Αρχική Ρύθμιση θεμάτων εφοδιαστικήςΆρθρο 01:ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη Αθανάσιος Μπαλλής | 14 Μαρτίου 2014, 13:26
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σύνοψη Σκοπός του νέου νομοσχεδίου θα έπρεπε να είναι είτε η εναρμόνιση των Νόμων 3333/2005 και 3982/2011 με ανταλλαγή των ευνοϊκότερων κατά περίπτωση διατάξεων, είτε η ενοποίησή τους σε ένα νομοθέτημα που να περιλαμβάνει τα καλύτερα στοιχεία τους. Αυτή ήταν και η πρόταση της προηγούμενης Επιτροπής Logistics καθώς και της Ομάδας Εργασίας της World Bank η οποία πρότεινε συγκεκριμένες τροποποιήσεις για τον 3333/2005 αλλά όχι την κατάργηση του. Τo προτεινόμενο νομοσχέδιο αν και εισάγει ορισμένα θετικά νέα σημεία, στην ουσία καταργεί πλήρως τον 3333/2005 καθώς δεν περιλαμβάνει τις θεμελιώδεις του διατάξεις περί ενίσχυσης των συνδυασμένων μεταφορών. Η άμβλυνση του προβλήματος μπορεί ενδεχομένως να αντιμετωπιστεί μερικώς με τις προτάσεις που παρουσιάζονται στην συνέχεια. Αναλυτική παρουσίαση Ο Νόμος 3333/2005 προσδιόριζε τη σύνδεση των εμπορευματικών κέντρων με τους θαλάσσιους ή σιδηροδρομικούς σταθμούς της χώρας (1). Επιπλέον προέβλεπε κατάλληλους όρους δόμησης που επέτρεπαν τον σχεδιασμό σύγχρονων εμπορευματικών κέντρων με επαρκείς ελεύθερους χώρους και κλειστούς αποθηκευτικούς χώρους ενιαίου όγκου με μεγάλο εσωτερικό ύψος. Πολύ θετική ήταν και η συμβολή της Κοινής Υπουργικής Απόφαση 26964/2009«Προδιαγραφές εκπόνησης πολεοδομικών μελετών Εμπορευματικών Κέντρων» (ΦΕΚ 318/ΑΑΠ/3-7-09) των Υπουργών Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών για τους όρους δόμησης και την απαίτηση για μελέτη συγκοινωνιακής οργάνωσης. Το γεγονός ότι παρόλα τα θετικά σημεία του ο Ν 3333/2005 δεν κατάφερε να οδηγήσει στην ίδρυση Εμπορευματικών Κέντρων δεν οφείλεται (κατά την προσωπική μου τουλάχιστον άποψη) στις απαιτήσεις για την ενίσχυση των συνδυασμένων μεταφορών αλλά στο ότι (α) λόγω της καθυστέρησης στην έκδοση ενός Νόμου για ίδρυση εμπορευματικών κέντρων οι μεγάλοι μεταφορείς/διαμεταφορείς είχαν ήδη καλύψει τις σχετικές ανάγκες σε ανεξάρτητες ιδιόκτητες εγκαταστάσεις (β) η αρνητική οικονομική συγκυρία αποθάρρυνε τους επενδυτές (ο διαγωνισμός για το Θριάσιο αποτελεί μια τέτοια περίπτωση). Για την άρση των ανωτέρω δυσχερειών και στα πλαίσια των εργασιών της προηγούμενης Επιτροπής Logistics συζητήθηκαν και διατυπώθηκαν προτάσεις για την υιοθέτηση ευνοϊκών διατάξεων (σε αντιστοιχία με τον Ν3982/2011 για τα Επιχειρηματικά Πάρκα) σε σχέση με τις απαιτήσεις ίδρυσης του φορέα διαχείρισης και την εξασφάλιση της απαιτουμένης έκταση καθώς επίσης και για την μείωση της απαιτούμενης έκτασης σε κάθε κατηγορία Εμπορευματικού Κέντρου. Στην ίδια κατεύθυνση αλλά περισσότερο τολμηρές ήταν οι προτάσεις της World Bank. Σημειώνεται ότι στον 3982/2011 η ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου αντιμετωπίζεται ως μια συμπληρωματική δραστηριότητα της βιομηχανίας που μπορεί να αναπτύσσεται στο 40% της συνολικής έκτασης. Οι συντελεστές δόμησης ακολουθούν αυτούς των βιομηχανικών κτιρίων, ενώ δεν υπάρχει απαίτηση για σύνδεση με σιδηροδρομικούς σταθμούς ή λιμένες. Επιπλέον η κατάργηση της σχέσης του εμπορευματικού κέντρου με την ενίσχυση των φιλικών προς το περιβάλλον συνδυασμένων μεταφορών αδυνατίζει το επιχείρημα του «δημοσίου συμφέροντος» χάριν του οποίου δίνεται η δυνατότητα στους επενδυτές να ζητήσουν την απαλλοτρίωση εκτάσεων για την εξασφάλιση της απαιτουμένης έκτασης. Προτάσεις Να οριστεί η έννοια του «φιλικού προς τις συνδυασμένες μεταφορές» Κέντρου Αποθήκευσης και Διανομής με τα κριτήρια εγγύτητας σε συγκοινωνιακούς κόμβους του Ν.3333/2005 ή τα αντίστοιχα προτεινόμενα από την Ομάδα της World Bank. Αυτό θα δώσει την δυνατότητα διάκρισης και ενδεχομένως ευνοϊκότερης μεταχείρισης (π.χ. αυξημένη κρατική επιχορήγηση αν και όταν υπάρξουν σχετικές ενισχύσεις) ώστε να κατευθυνθούν αποτελεσματικότερα οι επενδύσεις στον χώρο των Μεταφορών. Οι όροι δόμησης να παραμείνουν όπως ορίζονται στον Ν.3333/2005 και στην KYA 26964/2009, ΦΕΚ 318/ΑΑΠ/3-7-09 (60% κάλυψη και υψηλός συντελεστής κατ’ όγκον εκμετάλλευσης). Να διατηρηθεί η απαίτηση για μελέτη συγκοινωνιακής οργάνωσης που προβλέπεται στην ανωτέρω ΚΥΑ. Να προβλεφθεί «μικτή χρήση» (αποθηκευτικές και εμπορικές δραστηριότητες) για το Επιχειρηματικό Πάρκο της περιοχής Γκόνου της Θεσσαλονίκης: η αξιοποίηση του αποκλειστικά για υπηρεσίες εφοδιαστικής θα έχει προβλήματα βιωσιμότητας λόγω του ανταγωνισμού από ομοειδείς εγκαταστάσεις σε Σίνδο, Καλοχώρι και Γέφυρα. Α. Μπαλλής Αναπληρωτής Καθηγητής ΕΜΠ με αντικείμενο τις Συνδυασμένες Μεταφορές (1) (Άρθρο 2:Εδάφια α,β&γ: Εμπορευματικό Κέντρο που ιδρύεται σε έκταση μεγαλύτερη των 500 στρεμμάτων, υποχρεωτικά περιλαμβάνει εντός της εκτάσεως του ή εφάπτεται με σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις…. λιμενικές εγκαταστάσεις ή αεροπορικές εγκαταστάσεις….. Εμπορευματικό Κέντρο που ιδρύεται σε έκταση μεταξύ 250 και 500 στρεμμάτων, υποχρεωτικά εξασφαλίζει πρόσβαση σε συνδυασμένη μεταφορά είτε σε σιδηροδρομικό σταθμό….. είτε σε λιμενικές εγκαταστάσεις…. είτε σε αεροπορικές εγκαταστάσεις. Η πρόσβαση σε συνδυασμένη μεταφορά μπορεί να γίνεται και με οδική σύνδεση όταν η απόσταση προς τους παραπάνω συγκοινωνιακούς κόμβους για συνδυασμένη μεταφορά είναι μέχρι 50 χιλιόμετρα…. Εμπορευματικό Κέντρο που ιδρύεται σε έκταση μεταξύ 100 και 250 στρεμμάτων υποχρεωτικά εξασφαλίζει πρόσβαση σε συνδυασμένη μεταφορά …. μπορεί να γίνεται και με οδική σύνδεση όταν η απόσταση προς τους παραπάνω συγκοινωνιακούς κόμβους για συνδυασμένη μεταφορά είναι μέχρι 100 χιλιόμετρα.