Αρχική Κανόνες Διακίνησης ΠροϊόντωνΆρθρο 124: Υποχρεώσεις λιανοπωλητών καυσόξυλωνΣχόλιο του χρήστη Χρυσούλα Γρηγορίου | 25 Σεπτεμβρίου 2012, 23:54
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Προμηθευτικός & Παραγωγικός Συνεταιρισμός Εμπόρων-Βιοτεχνών Δασικών Προϊόντων & Ξύλου Ν.Ξάνθης Ανθ. Μιλτιάδου Γεωργ. 24, Τ. Κ. 67 100, Ξάνθη - ΕΛΛΑΣ Τηλ.: (+30) 25410 78300, 91006, fax: 25410 92229, 6945783888 Η/Τα: gristamou@gmail.com Ξάνθη, 25.09.2012 Άρθρο 124: οι προτεινόμενες διατάξεις επιχειρούν να θέσουν προδιαγραφές ποιότητας στο λιανεμπόριο καυσοξύλων με στόχο να προστατευθεί ο καταναλωτής. Τουλάχιστον έτσι προβάλλεται. Ως συνεταιρισμός εμπόρων ξύλου, πιστεύουμε ότι τα προβλήματα που θα προκαλέσει θα είναι πολλαπλάσια με κίνδυνο μάλιστα να υπάρξουν δυσάρεστες ανατροπές και στρεβλώσεις στην αγορά καυσοξύλων στη χώρα μας. Τη θέση μας αυτή αναλύουμε και τεκμηριώνουμε ακολούθως, παρουσιάζοντας τα στάδια της παραγωγής και εμπορίας καυσοξύλων όπως ισχύουν στην πραγματική αγορά σήμερα. Τι σημαίνει για τις ελληνικές επιχειρήσεις λιανική πώληση με χωρικό κυβικό μέτρο (άρθρο 124, παράγρ.1-3): Ως επιχειρήσεις πώλησης καυσοξύλων μπορούμε να αγοράσουμε με χωρικό κυβικό μέτρο ΜΟΝΟ τις ποσότητες καυσοξύλων οι οποίες διατίθενται ετησίως από τα ελληνικά Δασαρχεία μέσω των τοπικών συνεταιρισμών υλοτόμων. Αυτές οι ποσότητες αγγίζουν το 15% περίπου της συνολικής ζήτησης από τους καταναλωτές – η οποία σημειωτέον έχει αυξηθεί κατακόρυφα τη φετινή χρονιά. Το υπόλοιπο 85% της ζήτησης καλύπτεται αναγκαστικά από εισαγωγές που γίνονται σχεδόν στο σύνολό τους από τη Βουλγαρία (λόγω απουσίας δασμών αφού είναι μέλος Ε.Ε., χαμηλού μεταφορικού κόστους αφού υπάρχει εγγύτητα αγορών, και διαθεσιμότητας ξυλείας οξιάς και δρυός που επιτρέπεται να εμπορευόμαστε για καύση στην Ελλάδα). Οι εισαγωγές μας τιμολογούνται κατά μάζα (κιλό) και όχι κατά όγκο (κυβικό μέτρο), διότι αυτό το καθεστώς επικρατεί σήμερα στις βουλγαρικές εξαγωγές προς την Ελλάδα. Από τη στιγμή που δεν ισχύει η ίδια μονάδα μέτρησης σε όλες τις χώρες, και τουλάχιστον μέχρι να υπάρξει εναρμόνιση των εθνικών νομοθεσιών ως προς αυτό, η συγκεκριμένη διάταξη θα προκαλέσει αλυσιδωτά προβλήματα στην ελληνική αγορά με άμεση επίπτωση την αύξηση της τιμής για τον καταναλωτή. Μία επιπλέον επιβάρυνση θα είναι αυτή που θα προκύψει από τις αναγκαστικές δαπάνες που θα κάνουν οι υφιστάμενες μικρομεσαίες επιχειρήσεις για την αγορά απαραίτητου μηχανολογικού εξοπλισμού (ειδικές μεταλλικές θήκες ογκομέτρησης, φορτωτές, κλαρκ, κλπ) καθώς και από την αύξηση του κόστους εργασίας διότι η νέα μέθοδος απαιτεί περισσότερα εργατικά «χέρια» για την στοίβαξη και συσκευασία των καυσοξύλων. Στις νέες συνθήκες είναι αμφίβολο αν μπορέσουν να ανταποκριθούν οι υφιστάμενες παλαιές επιχειρήσεις (κυρίως οικογενειακές) που ήδη, λόγω κρίσης, έχουν προβεί σε περιορισμό του εργατικού δυναμικού τους. Και για να μην οδηγείται η κοινή γνώμη σε λανθασμένα συμπεράσματα ως προς τους τζίρους των παλαιών ξυλεμπόρων, θα πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι η κατακόρυφη ζήτηση καυσόξυλων τον τελευταίο χρόνο συνοδεύτηκε από μία έξαρση του φαινομένου της «περιστασιακής» επιχειρηματικότητας στο χώρο: στο Νομό Ξάνθης υπερδιπλασιάστηκαν οι έμποροι καυσοξύλων – κατά κανόνα επιχειρηματίες από άλλους κλάδους που επεκτάθηκαν συμπληρωματικά και στην εισαγωγή και πώληση καυσοξύλων επειδή εμφανίζει ζήτηση ως προϊόν αυτή την εποχή. Η περιορισμένη γνώση του αντικειμένου του ξύλου, οι