεων σε νέες και παλιές στον κλάδο πληροφορικής και των επενδυτικών σχεδίων ανάπτυξης λογισμικού. - Δυνατότητα ενίσχυσης επενδυτικών σχεδίων για την ανάπτυξη πρωτοτύπων προϊόντων ή υπηρεσιών, καθώς επίσης και για την ενίσχυση των προπαρασκευαστικών ενεργειών (μελέτη έρευνας αγοράς, κατοχυρώσεις δικαιωμάτων, δημιουργία εμπορικών συμφωνιών διάθεσης και υποστήριξης, προσαρμογή στις ιδιαίτερες συνθήκες των τοπικών αγορών κ.ά.), για την προώθηση των συγκεκριμένων προϊόντων στην αγορά. - Δυνατότητα ενίσχυσης επενδυτικών σχεδίων για την παροχή τεχνογνωσίας και επίβλεψης (coaching), από εταιρείες του εξωτερικού στις ελληνικές επιχειρήσεις (του ίδιου ή όμορων κλάδων), με στόχο τη βελτίωση του ενδοεπιχειρησιακού περιβάλλοντος των τελευταίων για την επίτευξη εξαγωγών σε μεσοπρόθεσμη βάση. - Δυνατότητα χρηματοδότησης επενδυτικών σχεδίων εξαγωγικών επιχειρήσεων (έσοδα 20% από εξαγωγές κατά μέσο όρο την τελευταία τριετία σε σχέση με το σύνολο των εσόδων της επιχείρησης). - Η διαδικασία φορολογικής απαλλαγής να συνοδεύεται από την υποβολή επιχειρηματικού σχεδίου το οποίο να τεκμηριώνει την επένδυση. - Η διαγωνιστική αξιολόγηση των επενδυτικών προτάσεων να πραγματοποιείται ανάμεσα σε προτάσεις του ίδιου κλάδου ή δραστηριότητας και όχι ανάμεσα στο σύνολο των υποβληθέντων προτάσεων. Σε όλες τις παραπάνω προτάσεις, η ενίσχυση των επιλέξιμων δαπανών εκτός των συμβατικών (κτίρια, εξοπλισμός) θα πρέπει να συμπεριληφθούν και οι ακόλουθες: - Οι ενισχυόμενες δαπάνες εκτός των κλασικών παγίων, δύνανται να είναι: η μισθοδοσία του προσωπικού υφιστάμενων ή νέων της ομάδας έργου των επιχειρήσεων για τη δημιουργία του νέου προϊόντος ή υπηρεσίας, τα έξοδα ταξιδιών για συμμετοχή ή για επίσκεψη σε σχετικές εκθέσεις, η πιστοποίηση με κατάλληλα πρότυπα ή σήματα ποιότητας, οι δαπάνες μεταφοράς τεχνογνωσίας ή δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, οι αμοιβές συμβουλευτικών υπηρεσιών για τη δημιουργία τεχνικών προδιαγραφών, ερευνών αγοράς, παροχής ειδικευμένων γνώσεων, μετάδοσης γνωστικής εμπειρίας και συνεχής παρακολούθηση (coaching), franchising, παροχής υπηρεσιών υποβοήθησης εξαγωγών, κ.α. - Για τις επιχειρήσεις Πληροφορικής και Ανάπτυξης Λογισμικού, να δίνεται η δυνατότητα της ενίσχυσης αγοράς επαγγελματικού ακινήτου στην Τεχνόπολη Θεσσαλονίκης. Επιπρόσθετα, θα πρέπει ταυτόχρονα με την ενεργοποίηση του νέου αναπτυξιακού νόμου από το Ελληνικό κοινοβούλιο να υπογραφούν άμεσα και οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις που θα αποσαφηνίζουν και θα ενεργοποιούν την υποβολή αιτημάτων από τους επενδυτές. Οι υπουργικές αποφάσεις θα πρέπει να ετοιμαστούν μαζί με τον νέο αναπτυξιακό νόμο και να τον συνοδεύουν επισυναπτόμενες.