Αρχική Σ/Ν Νέου Αναπτυξιακού ΝόμουΆρθρο 5 – Περιεχόμενο Επενδυτικών Σχεδίων – Ενισχυόμενες και μη ενισχυόμενες δαπάνεςΣχόλιο του χρήστη Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (E.Σ.Α.μεΑ.) - Ελευθερίου Βενιζέλου 236 - Τ.Κ. 163 41 Ηλιούπολη Αττικής - Τηλ: 210 9949837 - Φαξ: 210 5238967 | 23 Αυγούστου 2010, 12:12
Στόχος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.)είναι ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος να λειτουργήσει ως εργαλείο και για την ισότιμη ένταξη των πολιτών με αναπηρία στη βάση των νέων ευρωπαϊκών προσεγγίσεων και πολιτικών για την αναπηρία, όπως αυτές διατυπώθηκαν στον Κανονισμό (ΕΚ) 1083/2006, άρθρο 16 . Στη λογική αυτή, χαιρετίζουμε μεν τη συμπερίληψη της παρακάτω ειδικής αναφοράς στο άρθρο 5 του παρόντος Σχεδίου Νόμου, παραγρ. 1β: «…β) Στα επενδυτικά σχέδια πρέπει να διασφαλίζεται η δυνατότητα πρόσβασης για άτομα με αναπηρίες, στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό από το είδος του επενδυτικού σχεδίου. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού καθορίζονται ο τρόπος εφαρμογής της παρούσας περίπτωσης, οι προδιαγραφές και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια….» οφείλουμε όμως να επισημάνουμε ότι αυτή δεν είναι συμβατή με τη λογική που διαπνέει τον Κανονισμό (ΕΚ) 1083/2006, ο περιεχόμενος δε όρος «…στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό…» ενέχει τον κίνδυνο αυτό-απαξίωσης του εγχειρήματος! Ο Κανονισμός επιβάλλει την προσβασιμότητα στα άτομα με αναπηρία ως υποχρεωτικό κριτήριο (ΟΝ-OFF) και μάλιστα σε όλες τις φάσεις υλοποίησης των προγραμμάτων, χωρίς εξαιρέσεις, προφανώς γιατί οι ευρωπαίοι εταίροι μας γνωρίζουν πολύ καλά ότι η προσβασιμότητα αφορά σε όλα τα είδη επενδυτικών σχεδίων και σε όλες τις κοινωνικο-οικονομικές δραστηριότητες του ανθρώπου χωρίς εξαιρέσεις! Αντίθετα η παραπάνω παράγραφος, αν και διαπνέεται από τη θέληση μη δημιουργίας νέων εμποδίων σε βάρος των ατόμων με αναπηρία, εν τούτοις αντίθετα καλλιεργεί το κατάλληλο έδαφος γι΄ αυτό. Παράλληλα κατά τη μελέτη του Σχεδίου Νόμου διαπιστώσαμε την απουσία εξειδικευμένων προβλέψεων/ κινήτρων προς τους εν δυνάμει επενδυτές στη λογική της υποστήριξης της απασχόλησης των ατόμων με αναπηρία και της βελτίωσης της προσβασιμότητας σε ήδη υφιστάμενες επενδύσεις. Για το λόγο αυτό, στο πλαίσιο που είχαμε θέσει και με την προαναφερόμενη προηγούμενη επιστολή μας, προτείνουμε τις παρακάτω τροποποιήσεις / βελτιώσεις (βλ. γραμματοσειρά με έντονους χαρακτήρες) του υπό διαβούλευση Σχεδίου Νόμου. 1.Η παράγραφος 1.