Αρχική Διαμόρφωση Φιλικού Επιχειρηματικού ΠεριβάλλοντοςΆρθρο 01: Γενική Γραμματεία Στρατηγικών και Ιδιωτικών ΕπενδύσεωνΣχόλιο του χρήστη ΝΙΚΟΣ ΣΠ. ΦΙΛΙΠΠΟΥ | 9 Νοεμβρίου 2012, 11:50
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θεσσαλονίκη, 09/11/2012 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ 03/10/2012 Γενικά Το πλέγμα των νόμων, που αφορά τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις, διέπονται κυρίως από τους νόμους 4083/2012, 4072/2012, 3908/2011, 3894/2010 και 3299/2004 και επικουρικά 4030/11 και 4062/12, που αφορούν όλες τις διαδικασίες του αναπτυξιακού νόμου, του επενδυτικού νόμου και του νόμου fast track για τις στρατηγικές επενδύσεις. Στη συγκεκριμένη διαβούλευση, θα κατατεθούν προτάσεις για το κατατεθέν νομοσχέδιο. Ταυτοχρόνως όμως, εκτιμούμε και πιστεύουμε ότι, πρέπει να συμπληρωθούν και να διορθωθούν ΟΛΕΣ οι ατέλειες και αγκυλώσεις όλης της σχετικής νομοθεσίας. Στο σύνολο του νομοθετικού πλέγματος, πρέπει όλα να λειτουργούν θετικά, καθότι οι επενδύσεις μπορούν να «σκαλώσουν» σε οποιοδήποτε σημείο «στραγγαλισμού», είτε αυτό ξεκινάει από την υποδοχή, τις εμπλοκές, μέχρι και την υλοποίηση. Η εποχή και η περίοδος είναι τόσο κρίσιμη, που πρέπει να γίνει η καλύτερη δυνατή προσπάθεια. Για το νομοσχέδιο που αναρτήθηκε στη διαβούλευση 10/10/2012: ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ 1. ΝΑ ΟΡΙΣΘΕΙ ΕΝΑΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ/ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, ΜΕ ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ ΚΑΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ, ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΕΜΠΛΟΚΩΝ ΚΑΙ ΑΔΕΙΩΝ. Η πολυδαιδαλότητα αρμοδιοτήτων- με οποιαδήποτε τυπική εξήγηση «παγώνει» και δεν υλοποιούνται επενδύσεις. 2. Το οργανόγραμμα διαχείρισης των επενδύσεων με τις νέες υπηρεσίες, να έχει με τον αρμόδιο Υπουργό/Υφυπουργό άμεση κάθετη σύνδεση ευθύνης, ΜΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ, ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ME ΤΟ ΤΕΙΕ. 3. ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ Δ.Ε.Σ.Ε. ΜΕ 3 ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΡΜΟΔΙΟ. 4. Στο οργανόγραμμα, να θεσμοθετηθεί ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΥΠΟΔΟΧΗΣ όλων των επενδυτών ΣΕ ΠΛΗΡΗ ΚΑΙ ΤΑΚΤΙΚΗ ΜΟΡΦΗ, ανεξάρτητα του αν επιθυμούν κρατική ενίσχυση ή όχι. 5. Συγκροτημένη και ηλεκτρονική οργάνωση του matchmaking προσέλκυσης επενδύσεων, στο Invest in Greece, στο ΥΠΟΙΑΝ και στο Υπουργείο Εξωτερικών. 6. Να περιληφθούν στις στρατηγικές επενδύσεις τα κέντρα λιανεμπορίου/ mall centers, όπως προβλέπει για την προσέλκυση επενδύσεων η μελέτη McKinsey- ΣΕΒ (20 % του συνόλου των προβλεπομένων επενδύσεων. Μειώνει το κόστος λιανεμπορίου και της τιμές αντίστοιχα. Υλοποιήθηκαν 4 νέα mall μέσα στην κρίση το 2010- 2011.) 7. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΥΤΟΤΕΛΟΥΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΑΠΕΜΠΛΟΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ. Η Γενική Γραμματεία Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων, να έχει την ευθύνη, εκτός από τις πολεοδομικές και περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, τις ΑΠΕΜΠΛΟΚΕΣ των επενδυτών από τα εκατοντάδες προβλήματα που συνήθως δημιουργούνται, σε ατέλειωτο αριθμό υπηρεσιών, ΜΕ ΑΝΑΤΡΕΠΤΙΚΗ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ 60 ΗΜΕΡΩΝ. Μέχρι πρόσφατα, η διαδικασία αυτή ανήκε στον Αντιπρόεδρο, δεν είχε τότε δικαίωμα υπογραφής και είχαν συσσωρευτεί επενδύσεις ~ 28,5 δις €. 8. ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΓΚΑΙΩΝ ΠΔ, ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΕΚΔΟΘΟΥΝ ΣΕ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ 30 ΗΜΕΡΩΝ! 9. ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΩΝ ΠΑΣΗΣ ΦΥΣΕΩΣ ΑΔΕΙΩΝ- ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ (ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΥΠΕΚΑ, ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΩΝ, ΔΗΜΩΝ, Κ.Α.), ΠΡΟΤΕΙΝΟΝΤΑΙ ΑΝΑΤΡΕΠΤΙΚΕΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ 60 - 120 ΜΕΡΕΣ για τους Δήμους και το Σ.τ.Ε. Μόνο με αυτόν τον τρόπο, θα προσφέρεται ασφάλεια στον επενδυτή. ΗΔΗ, ΥΠΑΡΧΕΙ ΨΗΦΙΣΜΕΝΟΣ ΝΟΜΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΕΦΑΡΜΟΣΤΙΚΟ ΤΟΥ ΜΕΣΟ ΠΡΟΘΕΣΜΟΥ …./ 2011 ΓΙΑ ΤΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ. ΦΥΣΙΚΑ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΙΣΧΥΕΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ. 10. Η υποστήριξη του Invest in Greece για τις ΠΗΓΕΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΣΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΤΥΟ, προτείνεται να γίνει συγκεκριμένη και οριζόντια για όλες τις σοβαρές επενδύσεις, χωρίς αποκλεισμούς και επιλογές. ΠΟΤΕ, ΠΟΥ, ΠΩΣ. Π.χ. funds, investment banks, governments. 