Αρχική Διαμόρφωση Φιλικού Επιχειρηματικού ΠεριβάλλοντοςΆρθρο 01: Γενική Γραμματεία Στρατηγικών και Ιδιωτικών ΕπενδύσεωνΣχόλιο του χρήστη ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΣΥΜΒΟΥΜΒΟΥΛΩΝ ΜΑΤΖΜΕΝΤ ΕΛΛΑΔΟΣ | 9 Νοεμβρίου 2012, 15:00
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕΣΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΝΟΜΟΥ Στις σημερινές συνθήκες, ιδιαίτερα χαμηλής ρευστότητας των επιχειρήσεων, περιορισμού και ουσιαστικής διακοπής της πρόσβασης στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, αλλά και ταυτόχρονα μείωσης της ζήτησης, είναι φυσικό η επενδυτική δραστηριότητα να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. Με βάση τα ανωτέρω, κρίσιμα ζητήματα για την ενίσχυση της ελκυστικότητας του Αναπτυξιακού Νόμου (με δεδομένες τις ρυθμίσεις οι οποίες έχουν ήδη περιληφθεί στο υπό διαβούλευση Νομοσχέδιο) είναι οι ακόλουθες: 1. Η αντιστροφή του κλίματος αβεβαιότητας (είναι προφανώς γενικότερο θέμα που σχετίζεται με τη συνολική οικονομική κατάσταση της χώρας) και η διευκόλυνση στην έναρξη της επενδυτικής δραστηριότητας, με την καταβολή της προκαταβολής χωρίς την προσκόμιση εγγυητικής επιστολής, αλλά με κατάθεση της σε δεσμευμένο τραπεζικό λογαριασμό και τμηματική αποδέσμευση για εξόφληση επιλέξιμων δαπανών. 2. Η δημιουργία και παγίωση συνθηκών διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης των επενδυτών, με επαρκή ενημέρωση – πληροφόρηση τους για την πορεία των σε εκκρεμότητα θεμάτων τους. Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει οι ρυθμίσεις, οι οποίες έχουν ήδη ανακοινωθεί (καθώς και όσες επιπλέον εφαρμοστούν) να αφορούν στο σύνολο τους και τα ήδη ενταγμένα Επενδυτικά Σχέδια, ανεξαρτήτως της χρονικής στιγμής της αρχικής υπαγωγής (ύψος και τρόπος είσπραξης προκαταβολής, ποσοστά επιλέξιμων δαπανών ανά κατηγορία, παράταση ολοκλήρωσης, απλοποίηση διαδικασιών τροποποίησης φυσικού αντικειμένου κ.λπ.). Επίσης, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα των πολύ υψηλών ποινών, σε ό, τι αφορά την τήρηση των θέσεων εργασίας για 5 έτη από την ολοκλήρωση των επενδύσεων και έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας, ειδικά στις περιπτώσεις για τις οποίες οι νέες θέσεις δεν επηρεάζουν ουσιαστικά τη βαθμολογία και την απόφαση ένταξης (υπενθυμίζεται ότι ακόμη και σήμερα δεν είναι αποσαφηνισμένος ο τρόπος – χρόνος δημιουργίας των νέων θέσεων απασχόλησης, πέραν του 50% κατά την ολοκλήρωση), καθώς και των πολύ μεγάλων καθυστερήσεων στις εκδόσεις των νέων αδειών λειτουργίας, κυρίως για τις μεταποιητικές δραστηριότητες. Ειδικά για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου ζητήματος, θα πρέπει να οριστεί αποκλειστική προθεσμία ενός μήνα για την έκδοση των αδειών, από την ημερομηνία υποβολής των σχετικών δικαιολογητικών, για τα επενδυτικά σχέδια που εντάσσονται στον Αναπτυξιακό Νόμο, μετά την παρέλευση της οποίας να θεωρείται ότι η επιχείρηση λειτουργεί νόμιμα σε σχέση με την προοπτική καταβολής της επιχορήγησης. (Οι προβλέψεις του Ν.3982/2011 για απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών