Αρχική Θεσμικό πλαίσιο για τη δημιουργία καθεστώτων Ενισχύσεων Ιδιωτικών Επενδύσεων για την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη της χώραςΆρθρο 07 – Υπαγόμενα και εξαιρούμενα επενδυτικά σχέδιαΣχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΑΕΡΙΟΥ | 16 Μαΐου 2016, 12:22
ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΒΙΟΑΕΡΙΟΥ (HEL.BI.O) Με την παρούσα επιστολή καταθέτουμε τις θέσεις του Ελληνικού Συνδέσμου Βιοαερίου (HEL.BI.O) σχετικά με το νέο Νομοσχέδιο και σε ότι αφορά τον κλάδο του βιοαερίου της κατηγορίας 16 και 17 Νόμου 4254, «Βιοαέριο που προέρχεται από την αναερόβια χώνευση βιομάζας (ενεργειακών καλλιεργειών, ενσιρωμάτων χλωρής νομής γεωργικών καλλιεργειών, κτηνοτροφικών και αγροτοβιομηχανικών οργανικών υπολειμμάτων και αποβλήτων, αποβλήτων βρώσιμων ελαίων και λιπών, ληγμένων τροφίμων). Με έκπληξη μας διαπιστώνουμε ότι το νέο νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνει τον κλάδο βιοαερίου και συγκεκριμένα τα έργα παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος και θερμότητας από την αναερόβια χώνευση οργανικών αποβλήτων. Αν και ο Σύνδεσμος μας έχει ενημερώσει λεπτομερώς όλους τους αρμόδιους Φορείς για την σημασία του βιοαερίου και την μοναδικότητα των λύσεων που προσφέρει η συγκεκριμένη τεχνολογία, κυρίως στην ανάπτυξη του πρωτογενή τομέα, την απασχόληση και την προστασία του Περιβάλλοντος, και κατόπιν συζητήσεων με τους Φορείς, υπήρχε η εντύπωση ότι το βιοαέριο θα περιλαμβανόταν στα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στον Αναπτυξιακό Νόμο. Αποτελεί τουλάχιστον οξύμωρο να υπάρχει στο νέο υπό διαβούλευση Νομοσχέδιο του Υπουργείου Ενέργειας, τιμή πώλησης της ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιεί επιχορήγηση από τον Αναπτυξιακό Νόμο αλλά στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης να μην περιλαμβάνεται. Αν η Πολιτική Ηγεσία επιθυμεί την ανάπτυξη του πρωτογενή τομέα, την αύξηση της απασχόλησης, και την προστασία του Περιβάλλοντος, η βοήθεια στην ανάπτυξη του βιοαερίου αποτελεί μονόδρομο. Α. ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ Στο Άρθρο 7, παρ. 4, περ. α, προτείνονται οι εξής προσθήκες: 7.4.α.αα. «....αποθήκευσης και διανομής...... και ψύξης.... Ως επενδύσεις αποθήκευσης και διανομής θερμότητας νοούνται και οι εγκαταστάσεις ξήρανσης και μετατροπής νωπής βιομάζας σε στερεά καύσιμα (πέλετ)». 7.4.α.γγ. «Τα επενδυτικά σχέδια δημιουργίας μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Βιοαέριο ή Βιομάζα, ηλεκτρικής ισχύος μέχρι 999 kWe». 7.4.α.