Αρχική Απλούστευση της αδειοδότησης των επιχειρήσεωνΆρθρο 01:Σχόλιο του χρήστη Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων | 27 Φεβρουαρίου 2014, 15:46
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ -1980- Η ΚΕΕ συμμετέχοντας ενεργά και από την αρχή, στην προετοιμασία του Νόμου είχε από την πρώτη στιγμή εκφράσει την έμπρακτη υποστήριξη της για μία ριζική μεταρρυθμιστική τομή στο όλο πλαίσιο αδειοδότησης των επιχειρήσεων. Συμβάλλοντας στις διεργασίες με συγκεκριμένες προτάσεις, πολλές εκ των οποίων είναι και νομοτεχνικά διατυπωμένες, θεώρησε και θεωρεί ότι η ριζοσπαστική τομή που υιοθετεί το Νομοσχέδιο, από άποψη αρχών μπορεί να οδηγήσει σε λύσεις προς όφελος και της Διοίκησης (εξοικονόμηση πόρων) αλλά και της Επιχειρηματικότητας και της Εθνικής Οικονομίας. Ωστόσο μελετώντας το κείμενο Νόμου που βρίσκεται σε Διαβούλευση και έχοντας υπόψη μας, τόσο τις προτάσεις που υποβάλλαμε όσο και τις αναπτυγμένες παραδοσιακές δυνάμεις αντίδρασης που συχνά μπλοκάρουν κάθε μεταρρυθμιστική προσπάθεια, εκφράζουμε τον έντονο προβληματισμό μας για το αν το υπό Διαβούλευση Νομοσχέδιο, μπορεί, ως έχει, να γίνει Νόμος του Κράτους, σε προβλεπτό χρόνο και με τα μέρη (Διοίκηση και Επιχειρηματικότητα) να συνεχίσουν να λειτουργούν, αδιάκοπχα, παραγωγικά και σε σαφές θεσμικό περιβάλλον. Για την άρση αυτής της ανησυχίας και ανασφάλειας που απηχούν και τις απόψεις μεγάλης μερίδας της Επιχειρηματικότητας και των Φορέων που την εκπροσωπούν, θεωρούμε ότι, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τα αποτελέσματα της Δημόσιας Διαβούλευσης όσο και τις προτάσεις των εμπλεκόμενων Υπουργείων, το Νομοσχέδιο θα πρέπει να λάβει ολοκληρωμένη μορφή ΝΟΜΟΥ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ, μέσω της αναγκαίας Νομικής και Τεχνικής προετοιμασίας που πρέπει να γίνει, πριν αυτό κατατεθεί στη Βουλή για ψήφιση. Μόνο υπό τις ως άνω προϋποθέσεις, ο Νόμος θα έχει τύχη, σύμφωνα με το σχεδιασμό και τους σκοπούς που επιχειρεί να εξυπηρετήσει και η δευτερεύουσα νομοθεσία θα καταρτιστεί άμεσα και εντός δεσμευτικών πλαισίων, ως προς την ουσία και το περιεχόμενο της. Στο πλαίσιο αυτό τα κύρια ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν, όπως αρμοδίως έχουν τεθεί από την ΚΕΕ, έχουν ως ακολούθως: 1) Στο τελικό σχέδιο Νόμου που θα πάει στη Βουλή, θα πρέπει να υπάρχει επιμελής και όσο γίνεται πιο ολοκληρωμένη σύνδεση με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, με τις προτεινόμενες διατάξεις αλλαγών και καταργήσεων. Το πλαίσιο και οι κατευθύνσεις για τις τεχνικές προδιαγραφές και τα Πρότυπα αδειοδότησης ανά κατηγορία δραστηριότητας όπως και για τους κανόνες/ Πρότυπα πιστοποίησης πρέπει να περιγράφονται στο Νόμο. 2) Κατευθύνσεις για τις νέες διοικητικές δομές που θα υποδέχονται τα αιτήματα των επιχειρήσεων πρέπει επίσης να αποτελούν αντικείμενο του τελικού σχεδίου Νόμου. Στο πλαίσιο αυτό είναι χρήσιμο να μην ανακοπούν/ καταργηθούν θεσμοί, οι οποίοι νομοθετήθηκαν πολύ πρόσφατα, με σκοπό την ύπαρξη πολλών Αδειοδοτουσών Υπηρεσιών, στις οποίες μπορούν να απευθύνονται οι επιχειρήσεις για αδειοδότηση. Έτσι ανεξαρτήτως του πλαισίου αδειοδότησης, όπως αυτό θα ισχύει και θα εφαρμόζεται κάθε φορά από τις Αδειοδοτούσες Αρχές, η κατάργηση των Επιμελητηρίων ως Αδειοδοτουσών Αρχών δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή (Άρθρο 9 παρ. 2 του Νομοσχεδίου) και η ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου που τα καθιστά Αδειοδοτούσες Αρχές (έκδοση Π.