Αρχική Περί σημάτων προϊόντων και υπηρεσιώνΆρθρο 29 Ποινικές διατάξειςΣχόλιο του χρήστη ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΑΔΑΜΑΚΟΥ - Δικηγόρος | 20 Μαΐου 2011, 22:55
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Προτείνουμε να συμπερηληφθεί τόσο η αυτεπάγγελτη δίωξη και όχι η κατ’έγκληση δίωξη κατά το Άρθρο 29 παρ. 1 του Νομοσχεδίου, όσων παραβαίνουν τις διατάξεις του νόμου, αλλά και να προβλέπονται αυστηρότερες ποινές και ποινικές κυρώσεις κατά εκείνων που παραβιάζουν τον νόμο περί σημάτων κατά τα πρότυπα των ήδη ισχυουσών διατάξεων περί πνευματικής ιδιοκτησίας και ως εξής: Άρθρο 29 : «Η ποινική δίωξη για πράξεις που γίνονται μετά την καταχώριση του προσβαλλομένου σήματος του δικαιούχου, ασκείται αυτεπαγγέλτως για όλες τις περιπτώσεις της παραγράφου 1 του άρθρου 31 του παρόντος νόμου, με πρωτοβουλία των αρμοδίων Αρχών στα πλαίσια άσκησης των καθηκόντων τους ή έπειτα από αναφορά, μήνυση ή άλλη είδηση προερχομένη από οποιαδήποτε πηγή, αναφορικά με τη διάπραξη των ως άνω περιγραφομένων αξιοποίνων πράξεων». «Αν το όφελος που επιδιώχθηκε ή η ζημία που απειλήθηκε από τις πράξεις των παρ. 1 και 2 είναι ιδιαίτερα μεγάλο, επιβάλλεται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τεσσάρων (4) ετών και χρηματική ποινή δέκα πέντε (15.000,00) ΕΥΡΩ. Αν ο υπαίτιος τελεί τις παραπάνω πράξεις κατ’ επάγγελμα ή αν οι περιστάσεις κάτω από τις οποίες έγινε η πράξη μαρτυρούν ότι ο υπαίτιος είναι ιδιαίτερα επικίνδυνος για την προστασία των δικαιωμάτων επί σημάτων, επιβάλλεται κάθειρξη μέχρι δέκα (10) ετών και χρηματική ποινή πενήντα χιλιάδων (50.000,00) ΕΥΡΩ, καθώς και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας της επιχείρησης στα πλαίσια της οποίας τελέστηκε η πράξη. Θεωρείται ότι η πράξη έχει τελεσθεί κατ’ επάγγελμα και όταν ο δράστης έχει καταδικασθεί για αδικήματα του παρόντος άρθρου ή για παράβαση των διατάξεων του νόμου περί σημάτων που ίσχυαν πριν από αυτό με αμετάκλητη απόφαση σε ποινή στερητική της ελευθερίας». Επίσης το Νομοσχέδιο δεν έχει συμπεριλάβει σημαντικές ρυθμίσεις που προβλέπονται στην Οδηγία 2004/48/ΕΚ, όπως ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ, για τους παραβάτες των σχετικών διατάξεων. Πρέπει να σημειώσουμε ότι πέραν του στόχου της αποτροπής του επίδοξου παραβάτη όταν απειλείται και με την επιβολή διοικητικών προστίμων για τις παράνομες πράξεις του που συνιστούν προσβολή των περί σημάτων δικαιωμάτων, τα σχετικά διοικητικά πρόστιμα θα επιτύγχαναν και την οικονομική ενίσχυση του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο άλλωστε ήδη διαθέτει και χρηματοδοτεί αρμόδια όργανα (όπως Ελληνική Αστυνομία, Δημοτικές Αστυνομίες, Εισαγγελία, ΣΔΟΕ, Τελωνεία κλπ.) για τον εντοπισμό και την σύλληψη των προσβολέων, την κατάσχεση παράνομων εμπορευμάτων που φέρουν παράνομα εμπορικά σήματα, καθώς και ειδικές διαδικασίες αποτίμησης της αξίας και καταστροφής των προϊόντων που φέρουν παράνομα εμπορικά σήματα, και που όμως δεν υπάρχει σε κανένα μέχρι σήμερα νόμο η πρόβλεψη ούτε η διαδικασία επιβολής διοικητικών προστίμων στους παραβάτες της σχετικής νομοθεσίας. Συνεπώς η έλλειψη αυτή, η οποία προβλέπεται από την εν λόγω κοινοτική οδηγία θα μπορούσε να καλυφθεί με την προσθήκη στο Νομοσχέδιο σχετικού Άρθρου, ως εξής: "Διοικητικές κυρώσεις 1. Όποιος χωρίς δικαίωμα και κατά παράβαση των διατάξεων του παρόντος νόμου, ενεργώντας στα πλαίσια εμπορικής επιχείρησης με αντικείμενο την κατασκευή ή/και την εισαγωγή, ή/και την χονδρική ή/και λιανική πώληση ή/και την με οποιοδήποτε άλλο τρόπο εμπορική διάθεση προϊόντων, κατασκευάζει, εισάγει, πωλεί ή κατ΄ άλλον τρόπο διανέμει στο κοινό ή κατέχει με σκοπό χονδρικής ή λιανικής πώλησης ή εν γένει εμπορικής διάθεσης ή διανομής με τελικό αποδέκτη το κοινό, προϊόντα τα οποία φέρουν απομιμητικό ή παραποιητικό σήμα, ανεξαρτήτως άλλων κυρώσεων, υπόκειται σε διοικητικό πρόστιμο ίσο με το γινόμενο της λιανικής αξίας ενός εκάστου προϊόντος φέροντος τέτοιο σήμα επί δέκα (10). 