δδ. «Τα επενδυτικά σχέδια παραγωγής Βιομεθανίου προς χρήσεις υποκατάστασης φυσικού αερίου». Το άρθρο μετά τις προσθήκες διαμορφώνεται ως εξής: «4. Στους μη υπαγόμενους στον παρόντα νόμο τομείς της παρ. 2, ενισχύονται κατ’ εξαίρεση τα παρακάτω επενδυτικά σχέδια: α. Στον τομέα παραγωγής, διανομής και υποδομών ενέργειας, κατ’ εξαίρεση ενισχύονται τα επενδυτικά σχέδια: αα. Παραγωγής ή συμπαραγωγής, αποθήκευσης και διανομής θερμότητας και ψύξης από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σύμφωνα με τα άρθρα 40 και 46 Γ.Α.Κ. Ως επενδύσεις αποθήκευσης και διανομής θερμότητας νοούνται και οι εγκαταστάσεις ξήρανσης και μετατροπής νωπής βιομάζας σε στερεά καύσιμα (πέλετ). ββ. Τα επενδυτικά σχέδια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από μικρά υδροηλεκτρικά έργα σύμφωνα με το άρθρο 41 Γ.Α.Κ. και το Ν. 3468/2006, όπως ισχύει. γγ. Τα επενδυτικά σχέδια δημιουργίας μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Βιοαέριο ή Βιομάζα, ηλεκτρικής ισχύος μέχρι 999 kWe. δδ. Τα επενδυτικά σχέδια παραγωγής Βιομεθανίου προς χρήσεις υποκατάστασης φυσικού αερίου. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και το είδος των ως άνω έργων». Β. ΤΟ ΒΙΟΑΕΡΙΟ – ΜΙΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ Α.Π.Ε. ΠΟΥ ΧΡΗΖΕΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ Θα θέλαμε να παρουσιάσουμε για μια ακόμη φορά τα μοναδικά χαρακτηριστικά σχετικά με το βιοαέριο. Έτσι στην περίπτωση που τελικά παραμείνει ως έχει το υπό διαβούλευση Νομοσχέδιο με συνέπεια την ακύρωση του κλάδου βιοαερίου, να μην υπάρχει καμία δικαιολογία εκ μέρους της Πολιτική Ηγεσίας, για ανεπαρκή πληροφόρηση. 1. Ο Επενδυτής του βιοαερίου δεν είναι κάποιο ξένο fund, ή κάποιος επενδυτής που μπορεί να χρηματοδοτήσει το έργο είτε με ιδία κεφάλαια είτε με μεγάλη τραπεζική χρηματοδότηση. Είναι ο Έλληνας κτηνοτρόφος, o Έλληνας αγρότης, ο Έλληνας μικρός επιχειρηματίας, ο οποίος τις περισσότερες φορές παράγει ο ίδιος το οργανικό απόβλητο. Είναι ο ίδιος, ο οποίος ζει καθημερινά με το βαρύ και δισεπίλυτο πρόβλημα της κοπριάς, των λυμάτων, του κατσίγαρου. 2. Οι μονάδες παραγωγής Βιοαερίου έχουν σημαντικές προϋποθέσεις και δυνατότητες για δημιουργία σχηματισμών συνέργειας και δικτύωσης (clusters) σε τοπικό ή και υπερτοπικό επίπεδο, εκμεταλλευόμενες την βέλτιστη κοινή διαχείριση διαθεσίμων πρώτων υλών, αλλά και την διάθεση των παραγομένων προϊόντων και υπολειμμάτων. Η εκμετάλλευση των δυνατοτήτων και κινήτρων που δίνει ο παρών Αναπτυξιακός Νόμος για την δημιουργία clusters, προϋποθέτει την ένταξη των κύριων δραστηριοτήτων των επιχειρήσεων και φορέων που απαρτίζουν τα clusters (παραγωγή ενέργειας από Βιοαέριο) στις υπαγόμενες δραστηριότητες του Νόμου. 3. Το βιοαέριο, παράγεται από την αναερόβια χώνευση αποβλήτων (λύματα από χοιροστάσια, βουστάσια, κτηνοτροφικές μονάδες προβάτων, ελαιουργεία, τυροκομεία, σφαγεία κλπ), όπως και ενεργειακών φυτών και των υπολειμμάτων αυτών. Η παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος, θερμότητας, φυσικού αερίου και οργανικού λιπάσματος από τα παραπάνω αρνητικής αξίας απόβλητα και υπολείμματα, έχει το μοναδικό αποτέλεσμα της παραγωγής αυξημένης αξίας προϊόντων, τόσο για την τοπική κοινωνία όσο και για την συνολική οικονομία. 