Αρχική Σ/Ν Νέου Αναπτυξιακού ΝόμουΆρθρο 1 – ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΕΠΕΣΤ (Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού) | 23 Αυγούστου 2010, 16:58
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΣΕ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 1.ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΛΑΔΟΥ 1.1. Εικόνα 1.2. Παρεχόμενες υπηρεσίες 2.ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΤΗΤΑ ΒΑΣΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ 3.ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΠΑΕ 3.1. Στόχος της Ενίσχυσης 3.2. Σχεδιασμός Ειδικού Προγράμματος 3.3. Επενδυτικά Σχέδια για την ανάπτυξη του Θαλάσσιου Τουρισμού 3.4. Συμμετοχή των επιχειρήσεων του κλάδου μας σε κρατικές ενισχύσεις Μ.Μ.Ε. 3.5. Ολοκληρωμένες και Καινοτόμες παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού 4.ΑΙΤΗΜΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΙΛΗΦΘΕΙ Ο ΚΛΑΔΟΣ ΣΤΟΥΣ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΥΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ 5.ΕΙΔΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΣΚΑΦΗ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ 1.1 Εικόνα Η Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού εκφράζει ένα κλάδο, ο οποίος κατατάσσεται κατά ΣΤΑΚΟΔ στον κωδικό 634.0 ( επιχειρήσεις πλοιοκτήτριες κρουαζιερόπλοιου δυναμικότητας μέχρι 49 επιβατών, εξαιρουμένου του πληρώματος). Με βάση έγγραφη γνωμάτευση της Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων (ΜΟΚΕ), οι επιχειρήσεις του κλάδου μας δεν ανήκουν στον τομέα των μεταφορών αλλά στον τουριστικό τομέα και πιο συγκεκριμένα στον τομέα παροχής ξενοδοχειακών υπηρεσιών υψηλού τουρισμού. Οι επιχειρήσεις του κλάδου μας παρέχουν στους πελάτες τους οργανωμένες, υψηλού επιπέδου, κρουαζιέρες αναψυχής . Προς τούτο διατηρούν σκάφη, τα οποία λειτουργούν ως ξενοδοχεία εν πλω και έχουν τα εξής χαρακτηριστικά γνωρίσματα : • Διαθέτουν καμπίνες , με πλήρη ξενοδοχειακό εξοπλισμό . • Διαθέτουν πολυτελή σαλόνια, μπαρ και χώρους εστίασης. • Είναι στελεχωμένα με εξειδικευμένο στον τουριστικό τομέα προσωπικό, επικεφαλής του οποίου τίθεται ξενοδοχειακός Διευθυντής (μαιτρ). Το crewed yacht, στο οποίο αναφερόμαστε, απευθύνεται στον υψηλού οικονομικού επιπέδου τουρίστα και αποφέρει στη χώρα υπερτριπλάσια κατά κεφαλήν έσοδα από την μεγάλη κρουαζιέρα και περίπου δεκαπλάσια από αυτά του μέσου χερσαίου τουρίστα. Ακόμη, δίνει πρόσθετα εισοδήματα και οικονομική αναζωογόνηση κυρίως στα μικρά νησιά των άγονων γραμμών που δεν έχουν αεροδρόμια ή καλή ακτοπλοική συγκοινωνία και που δεν τα επισκέπτονται μεγάλα πλοία. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος της κρουαζιέρας με yacht. Η Ελλάδα διαθέτει περίπου 3200 σκάφη, εκ των οποίων μόνο 350-400 ανήκουν στην κατηγορία Crewed yachts (επανδρωμένα) . Τα υπόλοιπα είναι ιστιοπλοϊκά μη επανδρωμένα. Το ότι ο αριθμός των yachts αυτών, σε αντίθεση με γειτονικές μας χώρες, είναι καθηλωμένος στα ίδια επίπεδα για περισσότερα από 10 χρόνια δείχνει την άμεση ανάγκη αναβάθμισης και ενίσχυσης του κλάδου. Η απασχόληση στον κλάδο εκτιμάται σε 3.000 περίπου άτομα κατά τη λειτουργική περίοδο. Ο τζίρος του κλάδου εκτιμάται σε ύψος 250.000.000 ευρώ ετησίως με περίπου το 98% των εσόδων από το εξωτερικό (έμμεσες εξαγωγές) , ενώ σε άλλα 250.000.000 ευρώ εκτιμώνται οι έμμεσες εισροές εισοδήματος στη χώρα (αναλώσεις τουριστών στους ενδιάμεσους σταθμούς κάθε κρουαζιέρας καθώς και πριν ή μετά το τέλος της κρουαζιέρας). 1.2 Πακέτο και χαρακτηριστικά παρεχόμενων υπηρεσιών Παρέχονται οι εξής υπηρεσίες κρουαζιέρας σε επιβάτες (τουρίστες) : Θαλάσσιες μετακινήσεις, διαμονή, διατροφή, ψυχαγωγία – happenings, περιηγήσεις σε σημεία σταθμούς της κρουαζιέρας, εξειδικευμένη πληροφόρηση μέσω επιστημονικών υπευθύνων – εξωτερικών συνεργατών. • Η κάθε κρουαζιέρα σχεδιάζεται, προγραμματίζεται και προβάλλεται στη δυνητική πελατεία (συνήθως μέσω ναυλομεσιτών και tour operators εξωτερικού). • Οι επιβάτες επιβιβάζονται συνήθως στον Πειραιά. • Η κρουαζιέρα διαρκεί συνήθως 1 εβδομάδα. Οι συνήθεις περιοχές είναι τα ελληνικά νησιά, κυρίως τα μικρότερα που δεν τα επισκέπτονται μεγάλα πλοία. • Τα αντικείμενα είναι είτε ψυχαγωγικού είτε θεματικού χαρακτήρα (ιστορικός - θρησκευτικός - επιστημονικός - γευσιγνωστικός - οικολογικός τουρισμός κ.τ.λ.). • Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού εντός ή εκτός του πλοίου γίνονται διάφορα happenings π.χ. ψυχαγωγικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές διαλέξεις και παρουσιάσεις. • Στους ενδιάμεσους σταθμούς της κρουαζιέρας (νησιά, ακτές, κ.λ.π.) γίνονται ξεναγήσεις και περιηγήσεις συνήθως με λεωφορεία. Μπορεί όμως να γίνουν με τα πόδια ή και με ποδήλατα, τα οποία υπάρχουν πάνω στο σκάφος. • Πάνω στο πλοίο γίνονται εκδηλώσεις, όπως ελληνική βραδιά, όπου γίνονται μαθήματα ελληνικών χορών, βραδιά καπετάνιου κ.λ.π. Τα γεύματα βασίζονται στην ελληνική κουζίνα. • Στις θεματικές κρουαζιέρες χρησιμοποιούνται εξωτερικοί συνεργάτες υψηλού επιστημονικού κύρους εξειδικευμένοι στο εκάστοτε θέμα π.χ. βυζαντινολόγος από το Harvard, αστρονόμος, καθηγητής αρχαίας ελληνικής ιστορίας από την National Geographic, σεφ διεθνούς φήμης, κ.λ.π.) 2.ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΤΗΤΑ ΒΑΣΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ Σύμφωνα με τους νέους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς 1998/2006 και 1628/2006, ο κλάδος μας είναι επιλέξιμος για συγχρηματοδότηση. Με βάση αυτό το γεγονός, ζητάμε να περιληφθούμε στους επιλέξιμους κλάδους, και ειδικότερα ο κλάδος μας να περιλαμβάνεται στους επιλέξιμους κλάδους των δράσεων κρατικών ενισχύσεων του Τουριστικού Τομέα. Μια τέτοια κίνηση θα μας δώσει τη δυνατότητα υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενων επιχειρηματικών σχεδίων, που θα συντελέσουν στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεών μας, αλλά και της χώρας γενικότερα. Όπως γνωρίζετε, ο τουριστικός τομέας αποτελεί σήμερα ένα βασικό πυλώνα στήριξης της Εθνικής μας Οικονομίας και ταυτόχρονα ένα τομέα «προοπτικής» για τη σύγκλιση . Η Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού εκφράζει ένα κλάδο–υποσύνολο του τουριστικού τομέα που πρέπει να στηριχθεί ιδιαίτερα από την πολιτεία, διότι συντελεί στη συγκέντρωση στη χώρα τουρισμού πολύ υψηλού εισοδήματος και στην ανάπτυξη μορφών θεματικού τουρισμού (κυριως θαλάσσιος τουρισμός συνδιασμένος ενίοτε με λοιπές μορφές θεματικού τουρισμού). Θα ήταν οξύμωρο ένας επιλέξιμος από τους Κανονισμούς κλάδος που συμβάλει τα μέγιστα στην τουριστική ανάπτυξη της χώρας και στην αύξηση του ΑΕΠ, να μην περιληφθεί στους ενισχυόμενους κλάδους . Ακόμη, με δεδομένο ότι το Αναπτυξιακό Νομοσχέδιο βρίσκεται σε διαβούλευση, θεωρούμε ότι η παρέμβασή μας γίνεται την κατάλληλη στιγμή, ώστε η Πολιτεία να προχωρήσει στις αναγκαίες κινήσεις με ταχύτητα, ευστοχία και αποτελεσματικότητα. 3. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΑΣ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΕΠΑΕ Η επιλογή μεταξύ του μαζικού και επιλεγμένου τουρισμού είναι βέβαια απόφαση Κρατική, αλλά η Ένωση μας θα είναι πάντα υποστηρικτής του ποιοτικού και αναβαθμισμένου τουριστικού προϊόντος. Πιστεύουμε δε ακράδαντα πως αυτή είναι τελικά και η κατεύθυνση του συνολικού Ελληνικού τουριστικού προιόντος (δεδομένου πως η ανταγωνιστηκότητα μας στον μαζικό τουρισμού είναι αρνητική καθώς το λειτουργικό κόστος των γειτονικών μας χωρών υπολείπεται κατά πολύ του Ελληνικού). Στα πλαίσια της πολιτικής του Υπουργείου προς την ενίσχυση του ποιοτικού και αναβαθμισμένου τουρισμού, η ενίσχυση του κλάδου, περιλαμβάνοντας τις επενδύσεις είτε για νέες μονάδες είτε για αναβάθμιση υπαρχόντων του ειδικού αυτού τουριστικού προϊόντος υψηλού τουρισμού αποτελεί υποχρέωση και ανάγκη. Οι πελάτες των εν λόγω πλοίων είναι άνθρωποι με υψηλό βιοτικό επίπεδο οι οποίοι έχουν και τις ανάλογες απαιτήσεις στις παροχές και το service. Βάση αυτών των κριτηρίων δαπανούν χρήματα για τις διακοπές τους και ταυτόχρονα διαφημίζουν τον Ελληνικό Τουρισμό σε ολόκληρο τον κόσμο. Μια τέτοιου είδους διαφήμιση και μάλιστα στο υψηλό τμήμα της τουριστικής αγοράς, είναι και η πιο αποτελεσματική, μιας που γίνεται από τον τελικό αποδέκτη, τον τουρίστα. Η Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού έχει να προτείνει τα ακόλουθα : 1) Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων ( τουριστικά πλοία με Ελληνική Σημαία) μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου με στόχο την επέκταση, την διεύρυνση και την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος. Θα ήταν πραγματικά μεγάλο και καινοτόμο επίτευγμα τα τουριστικά πλοία με Ελληνική Σημαία να ενταχθούν στον Αναπτυξιακό Νόμο. Με αυτό τον τρόπο θα μπορούσαν να καλυφθούν και οι μεγάλες