11. Το ίδιο να ισχύει και για το στέλεχος του Invest in Greece, που θα έχει την ΕΥΘΥΝΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΕΠΕΝΔΥΤΗ και όχι μόνο με την Γενική Διεύθυνση Αδειοδοτήσεων, αλλά και με άλλες αντίστοιχες υπηρεσίες ΣΕ ΑΛΛΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ, που δημιουργούν εμπλοκές και εμπόδια στις επιχειρήσεις. 12. Προτείνεται να υπάρχουν ΜΙΚΡΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ- 2-3 ΑΤΟΜΩΝ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΚΑΙ ΑΠΕΜΠΛΟΚΗΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΣΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ (Οικονομικών, Ανάπτυξης, ΥΠΕΚΑ, Τουρισμού, Αγροτικής Ανάπτυξη. 13. Ορθά υιοθετείται η διαδικασία Προεδρικών Διαταγμάτων ή Υπουργικών Αποφάσεων, για τις άδειες στρατηγικών επενδύσεων. Για την άπρακτη προθεσμία των 45 ημερών και η μεταφορά της αρμοδιότητας στον Υπουργό Ανάπτυξης, θα πρέπει να διευθετηθεί, αν η αρμοδιότητα αυτή περιλαμβάνει τις πιθανές εμπλοκές υπηρεσιών άλλων Υπουργείων και Σ.τ.Ε. και το ΠΟΤΕ- ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΈΝΑ, θα πρέπει ο Υπουργός να εκδίδει τις άδειες. 14. Προτείνεται να ιδρυθεί 6ο τμήμα Σ.τ.Ε. για τις προσφυγές κατά επενδύσεων, με προθεσμία αποφάσεων 60 – 90 ημερών. 15. Για τις άδειες, που εκτιμάται ότι θεωρούνται δευτερεύουσας σημασίας, ο θεσμός της «ΑΥΤΟΒΕΒΑΙΩΣΗΣ», μπορεί σε πρώτη όψη να είναι θετικός. Θα πρέπει όμως, να υπάρχει μέριμνα για τους επόμενους επικείμενους κινδύνους ( π.χ. ΣτΕ, Δήμοι, κ.α. ), γιατί αλλιώς καμιά επένδυση δεν θα πάρει το ρίσκο και δεν θα προχωρήσει σε προκαταρκτικές και πόσο μάλλον ουσιαστικές δαπάνες. 16. Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΜΟΙΒΗ ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΑΦΩΣ ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ, ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΤΩΝ 100 ΧΙΛ.€. Η διαχειριστική αμοιβή υπέρ του δημοσίου, θα πρέπει να είναι ΑΝΑΛΟΓΗ της προσφερόμενης υπηρεσίας. Χρήσιμο είναι να υπάρχουν γενικοί κανόνες, οι οποίοι πρέπει να στηρίζονται στην ανταποδοτικότητα και στην αμοιβή κατά φάσης, όπως π.χ. letter of intent, προσύμφωνα, προπαρασκευαστικές ενέργειες, προέγκριση, υπαγωγή, δήμοι, άδειες, δασαρχεία, Σ.τ.Ε., τελικές συμφωνίες, υλοποίηση. 17. ΝΑ ΥΠΑΓΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΝΟΜΟ, ΤΑ MOU’S, LETTER OF INTENT, ΠΡΟΣΥΜΦΩΝΑ, ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΑΙΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΙΔΙΩΝ ΤΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ( REAL AND VALID), ΚΑΙ ΝΑ ΕΚΔΙΔΕΤΑΙ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟ ΦΕΚ Η ΠΔ. 18. Το Τμήμα Στρατηγικών Επενδύσεων (ΤΣΕ), να έχει πλήρη αρμοδιότητα και για την έκδοση όλων των πολεοδομικών και περιβαλλοντικών αδειών. Τα Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ), να περιλαμβάνουν την διαδικασία Δήμων, Σ.τ.Ε. και κατά την πρόταση μας, να επαρκεί/ αποδέχεται την προέγκριση των αρχιτεκτονικών μελετών. 19. Θετικά κρίνονται οι αλλαγές διευκόλυνσης χρηματοδότησης στον αναπτυξιακό νόμο, για τις ενισχύσεις όλων των μορφών κάτω των 50.000.000 € και για τις φοροαπαλλαγές για επενδυτικά σχέδια άνω των 50.000.000 €. 20. Προτείνεται να καθοριστεί ΑΥΤΟΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ των επενδύσεων, χωρίς τις μακροχρόνιες διαδικασίες ελέγχων, με κάποιο ποσοστό tax holiday, που θα ελέγχεται μόνο από τις φορολογικές αρχές για την νομιμότητα τους. Για τον έλεγχο των τυχόν τιμολογίων, να πραγματοποιείται εκ των υστέρων, σε διάστημα 6 μηνών. 21. Η υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων άνω των 50.000.000 €, που πρέπει να κυρώνεται είναι θετικό σημείο. ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΥΛΟΠΟΙΗΤΑΙ ΜΕ ΠΔ, γιατί ΔΥΣΚΟΛΑ ΘΑ ΨΗΦΙΖΟΝΤΑΙ ΝΟΜΟΙ. Η ΕΝΝΑΛΑΚΤΙΚΑ ΝΑ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΗΘΕΙ ΥΠΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΙ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΠΔ. 22. Προτείνεται, να καθοριστούν οι διαδικασίες ΠΔ, ώστε να μην υπάρχει μεγάλη γραφειοκρατική εμπλοκή. Π.χ. αιτήσεις χωρίς απαιτήσεις τελικών συμβάσεων και αγοραπωλησιών, γιατί τα χρηματοδοτικά σχήματα και οι τελικές συμφωνίες, διαμορφώνονται μόλις οριστικοποιηθεί η προέγκριση αρχιτεκτονικών μελετών, οι άδειες, η αγορά και η τελική χρηματοδότηση. 23. Η ΑΝΩΤΑΤΗ ΚΛΙΜΑΚΑ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ ΝΑ ΜΗΝ ΧΟΡΗΓΕΙΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΕ ΒΕΠΕ ΚΑΙ ΒΙΠΑ. ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΙΣΧΥΟΥΝ ΠΑΝΤΟΥ, ΓΙΑΤΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΚΑΝΤΟΤΑΔΕΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΑΔΕΙΑ ΚΤΙΡΙΑ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΔΥΤΙΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Το μέτρο αυτό, θα μπορούσε να ισχύει ιδιαίτερα για τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις. 24. Προτείνεται να διορθωθεί στα παλαιότερα επίπεδα τα όρια εγκρίσεων υπαγωγής στον ν.3908/11, προκειμένου να μην υπάρξει πολυκερματισμός των επενδύσεων σε πολύ μικρά και μη βιώσιμα έργα. 25. Κωδικοποίηση και εκσυγχρονισμός όλης της επενδυτικής νομοθεσίας στο κατατεθέν νομοσχέδιο. ΚΑΤΑ ΑΡΘΡΟ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ( πλην των αυτοτελών προτάσεων). 