4. Η τεχνολογία ηλεκτροπαραγωγής από βιοαέριο μπορεί να είναι ελεγχόμενης παραγωγής και πέραν της δυνατότητας παροχής ενέργειας βάσης, έχει τη δυνατότητα παροχής ενέργειας αιχμής. Ως τέτοια, μπορεί να συμβάλει στην ευστάθεια του δικτύου, παρέχοντας συμπληρωματική ενέργεια προς τις κυρίαρχες μορφές ΑΠΕ (Φ/Β, Α/Γ, μΥ/Η), οι οποίες είναι μη ελεγχόμενης παραγωγής. Η ιδιαιτερότητα αυτή την καθιστά ιδιαίτερα χρήσιμη στα μη διασυνδεδεμένα με το εθνικό δίκτυο νησιά [Αναφορά 1, σελ.5, παρ 1]. Η συμπληρωματικότητα αυτή καθιστά τις υβριδικές μονάδες συνδυασμού βιοαερίου με φωτοβολταϊκά ή/και αιολικά πρακτικά συνεχούς παραγωγής [Αναφορά 1, σελ.5, παρ 1] 5. Παρουσιάζει ποικιλία καινοτόμων τεχνολογικών εφαρμογών: --Η πλέον διαδεδομένη και ώριμη είναι η συμπαραγωγή ηλεκτρισμού και θερμότητας (ή και τριπαραγωγή ηλεκτρισμού, θερμότητας και ψύξης) μέσω χρήσης Βιοαερίου [Αναφορά 1, σελ.7, παρ 1 κ.α.]. --Η συμπαραγόμενη θερμότητα είναι δυνατόν να αποθηκευτεί και να επαυξηθεί με τη χρήση της προς ξήρανση βιομάζας και χρήση της σε εφαρμογές θέρμανσης κατά τις περιόδους όπου αυτή απαιτείται [Αναφορά 1, σελ.5, παρ 1]. --Άλλες εφαρμογές είναι η άμεση παραγωγή θερμότητας και η παραγωγή βιομεθανίου προς υποκατάσταση φυσικού αερίου με έγχυση στο δίκτυο Φ.Α. και απευθείας τροφοδότηση καταναλωτών. [Αναφορά 1, σελ.6, παρ 4 κ.α.] ή σε συμπιεσμένη μορφή για χρήση σε περιοχές εκτός δικτύου Φ.Α. και για χρήση στις μεταφορές (αυτοκίνηση) [Αναφορά 2, σελ.4, παρ. 29 κ.α.] . 6. Οργανικό-εδαφοβελτιωτικό λίπασμα. Εξοικονόμηση χρημάτων για τους αγρότες: Το συγκεκριμένο πλεονέκτημα των μονάδων βιοαερίου, αποτελεί ίσως το μεγαλύτερο όφελος για την ελληνική γεωργία. Όπως είναι γνωστό, το σημαντικό κόστος των καλλιεργειών είναι το λίπασμα, το οποίο συνεχώς αυξάνεται. Ανάλογα με το μείγμα των οργανικών ζωικών υποπροϊόντων/λυμάτων και των αγροτικών υπολειμμάτων και ενσιρωμάτων σε μια περιοχή (π.χ. αγελαδοτροφεία, άλλες κτηνοτροφικές μονάδες), η περιεκτικότητα του χωνεμένου υπολείμματος σε ανόργανα στοιχεία μπορεί να είναι περισσότερο κατάλληλη για χρήση στη γεωργία. Κάτι τέτοιο έχει ως επακόλουθο τη μείωση των αναγκών σε λιπάνσεις με χημικά σκευάσματα και επομένως στην εξοικονόμηση χρημάτων των αγροτών. Με εκτιμήσεις του Δανικού Ινστιτούτου Γεωργικών Ερευνών (Danish Institute of Agricultural Sciences), η εφαρμογή επεξεργασμένων αποβλήτων ως εδαφοβελτιωτικό σε ένα εκτάριο αγρωστωδών εξασφαλίζει κέρδος 20 € από την εξοικονόμηση 34 κιλών αζωτούχου λιπάσματος. Μία μικρή μονάδα βιοαερίου παράγει ποσότητα υγρού