Αρχική Ρύθμιση θεμάτων εφοδιαστικήςΆρθρο 01:ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη Στυλιανός Κακατσάκης | 6 Μαρτίου 2014, 22:43
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ο όρος "εφοδιαστική" (Logistics) είναι άστοχος για πολλούς λόγους: 1) εφοδιαστική εκτελεί το κατάστημα από την αποθήκη στο υπόγειο, στον ισόγειο χώρο πώλησης, 2) εφοδιαστική εκτελεί και το φαρμακείο του νοσοκομείου που τροφοδοτεί με τα αναγκαία φάρμακα στους θαλάμους τις νοσοκόμες, 3) Εφοδιαστική εκτελεί και ο "λόχος εφοδιασμού και μεταφορών" του στρατού. Υπάρχουν άπειρες ακόμα περιπτώσεις, που η εφοδιαστική διενεργείται με μόνη την εφαρμογή των τριών οικονομικών αρχών, δηλαδή με "μέτρηση" και "υπολογισμό", δηλαδή με λογισμό ήτοι: α) με όσο το δυνατόν λιγότερα μέσα επίτευξη του μέγιστου οικονομικού αποτελέσματος, β) επίτευξη συγκεκριμένου αποτελέσματος με όσο το δυνατόν λιγότερα μέσα, γ) με συγκεκριμένα μέσα επίτευξη του μέγιστου αποτελέσματος. Από το 1994 μέχρι σήμερα πλανιόταν στην αγορά ότι Logistics είναι ο λογισμός. Ο όρος μεταφράστηκε επιπλέον από την σκοπιά των τεχνικών του Πολυτεχνείου και σαν "εφοδιαστική" για συντεχνιακούς λόγους. Ήταν η εποχή που το χρήμα των ΚΠΣ για την κατασκευή αποθηκευτικών χώρων ήταν πολύ και εύκολο. Περιερχόταν όμως στους τεχνικούς του Πολυτεχνείου, γιατί πρώτα κατασκευάζονται οι υποδομές (αποθήκες ράφια, ΗΥ) και στην συνέχεια έρχεται η εμπορική εκμετάλλευσή τους. Ο όρισμός επομένως είναι έξω από τον λόγο που καταρτίζεται, γιατί το νομοσχέδιο έχει σαν σκοπό καιστόχο να οργανώσει την λειτουργία της πραγματικής οικονομίας. Ο αντιπροσωπευτικός ορισμός επομένως πρέπει να ξεκαθαρίζει τις διάφορες "εφοδιαστικές" και κρίνουμε ότι είναι αυτός του Παπαδημητρίου της ΑΒΣΠ (σήμερα Παν. Πειραιά) από την δεκαετία του 1960: "Τελικούς σκοπούς" ονομάζουμε τους βάση σχεδίου τιθέμενους σκοπούς παραγωγής και διάθεσης αγαθών στην κατανάλωση, προς επίτευξη κέρδους" Αν στον ορισμό αυτό του '60 συμπληρωθεί "με την χρήση των ΗΥ και του διαδικτύου" αποκαθηλώνονται όλοι οι αντιφατικοί και ανεφάρμοστοι ορισμοί και ερμηνείες της λέξης Logistics, συμπεριλαμβανομένης και της ερμηνείας "εφοδιαστική" που προήλθε από το Πολυτεχνείο και χρησιμοποίησε η επιτροπή σας. Η "εφοδιαστική" όπως και να εκληφθεί είναι ένα μικρό κλάσμα της λειτουργίας της αγοράς και της πραγματικής οικονομίας γενικότερα. Για να δώσετε ορισμό επομένως πρέπει να διαστείλετε την λειτουργία της πραγματικής οικονομίας από από τις εσωτερικές λειτουργίες εντός των οικονομικών μονάδων. Αυτό που η οικονομία ονομάζει "εκμετάλλευση" και αντίστοιχα "συναλλαγές". Το νομοσχέδιο έχει προφανώς πεδίο εφαρμογής τις συναλλαγές των επιχειρήσεων μεταξύ τους και όχι τις εσωτερικές δράσεις εντός της κάθε επιχείρησης. Η "εφοδιαστική" και το "Logistics" είναι θεωρητικοί όροι. Το ορθό είναι να ληφθεί υπόψη για τους ορισμούς το Αστικό -ενοχικό δίκαιο άρθρο 280 περί παροχής: Η παροχή συνίσταται στην συμπεριφορά του οφειλέτη, δηλαδή σε πράξη, παράλειψη ή ενοχή του. Αυτό σημαίνει για να τεθεί ζήτημα ή θέμα ενοχής θα πρέπει ο οφειλέτης πχ ένας μεταφορέας, μια εμπορική ή βιομηχανική επιχείρηση (ΕΒΕ) να συνάψει μια σύμβαση με βάση την οποία αναλαμβάνει έναντι του πελάτη - δανειστή να προσφέρει ένα συγκεκριμένο έργο, υπηρεσία ή προϊόν. Συμπεραίνουμε επομένως ότι η εκπλήρωση της παροχής δεν είναι τίποτα άλλο από την εκτέλεση των καταρτησμένων συμβάσεων. Ειδικά για τις συμβάσεις του νομοσχεδίου που μας ενδιαφέρει διακρίνουμε α) τις συμβάσεις εργου που καταρτίζει ο μεταφορέας, δηλαδή την μετακόμιση των φορτίων και όποια άλλη βοηθητική εργασία ή υπηρεσία αναλαβει. Στην πράξη έμεινε συνήθεια οι συμβάσεις του μεταφορέα να ονομάζονται μονολεκτικά "μεταφορά" και του διαμεταφορέα "διαμεταφορά". Αντίθετα, οι συμβάσεις τις ΕΒΕ ονομάζονται "πώληση" και κατά παράδοξο τρόπο δεν τις αναφέρει ο ορισμός της επιτροπής. Η πώληση όμως είναι η σημαντικότερη αφορή για να ακολουθήσει η μεταφορά, η διαμεταφορά και η αποθήκευση του ορισμού σας. Χωρίς την πώληση δεν υπάρχουν τα πρόσωπα της μεταφοράς δηλαδή πωλητής, αγοραστής, εντολέας, μεταφορέας, διαμεταφορέας κλπ.(θυμίζουμε συμβάσεις αγοράς δεν υφίστανται στο ελληνικό δίκαιο) Άρα αντί της λέξης Logistics πρέπει να τεθεί η λέξη "TRANS". Αυτό γιατι από την ρίζα αυτή παράγεται η λέξη "TRANSPORT" που σημαίνει τις συμβάσεις μεταφοράς φορτίων και "TRANSACTION" τις συμβάσεις μεταφοράς των αξιών των εμπορευμάτων. Στην ουσία μέσα σε αυτές τις δύο δράσεις λειτουργεί το σύνολο της πραγματικής οικονομίας: α)για να αλλάξουν τα χρήματα λογαριασμό ταμείου από την εταιρεία που αγόρασε και να μετρηθούν στο ταμείο της εταιρείας που πούλησε και β)για να αλλάξουν λογαριασμό τα είδη από την καρτέλα της αποθήκης της επιχείρησης που πούλησε και να καταχωρηθούν στον λογαριασμό της καρτέλας της αποθήκης της επιχείρησης που αγόρασε. γ) με παράλληλη τήρηση βέβαια των θεσμοθετημένων ρυθμίσεων των φορολογικών, τελωνειακών, κλπ διατάξεων. Άρα ο ορισμός πρακτικά, νομικά και τεχνοκρατικά με βάση τις απόψεις μας, πουπρέπει να τεθεί είναι ο ακόλουθος: "Μεταφορά αξιών (TRANSACTION)και μεταφορά φορτίων (TRANSPORT) ονομάζουμε τις αυτοτελείς δράσεις και τις συναλλαγές μεταξύ των στελεχών των επιχειρήσεων που αναλαμβάνουν οι εργαζόμενοι για να εκτελεστούν οι καταρτισμένες συμβάσεις των διοικήσεων των επιχειρήσεων τους, που έχουν σαν τελικό σκοπό την βάσει σχεδίου παραγωγή και διάθεση προϊόντων στην κατανάλωση προς επίτευξη κέρδους, ενδεικτικά αναφέρουμε, την πώληση, την μεταφορά, την