Αρχική Ανάθεση και Εκτέλεση Συμβάσεων Έργων, Μελετών, Προμήθειας Αγαθών και Υπηρεσιών - Βιβλίο ΙΆρθρο 61 – Δημοσίευση σε εθνικό επίπεδο (άρθρο 52 Οδηγίας 2014/24/ΕΕ)Σχόλιο του χρήστη ΕΝΩΣΗ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΚΟΥ ΤΥΠΟΥ | 27 Μαρτίου 2016, 11:21
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗς ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΚΟΥ ΤΥΠΟΥ ΘΕΜΑ: ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ ΣΤΟΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΤΥΠΟ 1. Στις 15-10-2015 το διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ιδιοκτητών Επαρχιακού Τύπου συναντήθηκε με τον Υπουργό κ. Σταθάκη ο οποίος μας διαβεβαίωσε ότι δεν τίθεται κανένα θέμα κατάργησης των δημοσιεύσεων των διακηρύξεων στον περιφερειακό τύπο. Τρεις μήνες αργότερα, ο κ. Σταθάκης επισήμανε στους προέδρους όλων των Ενώσεων περιφερειακού τύπου ότι οι διακηρύξεις θα δημοσιεύονται μέχρι την 1-1-2019 και στις εφημερίδες. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν περιλαμβάνεται στο μέρος του παρόντος νομοσχεδίου καθώς, σύμφωνα με το άρθρο 61, οι προβλεπόμενες ως υποχρεωτικές δημοσιεύσεις των προκηρύξεων - διακηρύξεων στον περιφερειακό τύπο καταργούνται άμεσα και πλήρως και αντικαθιστούνται από αναρτήσεις στο ΚΗΜΔΗΣ και στις ιστοσελίδες των φορέων, εφόσον διαθέτουν! Δυστυχώς, η ανάλογη περίπτωση των ισολογισμών, που σήμερα έχουν χαθεί στο διαδικτυακό... σύμπαν, ευνοώντας ξεκάθαρα την αδιαφάνεια που επιθυμούσαν κάποιες -κυρίως ανώνυμες- εταιρείες, δεν παραδειγμάτισε κανέναν. Με βάση τα παραπάνω, περιμένουμε από τον κ. Σταθάκη να τηρήσει τη δέσμευση του προς της Ενώσεις περιφερειακού τύπου, με σχετική πρόβλεψη είτε στο οικείο άρθρο είτε σε μεταβατική διάταξη. 2. Με στόχο να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα, κάποιοι επισημαίνουν, ΨΕΥΔΩΣ, ότι η κατάργηση των δημοσιεύσεων των διακηρύξεων - προκηρύξεων στον έντυπο περιφερειακό τύπο, αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση της χώρας και επιβάλλεται από την τρόικα. Φυσικά, όταν καλέσαμε τα συναρμόδια υπουργεία να μας επιβεβαιώσουν τα λεγόμενα τους με κάποιο σχετικό έγγραφο, δεν είχαν να μας παρουσιάσουν, γιατί απλά δεν υπάρχει! Παράλληλα, υποκρύπτουν σκόπιμα ότι τόσο οι συγκεκριμένες κοινοτικές οδηγίες που ενσωματώνονται στο εθνικό δίκαιο όσο και οι γενικές αρχές περί δημοσίων συμβάσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ευνοούν και επιβάλλουν την όσο το δυνατόν ευρύτερη δημοσιότητα των σχετικών πράξεων των αναθετουσών αρχών σε όλα τα στάδια κατάρτισης των συμβάσεων αυτών. Και εμείς αντί να αναζητήσουμε τρόπους περαιτέρω ενίσχυσης των μορφών και επιπέδων δημοσιότητας, περιστέλλουμε και τις ήδη από δεκαετιών υπάρχουσες! 