στην πράξη δεν εφαρμόζονται!!!) Σε ό, τι αφορά επιμέρους ειδικότερα ζητήματα κρίνεται απαραίτητο να προωθηθούν οι ακόλουθες ρυθμίσεις: Παροχή ουσιαστικών κινήτρων επιχειρηματικής ανάπτυξης 1. Να δίνεται έμφαση στην ενίσχυση της επιχορήγησης, ιδίως για τις νέες επιχειρήσεις 2. Να παρέχεται το μέγιστο προβλεπόμενο, από το Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, ποσοστό ενίσχυσης σε όλες τις Περιφέρειες (και στην Αττική). 3. Να είναι δυνατή η αξιοποίηση των φορολογικών απαλλαγών σε ομιλικό επίπεδο. 4. Να διευρυνθούν οι επιχειρηματικές δραστηριότητες που περιλαμβάνονται στην κατηγορία Τεχνολογικής Ανάπτυξης, με έμφαση και στις υπηρεσίες. Επιπρόσθετα, για συγκεκριμένες κατηγορίες μεταποιητικής δραστηριότητας, οι οποίες παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον (βιοτεχνολογία, νανοτεχνολογία, πληροφορική και λοιπές τεχνολογίες αιχμής) θα πρέπει να τροποποιηθεί το πλαίσιο αδειοδότησης, αφού χωρίς ουσιαστικό λόγο, κατατάσσονται σε κατηγορίες μέσης και υψηλής όχλησης, με αποτέλεσμα να περιορίζονται οι περιοχές εγκατάστασης. 5. Να εμπλουτιστούν τα Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια του Ν. 3908/2011 στον τομέα του Τουρισμού. Ειδικότερα, το σημείο ζα, της παραγράφου 3 του άρθρου 2 να διαμορφωθεί ως εξής: Οι επενδύσεις που αφορούν: ζα. Την ίδρυση, την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό ξενοδοχειακών μονάδων. Εξαιρούνται οι επενδύσεις που αφορούν την ίδρυση, την επέκταση ή τον εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων που ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον τριών αστέρων, καθώς οι επενδύσεις τουρισμού υγείας και οι επενδύσεις θεματικών πάρκων που αποτελούν οργανωμένες μορφές τουρισμού οι οποίες διαφοροποιούν, ή διευρύνουν το τουριστικό προϊόν και παρέχουν ολοκληρωμένης μορφής υποδομές και υπηρεσίες συμπεριλαμβανομένων κατ΄ ελάχιστον των υπηρεσιών στέγασης σίτισης, στέγασης ψυχαγωγίας και κοινωνικής μέριμνας. Εξαιρούνται επίσης, οι επενδύσεις μετατροπής παραδοσιακών ή διατηρητέων κτισμάτων σε ξενοδοχειακές μονάδες τουλάχιστον τριών (3*) αστέρων, καθώς και οι επενδύσεις εκσυγχρονισμού ξενοδοχειακών μονάδων που λειτουργούν σε παραδοσιακά ή διατηρητέα κτίρια και ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον τριών (3*) αστέρων. 6. Επίσης, θα πρέπει να ενεργοποιηθεί η συγκεκριμένη επιλογή στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα, η οποία μέχρι σήμερα δεν επιτρέπει την υποβολή επενδυτικών σχεδίων στις ειδικές μορφές τουρισμού. Πιο συγκεκριμένα, όπως μπορεί κανείς να παρατηρήσει μελετώντας το άρθρο 2 στο οποίο αναφέρονται οι μη επιλέξιμοι ΚΑΔ, τα επενδυτικά σχέδια που κατατάσσονται στις ειδικές μορφές τουρισμού είναι επιλέξιμα. Παρόλα αυτά, στις επιλογές του ΟΠΣ (Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος) δε δίδεται η δυνατότητα να υποβάλλει μια εταιρία αίτημα για επενδυτικό σχέδιο σε κάποια από τις ειδικές μορφές τουρισμού. Θα πρέπει, λοιπόν, να ενεργοποιηθεί η συγκεκριμένη επιλογή στο ΟΠΣ για τα επενδυτικά σχέδια που αφορούν: Συνεδριακά κέντρα, Χιονοδρομικά κέντρα, Αξιοποίηση ιαματικών πηγών, Τουριστικούς λιμένες σκαφών αναψυχής (μαρίνες), Γηπέδων γκολφ, Κέντρα Προπονητικού – Αθλητικού Τουρισμού (ΚΕΠΑΤ), Κέντρα θαλασσοθεραπείας, Θεματικά πάρκα, Αυτοκινητοδρόμια και Κέντρα τουρισμού υγείας. 