β. (σελ.13) του άρθρου 5-Περιεχόμενο Επενδυτικών Σχεδίων-Ενισχυόμενες και μη ενισχυόμενες δαπάνες, να τροποποιηθεί ως εξής: «…β) Σε όλα τα επενδυτικά σχέδια πρέπει να διασφαλίζεται υποχρεωτικά η δυνατότητα πρόσβασης για άτομα με αναπηρία. Όπου το είδος του σχεδίου δεν το απαιτεί ή αυτό δεν είναι τεχνικά εφικτό, η αίτηση για την υπαγωγή του επενδυτικού σχεδίου θα συνοδεύεται από ειδική έκθεση/υπεύθυνη δήλωση του αιτούντος, υπογεγραμμένη από διπλωματούχο μηχανικό, η οποία θα τεκμηριώνει τους λόγους εξαίρεσης. Οι αξιολογητές του Μητρώου Αξιολογητών θα ελέγχουν και πιστοποιούν τη μη απαίτηση ή/και μη εφικτότητα διασφάλισης της πρόσβασης, η δε προσβασιμότητα στα άτομα με αναπηρία θα ελέγχεται σε όλες τις φάσεις υλοποίησης της επένδυσης. Επίσης στην παραπάνω διαδικασία θα συμμετέχει και η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) όταν πρόκειται για θέματα που αφορούν στην τήρηση των όρων προσβασιμότητας. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού καθορίζονται ο τρόπος εφαρμογής της παρούσας περίπτωσης, οι προδιαγραφές και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια». Στο άρθρο 5-Περιεχόμενο Επενδυτικών Σχεδίων-Ενισχυόμενες και μη ενισχυόμενες δαπάνες i.Η παράγρ.2.δ. (σελ.14) να τροποποιηθεί ως εξής: «δ) Οι ενισχύσεις για δαπάνες αμοιβών μελετών συμβούλων παρέχονται μόνο στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, καθώς και σε επιχειρήσεις των οποίων η πλειοψηφία των συμφερόντων ανήκει σε άτομα με αναπηρία ή αυτών που απασχολούν κατά πλειονότητα άτομα με αναπηρία, σε ποσοστό που δεν υπερβαίνει το δέκα τοις εκατό (10%) του κόστους του επενδυτικού σχεδίου και δεν αφορούν συνήθεις λειτουργικές δαπάνες αυτών.» ii.Οι παράγρ.3.στ. και 3.η. (σελ.16) να τροποποιηθούν ως εξής: «3. Μη ενισχυόμενες δαπάνες Δεν υπάγονται στις ενισχύσεις του παρόντος Νόμου: ……… στ) Η ίδρυση ή η επέκταση ξενοδοχειακών μονάδων εκτός εάν αφορούν σε κατηγορία τουλάχιστον τεσσάρων (4) αστέρων. Κατ΄ εξαίρεση ενισχύονται δαπάνες βελτίωσης της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία υφιστάμενων ξενοδοχειακών υποδομών και υπηρεσιών ανεξαρτήτως κατηγορίας αυτών. …… η) Ο εκσυγχρονισμός ολοκληρωμένης μορφής τουριστικών οργανωμένων κατασκηνώσεων (campings) τουλάχιστον Γ΄ τάξης, πριν παρέλθει πενταετία από την έναρξη λειτουργίας της μονάδας ή από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ολοκλήρωσης επένδυσης εκσυγχρονισμού της μονάδας, που έχει υπαχθεί στις διατάξεις του παρόντος ή των Νόμων 3299/2004, 2601/1998, 1892/1990 και 1262/1982. Κατ’ εξαίρεση για τις οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις (campings), για τις οποίες έχει υπαχθεί επένδυση εκσυγχρονισμού τους στις διατάξεις των Νόμων 1262/1982, 1892/1990 2601/1998 και 3299/2004, και για τις οποίες υποβάλλεται αίτηση υπαγωγής στις διατάξεις του παρόντος, για ολοκληρωμένης μορφής εκσυγχρονισμό τους πριν παρέλθει πενταετία από την ολοκλήρωση του ήδη εγκριθέντος εκσυγχρονισμού, ο αιτούμενος εκσυγχρονισμός μπορεί να ενισχυθεί εφόσον αφορά σε διαφορετικά του προηγούμενου τμήματα του κατασκηνωτικού κέντρου ή και στα εκσυγχρονισθέντα, εφόσον η σκοπιμότητα πραγματοποίησης περαιτέρω έργων εκσυγχρονισμού τους κρίνεται πλήρως αιτιολογημένη, μετά από γνώμη της αρμόδιας Γνωμοδοτικής Επιτροπής ή/και σε δαπάνες βελτίωσης της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία υφιστάμενων υποδομών και υπηρεσιών.»