1. Κεφ. Α, άρθρο 1 : οργανόγραμμα και αρμοδιότητες ως άνωθεν. 2. Αρθρο 2 : απευθείας αναφορές όλων των τμημάτων στο Υπουργό/ Υφυπουργό. 3. Αρθρο 3: η έκδοση αδειών δόμησης κατά α.1 ν. 3894/10 σύμφωνα με ν. 4030/11, θα περιλαμβάνει όλες τις άδειες ? Για το α. 2 ν. 4062/12 από πού θα εκδίδεται ? 4. Κεφ. Β, άρθρο 6: να περιλαμβάνει και την απεμπλοκή επενδύσεων σε διάφορα Υπουργεία. Υποστήριξη στις πηγές χρηματοδότησης παντού. 5. Άρθρο 7: προσοχή στις συμβάσεις εμπιστευτικότητας !!! Οι επενδυτές αποφεύγουν όλα τα στοιχεία στις μεγάλες επενδύσεις, ενώ στις πιο μικρές δεν έχουν πρόβλημα. 6. Άρθρο 12: διαχειριστική αμοιβή με αναλογικότητα. Προτείνεται και κάτω των 100.000 €, όταν οι προσφερόμενες υπηρεσίες είναι ανάλογες. 7. Άρθρο 15: αυτοματισμός στα φορολογικά κίνητρα, χωρίς διαδικασία γραφειοκρατίας. Έλεγχος για τα τιμολόγια από τις φορολογικές αρχές και από το Υπουργείο εκ των υστέρων, εντός προθεσμίας 6 μηνών κάθε χρόνο. 8. Κεφ. Δ, άρθρο 20: προτιμότερη η κύρωση με ΠΔ, γιατί με νόμο σημαίνει δυστοκία και εμπόδια. Υπαγωγή στις στρατηγικές επενδύσεις με ΦΕΚ η ΠΔ όλων των σοβαρών επενδύσεων από φορέα της επένδυσης. 9. Άρθρο 21: το ανώτατο όριο των ενισχύσεων να δίνεται όχι μόνο σε ΒΕΠΕ, Ζ.ΚΑΙΝ., αλλά και σε όλα τα κτήρια που αργούν εκτός περιοχών, επειδή είναι πολλές χιλιάδες τ.μ. και χρήσιμο είναι να αξιοποιηθούν. ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΑΡΧΟΥΣΑ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΤΩΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ. Αλλαγές στο οικονομικό μοντέλο ανάπτυξης της χώρας. Όλη η κοινωνία, θέλει να αλλάξει το οικονομικό μοντέλο της χώρας, από την κατανάλωση με δανεικά, σε μια πιο παραγωγική χώρα, με εισοδήματα και νέες θέσεις εργασίας. Κυριάρχησε η αποδοχή της ανάγκης για επενδύσεις, για τις καταθέσεις, για το φορολογικό σύστημα, για τις συνταγματικές αλλαγές και για τις διορθώσεις στο μνημόνιο. Πρέπει να διορθωθούν οι ελλειμματικοί προϋπολογισμοί του δημοσίου και το αρνητικό έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών. Εκτιμούμε ότι εάν δημιουργηθεί η πεποίθηση ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα υπάρξουν προοπτικές, η κοινωνία θα δεχόταν προσωρινές προσαρμογές. Κεντρική συνιστώσα είναι ότι, δεν χρειάζεται μόνο λιτότητα και εσωτερική υποτίμηση, αλλά νέο ΑΕΠ, ανάπτυξη και θέσεις εργασίας. Αυτά μπορούν να προέλθουν μόνο από νέες επενδύσεις και ελκυστικό επιχειρηματικό περιβάλλον. Νόμος για την βελτίωση της επιχειρηματικότητας 4072/2012. Για τον ΝΑΝ: Υιοθετήθηκαν αλλαγές στην ουσία μόνο μείωσης του πλαφόν επενδύσεων, που σημειολογεί υπαγωγή μικρών και μη μακροχρόνιων σοβαρών επενδυτικών έργων. Η μη απορρόφηση έχει άλλα αίτια δυστοκίας, που μπορούν να θεραπευτούν χωρίς διασπάθιση των κονδυλίων. Για το fast track: Περιέχει πολύ λίγες βελτιώσεις. Δεν περιλαμβάνει μείωση μελών ΔΕΣΕ, αρμοδιότητες απεμπλοκών με ανατρεπτικές προθεσμίες, λιανεμπορικό δίκτυο, δικαίωμα υπογραφών στις άδειες, ταχύτητα στις άδειες των ιδιωτικών ακινήτων, μείωση κόστους χρεώσεων, αποτελεσματικό matchmaking, ΔΣ με μέλη και από την Βόρεια Ελλάδα και από τον χώρο της πραγματικής παραγωγικής εκπροσώπησης. Συνοπτικές προτάσεις για το νομοσχέδιο για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις. Οι, κατά την εκτίμηση μας, θετικές προτάσεις, διαχρονικά και πρόσφατα, συνοπτικά μπορούν να αποτυπωθούν στις παρακάτω ενότητες: Διόρθωση και συμπλήρωση όλης της νομοθεσίας, που αφορούν την προσέλκυση και υλοποίηση επενδύσεων, όπως: 1. Μοναδική ευθύνη σε έναν Υπουργό/Υφυπουργό Ανάπτυξης - Επενδύσεων, που να αναφέρεται στον Πρωθυπουργό και να συντονίζει την Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων. 2. Η Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ) να λειτουργήσει με 3 υπουργούς. 3. Να θεσμοθετηθεί και να λειτουργήσει το facilitation unit απεμπλοκής επενδύσεων, (παλαιότερα υπό τον Αντιπρόεδρο), και υπό όποια αποτελεσματική διοικητική δομή σήμερα, να λειτουργήσει με δικαίωμα υπογραφής και με χρονικό όριο άρσης των όποιων, χωρίς νομικές εμπλοκές εμποδίων, σε ~ 60 μέρες. Παράλληλα, να συσταθεί μικρό επιτελείο απεμπλοκών σε κάθε συναρμόδιο Υπουργείο με χρονικό ορίζοντα τις 30 ημέρες. Τα περίπου 28 δις € που βρίσκονται στην διαδικασία να απεμπλακούν το ταχύτερο. 4. Σε κάθε φάση της διαδικασίας επενδύσεων, να υπάρχει προθυμία και προτεραιότητα συναντήσεων, εκ μέρους της Πολιτείας, με επενδυτές για την επίλυση εμπλοκών. Προτείνεται διαδικασία υποδοχής επενδύσεων σε κεντρική υπηρεσία και μικρό επιτελείο σε κάθε Υπουργείο (Οικονομικών, Ανάπτυξης, ΥΠΕΚΑ). 5. Επέκταση του εφαρμοστικού νόμου του μεσοπρόθεσμου σχεδίου 2011, που προβλέπει για την αδειοδότηση επενδύσεων επί ακινήτων του δημοσίου χρονικό διάστημα 2 μηνών και στα ιδιωτικά ακίνητα σε π.χ. ~ 4 μήνες. Πιθανή ίδρυση 6ου στο Σ.τ.Ε. Στο νόμο αυτό περιέχονται όλες οι διαδικασίες των Δήμων, ακόμη και του Σ.τ.