Δ./ Άρθρο 35 παρ. 1 του Ν. 3982/2011) πρέπει να ολοκληρωθεί επειγόντως. Τέλος, αξίζει να μελετηθεί η πρόταση μας για την θεσμοθέτηση της «πολυάδειας», η οποία θα εκδίδεται από μία Δημόσια Αρχή (μια καινούργια Διοικητική δομή, κατά τα πρότυπα του Άρθρου 13 του Ν. 4146/2013) π.χ. της Περιφέρειας, η οποία θα εξετάζει και θα εκδίδει με μία Πράξη όλες τις άδειες (οικοδομική, λειτουργίας, εγκατάστασης, περιβαλλοντική κ.λπ.) που πρέπει να εκδοθούν στο όνομα της επιχείρησης, για να μπορέσει να λειτουργήσει νομίμως. 3) Σύμφωνα με τα όσα αρμοδίως έχουν συμφωνηθεί, ο τρόπος θεσμικής αντιμετώπισης των Επιχειρηματικών Πάρκων (Ε.Π.), διαφέρει σε επίπεδο αρχών από το λοιπό πλαίσιο αδειοδότησης των επιχειρήσεων. Στην κατεύθυνση αυτή, όπως ρητά ορίζεται και στον Οδικό Χάρτη, ο Ν. 3982/2011 θεωρείται σωστή και επαρκής βάση αναφοράς και ΔΕΝ χρειάζεται να καταργηθεί (ως πλαίσιο). Χρειάζονται ριζικές βελτιώσεις και προσαρμογές εις τρόπον ώστε να διευκολυνθεί η αδειοδότηση των ιδίων των Πάρκων αλλά και των επιχειρήσεων εντός αυτών. Στο πλαίσιο αυτό το νέο θεσμικό πλαίσιο για τα Επιχειρηματικά Πάρκα (Ε.Π.), όπως προτείνεται να αναμορφωθεί, θα πρέπει να διευκολύνει την ανάπτυξη τους, ως ανταποδοτικές βιώσιμες επενδύσεις Φορέων της Ιδιωτικής Οικονομίας. Επίσης θεωρώντας ως βάση το Ν.3982/2011, θα πρέπει το νέο θεσμικό πλαίσιο για τα Επιχειρηματικά Πάρκα (Ε.Π.) να καλύπτει όλα τα είδη δραστηριοτήτων π.χ. business parks, logistics parks κ.λπ. όπως επίσης επισημαίνεται στον Οδικό Χάρτη. Είναι αυτονόητο ότι και για τα Επιχειρηματικά Πάρκα (Ε.Π.) και τις επιχειρήσεις εντός αυτών, θα ισχύει το νέο καθεστώς αδειοδότησης που θέτει ο νέος Νόμος Πλαίσιο. Τούτων δοθέντων η άποψη της ΚΕΕ είναι να διαγραφεί το προτεινόμενο Άρθρο 19, με το οποίο εισάγονται αναιτιολόγητες αοριστίες και επαναλαμβάνονται βασικές θεσμικές κατευθύνσεις του Ν. 3982/2011 (που θεωρητικά καταργείται) σε ένα νέο αλλά αρκετά ανολοκλήρωτο πλαίσιο. Στη θέση του (του Άρθρου 19) προτείνουμε να ενσωματωθούν οι προταθείσες από την ΚΕΕ διατάξεις (βλέπε κατωτέρω στο Άρθρο 19 του Νομοσχεδίου), με τις αναγκαίες τελικές νομοτεχνικές διατυπώσεις και προσαρμογές. 4) Έστω και αν ο νέος Νόμος δεν θίγει ευθέως αντικείμενα Χρήσεων Γης, είναι απαραίτητο (έχουν ήδη κατατεθεί συγκεκριμένες προτάσεις), ειδικά για τις Χρήσεις Γης των Επαγγελματικών Υποδομών να γίνει η απαραίτητη θεσμική εναρμόνιση με το πλαίσιο ανάπτυξης και τους αντίστοιχους ορισμούς χρήσεων γης που περιλαμβάνονται στο Ν. 3982/2011 όπως προτείνεται να τροποποιηθεί. 5) Προκειμένου να αντιμετωπιστούν ΑΜΕΣΑ μερικά σημαντικά προβλήματα που εμποδίζουν την αδειοδότηση και την εγκατάσταση επιχειρήσεων, λόγω διάφορων διοικητικών και αντιαναπτυξιακών εμποδίων, μια σειρά προτάσεων (βλέπε κατωτέρω στο Άρθρο 35 του Νομοσχεδίου) ΠΡΕΠΕΙ να αποτελέσουν μέρος του Νόμου Πλαισίου και να ψηφιστούν μαζί με αυτόν για να ανακουφιστεί μεγάλο μέρος της επιχειρηματικότητας. Σε διαφορετική περίπτωση ή/ και αν ο Νόμος Πλαίσιο καθυστερήσει, οι σχετικές διατάξεις θα πρέπει να ψηφιστούν σε άλλο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. Τονίζεται ότι το σύνολο των ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΝΟΜΟΥ που ακολουθούν έχουν επαναποβληθεί από την ΚΕΕ, σε διάφορες φάσεις, προς τα αρμόδια Υπουργεία. 