Αρχική Ρυθμίσεις θεμάτων νόμου 3299/2004 (ΦΕΚ Α’ 261) και 3908/2011 (ΦΕΚ Α’ 8) και άλλες διατάξειςΆρθρο 01Σχόλιο του χρήστη ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ | 24 Φεβρουαρίου 2016, 12:14
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, Έπειτα και από την ανάρτηση προς διαβούλευση των ρυθμίσεων με θέμα: «Ρυθμίσεις θεμάτων νόμου 3299/2004 (ΦΕΚ Α’ 261) και 3908/2011 (ΦΕΚ Α’ 8) και άλλες διατάξεις» η οποία λήγει στις 26 Φεβρουαρίου 2016 , η παρούσα παρέμβαση καθίσταται επιτακτική λόγω της ανάγκης για εξεύρεση λύσεων και θεσμοθέτησης των αναγκαίων ρυθμίσεων για την αποφυγή του οικονομικού στραγγαλισμού , μαρασμού και εν τέλει κλείσιμο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που έχουν ενταχθεί σε αναπτυξιακό νόμο (ν. 3299/2004 και ν. 3908/2011) και αγωνίζονται να υλοποιήσουν το επενδυτικό τους έργο. Το θεσμικό πλαίσιο ιδιαίτερα του 3299/2004 αλλά και του 3908/2011 με το οποίο εγκρίθηκαν επενδυτικά σχέδια των επιχειρήσεων και υπήχθησαν σε καθεστώς επιχορηγήσεων δεν συνάδει σε καμία περίπτωση με το σημερινό οικονομικό περιβάλλον το οποίο έχει, τα τελευταία χρόνια, σημαντικά μεταβληθεί, με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να καλούνται να υλοποιήσουν σήμερα επενδυτικά σχέδια τα οποία εγκρίθηκαν υπό θεσμικό πλαίσιο που ανταποκρινόταν και αντικατόπτριζε οικονομικές συνθήκες και όρους αγοράς ιδιαιτέρως ευμενέστερους και καθόλα αναντίστοιχους με τους σημερινούς. Εν τω μεταξύ γιγαντώθηκε η οικονομική κρίση, επιβλήθηκαν capital controls, επισφραγίστηκε η αδυναμία των Τραπεζών να χορηγήσουν δάνεια και να χρηματοδοτήσουν επενδυτικά σχέδια. Επιχειρήσεις που απαιτείτο να προμηθευτούν εξοπλισμό από το εξωτερικό (πολλές εξ αυτών είχαν καταθέσει στο Υπουργείο προσφορές για προμήθεια εξοπλισμού από το εξωτερικό) δεν μπόρεσαν να το πράξουν αφού οι αλλοδαπές εταιρείες, λόγω του κλίματος ανασφάλειας και αφερεγγυότητας που έχει δημιουργηθεί κατά των ελληνικών επιχειρήσεων, δεν επιθυμούν πλέον να συνεργαστούν με ελληνικές επιχειρήσεις και όσες το επιχειρούν απαιτούν την πληρωμή ολόκληρου σχεδόν του τιμήματος προκαταβολικά πριν καν ξεκινήσουν να παράγουν τον εξοπλισμό και δεν δέχονται καμιά πίστωση, προϋπόθεση την οποία οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν μπορούν να τηρήσουν. Περαιτέρω, επιχειρήσεις που υπέβαλαν επενδυτικό σχέδιο τα έτη 2006, 2007, 2008 προκειμένου να ενταχθούν στον Αναπτυξιακό Νόμο 3299/2004 καθυστέρησαν υπερβολικά και αδικαιολόγητα να αξιολογηθούν και να εγκριθούν (έως και 3 έτη). Οι επιχειρήσεις βρέθηκαν, χωρίς να ευθύνονται, στη δύσκολη θέση να υλοποιήσουν επενδυτικό έργο στη δίνη της οικονομικής κρίσης, ενώ και κατόπιν της έγκρισης οι κρατικές υπηρεσίες ολιγωρούν και άνευ λόγου και αιτίας καθυστερούν δραματικά να εκδώσουν τις απαραίτητες άδειες για τις υλοποιήσεις των έργων όπως άδειες οικοδομής, εγκατάστασης, κυκλοφοριακής σύνδεσης, περιβαλλοντικών, χαρακτηρισμό δασαρχείου κλπ. Οι καθυστερήσεις αυτές καθιστούν τις επιχειρήσεις σε ακόμη πιο δυσχερή θέση αφού πολλές