Ε. 6. Συγκροτημένη και ηλεκτρονική οργάνωση του matchmaking προσέλκυσης επενδύσεων, στο Invest in Greece, στο ΥΠΟΙΑΝ και στο Υπουργείο Εξωτερικών. 7. Ο νόμος fast track, να περιλαμβάνει όχι μόνο τις τελικές συμβάσεις, αλλά και τα προσύμφωνα και τα ουσιαστικά letter of intent. Να υπάρξει προσαρμογή του ύψους των επενδύσεων και διεύρυνση επενδυτικών σχεδίων, σε όλο το εύρος των οικονομικών δραστηριοτήτων, χωρίς τις υπάρχουσες παραλείψεις (λιανεμπόριο, malls – μελέτη Mc Kinsey 2011). 8. Στον Νέο Επενδυτικό Νόμο (ΝΕΝ) και στον Νέο Αναπτυξιακό Νόμο (ΝΑΝ), να αυτοματοποιηθεί η έγκριση των αφορολογήτων κινήτρων καθ’ όλη την διάρκεια της χρονιάς, χωρίς γραφειοκρατίες και μακροχρόνιες διαδικασίες. 9. Με την ενεργοποίηση της λειτουργίας της Επιχειρηματικής Μονάδας Ανάπτυξης (ΕΜΑ), θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και επενδύσεις στην Θεσσαλονίκη και στην Β. Ελλάδα, που από δεκαετίες βρίσκεται σε φάση αποεπένδυσης, με την κατά τα προηγούμενα χρόνια συγκέντρωση όλων των αναπτυξιακών κονδυλίων στο κέντρο. Με την διεύρυνση των αρμοδιοτήτων άνω των 6 εκατ. €, να θεσμοθετηθεί ότι οι αρμοδιότητες δεν θα περιλαμβάνουν μόνο τις αιτήσεις του αναπτυξιακού νόμου (ενισχύσεις), αλλά και όλες τις άλλες ιδιωτικές επενδύσεις (χωρίς ενισχύσεις). Ο αναπτυξιακός νόμος προβλέπει κατανομή των κονδυλίων ενισχύσεων 40% για την ΕΜΑ και προτείνεται να ανέρθει στο 60%, λόγω της μακρόχρονης αποεπένδυσης. 10. Η έμφαση των επενδύσεων νέου και μόνιμου παραγωγικού ΑΕΠ - όπως ΕΣΠΑ, να είναι περισσότερο στον ιδιωτικό τομέα και λιγότερο στον δημόσιο ή στις επιδοτούμενες επενδύσεις, που έχουν μακρόχρονη και αναποτελεσματική απόσβεση, μέσω «συγκαλυμμένων» επιχορηγήσεων. ANAΛΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ 4072/11/4/2012, ΝΕΝ 3908/2011, ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ 3894/2010, ΝΑΝ 3299/2004. ----------------------------------------------------------- ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟ 4072/2012 ΓΙΑ ΤΗΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ. ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΝΕΝ 3908/2011 ΚΑΙ ΝΑΝ 3299/2004. 1. Κεφάλαιο Α, άρθρο 1, απλούστευση διαδικασιών αδειοδότησης. 1.1. Παράγραφος 7, να καθοριστεί ότι εντός 3 μηνών όλα τα υπουργεία θα έχουν επανεξετάσει το νομοθετικό τους καθεστώς ως προς την χορήγηση αδειών με σκοπό και στόχο όπως εντός των επομένων 3 μηνών όλες οι άδειες να εκδίδονται εντός 45 ημερών με ανατρεπτικές προθεσμίες σε περίπτωση μη απάντησης των υπηρεσιών. 2. Κεφάλαιο Β, βελτίωση καθεστώτος στρατηγικών επενδύσεων, άρθρο 2, τροποποίηση των διατάξεων του ν.3894/2010. 2.1. Παρ. 1, να αφορούν ιδίως εκτός από βιομηχανία κ.λ.π. και τα μεγάλα κέντρα λιανεμπορίου (mall centers). 2.2. Παρ. 3, η Δ.Ε.Σ.Ε. να υπάγεται στον πρωθυπουργό. 2.3. Παρ. 13, Διαδικασία Στρατηγικών Επενδύσεων, να μπορούν να εισάγονται και οι προκαταρκτικές συμβάσεις για μεγάλες επενδύσεις και όχι μόνο οι τελικές συμβάσεις. Σε αυτή την περίπτωση να καθοριστεί χωριστό τιμολόγιο υπηρεσιών. 2.4. Παρ. 15, οι υποχρεώσεις εντασσομένων στην διαδικασία και η αμοιβή να είναι ανάλογη της προσφερόμενης υπηρεσίας. 2.5. Παρ. 16, να προβλέπεται διαφορετικό τιμολόγιο για τις προκαταρκτικές συμβάσεις, π.χ. ποσοστό των τελικών συμβάσεων. 2.6. Παρ. 17, αντίστοιχη προσαρμογή της ειδικής διαχειριστικής αμοιβής επιμέλειας φακέλου. 2.7. Παρ. 20, για την διαδικασία αδειοδοτήσεων των 45 ημερών να καθοριστούν επίσης και 45 ημέρες για την προθεσμία υποβολής της εκάστοτε σχετικής αίτησης από την Invest in Greece. Οι άδειες αυτές να αφορούν και τις ιδιωτικές επενδύσεις. Να προβλεφθεί ειδική διαδικασία για περιοχές που δεν έχουν περιορισμούς ή δεν χρειάζονται καθορισμούς χρήσεων γης. 2.8. Άρθρο 3, καταστατικό Invest in Greece, να προβλεφθεί ειδικό κεφάλαιο για ανοικτό και συνεχές matchmaking επενδύσεων καθώς και ανοικτή διαδικασία για την δανειοδότηση και χρηματοδότηση, συμπεριλαμβανομένων και των προπαρασκευαστικών ενεργειών. 2.9. Να δημιουργηθεί υπηρεσία υποδοχής και follow up επενδυτών. 2.10. Παρ. 18, άρθρο 3, να συμμετέχει στο Διοικητικό Συμβούλιο μέλος ή μέλη από την Βόρειο Ελλάδα. 2.11. Το Invest in Greece και η διαδικασία fast track να έχει τελικό δικαίωμα υπογραφής όλων των αδειών, γιατί αλλιώς θα είναι μία απλή διεκπεραιωτική διαδικασία, χωρίς να υπάρχει τελικό αποτέλεσμα (π.χ. άδειες Δήμων, δασαρχείων, πολεοδομίας, Σ.τ.Ε., κ.α.). Εάν μετά την διαδικασία της αδειοδοτικής υπηρεσίας των 45 ημερών, μεταφέρεται η αρμοδιότητα στον Υπουργό, ποια νέα προθεσμία θα υπάρχει ? Θα θεραπεύονται όλες οι προηγούμενες αγκυλώσεις. Προτείνουμε και εκτιμούμε ότι πρέπει να υιοθετηθεί η αρχή των ανατρεπτικών προθεσμιών, για όλες τις διαδικασίες Δήμων, Σ.τ.Ε., κλπ., μέσα σε εύλογα χρονικά διαστήματα. 2.12. Άρθρο 4, διαδικασία αδειοδότησης ΕΜΑΠΕ, παρ. 4 να καθοριστούν με μεγαλύτερη σαφήνεια και άλλες λεπτομέρειες. ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟ 3894/2010 ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΚΑΙ FAST TRACK. 