διαμεταφορά, αποθήκευση, την προσωρινή εισαγωγή, την διαμετακόμιση, τον εφοδιασμό πλοίων, κλπ..." Αντίστοιχα τα Logistics με βάση τις απόψεις μας είναι η λογιστική της μεταφοράς και των μεταφορικών καταχωρήσεων που προβλέπει η φορολογική (ΚΦΑΣ) και η τελωνειακή νομοθεσία (άρθρο 14θ του κοινοτικού τελωνειακού κώδικα) και διενεργείται κυρίως μέσω διαδικτύου. Σε ότι αφορά στην βαβυλωνία ορισμών που υπάρχει στην αγορά για τα Logistics δίνουμε τον παρακάτω τον δικό μας τεχνοκρατικό ορισμό: "Logistics" είναι μια σκιά στην αγορά της μεταφοράς των αξιών και των φορτίων που πλανάται με ασάφεια, αντιφάσεις και παρασιτικά στην αγορά από την στιγμή που δεν μπορούν να ενταχθούν σε ένα θεσμοθετημένο τομέα της οικονομίας και να προσφέρουν από εκεί ένα συγκεκριμένο έργο ή λειτουργία" Για να θεμελιώσουμε αυτόν τον αιχμηρό ορισμό των"Logistics" με βάση τις απόψεις μας, εμείς όταν δηλώνουμε ότι η αγορά είναι σε ύφεση εννοούμε: Α) δεν κινείται η μεταφορά αξιών, δηλαδή οι Εμπορικές και βιομηχανικές επιχειρήσεις δεν πουλάνε, Β) δεν κινείται η μεταφορά φορτίων, δηλαδή οι μεταφορικές επιχειρήσεις δεν κουβαλάνε Γ) από την στιγμή που δεν κινείται η αγορά της μεταφοράς αξιών και φορτίων δεν κινείται και η σκιά της που είναι τα "Logistics". Προσοχή! Το θέμα είναι σοβαρό και αφορά στην αγορά εργασίας! Με την λέξη "Logistics" παρεισφρέει στην αγορά εργασίας ο τεχνικός του Πολυτεχνείου σε θέσεις εργασίας των πτυχιούχων τμημάτων οργάνωσης και διοίκησης των επιχειρήσεων. Αυτός είναι και ο λόγος που το "Logistics" δεν μεταφράζεται ευθέως σε λογιστική. Μην ξεχνάτε ότι η λογιστική στην μεταφορά εμπορευμάτων προέκυψε μετά το άνοιγμα των συνόρων το 1994, που επιβλήθηκε στους διαμεταφορείς να τηρούν φορολογικό βιβλίο προσωρινής εναπόθεσης για τα αγαθά που προέρχονταν από την ΕΕ. Για τα αγαθά τρίτων χωρών δεν υπήρχε λόγος να τηρηθεί βιβλίο, γιατί οι διαμεταφορείς παρέδιαδαν τα αγαθά στο τελωνείο. Για τις Εμπορικές και βιομηχανικές επιχειρήσεις δεν άλλαξε το παραμικρό, γιατί ανέκαθεν τηρούν λογιστήριο γενικής λογιστικής, κοστολογίων, αποθήκης, αξιογράφων, κλπ. Επιπλέον: Η λέξη "ροή" στον ορισμό σας είναι παντελώς αόριστη έννοια, ενώ πρόκειται για λέξη κλειδί στον επιχειρησιακό και βιομηχανικό λογισμό. Η εξέλιξη μιας παραγωγικής λειτουργίας είναι συνεχούς ροής, όταν το προϊόν κατά την βιομηχανοποίηση δεν μπορεί να σταματήσει σαν μισοτελειωμένο, πχ παραγωγή οδοντόκρεμας, που παράγεται με μία αυτοτελή δράση συνεχούς ροής. Αντίθετα το προϊον που μπορεί να παραμείνει μισοτελειωμένο χαρακτηρίζεται σαν κατά φάση παραγωγική διαδικασία, πχ ένα μηχάνημα, πρόσθεση αξίας σε προϊόν, κλπ. Στην περίπτωση αυτή κοστολογείται η μέχρι τότε παραγωγική δράση και μπορεί πχ να πουληθεί και να μεταφερθεί το προϊόν σε μία άλλη παραγωγική