ή στερεού βιολογικού λιπάσματος (σαν δωρεάν παραπροϊόν), αρκετή ώστε να καλύψει την οργανική λίπανση 5.000 – 10.000 στρεμμάτων, η οποία μπορεί να δωθεί δωρεάν στους αγρότες. Είναι γνωστό ότι τα εδάφη στην Ελλάδα, μετά από την αλόγιστη χρήση επί σειρά ετών, χημικών λιπασμάτων έχουν σοβαρό πρόβλημα λίπανσης. Επίσης σημαντικό είναι ότι με την χρήση του λιπάσματος από την μονάδα βιοαερίου, το κόστος λίπανσης για τον μέσο Έλληνα αγρότη, μειώνεται κατά 40%. 7. Επιπλέον η λειτουργία μιας μονάδας βιοαερίου σε μια αγροτοκτηνοτροφική περιοχή, έχει τα εξής άμεσα αποτελέσματα για την τοπική οικονομία: --Απαλλάσσει τις κτηνοτροφικές μονάδες από επιπλέον κόστη επένδυσης και λειτουργίας, αναποτελεσματικών στην πράξη, βιολογικών καθαρισμών --Καθαρίζει κυριολεκτικά ολόκληρες περιοχές από ότι οργανικό απόβλητο παράγεται, --Αναβαθμίζει άμεσα την ποιότητα ζωής και την υγεία των κατοίκων. --Έχει σαν έμμεση συνέπεια την αποφυγή προστίμων από το κράτος προς τους κτηνοτρόφους αλλά και από την Ευρωπαϊκή Ένωση προς το κράτος, εξασφαλίζοντας την περαιτέρω άδεια λειτουργίας τους --Τεράστια κοινωνικά και οικονομικά οφέλη, εφόσον είναι η μόνη επένδυση ΑΠΕ η οποία επιδρά άμεσα στην μικροοικονομία της περιοχής εγκατάστασης της μονάδας. --Απασχόληση εργατικού δυναμικού: Μια επένδυση βιοαερίου, εκτός από το μόνιμο προσωπικό, το οποίο είναι συνήθως 20-25 άτομα μέσης και ανώτερης μόρφωσης (ειδικευμένοι επιστήμονες όπως βιολόγοι, μηχανολόγοι κλπ), δημιουργεί μόνιμες θέσεις εργασίες προερχόμενες από τον τόπο εγκατάστασης, και επιστρέφει χρήματα στην τοπική κοινωνία μέσω της αγοράς των ενεργειακών καλλιεργειών από ντόπιους παραγωγούς. --Δημιουργία παράπλευρων επιχειρήσεων: Οι μονάδες βιοαερίου, εξαιτίας της φθηνής θερμότητας και του δωρεάν οργανικού λιπάσματος που παράγουν, μπορούν να αποτελέσουν την βάση για την ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα στην Ελλάδα. Η εμπειρία του εξωτερικού έχει δείξει ότι σε περιοχή που λειτουργεί μια μονάδα βιοαερίου, αυξάνεται η κτηνοτροφική δραστηριότητα, επειδή ο κτηνοτρόφος έχει λύσει από την αρχή, και μάλιστα δωρεάν, το μεγάλο πρόβλημα της εναπόθεσης των αποβλήτων της μονάδας του. --Το 65% περίπου του κόστους κατασκευής γίνεται από ελληνικές τεχνικές εταιρείες. Άρα η επένδυση επιστρέφει κατά το μεγαλύτερο μέρος στην χώρα --Οι μονάδες βιοαερίου, παράγουν 8.000 ώρες το χρόνο ηλεκτρικό ρεύμα, αποτελώντας έτσι μονάδες βάσης σταθεροποίησης του ηλεκτρικού δικτύου, όπου τόσο έχει ανάγκη το ηλεκτρικό δίκτυο της χώρας. --Εξοικονόμηση CO2 με τεράστιο περιβαλλοντικό όφελος: Εκτός από την παραγωγή ρεύματος από ΑΠΕ, πλήθος οργανικών αποβλήτων (κοπριές ζώων, τυρόγαλα, κατσίγαρος, υπολείμματα αγροτικών και βιομηχανικών επεξεργασιών), θα μετατραπούν σε χρήσιμες πρώτες ύλες αυξάνοντας την