3. Την αναγκαιότητα διατήρησης των υποχρεωτικών κρατικών δημοσιεύσεων στον περιφερειακό τύπο τις έχουν επισημάνει πολλάκις όλες οι Ενώσεις Ιδιοκτητών Περιφερειακού Τύπου, που εκπροσωπούν το σύνολο των εβδομαδιαίων και ημερήσιων εφημερίδων της Ελληνικής περιφέρειας. Ωστόσο, κάποιοι δεν δύναται ή δεν θέλουν να κατανοήσουν ότι οι δημοσιεύσεις αυτές δεν είναι δώρο ή επιχορήγηση προς τον Περιφερειακό Τύπο αλλά εκπλήρωση στοιχειωδών και αυτονόητων υποχρεώσεων της πολιτείας και επιβάλλονται από λόγους διαφάνειας, χρηστής διοίκησης και ουσιαστικής ενημέρωσης των πολιτών για σημαντικές αποφάσεις και δραστηριότητες των φορέων του δημοσίου τις οποίες ο νομοθέτης κρίνει ότι πρέπει να πληροφορούνται. Αυτό όπως είναι φανερό αφορά ιδιαίτερα πράξεις και αποφάσεις της διοίκησης που αφορούν έργα, προμήθειες και υπηρεσίες του δημοσίου, δηλαδή διαχείριση και κατανομή του δημοσίου χρήματος. Σήμερα δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να γίνει αυτό με απόλυτη εγκυρότητα, αξιοπιστία και αποδεικτική ισχύ ώστε και οι άμεσα ενδιαφερόμενοι και οι τρίτοι πολίτες να ενημερώνονται πλήρως και έγκαιρα για ζητήματα σοβαρά που δεν αφορούν μόνο το δημόσιο χρήμα αλλά πολλές φορές επηρεάζουν τη ζωή ή την περιουσία τους κλπ. Η ανάρτηση σε διάφορες ιστοσελίδες δεν μπορεί να υποκαταστήσει κατά κανένα τρόπο τη δημοσίευση στον έντυπο τύπο. Η απλή ανάρτηση στο διαδίκτυο είναι μια «δυνητική» μορφή γνωστοποίησης σε αφηρημένο αριθμό αποδεκτών, ενδεχομένως μηδενικό, που αποκλείει εκ των πραγμάτων μεγάλο αριθμό πολιτών από αυτή και δεν πληροί σε καμιά περίπτωση τα αναγκαία εχέγγυα δημοσιότητας. Επιπλέον πρέπει να γίνει δεκτό ότι οι προκηρύξεις και οι λοιπές πράξεις του επίμαχου άρθρου 61 του παρόντος Νομοσχεδίου δεν αφορούν μόνο τους συμμετέχοντες εργολάβους και προμηθευτές αλλά και τους απλούς πολίτες που δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο αλλά έχουν προφανές ενδιαφέρον να πληροφορούνται τι πρόκειται να γίνει στην περιοχή τους ή πως διαχειρίζεται το δημόσιο χρήμα η τοπική, περιφερειακή ή κεντρική εξουσία. Μόνο όσοι έχουν συμφέρον να παραμείνουν αυτά τα ζητήματα στο σκοτάδι και μακριά από τους προβολείς της κοινής γνώμης μπορούν να προβάλουν τέτοιου είδους «επιχειρήματα». Δεν υπάρχει φυσικά αντίρρηση για την ταυτόχρονη δημοσίευση στο ΚΗΜΔΗΣ και στις ιστοσελίδες των αναθετουσών αρχών. Αυτό που δεν μπορεί να γίνει δεκτό κατά κανένα τρόπο είναι η πλήρης υποκατάσταση των δημοσιεύσεων στον τύπο από τις αναρτήσεις αυτές. 