7. Επίσης, σκόπιμη κρίνεται η άρση του Περιορισμού για τις αποδεδειγμένης εμπειρίας επιχειρήσεις, και ειδικότερα ο περιορισμός του ποσού ενίσχυσης στα 10.000.000 ευρώ ανά φορέα επένδυσης και στα 15.000.000 ευρώ για το σύνολο των συνδεδεμένων και συνεργαζόμενων επιχειρήσεων αποτελεί αντιαναπτυξιακό μέτρο. Θα πρέπει να εξαλειφθεί και να επανέλθει όπως οριζόταν στον προηγούμενο Αναπτυξιακό Νόμο όπου υπήρχε ως ανώτατο όριο επιδότησης ανά πενταετία τα 20.000.000 ευρώ ανά φορέα επένδυσης. Όπως γίνεται αντιληπτό, με την οριοθέτηση του παραπάνω περιορισμού, μειώνονται οι πιθανότητες δυνατότητας ένταξης επιχειρήσεων με αποδεδειγμένη εμπειρία και αναπτυξιακή πορεία που μπορούν ουσιαστικά να προωθήσουν την επιχειρηματικότητα στη χώρα μας. 8. Να μειωθεί σε 20%, από 25% που ισχύει, το ποσοστό της ελάχιστης ίδιας συμμετοχής. 9. Να είναι δυνατή η παροχή εγγύησης από το Δημόσιο προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα – ΕΤΕΑΝ – για την έγκριση δανείων και την έκδοση εγγυητικών επιστολών προκαταβολής μετά την έγκριση της επένδυσης. 10. Το αποθεματικό από φορολογικές απαλλαγές να έχει τον ίδιο χειρισμό με την επιχορήγηση, π.χ. ως προς τη διανομή στους μετόχους. Εξορθολογισμός αξιολόγησης – βαθμολόγησης επενδυτικών σχεδίων 1. Να τροποποιηθούν τα κριτήρια αξιολόγησης, ώστε τα δυσμενή οικονομικά μεγέθη της τελευταίας τριετίας να μη δημιουργούν συνθήκες αποκλεισμού για τις επιχειρήσεις και να στηρίζεται η διατήρηση των θέσεων εργασίας. 2. Να ενισχυθεί η βαθμολογία αξιολόγησης των Επενδυτικών Σχεδίων Περιφερειακής Συνοχής (Εμπλουτισμός Κριτηρίων με επιμέρους κριτήρια που συνδέονται με τα χαρακτηριστικά των Επενδυτικών Σχεδίων Περιφερειακής Συνοχής και θέσπιση συντελεστού βαρύτητας αντίστοιχου αυτού των Επενδυτικών Σχεδίων Τεχνολογικής Ανάπτυξης). Ειδική έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην πριμοδότηση Ξενοδοχειακών Μονάδων, που πληρούν συγκεκριμένα περιβαλλοντικά και τεχνολογικά χαρακτηριστικά, οι οποίες άλλωστε αξιοποιούν κρίσιμα συγκριτικά πλεονεκτήματα, ιδίως στις νησιωτικές περιοχές. Ευελιξία στην υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων 1. Να διασφαλιστεί η επαρκής νομική υποστήριξη της Υπηρεσίας για τη λήψη των αποφάσεων στο κατάλληλο επίπεδο και την αποφυγή καθυστερήσεων. Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται η ενίσχυση της αρμόδιας Διεύθυνσης με 2-3 έμπειρους νομικούς, ώστε να υποστηρίζεται η επίλυση θεμάτων που προκύπτουν από τα κενά και τις ασάφειες του Αναπτυξιακού Νόμου, καθώς και την κατάρτιση κρίσιμων Υπουργικών Αποφάσεων, που ενώ προβλέπονται από την νομοθεσία δεν έχουν ακόμη εκδοθεί. 2. Να προτυποποιηθούν οι διαδικασίες υποδοχής αιτημάτων για ελέγχους, προγραμματισμού των ελέγχων, σύνταξης των εκθέσεων ελέγχου και προσδιορισμού προτεραιότητας πληρωμών, για τη διασφάλιση της διαφάνειας και της αντικειμενικότητας και ενίσχυση της αξιοπιστίας και του κύρους της Υπηρεσίας, αλλά και της πολιτικής ηγεσίας. 