περιβαλλοντική συνεισφορά της πιο πάνω τεχνολογίας. --Συνεισφέρει στη μείωση των παθογόνων οργανισμών (προερχόμενων από οργανικά υποπροϊόντα), καθώς και στη μείωση των οσμών και της οπτικής ρύπανσης που προκαλούν. Δυστυχώς, απουσία επιστημονικών μελετών, δεν είναι γνωστό στην Ελλάδα, πόσο πολύ επιβαρύνεται η υγεία των κατοίκων της επαρχίας, εξαιτίας της μη διάθεσης των οργανικών υποπροϊόντων/αποβλήτων. --Μείωση εκπομπών αερίων θερμοκηπίου έτσι ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι του πρωτοκόλλου του Κιότο για τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα και των άλλων αερίων του θερμοκηπίου. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι για κάθε τόνο επεξεργασμένων αποβλήτων εξοικονομούνται 0,090 τόνοι ισοδυνάμου CO2 (RISO, 2005). --Μείωση των οργανικών αποβλήτων και της ρύπανσης που αυτά προκαλούν: Η χρήση των οργανικών αποβλήτων ως πρώτες ύλες στην μονάδα βιοαερίου συμβάλει στην μείωση ποσοτήτων αποβλήτων πτηνοτροφείων, βουστασίων και χοιροτροφείων της ευρύτερης περιοχής, τα οποία σε συνήθεις διαδικασίες διατίθενται ανεξέλεγκτα στο περιβάλλον, συμβάλλοντας στην αύξηση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. --Μείωση οσμών και οπτικής ρύπανσης: Με την αναερόβια χώνευση μειώνονται δραστικά οι οσμές των κτηνοτροφικών αποβλήτων έως και κατά 80%. Ενώσεις που χαρακτηρίζονται από δυσάρεστες οσμές, όπως τα πτητικά λιπαρά οξέα και οι μερκαπτάνες διασπώνται σε μεθάνιο και διοξείδιο του άνθρακα από αναερόβια βακτήρια (Epa, 2005). --Αυξημένη απόδοση λίπανσης: Μέσω της νιτροποίησης που λαμβάνει χώρα κατά την αναερόβια χώνευση των ζωικών υποπροϊόντων/λυμάτων, οργανικά συσσωματώματα με ισχυρούς χημικούς δεσμούς διασπώνται σε ανόργανες ενώσεις που είναι άμεσα απολήψιμες από τα φυτά. Αυτό έχει σαν άμεση συνέπεια, την αύξηση της γεωργικής παραγωγής με ταυτόχρονη μείωση του κόστους καλλιέργειας. Αναφέροντας τα παραπάνω μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα των μονάδων βιοαερίου, η αναγκαιότητα υλοποίησης των συγκεκριμένων επενδύσεων είναι εμφανής και άμεση, δεδομένης και της μικρής εγκατεστημένης ισχύς στην Ελλάδα. Η ισχυρή φιλοπεριβαλλοντική και αναπτυξιακή διάσταση αντίστοιχων επενδύσεων είναι πλέον αδιαμφισβήτητη, αν κρίνει κανείς την αλματώδη πορεία τους τα τελευταία χρόνια σε διεθνές επίπεδο. Η προτεινόμενη τεχνολογία αποτελεί σήμερα μια ταχύτατα αναπτυσσόμενη ενεργειακή τεχνολογία ΑΠΕ. Ο κύριος όμως λόγος, που καθιστά αναγκαία την υλοποίηση μονάδων βιοαερίου στην Ελλάδα, είναι η σύνδεση τους με την ανάπτυξη της Περιφέρειας και του πρωτογενή τομέα, σαν η μοναδικά βιώσιμη λύση, η οποία αποτελεί μονόδρομο και έναν από τους βασικούς πυλώνες, έτσι ώστε να μπορέσει να βγει η χώρα από το οικονομικό αδιέξοδο. Ανάπτυξη στον πρωτογενή τομέα χωρίς