24 Αυγούστου 2010, 09:48 ΓΕΝΙΚΑ 1. Οι διαδικασίες του νόμου αυτού και η Διυπουργική Επιτροπή, να υπάγονται κατευθείαν στο γραφείο του Πρωθυπουργού. 2. Στην διαδικασία και έννοια των μεγάλων έργων, θα πρέπει να περιλαμβάνονται, όχι μόνο η άμεση τελική αίτηση για υπαγωγή σε αυτή τη διαδικασία, αλλά και όλες οι πρόδρομες εργασίες και διαδικασίες, για την προσέλκυση και υλοποίηση μεγάλων επενδύσεων και έργων, π.χ. μια μεγάλη επένδυση, όπως η δημιουργία ενός εμπορικού κέντρου ή η ανάπλαση μιας αστικής περιοχής, μπορεί να έχει θέματα αδειοδοτήσεων ή θέματα υπαγωγής στον αναπτυξιακό νόμο. Βέβαια, στις περισσότερες των περιπτώσεων, πριν εκδηλωθούν αυτά τα προβλήματα, μπορεί να υπάρχουν και άλλα εμπόδια, που «κατατρέχουν» και έχουν οδηγήσει την χώρα μας σε αποεπένδυση. Πολλές φορές οι εμπλοκές προέρχονται από οποιονδήποτε «επιβουλόμενο» φορολογικό εκπρόσωπο, που μπορεί να βεβαιώσει ανύπαρκτα ποσά σε μια επιχείρηση με μεγάλα επενδυτικά σχέδια. Όπως επίσης π.χ., σε περιπτώσεις που δεν χρειάζονται πολεοδομικές ρυθμίσεις, για την προσέλκυση μεγάλης επένδυσης, μπορούν να κατασκευαστούν ανύπαρκτοι κίνδυνοι, προκειμένου να καθυστερήσει και να δημιουργηθούν εμπόδια στην υλοποίηση μεγάλης επένδυσης (μελέτη Seveso στο Δήμο Ελευθερίου Κορδελιού Θεσσαλονίκης). 3. Η κατανομή των ποσών των επενδυτικών σχεδίων στα 200,000,000 € ή και στα 75,000,000 € με νέες θέσεις εργασίας, είναι σωστή. 4. Οι αρμοδιότητες της «Invest In Greece», θα πρέπει να διευρυνθούν: 1) Εκτός από την διεκπεραίωση αδειοδοτικών διαδικασιών, 2) Στους πρόδρομους ελέγχους και διεκπεραιώσεις / απεμπλοκές (Preliminary Business Plans) για τις διευκολύνσεις προσέλκυσης και υλοποίησης μεγάλων επενδύσεων και έργων, 3) Διαδικασίες προσδιορισμού μεγάλων επενδυτικών ευκαιριών στην χώρα μας, δηλαδή προσδιορισμός του που υπάρχει έτοιμο και ώριμο επενδυτικό ενδιαφέρον, 4) Διαδικασίες προσέλκυσης και matchmaking διεθνώς και στην Ελλάδα επενδυτικών ευκαιριών και επενδυτών, 5) Διαδικασίες για την προσέλκυση free-floating επενδύσεων μεγάλου ή μεσαίου μεγέθους, όπως ελεύθερη εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων, αγορά και αξιοποίηση χώρων real estate, αγορά και αξιοποίηση εξοχικής κατοικίας, κ.α. Κατά το παρελθόν είχαν επιτυχία και αποτελέσματα, οι σοβαρές προσπάθειες matchmaking διεθνών επενδύσεων στην Ελλάδα, όπως η οργάνωση από το τότε γραφείο Πρωθυπουργού matchmaking effort με αποτελέσματα και υπογραφή συμβάσεων στις Η.Π.Α. Και σε άλλες χώρες αντίστοιχες υπηρεσίες, έχουν αρμοδιότητα στην προσέλκυση και στη διευκόλυνση επενδύσεων. 5. Οι αρμοδιότητες για τις πρόδρομες εργασίες και διαδικασίες, καθώς και για τις διαδικασίες προσέλκυσης και matchmaking διεθνώς, να περιγραφούν σε ξεχωριστό κεφάλαιο και άρθρα. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α ΑΡΘΡΟ 1 1. Παράγραφος 1 & 2: Στον ορισμό «μεγάλα έργα», να περιληφθούν οι λογικές και «μεγάλων επενδύσεων», ανάπλασης αστικών κέντρων, τα mall centers, η έννοια της προσέλκυσης ξένων επενδύσεων, η μείωση του κόστους στην παραγωγική αλυσίδα και στις διανομές. Τα μεγάλα έργα και οι επενδύσεις … στο εξής «Διαδικασία μεγάλων έργων και επενδύσεων». ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β ΑΡΘΡΟ 3 1. Παράγραφος 1: Η Διυπουργική Επιτροπή να έχει αρμοδιότητες στα «Μεγάλα έργα, Επενδύσεις και Υποδομές». 2. Παράγραφος 2: Η Διυπουργική Επιτροπή να διευκρινιστεί από το νομοσχέδιο, ότι θα έχει αρμοδιότητα για την υπαγωγή όλων των επενδυτικών σχεδίων, στις διαδικασίες προσέλκυσης, Preliminary Business Plan, Final Business Plan. 3. Παράγραφος 3: Όλες οι διαδικασίες των διυπουργικών αρμοδιοτήτων, να υπάγονται στο γραφείο του Πρωθυπουργού. ΑΡΘΡΟ 4 1. Παράγραφος 1: Οι φάκελοι για την υπαγωγή επενδύσεων στην Διαδικασία Μεγάλων Έργων, που υποβάλλονται στην “Invest In Greece”, πρέπει να είναι δεσμευτικού περιεχομένου, να επιτρέπονται όμως μεταβολές μεταγενέστερα, που δεν θα πρέπει να αλλάζουν τον σκοπό και τον στόχο του έργου, όπως και επίσης δεν θα πρέπει να αλλάζουν το ελάχιστο προβλεπόμενο ύψος της επένδυσης. 2. Παράγραφος 2.α – αίτηση για την υπαγωγή επενδυτικού σχεδίου στην διαδικασία μεγάλων επενδύσεων και έργων – επιχειρησιακό σχέδιο (business plan): 1) Το επιχειρησιακό σχέδιο μπορεί να είναι στην φάση ανταλλαγής letter of intent, ή στην φάση σύνταξης συμβολαιογραφικού προσυμφώνου και να μην έχει υπογραφεί το τελικό σχέδιο. Παρά ταύτα, η πραγματοποίηση και υλοποίηση του προγράμματος είναι πραγματική. Συνήθως, εναπόκειτο στην άρση των όποιων διαδικαστικών εμποδίων υπάρχουνε, για να υπάρχει ολοκληρωμένο business plan. Προτείνεται υπαγωγή ενός Επενδυτικού Σχεδίου στη Διαδικασία Μεγάλων Έργων, να προβλέπει πριν την υποβολή ολοκληρωμένου business plan, την υποβολή Preliminary Business Plan, προκειμένου, εφόσον το σχέδιο αφορά πραγματική επένδυση και πραγματικούς επενδυτές, να λαμβάνεται μέριμνα δια την άρση των αρχικών εμποδίων. Είναι γνωστό ότι στη χώρα μας, ακόμη και επενδύσεις που βρίσκονται είτε στην αρχική τους φάση, είτε ακόμη και στη φάση υλοποίησης – λόγω της πολυδαιδαλότητος, είτε του νομικού πλαισίου, είτε κακόβουλων παρεμβάσεων, είτε ανταγωνιστικών παρεμβάσεων, να δημιουργούνται εμπόδια άλλοτε υπαρκτά και άλλοτε ανύπαρκτα, είτε προερχόμενα από κρατικές υπηρεσίες, είτε από οποιοδήποτε άλλο συμφέρον. (Βλέπε στην περίπτωση Βοτανικός, με καταρχάς την σύμβαση υπογεγραμμένη με πελάτη εξωτερικού, πρώτα δημιουργήθηκε νομική εμπλοκή, στη συνέχεια δημιουργήθηκε καθυστέρηση όπου χάθηκε ο «αρχικός πελάτης» εξωτερικού, μετά δημιουργήθηκαν και άλλα διαπραγματευτικά συμφέροντα, παρά ταύτα το έργο είναι υπαρκτό, έχει ξεκινήσει και βρίσκεται σε αναζήτηση νέου πελάτη, παρά την ύπαρξη τεραστίων οικονομικών εμπλοκών). 