επενδύσεις που γίνονται από κάποιους επιχειρηματίες, μέλη της ΕΠΕΣΤ, την στιγμή κατά την οποία η αγορά ή κατασκευή ενός νέου πλοίου δεν έχουν καμιά κρατική ενίσχυση. Το ύψος της σχετικής επένδυσης καθώς και το οικονομικό όφελος είναι ισάξιο, αν όχι μεγαλύτερο, από την κατασκευή μιας πολυτελούς ξενοδοχειακής μονάδας, ή μιας εγκατάστασης γκολφ. Σημαντικότερα όμως είναι και τα προσδοκώμενα οφέλη στην ανάπτυξη, (ειδικά των μικρών νησιών), την απασχόληση και την εξωστρέφεια. Η πρόταση μας περιλαμβάνει: • Κείμενο αιτιολόγησης της σκοπιμότητας προκήρυξης. • Σχέδια οδηγών του προγράμματος (αξιολόγησης-εφαρμογής). Πρόθεση μας είναι να συμπεριληφθούν, μέσα σε αυτή την νέα Δράση όσο περισσότεροι ενδιαφερόμενοι, αλλά θα πρέπει ταυτόχρονα να εξασφαλισθεί και η αξιοπιστία, η αποτελεσματικότητα και το υψηλό επίπεδο των προτάσεων (η ΕΠΕΣΤ δεν θα ήθελε να επαναληφθούν συμβάντα εκμετάλλευσης του παρελθόντος). Σε αυτό το σημείο θα θέλαμε να σας παραθέσουμε τις βασικές μας σκέψεις για τα κριτήρια και τις δεσμεύσεις συμμετοχής σε αυτή την ειδική Δράση του ΕΠΑΕ. 1. Επιλέξιμα να θεωρούνται τουριστικά πλοία μέχρι 100 επιβατών. 2. Επιλέξιμες να θεωρούνται οι κατηγορίες των επανδρωμένων σκαφών. Για τα μη επανδρωμένα να υπάρχει η δέσμευση, ότι ο πλοιοκτήτης πρέπει να έχει 5 κατ’ ελάχιστον πλοία στην διάθεση του. 3. Για καινούργιες κατασκευές τουριστικών πλοίων στη χώρα μας, (λαμβάνοντας υπ΄όψη ότι αυτά δραστηριοποιούνται κυρίως σε μικρά νησιά που δεν τα επισκέπτονται μεγάλα πλοία), ως ποσοστό της κρατικής ενίσχυσης προτείνεται γενικά το 50% της επιλέξιμης επένδυσης. 4. Η καταβολή της κρατικής ενίσχυσης να γίνεται σε δυο δόσεις, η πρώτη με την ολοκλήρωση του 50 % της επένδυσης . Σας παρακαλούμε να μας γνωρίσετε, αν κατ’ αρχήν συμφωνείτε επί της ουσίας, ώστε η Ένωσή μας να παραδώσει στις υπηρεσίες σας για επεξεργασία και διάλογο τις σχετικές μελέτες. 2) Συμμετοχή των επιχειρήσεων του κλάδου μας σε κρατικές ενισχύσεις ανάπτυξης των ειδικών μορφών Τουρισμού, ήτοι Επενδυτικά Σχέδια για την ανάπτυξη του Θαλάσσιου Τουρισμού, Ιαματικού Τουρισμού, Θρησκευτικού Τουρισμού, Οικολογικού Τουρισμού κ.λ.π. Το συγκεκριμένο σημείο άπτεται απόλυτα των αιτημάτων και προσδοκιών μας. Είναι το πρώτο σημείο που «ακουμπάει» απόλυτα στις άμεσες βλέψεις μας και αν θέλετε επιβεβαιώνει και την δικαίωση των προσπαθειών μας. Η κατασκευή και ανακατασκευή ενός τουριστικού πλοίου, εντάσσεται στην ανάπτυξη των ειδικών μορφών υψηλού τουρισμού. Ο θαλάσσιος Τουρισμός είναι ακόμα στην αρχή του και η ραγδαία εξέλιξη του σχετίζεται με την ουσιαστική δουλειά που θα γίνει, παράλληλα από το Κράτος και τους αρμόδιους φορείς (π.χ ΕΠΕΣΤ), στον τομέα της υποδομής, υποστήριξης, ανταγωνιστικότητας, επιχειρηματικής ευελιξίας και κρατικών κινήτρων. Ένα μεγάλο μέρος των Επενδυτικών Σχεδίων, αναφορικά με τον Θαλάσσιο Τουρισμό, μπορεί να υλοποιηθεί και απορροφηθεί από τα Μέλη της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού. Τα στοιχεία που αποτελούν την επιτυχή κατάληξη των προσπαθειών μας, είναι τα πληρέστατα και υπερπολυτελή πλοία μας, η διαρκής κατάρτιση και εξειδίκευση του προσωπικού μας, ο απόλυτος επαγγελματισμός σε σχέση με την Ελληνική φιλοξενία και η αγάπη για την Ελληνική Σημαία. 