απουσία μηχανολογικών υποδομών και η εξ ανάγκης χρησιμοποίηση μεσαζόντων για τις εισαγωγές εκ μέρους των νέων αυτών εμπόρων, είναι οι κρίσιμοι λόγοι που οδηγούν ακόμη και τους ίδιους σε λανθασμένες επιλογές ή ενέργειες των οποίων τις συνέπειες υφίσταται στο τέλος ο καταναλωτής αλλά τα χρεώνεται στο σύνολό της η αγορά καυσόξυλου στη χώρα μας. Την ίδια ώρα η περιοχή μας πλήττεται από άνευ προηγουμένου παραεμπόριο καυσοξύλων (που διακινούνται μέσω της ανέλεγκτης συνοριακής διόδου του Αγ. Κωνσταντίνου και με τη βοήθεια ντόπιων μεσαζόντων), ακόμη και με λιανική πώληση απευθείας από Βούλγαρους εμπόρους χωρίς παραστατικά στις αυλές των σπιτιών. Η τελευταία έγγραφη καταγγελία μας για το φαινόμενο και συγκεκριμένα περιστατικά έγινε απευθείας στο Υπουργείο Οικονομικών τον περασμένο Αύγουστο. Τι σημαίνει για τον καταναλωτή η αγορά με χωρικό κυβικό μέτρο (άρθρο 124, παράγρ.1-3): Η αγορά με όγκο δεν διαφυλάσσει τους καταναλωτές από τους κακούς επιχειρηματίες (αυτό μπορεί να το κάνει μόνον η Πολιτεία με συστηματικούς ελέγχους). Γιατί; Διότι ο τρόπος κοπής των καυσοξύλων στην τελική τους φάση, έχει αλλάξει κατ’ απαίτηση των καταναλωτών κι έτσι αντί πριονοκορδέλας χρησιμοποιείται σχιστικό μηχάνημα: το ξύλο σχίζεται («σκάει») από την πίεση που του ασκείται και δημιουργεί ανωμαλίες στο σχήμα του. Αν λοιπόν τα ξύλα κοπούν στην τελική τους φάση με πριονοκορδέλα τότε είναι δυνατόν να στοιβαχτούν δίχως πολλά κενά στο χωρικό κυβικό μέτρο και άρα ο καταναλωτής να κερδίσει σε μάζα. Αν όμως τα ξύλα κοπούν στο σχιστικό μηχάνημα τότε το σχήμα τους είναι ακανόνιστο, τα κενά πολλά και η μάζα ανά κυβικό μέτρο μικρότερη. Όμως τα ξύλα από σχιστικό μηχάνημα προτιμώνται από τους ίδιους τους καταναλωτές διότι προσφέρουν καλύτερη καύση σε αντίθεση με τα ξύλα από πριονοκορδέλα! Πώς λοιπόν ισοσκελίζει κανείς τη ζημία με το όφελος από κάθε επιλογή και πώς μπορεί να ισχυριστεί ποια από τις δύο υπερτερεί για την τσέπη του; Ως προς τον έλεγχο του όγκου, υπάρχει πρακτικό πρόβλημα, το οποίο απορρέει από τους περιορισμένους χώρους αποθήκευσης και φύλαξης καυσοξύλων στις πολυκατοικίες, δηλαδή υπόγεια, αποθήκες ή μπαλκόνια πολυκατοικιών όπου δεν μπορεί να μεταφερθεί αυτούσια το «πακέτο» του χωρικού m3 που ζυγίζει κατά μέσο όρο 500 κιλά. Για να ελέγξει λοιπόν ο αγοραστής, θα πρέπει να είναι παρών στη διαδικασία στοίβαξης και ογκομέτρησης των καυσοξύλων στο χώρο της επιχείρησης πριν φορτωθούν χύδην στο φορτηγό για τη μεταφορά τους στο χώρο που υποδεικνύει ο ίδιος. Διαφορετικά θα πρέπει, αφού ξεφορτωθεί η δεμένη μπαλέτα ή το big bag με τα ξύλα στο πεζοδρόμιο του χώρου του, να τα ξεστοιβάξει, να τα μεταφέρει στο χώρο του, να τα ξαναστοιβάξει ο ίδιος και να μετρήσει τις διαστάσεις της νέας στοίβας για να δει αν συμφωνεί με τις διαστάσεις της μπαλέτας που του παραδόθηκε (διότι ο τρόπος στοίβαξης των ξύλων μπορεί να «μεγαλώσει» ή να «μικρύνει» τον όγκο της στοίβας. Η δε χρήση σάκου (big bag) επιβαρύνει τον αγοραστή με πρόσθετο κόστος πακετοποίησης (μόνον η συσκευασία κοστίζει πέντε ευρώ και άνω). Θα ήταν καλό να υπενθυμίσουμε στους καταναλωτές ότι με το σημερινό καθεστώς, αν κάποιος έχει αμφιβολίες για το φορτίο ξύλων που είναι να του παραδοθεί, μπορεί να ζητήσει, προτού αυτό ξεφορτωθεί στο χώρο του, να ξαναζυγιστεί σε δημόσια γεφυροπλάστιγγα και ο έμπορος είναι υποχρεωμένος να το πράξει. Για τον Προμηθευτικό & Παραγωγικό Συνεταιρισμό Εμπόρων-Βιοτεχνών Δασικών Προϊόντων & Ξύλου Ν.Ξάνθης Η Πρόεδρος, Χρυσούλα Γρηγορίου