2) Στην πρόβλεψη διαδικασίας προσέλκυσης και matchmaking επενδύσεων, να περιγράφεται ο ορισμός επένδυσης, προσέλκυσης, matchmaking, καθώς και κάθε εύλογο και νόμιμο αίτημα, εκ μέρους των φορέων της επένδυσης. 3. Παράγραφος 2.ε: 1) Το ΕΤΕΑΠ να είναι ανάλογο με τις παρεχόμενες υπηρεσίες και να ορίζεται σαφώς από την αρχή και να καταβάλλεται με την υπογραφή οριστικής συμφωνίας για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου. 2) Στην εξειδίκευση των στοιχείων που πρέπει να περιέχονται στον φάκελο επενδυτικού σχεδίου, θα πρέπει να εξειδικεύονται εξ υπαρχής τα Preliminary Business Plan στοιχεία για το επιχειρησιακό σχέδιο, όπως το «υπαρκτό» του επενδυτικού σχεδίου, το «υπαρκτό» των επενδυτών, οι εμπλοκές και τα εμπόδια που αναστέλλουν την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου, καθώς επίσης και τις διαδικασίες που χρειάζεται μια επενδυτική πρόταση, προκειμένου να προσελκύσει εναλλακτικές επενδυτικές προτάσεις, λόγω της ρευστότητας της διεθνούς οικονομίας. ΑΡΘΡΟ 8 1. Παράγραφος 1 – έγκριση περιβαλλοντικών όρων: Να οριστεί προθεσμία έγκρισης. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ Ν.3908/2011 22 Δεκεμβρίου 2010, 15:51 Μόνιμος Σύνδεσμος ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΣΥΝΟΧΗ». Σύνοψη προτάσεων και επισημάνσεων – executive summary. 1. Η εξέλιξη του ΑΕΠ/κεφαλήν την τελευταία δεκαετία μεταξύ Θεσσαλονίκης και Αττικής (στοιχεία Eurostat & ΚΕΠΥΟ, εισηγητική έκθεση νομοσχεδίου), έχει παρουσιάσει μια σημαντική υστέρηση ~ 50%, αμέσως μετά την υποβάθμιση στον αναπτυξιακό νόμο το 1998, που είχε σαν αποτέλεσμα την μείωση των επενδύσεων κατά 80%, την μείωση της βιομηχανίας κατά 50% και την αντίστοιχη μείωση του ΑΕΠ/κεφαλήν. 2. Έως εκ τούτου, προτείνεται η συγκεκριμενοποίηση και η σοβαρή περιφερειοποίηση των επιχορηγήσεων και των κινήτρων που θα διατίθενται από το ΝΕΝ 2010. 3. Είναι επιθυμητή η βελτίωση των διατιθεμένων ενισχύσεων δια επιχορηγήσεων, γιατί έχουν μόχλευση 1/10. 4. Προτείνεται η υπαγωγή στα αφορολόγητα να είναι αυτόματη, χωρίς διαδικασία έγκρισης – έλεγχος από τα ΠΕΚ, όπως και στους παλιότερους αναπτυξιακούς νόμους. 5. Να υπάγονται και να μοριοδοτούνται στον αναπτυξιακό νόμο, οι επενδύσεις που προσφέρουν καινούργιο ΑΕΠ, αλλά και σοβαρή μείωση του κόστους λειτουργίας της οικονομίας (βιομηχανικές επενδύσεις, μείωση κόστους λιανεμπορικής αλυσίδας, εξοικονόμηση ενέργειας, καινοτομίας, κλπ.). 6. Να συσταθεί το ταχύτερο η Ε.Μ.Α. – 30 ημέρες για ΠΔ και 60 για στελέχωση, να υπαχθούν στην έγκριση της όλες οι επενδύσεις έως 50,000,000 €, ακόμη και οι επενδύσεις τεχνολογικής ανάπτυξης. 7. Όπου, λόγω μεγέθους και περιορισμού του προϋπολογισμού, υπάρχει μείωση επιχορηγήσεων, αυτές να αντικαθίστανται με διπλάσιο ποσοστό φορολογικών απαλλαγών. 8. Προτείνεται να προβλεφθούν επιχορηγήσεις και στις 3 κατηγορίες επενδύσεων. Γενικές επισημάνσεις 1. Ο ΝΕΝ 2010, περιέχει πολλές επαινετές πρωτοβουλίες, που δεν υπήρξαν ποτέ σε αναπτυξιακό νόμο, όπως τα κριτήρια προσελκυσιμότητας, ο νέος κατάλογος περιφερειακών ενισχύσεων, τα αφορολόγητα, τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια, την κατανομή ανά κατηγορία γενικής επιχειρηματικότητας, τεχνολογικής ανάπτυξης και περιφερειακής συνοχής, το συγκεκριμένο του προϋπολογισμού και βέβαια την καθιέρωση Υπουργού Επενδύσεων και της Επιχειρησιακής Μονάδας Ανάπτυξης με έδρα την Θεσσαλονίκη με τον Αναπληρωτή Υπουργού Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ.α. 2. Στην εισηγητική έκθεση του νόμου, αναφέρεται πίνακας ΑΕΠ και κατά κεφαλήν ΑΕΠ, όπου στην ανάλυση της εξέλιξης ΑΕΠ της τριακονταετίας, κάνει μια «εφευρετική» συνάθροιση Αττικής και δορυφόρων, όπου μεταξύ άλλων περιλαμβάνεται η Βοιωτία, η Κορινθία και … η Θεσσαλονίκη, έτσι ώστε να εμφανίζεται το ΑΕΠ/κεφαλήν στο 128% του μέσου όρου της χώρας. Η ομαδοποίηση αυτή, περιγράφει την εκτίναξη του ΑΕΠ της Αττικής την τελευταία δεκαετία, αλλά με τη γεωγραφική διεύρυνση των «συνόρων της Αττικής», απεικονίζεται η διαφορά «μειωμένη», λόγω εφευρετικκης διεύρυνσης του πληθυσμιακού παρονομαστή. Η αλήθεια στην ανάπτυξη των περιφερειών, είναι ότι μέχρι και το 1998, ο νομός Θεσσαλονίκης είχε ΑΕΠ/κεφαλήν ~ 15% πάνω από τον εθνικό μέσο όρο και τον αντίστοιχο της Αττικής, που βρισκόταν τότε στον εθνικό μέσο όρο. Το 2008, το ΑΕΠ/κεφαλήν της Αττικής βρίσκεται στο ~ 150% του εθνικού μέσου όρου και η Θεσσαλονίκη στο ~ 58% του νομού Αττικής και στο ~ 80% του