4. Για μια ακόμη φορά, οι δήθεν χθεσινοί μας σύμμαχοι, μετετράπησαν σε αντιπάλους όταν στρογγυλοκάθισαν στην εξουσία. Θυμίζουμε στον κ. Σταθάκη ότι το καλοκαίρι του 2014, επί συγκυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, όταν ψηφιζόταν ο Ν. 4281/14 τάχθηκε στο πλευρό του περιφερειακού τύπου και ως εισηγητής της τότε αντιπολίτευσης σε εκείνο το νομοσχέδιο ζητούσε σε όλους τους τόνους την διατήρηση των δημοσιεύσεων στις εφημερίδες. Τότε, κάτω από την πίεση των βουλευτών όλων των κομμάτων αλλά και την καίρια παρέμβαση του κ. Σταθάκη, η αρχική διάταξη που προέβλεπε την κατάργηση των δημοσιεύσεων απεσύρθη. Τι άλλαξε από τότε κ. Σταθάκη; Ρητορικό το ερώτημα, καθώς η αλλαγή ήταν σημαντική: τότε ήσασταν αντιπολίτευση, ενώ σήμερα κυβέρνηση! Και από υποστηρικτής του περιφερειακού τύπου, μετατρέπεστε σε διώκτη του. Χωρίς λόγο, χωρίς κανένα ουσιαστικό δημοσιονομικό όφελος. Το μόνο που ζητάμε είναι, έστω και τώρα, να τιμήσετε τη δέσμευση και την υπογραφή σας, πιστεύοντας ότι ενδιαφέρεστε για τη διαφάνεια, τη νομιμότητα και τη χρηστή διοίκηση. 5. Εκτός των παραπάνω, επισημαίνουμε ότι οι υποχρεωτικές κρατικές δημοσιεύσεις στον περιφερειακό τύπο αποτελούν σήμερα έναν βασικό οικονομικό πόρο για όλες τις επιχειρήσεις τύπου της ελληνικής περιφέρειας. Όταν μάλιστα έχουν υποστεί μεγάλα πλήγματα τα προηγούμενα χρόνια. Δεν υπάρχει επομένως αμφιβολία για όποιον στοιχειωδώς γνωρίζει την υπάρχουσα κατάσταση στον κλάδο, ότι τυχόν κατάργηση των υποχρεωτικών κρατικών δημοσιεύσεων θα σημάνει και το οριστικό τέλος των περισσότερων επιχειρήσεων τύπου της ελληνικής περιφέρειας. Ακόμη και όσες εξ αυτών καταφέρουν να επιβιώσουν, το απολύτως βέβαιο είναι ότι θα οδηγηθούν σε σμίκρυνση και σε απολύσεις προσωπικού κάθε είδους και ειδικότητας που θα έχει σαν αποτέλεσμα την απώλεια εκατοντάδων θέσεων εργασίας σε τομείς αλλά και σε περιοχές που είναι εντελώς αδύνατη η εξεύρεση νέων. Αλλοίμονο αν στο όνομα της εξοικονόμησης κάποιων ελάχιστων ευρώ οδηγήσουμε στην εξαφάνιση ακόμη και ιστορικών τίτλων της ελληνικής περιφέρειας που δεκαετίες ολόκληρες ενημερώνουν τον πολίτη της περιφέρειας, ελέγχουν την εξουσία και στηρίζουν την περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας, δίνοντας παράλληλα νόημα και περιεχόμενο στις έννοιες της ελεύθερης έκφρασης, της ανταλλαγής απόψεων, του γόνιμου διαλόγου και της κριτικής. Τίθεται εκ των πραγμάτων ζήτημα ποιότητας της δημοκρατίας μας και αυτό δεν μπορεί κανένα λόμπι και καμιά επιχειρηματική σκοπιμότητα να το επιβάλλει αλλά και καμιά πολιτική δύναμη να το υποστηρίξει στα σοβαρά. 6. Με βάση όλα τα παραπάνω θεωρούμε απαραίτητη την τροποποίηση της παρ. 1 του άρθρου 61 του Σχεδίου Νόμου με την προσθήκη μετά το πρώτο εδάφιο, δυο ακόμη εδαφίων που να αναφέρουν τα εξής: «Οι προκηρύξεις, διακηρύξεις και αποφάσεις αυτές δημοσιεύονται υποχρεωτικά στον περιφερειακό και τοπικό τύπο, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.3548/07 ως έχει τροποποιηθεί και ισχύει. Η δαπάνη των δημοσιεύσεων αυτών βαρύνει την Αναθέτουσα Αρχή ή τον Αναθέτοντα Φορέα».