μονάδα. Στην οργάνωση και διοίκηση των επιχειρήσεων ονομάζουμε αυτοτελή δράση την λειτουργία των επιχειρήσεων, όταν από αυτή συνάγεται λογιστικό γεγονός. Το ίδιο αντίστοιχα συμβαίνει και στην μεταφορά αξιών και φορτίων, γιατί η εξέλιξη τους συνίσταται από αλληλουχία αυτοτελών δράσεων που προκαλούν λογιστικά γεγονότα, πχ έκδοση τιμολογίου πώλησης, έκδοση εγγράφου μεταφοράς από την μεταφορική επιχείρηση, χρέωση γερανιάτικων για την φόρτωση μηχανήματος, καταβολή ποσού σε παρκίδα για την φύλαξη του φορτωμένου οχήματος, είσπραξη αξίας πωληθέντος, σύναψη ασφαλιστικής κάλυψης του φορτίου, καταβολή δασμών και φόρων, κλπ. Το σπουδάιο είναι ότι η "ροή" πρέπει να αναλυθεί τόσο από την πλευρά της ΕΒΕ όσο όμως και από την μεταφορική επιχείρηση. Για την ΕΒΕ η ροή τερματίζει στον προορισμό του εμπορεύματος, δηλαδή κινείται προς μία κατεύθυνση. Αντίθετα η ροή της μεταφορικής επιχείρησης λειτουργεί πρός δύο κατευθύνσεις, γιατί τα μέσα μεταφοράς πρέπει να επιστρέψουν κενά ή φορτωμένα στην έδρα τους. Σε ότι αφορά στα άρθρα του νομοσχεδίου θα αναφερθώ αναλυτικά με επικοδομητικές παρατηρήσεις. Προς το παρόν αναφέρομαι στον ορισμό σας και σας παρακαλώ να μου επιβεβαιώσετε αν βρίσκεται τα σχόλια μου εποικοδομητικά, άσχετα αν δεν τα λάβετε υπόψη. Αυτό δεν θα είναι σημαντικό για μένα. Το σπουδαίο είναι να σας προβληματίσω με μια διαφορετική προσέγγιση του νομοσχεδίου, που ενδεχόμενα δεν λάβατε υπόψη. Εγώ σαν τεχνοκράτης μεταφοράς δεν μπορώ πχ να δεχθώ να ανταγωνίζονται δύο στελέχη οργάνωσης και διοίκησης των επιχειρήσεων για μία θέση εργασίας και να τρυπώνει μεταμφυεσμένος σε Logistician για να διεκδικήσει την ίδια θέση ένας πολιτικός μηχανικός ή ναυπηγός του πολυτεχνείου. Στην αγορά έχουν εμφανιστεί και "εταιρείες Logistics" που ηγούνται σε αυτήν επιστήμονες προερχόμενοι από το Πολυτεχνείο. Πολλοί μάλιστα βαφτίζουν εργαζόμενους, επιστήμονες και τεχνοκράτες σαν "Logistician" χωρίς να προσδιορίζουν στην ελληνική τις γνώσεις το επάγγελμα και την επιστήμη που κατέχουν. Στους ΚΑΔ του μητρώου στις Δ.Ο.Υ. από το 2008 στον κωδικό 52 αναφέρονται ρήτά ο όρος "μεταφορά" και "υποστηρικτικές υπηρεσίες μεταφοράς". Γιατί δεν τις λάμβάνετε υπόψη στον ορισμό σας; Η λέξη "μεταφορά δεν πρέπει να σας φοβίζει, γιατί αναφέρεται στις συμβάσεις που περιγράψαμε παραπάνω και όχι στον "φορτηγατζή". Η δική μας έννοια στην μεταφορά είναι συγκεκριμένη και διαστέλεται πλήρως από την έννοια που της δίνουν οι άσχετοι με τον χώρο. Αυτό που θεωρούν πολλοί ως μεταφορά είναι η "παροχή του μεταφορέα". Βλέπε παραπάνω για την έννοια "παροχή", καθώς επίσης και τους όρους για την "μεταφορά αξιών" = "trans-action" και "μεταφορά φορτίων" = "trans-port" Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας Στυλιανός Κακατσάκης