από αυτές έχουν καταθέσει εγγυητικές επιστολές λήψης προκαταβολής και πληρώνουν υπέρογκες προμήθειες με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά. Όπως, επίσης, πολλές επιχειρήσεις έχουν προβεί στην σύναψη δανείων έναντι επιχορήγησης και πληρώνουν υπέρογκα ποσά τόκων. Επισημαίνεται δε ότι έως και σήμερα δεν υπάρχει ειδικό νομοθετικό πλαίσιο για τις αδειοδοτήσεις επιχειρήσεων των οποίων επενδυτικά σχέδια έχουν υπαχθεί στις διατάξεις αναπτυξιακών νόμων. Οι Συγκροτήσεις Κεντρικού Οργάνου ελέγχου για την πιστοποίηση των έργων έχουν καθυστερήσει υπερβολικά, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η επιστροφή των εγγυητικών επιστολών και να αναγκάζονται οι επιχειρήσεις να καταβάλλουν τεράστια ποσά στις Τράπεζες χωρίς δική τους υπαιτιότητα. Η Συγκρότηση των Γνωμοδοτικών Επιτροπών καθυστερεί με αποτέλεσμα να καθυστερούν αποφάσεις που αφορούν στα επενδυτικά σχέδια με όλη την οικονομική επιβάρυνση που συνεπάγεται αυτό για τις επιχειρήσεις. Υπό την συνδρομή των παραπάνω δυσμενών συνθηκών κρίνεται απαραίτητη η θεσμοθέτηση ρυθμίσεων που θα αποσκοπούν στην ενίσχυση των επιχειρήσεων για να υλοποιήσουν τα επενδυτικά τους έργα και στην αποφυγή του κλεισίματος τους δεδομένου ότι η διατήρηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στη δημιουργία υπέρογκων οφειλών για τις επιχειρήσεις ή/και το οριστικό τους κλείσιμο. Αξίζει δε να αναφερθεί ότι όσον αφορά στις επιχειρήσεις που είχαν υποβάλλει επενδυτικά σχέδια και εντάχθηκαν σε αναπτυξιακό πρόγραμμα κατά τα έτη 2008-2009-2010, πριν δηλ. γίνει αισθητή στην Ελλάδα η οικονομική κρίση, αυτή αποτελεί απρόοπτη μεταβολή συνθηκών, αποτελεί έκτακτο και απρόβλεπτο κατά το χρόνο της υπαγωγής γεγονός που δεν ήταν δυνατό να διαγνωστεί εκ των προτέρων. Σύμφωνα με Νομολογία του Αρείου Πάγου (ΑΠ 998/2014, ΑΠ 1592/2014). Οι αναγκαίες ρυθμίσεις πρέπει να: 2.Να χορηγούν για όλα τα επενδυτικά σχέδια του 3299/2004 και 3908/2011 μια τελική και οριστική λύση με οριζόντια παράταση ολοκλήρωσης έως 31/12/2018 ανεξαρτήτως του σταδίου υλοποίησης των έργων , ανεξαρτήτως με την ημερομηνία που έχει εκδοθεί η απόφαση υπαγωγής και ανεξαρτήτως σε ποιον αναπτυξιακό έχει υπαχθεί το επενδυτικό σχέδιο αφού όπως αναφέραμε όλες οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα. Οι παρατάσεις, όπως αυτές που αναφέρεται στο Άρθρο 1 των υπό διαβούλευση ρυθμίσεων θεμάτων νόμου 3299/2004 (ΦΕΚ Α’ 261) και 3908/2011 (ΦΕΚ Α’ 8) και άλλες διατάξεις δεν θα έχουν ιδιαίτερη αξία στην παρούσα συγκυρία και θα οδηγήσουν σε αναγκαστική απένταξη περισσότερα από 800 επενδυτικά σχέδια, στην απώλεια τουλάχιστον 6.000 θέσεων εργασίας και στον οικονομικό μαρασμό των επιχειρήσεων που δεν θα προλάβουν να ολοκληρώσουν τα έργα και θα καταπέσουν οι εγγυητικές επιστολές τους με συνέπεια να έχουν δυσβάσταχτο οικονομικό κόστος. Η πρόταση μας είναι η εξής: «Άρθρο 1» 1α. Η προθεσμία ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του νόμου 3299/2004 (Α’ 261) και η ημερομηνία ολοκλήρωσής τους έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2015, παρατείνεται μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2018. β. Μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2018 παρατείνεται ομοίως η προθεσμία ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων, που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του νόμου 3299/2004 και η προθεσμία ολοκλήρωσής τους λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2016 σύμφωνα με το β’ εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 5 του νόμου 4242/2014 (Α΄50). γ. Οι φορείς υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων, οι οποίοι επιλέγουν τη χρήση της παράτασης του α΄ εδαφίου της περίπτωσης 1α, δεν δικαιούνται της παράτασης του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 5 του άρθρου 5 του νόμου 3299/2004, με εξαίρεση επενδυτικά σχέδια που κατά την φάση υλοποίησης τους αντιμετώπισαν συνθήκες ανωτέρας βίας .Για τα επενδυτικά σχέδια της περίπτωσης β έχουν εφαρμογή και οι ρυθμίσεις του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 5 του άρθρου 5 του νόμου 3299/2004. 2α. Η προθεσμία ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του νόμου 3908/2011 παρατείνεται μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2018. β. Για τα επενδυτικά σχέδια της περίπτωσης α’ της παρούσας παραγράφου έχουν εφαρμογή και οι ρυθμίσεις της παραγράφου 2 του άρθρου 8 του Προεδρικού Διατάγματος 33/2011 (Α’ 83), όπως ισχύει. Επίσης οι αναγκαίες ρυθμίσεις θα πρέπει να : 3.Να προβλέπουν τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να μπορούν να υποβάλλουν άμεσα και με γρήγορες διαδικασίες αιτήματα τροποποίησης των επενδυτικών σχεδίων τους σε μικρότερο κόστος (προϋπολογισμό), ανεξαρτήτως μείωσης οικονομικού και φυσικού αντικειμένου, έτσι ώστε να μπορέσουν να υλοποιήσουν τα έργα τους υπό τις σημερινές δυσμενείς συνθήκες, αφού όταν είχαν μελετηθεί και εγκριθεί τα επενδυτικά σχέδια αυτά, οι οικονομικές συνθήκες ήταν πολύ διαφορετικές και δεν συνάδουν σε καμία περίπτωση με το σημερινό οικονομικό περιβάλλον. Είναι προτιμότερο να υλοποιηθεί ένα πολύ μικρότερο έργο παρά κανένα έργο. Για αυτό στις εν λόγω ρυθμίσεις θεμάτων νόμου 3299/2004 (ΦΕΚ Α’ 261) και 3908/2011 (ΦΕΚ Α’ 8) και άλλες διατάξεις, που βρίσκονται σε διαβούλευση πρέπει να προστεθεί άρθρο σύμφωνα με το οποίο θα προβλέπονται τα εξής: «Άρθρο 10» Δύναται να υποβληθούν αιτήματα τροποποίησης επενδυτικών σχεδίων σε μικρότερο κόστος (προϋπολογισμό) ανεξαρτήτως μείωσης οικονομικού και φυσικού αντικειμένου και ανεξαρτήτως των περιορισμών που τίθονται από το Άρθρο 21 του Ν4146/2013. Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την προσοχή και ευαισθησία που θα επιδείξετε σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα που αφορά ένα μεγάλο τμήμα του επενδυτικού δυναμικού της χώρας και ευελπιστούμε στην άμεση και ουσιαστική ανταπόκρισή σας στο απολύτως εύλογο και επιβαλλόμενο από τις τωρινές συγκυρίες αίτημά μας. Με εκτίμηση, Ο Πρόεδρος ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΠαναγιώτηςΑ.Τσιχριτζής