3) Συμμετοχή των επιχειρήσεων του κλάδου μας σε κρατικές ενισχύσεις αναβάθμισης μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων του τουριστικού τομέα» Όλα τα μέλη της Ένωσης μας ανήκουν βάσει απασχόλησης αλλά και βάσει ετήσιων τζίρων στην κατηγορία των μικρών ή μεσαίων επιχειρήσεων. Λόγω των γνωστών περιορισμών, μη ανταγωνιστικών κινήτρων σε σχέση με άλλες Ευρωπαϊκές και γειτονικές Χώρες, αναφορικά με την Σημαία του Πλοίου, ο κλάδος μας περιορίστηκε αντί να αυξηθεί. Σας αναφέρουμε ότι το 2001 η Ένωση αριθμούσε 5.000 πλοία, ενώ σήμερα μειώθηκε στα 3.250 (με αντίστοιχη μείωση στο ποσοστό των επανδρωμένων σκαφών). Την ίδια χρονική περίοδο ο τουριστικός στόλος της Τουρκίας που αριθμούσε 1.500 σκάφη το 2001 έχει αυξηθεί σήμερα στις 3.500. Οι αριθμοί αυτοί αποδεικνύουν την άμεση ανάγκη ενίσχυσης του κλάδου. Δεν πρέπει με κανένα τρόπο, με την συνεχιζόμενη για 10 χρόνια συρρίκνωση του κλάδου, να παρέχουμε έμμεσα κίνητρα στους γοργά αναπτυσσόμενους τουριστικούς στόλους γειτονικών Κρατών να επικρατήσουν στις ελληνικές θάλασσες. 4) Συμμετοχή των επιχειρήσεων του κλάδου μας σε κρατικές ενισχύσεις με στόχο «Ολοκληρωμένες και καινοτομίες παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό – αναδιάταξη του τουριστικού τομέα». Τα μέλη της Ένωσης μας πρέπει αυτοδικαίως να συμμετέχουν στις παρεμβάσεις «εκσυγχρονισμού και αναδιάταξης του τουριστικού τομέα». Σε αυτό το σημείο πρέπει να αναφερθεί ότι, αφ ενός ποτέ στο παρελθόν δεν έχουμε χρηματοδοτηθεί υπό οποιαδήποτε έννοια από κρατικό φορέα, σαν τουριστικός κλάδος και αφ ετέρου συμβάλλουμε τα μέγιστα στην αύξηση του τουριστικού προϊόντος και της ποιότητάς του σε σχέση με το ΑΕΠ της χώρας μας. 5) Επενδυτικά Σχέδια αναβάθμισης των υποδομών και των παρερχομένων υπηρεσιών των μαρίνων και των τουριστικών λιμένων - συμμετοχή στην εξειδίκευση». Όσον αφορά τα επενδυτικά σχέδια αναβάθμισης των υποδομών και των παρεχομένων υπηρεσιών των μαρίνων και των τουριστικών λιμένων, θεωρούμε ότι είναι μια κίνηση που θα πρέπει να σχεδιαστεί και εξειδικευτεί προσεκτικά με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων μερών. Θεωρείστε ότι η βοήθεια μας είναι δεδομένη, μιας και είμαστε ο άμεσα εμπλεκόμενος φορέας, ο οποίος αντιμετωπίζει και τα μεγαλύτερα προβλήματα. Ολοκληρώνοντας , πιστεύουμε ότι με τη δική σας συνδρομή και σχετική στήριξη ήρθε η ώρα, όπου ο κλάδος μας θα πραγματοποιήσει το αναγκαίο βήμα ουσιαστικής ανάπτυξης και βελτίωσης της ανταγωνιστικότητάς του προς όφελος της Εθνικής οικονομίας και απασχόλησης που θα δώσει ζωή και μέλλον στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη που περνά τεράστια κρίση .