εθνικού μέσου όρου – 29,000 € /κεφαλήν στην Αττική, ~ 17,000 € στη Θεσσαλονίκη, δηλαδή σχετική μη αύξηση ~50%. Στον αναπτυξιακό νόμο 1998, υποβιβάστηκε ο νομός Θεσσαλονίκης από την Β’ Ζώνη στην Α’, αντί να αναβαθμιστεί στη Γ’ . Ο νομός Βοιωτίας αντίστοιχα, από Β’ Ζώνη έγινε Γ’, όπως και το Λαύριο. Από μόνο του αυτό το γεγονός, άλλαξε έκτοτε την πληθυσμιακή και αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Από έρευνα του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης και του ΥΠΕΧΩΔΕ το 2009, μετρήθηκε ότι η βιομηχανική παραγωγή στο νομό Θεσσαλονίκης μειώθηκε στο 50%, που ήταν και η αντίστοιχη μη αύξηση και συγκριτική υποχώρηση του ΑΕΠ/κεφαλήν στη περιοχή, ενώ ακόμη διατηρεί η βιομηχανία το ~ 30% της προστιθέμενης αξίας του νομού. Σημειώστε ότι στους 2 προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους ~ 68-72% των εγκρίσεων αφορούσαν το κέντρο, με αποτέλεσμα ο νομός Θεσσαλονίκης που ήταν το δεύτερο βιομηχανικό κέντρο, να έχει πτώση επενδύσεων ~ 80%. Ως εκ των παραπάνω, θεωρούμε χρήσιμο για την ανάπτυξη της χώρας, να αναγνωριστεί η δραστική «τεχνητή» παραγωγική αποεπένδυση του νομού και η διόρθωση της με ποσοτικό προσδιορισμό ή ποσοστιαίο προσδιορισμό κάθε συγκεκριμένου προϋπολογισμού, που θα κατευθύνεται στη περιφέρεια και στην Ε.Μ.Α. (για τη Θεσσαλονίκη και όλη τη Βόρεια Ελλάδα). Προτείνουμε να οριστούν συγκεκριμένα ποσά, που θα κατευθυνθούν στην περιοχή της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας, δια της Επιχειρησιακής Μονάδας Ανάπτυξης του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. Προτείνεται η κατανομή ενισχύσεων ιδιωτικών επενδύσεων, με επιχορηγήσεις ~ 500 εκατ. € το χρόνο x 4 χρόνια = 2 δις € για την περίοδο αυτή. Για το σύνολο δε της χώρας, χρήσιμο είναι να προβλέπονται επιχορηγήσεις ~ 2 δις € το χρόνο, οι όποιες μπορούν να δημιουργήσουν συνολικές επενδύσεις ~ 6 δις € το χρόνο. Εκτιμούμε και προτείνουμε τα αφορολόγητα όρια, είτε εις το τριπλάσιο, είτε ελεύθερα (χωρίς διαδικασία αξιολόγησης, αλλά με φορολογικό έλεγχο από τα ΠΕΚ), ότι μπορούν να προσελκύσουν επενδύσεις. Προτείνουμε κατανομή της χρηματοδότησης κατά περιφέρεια και νομό στην αναλογία της παραγωγικής τους υποδομής και των γνωστών αναγκών για ανάπτυξη. Οι ανωτέρω υπολογισμοί και προτάσεις ποσών έγιναν με βάση εγγραφής στον προϋπολογισμό 500 εκατ. € το χρόνο στην Επιχειρησιακή Μονάδα Ανάπτυξης στη Θεσσαλονίκη, με άξονα κατανομής των ποσών ~ 80% στην περιφέρεια. Δηλαδή, από το προταθέν προϋπολογιζόμενο ετήσιο ποσό των 2 δις € το χρόνο x 80% και x 50%, που είναι η αναλογία της Βόρειας Ελλάδας στο σύνολο της περιφέρειας πλην της Αττικής. 3. Τα διατιθέμενα ποσά από τον προϋπολογισμό για επιχορηγήσεις του αναπτυξιακού νόμου, έχουν μόχλευση ~ 1 προς 10, που σημαίνει την μεγαλύτερη δυνατή απόδοση, σχεδόν από οποιαδήποτε άλλη δαπάνη κρατικού προϋπολογισμού, και μάλιστα, προς τη σωστή αναπτυξιακή κατεύθυνση. Εκτιμώντας την δυσκολία της κρατικής ενίσχυσης, οποιαδήποτε «οικονομία» στο πιο ελπιδοφόρο τμήμα της οικονομίας, έχει και αυτό την αντίστοιχη περιοριστική μόχλευση. Ως εκ τούτου, προτείνεται και στις επενδύσεις γενικής επιχειρηματικότητας, να υπάρχουν και επιχορηγήσεις. 4. Ο κατάλογος περιφερειακών ενισχύσεων, εννοιολογικά είναι σωστός. Επειδή όμως οι νομοί της χώρας μας είναι πάρα πολλοί, προτείνεται να πριμοδοτηθούν με κάποιο τρόπο, ευρύτερες περιοχές προτεραιοποίησης υποδοχής επενδύσεων, όπου υπάρχουν και οι απαραίτητες κοινωνικές υποδομές, ειδικά για τις βιομηχανικές επενδύσεις, όπως είναι ο νομός Θεσσαλονίκης, η περιοχή Κομοτηνής, η περιοχή Κοζάνης – Γρεβενών, η Βοιωτία, η Δυτική Αττική-Κορινθία. 5. Προτείνεται να προβλεφθεί η υπαγωγή στα αφορολόγητα, να είναι «αυτόματη», χωρίς διαδικασία έγκρισης, όπως ήταν σε προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους και χωρίς ετήσιο πλαφόν ορίων, που να καθορίζεται από τον αναπτυξιακό νόμο (με έλεγχο από ΠΕΚ). Κύριος στόχος η προσέλκυση και δημιουργία επενδύσεων, χωρίς γραφειοκρατικούς περιορισμούς και δυσκαμψίες. 6. Στις όποιες επιτροπές καθιερωθούν, να περιλαμβάνονται εκπρόσωποι που γνωρίζουν και έχουν υλοποιήσει επενδύσεις στην πραγματική οικονομία και ανάπτυξη (να περιοριστεί η επιρροή από απόψεις που υπηρετούν οριζόντιες και μη παραγωγικές δράσεις). Προτάσεις κατά άρθρο 1. Αρ.2, παρ.1, α, i: Οι επενδύσεις που από τη φύση της τεχνολογίας τους, έχουν μεγάλο ποσοστό κτιριακών εγκαταστάσεων, να μην υπάγονται στον περιορισμό του 40%. 2. Α.2, παρ.3, η: Να μην εξαιρούνται στις υποκατηγορίες -47, οι αναπτύξεις urban development που συμπεριλαμβάνουν τη λιανεμπορική αλυσίδα, γιατί περιορίζει και βελτιώνει το εσωτερικό κοστολόγιο της οικονομίας και μπορεί να προσελκύσει κεφάλαια εξωτερικού. 3. Α.2, παρ.4: Να προσδιοριστεί ότι υπάγεται όποια επένδυση παράγει νέο παραγωγικό ΑΕΠ και προσφέρει τεχνολογική εξοικονόμηση κόστους λειτουργίας, πέραν των όποιων περιορισμών της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου. Π.