2. Πλανόδιος ή στάσιμος (εκτός καταστήματος) που καταλαμβάνεται να πωλεί ή άλλως πως διαθέτει στο κοινό ή να κατέχει με σκοπό πώλησης ή άλλως πως διάθεσης προϊόντων τα οποία φέρουν απομιμητικό ή παραποιητικό σήμα, ανεξαρτήτως άλλων κυρώσεων, υπόκειται σε διοικητικό πρόστιμο ίσο με το γινόμενο του αριθμού των αποτελούντων αντικείμενο προσβολής τεμαχίων τα οποία κατέχει, κατά την έκθεση κατάσχεσης που συντάσσεται κατά τη σύλληψη του δράστη, επί είκοσι (20) ΕΥΡΩ. Το ελάχιστο ποσό του διοικητικού προστίμου ορίζεται σε χίλια (1.000) ΕΥΡΩ. 3. Με Προεδρικό Διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης, μπορεί να αυξομειώνονται τα προβλεπόμενα τις παραγράφους 1 και 2 ποσά υπολογισμού και ελάχιστου ορίου του διοικητικού προστίμου. 4. Αρμόδιες για τον έλεγχο της εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος νόμου και την επιβολή των προβλεπομένων κυρώσεων είναι το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος ¬ (Σ.Δ.Ο.Ε.), οι Αστυνομικές και οι Τελωνειακές Αρχές, οι οποίες μετά τη διαπίστωση της παραβίασης ενημερώνουν τους δικαιούχους των σημάτων με κάθε πρόσφορο τρόπο, δυνάμενοι να απευθύνονται προς τούτο και προς τα οικεία Εμπορικά Επιμελητήρια καθώς και στις κατά τόπους εμπορικές ενώσεις. 5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης, καθορίζονται η διαδικασία επιβολής και είσπραξης του προστίμου, οι αρμόδιες υπηρεσίες είσπραξης, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.» Επίσης κρίνουμε ιδιαίτερα σκόπιμο να συμπεριληφθεί μια ακόμα διάταξη στο παρόν νομοσχέδιο, προκειμένου να προβλέπεται η ρητή εφαρμογή των διατάξεων του Ν.3377/2005 περί κανοόνων Εξυγίανσης εμπορίου, βάσει του οποίου όσα εμπορεύματα συνιστούν παράνομη απομίμηση προϊόντων τα οπία κυκλοφορούν νόμιμα στην αγορά κατάσχονται και καταστρεφονται από τα αρμόδια κλιμάκια Ελέγχου του αρθ. 7α Ν.2323/1995, ή από τα όργανα της Δημοτικής Αστυνομίας ή απο τα όργανα του ΣΔΟΕ. Ακόμα είναι ιδιαίτερα σημαντικό να απλουστευτεί η διαδικασία της εν λόγω κατάσχεσης και καταστροφής των εμπορευμάτων παραποίησης/απομίμησης σημάτων, κατά τα πρότυπα του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1383/2003, ο οποίος εφαρμόζεται ήδη από τις Τελωνειακές Αρχές και συγκεκριμένα: - να γίνεται άμεση ενημέρωση των νομίμων δικαιούχων των σημάτων, οι οποίοι εύκολα θα μπορούν να εντοπίζονται από την Υπηρεσία Σημάτων του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. -να προβλέπεται προθεσμία εντός της οποίας θα πρέπει να προσκομισθούν δικαιολογητικά για την τυχόν γνησιότητα/νομιμότητα των κατασχεθέντων εμπορευμάτων από τους φερόμενους ιδιοκτήτες / κατόχους αυτών, μετά την άπρακτη παρέλευση της οποίας θα τεκμαίρεται η σύμφωνη γνώμη τους για την καταστροφή των κατασχεθέντων εμπορευμάτων παραποίησης/απομίμησης σημάτων. -τα κατασχεθέντα ως άνω προϊόντα να καταστρέφονται με δαπάνη και υπό την ευθύνη των νομίμων διακιούχων των σημάτων, αφού προηγουμένως ληφθούν δείγματα ώστε να αποτελούν αποδεικτικά στοιχεία παραδεκτά σε δίκες που αφορούν την παράβαση της παρούσας νομοθεσίας σημάτων.