6) Τέλος, επισημαίνεται ότι η διάταξη της παραγράφου 4 του Άρθρου 35 για τις Άτυπες Βιομηχανικές Συγκεντρώσεις (Α.Β.Σ.) δεν διαθέτει το απαραίτητο θεσμικό και λειτουργικό έρεισμα και πρέπει να διαγραφεί. Η περίπτωση των Α.Β.Σ. αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά από τις διατάξεις του Ν. 3982/2011. Στα Άρθρα 19 και 35 του Νομοσχεδίου παρουσιάζονται αναλυτικές ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΝΟΜΟΥ, όπως υπεβλήθηκαν αρμοδίως, οι οποίες διαρθρώνονται σε δύο Ενότητες. Η 1η Ενότητα αφορά σε νομοθετικές Προτάσεις επέκτασης ισχύος και βελτίωσης του Ν. 3982/2011, σε ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ του προτεινόμενου Άρθρου 19 του Νομοσχεδίου και ειδικότερα: Άρθρο 1: Ολιστικό Θεσμικό Πλαίσιο Ε.Π. (Τροποποίηση παρ. 1 Άρθ. 41 Ν.3982/2011) Άρθρο 2: Υπαγωγή όλων των τύπων των Ε.Π. σε καθεστώς δημόσιας ενίσχυσης (Προσθήκη παρ. 10 στο Άρθ. 51 Ν.3982/2011) (Προσθήκη παρ. 11 στο Άρθ. 51 Ν.3982/2011) Άρθρο 3: Ενίσχυση Επενδυτικών Χαρακτηριστικών ΕΑΝΕΠ (Τροποποιήσεις / Προσθήκες στο Άρθ. 58 του Ν.3982/2011 Τροποποίηση παρ. 2 Άρθ. 58) Προσθήκη παρ. 3 στο Άρθ. 35 Ν.3982/2011 Άρθρο 4: Πρόσθετα Κίνητρα Επιχειρήσεων εντός Ε.Π. (Τροποποιήσεις - Προσθήκες στο Αρθ.62 του Ν.3982/11) Άρθρο 5: Πολεοδομικά Αντικίνητρα Άρθρο 6: Χρήσεις Γης / Ενοποίηση Ορισμών Χωροταξικής Νομοθεσίας Άρθρο 7: ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ Ανάπτυξης Οργανωμένων Υποδοχέων 2015-2035 Άρθρο 8: Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση/ Διασύνδεση με Εθνικό Σύστημα Αδειοδότησης Η 2η Ενότητα αφορά στην παρουσίαση μεμονωμένων και «ανεξάρτητων» Προτάσεων Νόμου που μπορούν να θεσμοθετηθούν άμεσα (Quick Wins) προκειμένου να επιτευχθεί άμεσα σημαντική βελτίωση της υπάρχουσας νομοθεσίας για τα Επιχειρηματικά Πάρκα. Στο πλαίσιο αυτής της Ενότητας παρουσιάζονται και προτάσεις Νόμου που στοχεύουν στην επίλυση σημαντικών προβλημάτων που έχουν εντοπιστεί σε τομείς εγκατάστασης και λειτουργίας επιχειρηματικών υποδομών. Ειδικότερα: Άρθρο 1: Βελτίωση διοικητικής διαδικασίας Ν. 3982/2011 για την επιτάχυνση της αδειοδότησης Ε.Π. Άρθρο 2: Απαλλαγή επιχειρήσεων εντός Ε.Π. από έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων κατηγορίας Β και Α2. (Προσθήκη στην παρ.8 του Αρθ.47 του Ν.3982/11) Άρθρο 3: Πρόνοια για τη ρυθμιστική διευθέτηση δεσμεύσεων ΓΠΣ / ΣΧΟΟΑΠ / ΡΣΑ κλπ. Άρθρο 4: Αντιμετώπιση δυσχερειών ανανέωσης περιβαλλοντικών όρων νομίμως λειτουργούσας επιχείρησης, λόγω μετάπτωσης της δραστηριότητας σε υψηλότερο βαθμό όχλησης. Άρθρο 5: Αντιμετώπιση του προβλήματος διακοπής επενδύσεων λόγω αιφνίδιας (εκ των υστέρων) μεταβολής του καθεστώτος Χρήσεων Γης. Άρθρο 6: Αναβίωση – Επανάχρηση παλαιών εγκαταλειμμένων βιομηχανικών – βιοτεχνικών κελυφών Επαγγελματικές εγκαταστάσεις σε καθεστώς μεταβατικών διατάξεων Άρθρο 7: Νομοθετική ρύθμιση εξυγίανσης περιοχής Οινοφύτων-Σχηματαρίου (Workstream C / Task ) Άρθρο 8: Εγκατάσταση Μέσης Όχλησης σε Ε.Π. στην Αττική (Τροποποίηση Αρθ.17 του Ν.3325/2005)