χ., το ευρωπαϊκό στάνταρ για τα mall center είναι 189μ2/1000 κατοίκους, ο ελληνικός μέσος όρος είναι 47μ2/1000 κατοίκους, προτείνεται να υπαχθεί η δραστηριότητα αυτή, μέχρι του ορίου του ευρωπαϊκού μέσου όρου. 4. Α.5, παρ.8: Προκειμένου για μεγάλες επενδύσεις, π.χ. 100,000,000 € με δικαιούμενη επιχορήγηση 25%, να μη μειώνεται το ποσοστό στο όριο των 10,000,000 € ή 10%. 5. Α.6: Να περιγραφούν ακριβέστερα τι θα περιλαμβάνει η γενική επιχειρηματικότητα, η τεχνολογική ανάπτυξη, η περιφερειακή συνοχή, προς αποφυγή συγχύσεων και εμπλοκών. 6. Α.7: Στο καθορισμό του καθολικού ποσού της επιχορήγησης να περιγράφονται ακριβώς τα ποσά και σε ποιες περιφέρειες και νομούς, καθώς και το διατιθέμενο ποσό ή ποσοστό στην Ε.Μ.Α. Επίσης, να καθοριστεί «αυτοματισμός» στις φορολογικές απαλλαγές (με έλεγχο ΠΕΚ), χωρίς περιορισμό γραφειοκρατικού ελέγχου. 7. Α.8, παρ.1: Προτείνεται ο χρόνος υποβολής αιτήσεων για επενδυτικά σχέδια, να γίνεται τρεις φορές το χρόνο. 7.1. Α.8, παρ.2: Έναρξη επένδυσης να θεωρείται η μέρα υποβολής της αίτησης, να μπορούν όμως να υπάγονται τιμολόγια αγορών, παγίων, τεχνογνωσίας ή αρχικών δαπανών, ειδικά για το έτος 2010, λόγω μη λειτουργίας του νόμου (με έλεγχο τιμολογίων από ΠΕΚ). 7.2. Α.8. παρ.3: Να περιλαμβάνονται επενδυτικά σχέδια, που προσφέρουν καινούργιο παραγωγικό ΑΕΠ ή οικονομία λειτουργίας κόστους σε όλες τις οικονομικές ενέργειες (λιανεμπόριο, βιομηχανική παραγωγή, μείωση κόστους λιανεμπορικής αλυσίδας, εξοικονόμηση ενέργειας, κλπ). 7.3. Α.8. παρ.7,δ: Έγγραφο τραπεζικής έγκρισης, να μπορεί να υπάρχει και μετά την αίτηση, γιατί οι τράπεζες δυστοκούν στην εκ προοιμίου έγκριση, λόγω στενότητας της αγοράς, αν δεν υπάρχει προηγουμένως έγκριση του επενδυτικού προγράμματος (προτείνεται προσκόμιση τραπεζικής έγκρισης μέχρι έναρξης του έργου). 8. Α.9, παρ.1: Να εξαιρεθούν οι ενημερότητες και ο Τειρεσίας. Μέσα στην κρίση, πολλές εταιρίες είναι στην διαδικασία ρυθμίσεων, κλπ. 9. Α.10: Στα κριτήρια αξιολόγησης, να οριστεί η βαρύτητα κάθε δράσης με την έναρξη του νόμου. 10. Α.11, παρ.1,β & γ: Στην Ε.Μ.Α. να υπαχθούν όλες οι εγκρίσεις επενδύσεων, ακόμη και της τεχνολογικής ανάπτυξης. Επίσης, να υπάγονται όλες οι εγκρίσεις άνω των 3,000,000 € έως και μέχρι του ορίου των 50,000,000 € για τις μεγάλες επενδύσεις. Επίσης, στις περιφέρειες να μεγαλώσει το όριο στα 6,000,000 € . Να καθοριστούν τα ποσά ή ποσοστιαία κατανομή ενισχύσεων. 10.1. Α.11, παρ.5, η: Το γραφείο εξυπηρέτησης επενδυτών, να έχει πλήρη ουσιαστική περιγραφή αρμοδιοτήτων και χρόνο ανταπόκρισης. 11. Α.13, παρ.1, β: Να δύνανται να εξετάζονται τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια και στην Ε.Μ.Α. 11.1. Α.13, παρ.3, β: Να μην μειώνεται το ποσοστό ενίσχυσης για τις μεγάλες επενδύσεις. Αντίθετα, και αν ακόμη υπάρχει περιορισμός των επιχορηγήσεων, να ορίζεται σε αυτήν την περίπτωση το υπόλοιπο ποσοστό σε φορολογικές απαλλαγές να είναι διπλάσιο. 11.2. Α.13, παρ.3, ε: Να μπορούν να υποβληθούν τα σχέδια της παραγράφου αυτής, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και στην Ε.Μ.Α. 12. Α.16, παρ.10: Προτείνεται η στελέχωση και οργάνωση της Ε.Μ.Α., να ολοκληρωθεί σε 30 μέρες με σχετικό Π.Δ. και η υλοποίηση – στελέχωση του σε άλλες 30 μέρες, αλλιώς η διατύπωση, «μέχρι …», μπορεί να καθυστερήσει την επαινετή θέσπιση και την τόσο απαραίτητη Ε.Μ.Α. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- 23 Αυγούστου 2010, 15:14 Μόνιμος Σύνδεσμος ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΑΝ 2010. ΕΙΣΑΓΩΓΗ 1. Πρέπει να επαινεθεί ότι, η γενική κατάταξη των κριτηρίων του καθεστώτος περιφερειακών ενισχύσεων, αποτυπώνει για πρώτη φορά με ακρίβεια και με ευθυκρισία, τις ανάγκες και την πραγματική κατάσταση κατανομών. 2. Πρέπει να επαινεθεί, η επιλογή των αφορολογήτων, όταν τα διαθέσιμα κονδύλια των ενισχύσεων δεν επαρκούν. ΓΕΝΙΚΑ 1. Να εξειδικευτούν το ταχύτερο δυνατό, όλες οι περιγραφόμενες εξειδικεύσεις του Υπουργού Οικονομίας, για όλα τα θέματα, όπως κριτήρια, δείκτες, κ.α. 2. Να υπάρχει δυνατότητα λειτουργίας του νόμου και υποβολής αιτήσεων, 3 φορές το χρόνο, ανά τετράμηνο. ΑΡΘΡΟ 2 1. Άρθρο 2, παράγραφος 1.β, 45-46 – υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια: Χρήσιμο θα ήταν να υπάγονται στο ΝΑΝ, οι επενδύσεις αναπλάσεις πόλεων με χονδρικό ή λιανικό εμπόριο (mall center), στις οποίες δραστηριότητες μπορεί να παρατηρηθεί σοβαρή επιθυμητή συμπίεση λιανεμπορικού κόστους, σε συνδυασμό με άλλες κοινωνικές δραστηριότητες και αναπτύξεις περιοχών, με την ταυτόχρονη δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας (το εμπόριο οχημάτων πως υπάγεται;). 2. Άρθρο 2, παράγραφος 4.α: Το καθεστώς περιφερειακών ενισχύσεων, θα πρέπει να εμπεριέχει εκτός από τα κριτήρια ΑΕΠ και τα κριτήρια συνεργειών, που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη της παραγωγής, ή ακόμη και λιανεμπορίου, π.χ. μια μεγάλη βιομηχανική μονάδα ή ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο σε μια απομακρυσμένη περιοχή, θα έχει τη δυνατότητα αυξημένων ενισχύσεων αλλά πολύ μικρή αποτελεσματικότητα, λόγω ελλείψεως κοινωνικών υποδομών. ΑΡΘΡΟ 3 1. Παράγραφος 1.α.i – κριτήρια φερ