βιώσιμες λύσεις διάθεσης των υποπροϊόντων/αποβλήτων και μείωση του αγροτικού κόστους καλλιέργειας δεν νοείται. Συμπέρασμα: Οι μονάδες βιοαερίου της συγκεκριμένης κατηγορίας, εξαιτίας των μοναδικών πλεονεκτημάτων τους αποτελούν μονόδρομο για την αειφόρο ανάπτυξη, την λύση δυσεπίλυτων περιβαλλοντικών προβλημάτων και την ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα. Συνεπώς πρέπει σε κάθε περίπτωση να υποστηριχθούν Δ. ΑΝΕΠΑΡΚΕΣΤΑΤΗ Η ΔΙΕΙΣΔΥΣΗ ΤΟΥ ΒΙΟΑΕΡΙΟΥ ΣΕ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ / ΑΝΑΞΙΟΠΟΙΗΤΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν σημαντικές δυσκολίες και ανασχετικοί παράγοντες που καθιστούν δυσχερή την υλοποίηση και λειτουργία μονάδων Βιοαερίου: -- Συγκριτικά υψηλό κόστος και συνθετότητα κατασκευής. Εξαιτίας του ελληνικού πολεοδομικού κανονισμού το κόστος κατασκευής είναι περίπου 30% περισσότερο από ότι στην Ευρώπη κυρίως στα έργα που χρησιμοποιούν υγρά οργανικά απόβλητα. --Συνθετότητα λειτουργίας, η οποία βασίζεται σε ηλεκτομηχανολογικούς αλλά πρωτίστως βιολογικούς-χημικούς παράγοντες, --Κόστος και ασφάλεια διαθεσιμότητας πρώτης ύλης, τα οποία έχουν μεγάλες αβεβαιότητες σχετιζόμενες με παράγοντες όπως η πορεία των γεωργοκτηνοτροφικών δραστηριοτήτων και οι τιμές των πρωτογενών και παραγώγων πρώτων υλών, --Αυστηρές περιβαλλοντικές και υγειονομικές απαιτήσεις, οι οποίες μεταφράζονται σε πρόσθετο κόστος επένδυσης και λειτουργίας, αλλά και ανασφάλεια ως προς την απρόσκοπτη λειτουργία. --Υψηλό κόστος διαχείρισης της πρώτης ύλης (μεταφορά κυρίως), λόγω των συνθηκών που ισχύουν στην Ελλάδα. Η διείσδυση του Βιοαερίου, ως αποτέλεσμα των περιορισμών και δυσχερειών της προηγουμένης παραγράφου αλλά και μη επαρκών πολιτικών θεσμικής ένταξης και οικονομικής ενίσχυσης, είναι πολύ χαμηλή σε σχέση με τις στοχεύσεις αλλά και σε σχέση με το υπάρχον δυναμικό. Η ανεπαρκής διείσδυση του Βιοαερίου καταγράφεται σε όλες τις εκθέσεις των αρμόδιων φορέων. Πράγματι σε σχέση με την επιδιωκόμενη εγκατεστημένη ισχύ τεχνολογιών Α.Π.Ε. (κατά την ΥΑ/Φ1/οικ.19598/01.10.2010) έναντι στόχου για Βιομάζα-Βιοαέριο 200 MW για το 2014 και 350 MW για το 2020, έχουν εγκατασταθεί μόλις 52 MW (έκθεση ΛΑΓΗΕ Φεβρ. 2016), από τα οποία το συντριπτικό μέρος (44 MW) αφορά σε υφιστάμενες προ του 2007 εγκαταστάσεις σε χώρους απορριμάτων, ενώ η νέα εγκατεστημένη ισχύς των περίπου 8 MW συνιστά μια ανεπαρκέστατη διείσδυση έναντι των προαναφερομένων στόχων. Και αυτό συμβαίνει, ενώ άλλες τεχνολογίες ΑΠΕ έχουν υπερκαλύψει τον στόχο (Φ/Β: 2605 MW έναντι στόχου 1500 MW) ή έχουν σημαντική κάλυψη (Α/Γ: 2179 MW έναντι 4000 MW, μΥ/Η: 224 MW έναντι 300 MW). Ε. Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ: ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΜΕ ΣΤΟΧΕΥΣΗ – ΑΠΟΦΥΓΗ ΔΙΠΛΗΣ Ή ΥΠΕΡΒΑΛΛΟΥΣΑΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ Η Πολιτεία, συνεκτιμώντας την σημαντική και πολλαπλή συνεισφορά που μπορεί να έχει ο κλάδος Βιοαερίου στην εθνική οικονομία σύμφωνα με τα προαναφερόμενα, θα πρέπει να εγκύψει στο θέμα, να δημιουργήσει επαρκές θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξή του σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά δεδομένα, αλλά και επαρκές πλαίσιο οικονομικής ενίσχυσης των επενδύσεων στον κλάδο ώστε να αναπτυχθεί σύμφωνα με τις στοχεύσεις αλλά και το διαθέσιμο δυναμικό. Στο πλαίσιο του παρόντος Αναπτυξιακού Νόμου, κρίνεται απολύτως απαραίτητο να ενταχθούν στις υπαγόμενες δραστηριότητες όλες οι επενδύσεις τεχνολογίας Βιοαερίου, ήτοι πλέον της παραγωγής και διανομής θερμικής ενέργειας: 1. Η ηλεκτροπαραγωγή, η οποία είναι η κύρια και ώριμη για τα Ελληνικά δεδομένα τεχνολογία, μέσω της οποίας μπορεί να επιχειρηθεί αξιόλογη διείσδυση του Βιοαερίου, σύμφωνα με τους στόχους διείσδυσης που έχουν τεθεί από την Πολιτεία. Στο ενδεχόμενο επιχείρημα οτι η ηλεκτροπαραγωγή μέσω Βιοαερίου ενισχύεται μέσω επιδοτούμενης τιμής πώλησης (feed in tariff – feed in premium), υπάρχει το αδιάσειστο αντεπιχείρημα οτι στον νέο Νόμο «ΣΧΗΜΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΩΝ ΑΠΕ ΚΑΙ ΣΗΘΥΑ» (επίσης υπό διαβούλευση) θεσπίζεται συγκεκριμένο και σαφέστατο σύστημα συνυπολογισμού ενίσχυσης έργου, μέσω του οποίου αφαιρείται κατά την λειτουργία η όποια επενδυτική ενίσχυση και εξασφαλίζεται ότι η συγκεκριμένη επενδυτική ενίσχυση που έχει λάβει το οποιοδήποτε έργο ΑΠΕ, θα απομειώνει ισοδύναμα το ύψος της ενίσχυσης λειτουργίας που έχει να λαμβάνει. Συνεπώς, με την ενίσχυση μέσω κονδυλίων του Αναπτυξιακού, το έργο ηλεκτροπαραγωγής βοηθείται στην σύσταση των επενδυτικών κεφαλαίων για την κατασκευή του, τα οποία όμως θα επιστραφούν κατά την λειτουργία, αποφεύγοντας θέματα διπλής ή υπερβάλλουσας ενίσχυσης. 2. Οι εφαρμογές Βιομεθανίου ενώ σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενισχύονται και διεισδύουν σταθερά στο ενεργειακό μίγμα, στην Ελλάδα δεν υπάγονται σε κανένα καθεστώς ενίσχυσης και έτσι φυσικά δεν δημιουργείται καμία προοπτική ανάπτυξης. Ε. ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΕ ΕΓΓΡΑΦΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ 1. Έγγραφο: Περιγραφή της κατάστασης στην βιωσιμότητα της χρήσης στερεής και αέριας βιομάζας για (παραγωγή) ηλεκτρισμού, θερμότητας και ψύξης στην ΕΕ https://ec.europa.eu/ energy/sites/ ener/files/2014_biomass_state_of_play_.pdf 2. Οδηγία 2009/28/ΕΚ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 23ης Απριλίου 2009 σχετικά με την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και την τροποποίηση και τη συνακόλουθη κατάργηση των οδηγιών 2001/77/ΕΚ και 2003/30/ΕΚ».