3. Να καταρτιστεί ολοκληρωμένο εγχειρίδιο – οδηγός υλοποίησης επενδυτικού σχεδίου και αντίστοιχος οδηγός διενέργειας ελέγχων, για χρήση των επενδυτών και των μελών των οργάνων ελέγχου, ώστε να περιοριστεί η εφαρμογή αυθαίρετων πρακτικών. Επισημαίνεται ότι, στις περιπτώσεις (μεταγενέστερης πάντα) ένταξης Επενδυτικών Σχεδίων του Αναπτυξιακού Νόμου στο ΕΣΠΑ, κατά τους σχετικούς ελέγχους από τα αρμόδια όργανα (π.χ. ΕΥΔ, ΕΔΕΛ), δημιουργούνται σημαντικά προβλήματα, καθώς και σημαντικός πρόσθετος φόρτος εργασίας, εξαιτίας των απαιτήσεων του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου, για τις οποίες οι επενδυτές δεν είναι ενήμεροι από την αρχή. 4. Να πραγματοποιηθεί εκπαίδευση των υποψηφίων μελών των οργάνων ελέγχων με διασφάλιση της πιστοποίησης της εκπαίδευσης αυτής. 5. Να αξιοποιηθεί το υφιστάμενο Πληροφοριακό Σύστημα και να επεκταθεί η λειτουργικότητα του, για αποτελεσματικότερο έλεγχο της συνολικής ροής διαδικασιών διαχείρισης αιτημάτων ελέγχων και καταβολής ενισχύσεων, ορθολογική λήψη αποφάσεων, καθώς και για την αξιολόγηση της απόδοσης του προσωπικού (ταχύτητα και επάρκεια διεκπεραίωσης θεμάτων). Επίσης, να διασφαλιστεί η παρακολούθηση με ενιαίο και ολοκληρωμένο τρόπο των απαραίτητων δεικτών του ΕΣΠΑ, καθώς και της διαλειτουργικότητας του με το ΟΠΣ /ΕΣΠΑ 6. Να απλοποιηθούν - τυποποιηθούν οι διαδικασίες που δημιουργούν σημαντικά προβλήματα στους επενδυτές (π.χ. κατηγοριοποίηση επενδυτικών σχεδίων με βάση τον προϋπολογισμό και εφαρμογή παράλληλων διαδικασιών, απλοποίηση διαδικασιών επιστροφής εγγυητικών επιστολών λήψης προκαταβολής, μετά τον έλεγχο του περιεχομένου της έκθεσης ελέγχου, απλούστευση διαδικασιών τροποποίησης φυσικού αντικειμένου των επενδυτικών σχεδίων, εφόσον εξυπηρετούνται οι αρχικοί στόχοι και διατηρείται η κάλυψη των κριτηρίων υπαγωγής ). Αποτελεσματική πληροφόρηση των επενδυτών 1. Να αναρτηθούν στο διαδίκτυο τα κείμενα του Αναπτυξιακού Νόμου και των σχετικών Υπουργικών Αποφάσεων σε μορφή που να επιτρέπει την εύκολη πλοήγηση σε αυτά των ενδιαφερομένων. 2. Να υπάρχει πολυκαναλική υποστήριξη της διαδικασίας παροχής πρόσθετων στοιχείων και διευκρινίσεων κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης των Επενδυτικών Σχεδίων (ειδοποίηση της ύπαρξης αιτημάτων μέσω sms ή email). 3. Να θεσμοθετηθεί διαδικασία ενημέρωσης του επενδυτή, μετά την έγκριση του επενδυτικού σχεδίου, σχετικά με τις δαπάνες που εγκρίθηκαν/ απορρίφθηκαν, αναλυτικά και όχι μόνο ανά κατηγορία δαπανών. Αποτελεσματική διαχείριση των αιτήσεων ένταξης επενδυτικών σχεδίων 1. Να δοθεί η δυνατότητα να υποβάλλονται Επενδυτικά Σχέδια όλο το έτος, (όπως προβλέπει το νέο νομοσχέδιο) με προκαθορισμένο διάστημα αξιολόγησης ανά εξάμηνο (π.χ. κύκλοι υποβολής, μέχρι 30/4 και μέχρι 30/10, με ενιαία αξιολόγηση ανά κύκλο). 2. Να βελτιωθεί η αξιοπιστία του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων (Διαθεσιμότητα, Αποθήκευση Αρχείων κ.λπ.).