Αρχική Θεσμικό πλαίσιο για τη δημιουργία καθεστώτων Ενισχύσεων Ιδιωτικών Επενδύσεων για την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη της χώραςΆρθρο 01 – ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΣΕΠΕ - Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας | 16 Μαΐου 2016, 14:49
ΓΕΝΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΘΕΣΤΩΤΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ Η ψηφιακή αναβάθμιση τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα είναι μονόδρομος για την έξοδο από την κρίση. Η Ψηφιακή Στρατηγική όλων των Ευρωπαϊκών χωρών ήταν στραμμένη τα τελευταία χρόνια προς αυτήν την κατεύθυνση. Το αποτέλεσμα, ειδικά στις χώρες που βίωναν πολύ έντονα την κρίση, όπως εμείς, π.χ. Πορτογαλία, Ισπανία, Ιταλία, Ιρλανδία, Κύπρος, Γαλλία είναι εμφανές. Όλοι ανεξαιρέτως οι κλάδοι της οικονομίας (ναυτιλία, τουρισμός, αγροτική παραγωγή, μεταφορές, υγεία, εκπαίδευση, κ.λπ.) μπορούν να ωφεληθούν τα μέγιστα από τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) και η Ελλάδα θα μπορούσε να βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση έναντι άλλων χωρών σε αυτόν τον τομέα, εφόσον πραγματοποιηθούν οι κατάλληλες επενδύσεις, καθώς διαθέτει υψηλά καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό, πολύγλωσσο και κατά κανόνα με μεγάλη εμπειρία και μεγάλο αριθμό νέων επαγγελματιών ΤΠΕ με υψηλή ποιότητα εκπαίδευσης. Ο κλάδος ΤΠΕ είναι ο μοναδικός κλάδος που μπορεί να συνεισφέρει οριζόντια σε όλους τους κλάδους της οικονομίας σε θέματα ανταγωνιστικότητας, αποτελεσματικότητας, μειωμένου κόστους παραγωγής, εξωστρέφειας, ελαχιστοποίησης κατανάλωσης ενέργειας και ενεργειακού αποτυπώματος, κ.λπ. Με βάση τα παραπάνω θεωρούμε ότι η πρόταση για ειδικές επενδύσεις στις επιχειρήσεις του κλάδου ΤΠΕ είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. ΕΙΣΑΓΩΓΗ O προγενέστερος επενδυτικός νόμος (Ν.3908/ 2011), όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του Ν.4146/ 2013, ίσχυσε μέχρι τον Ιούνιο του 2014, οπότε και έκλεισε ο τελευταίος κύκλος υποβολών (2014 Α’ εξάμηνο) αιτήσεων υπαγωγής. Στα επενδυτικά σχέδια που υπάγοντο στις διατάξεις του προγενέστερου αναπτυξιακού πλαισίου παρέχονταν τα ακόλουθα είδη ενισχύσεων: α. Επιχορήγηση που συνίσταται στη δωρεάν παροχή από το Δημόσιο χρηματικού ποσού για την κάλυψη τμήματος των ενισχυόμενων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου και προσδιορίζεται ως ποσοστό αυτών. β. Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης που συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο τμήματος των καταβαλλόμενων δόσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης που συνάπτεται για την απόκτηση μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού και προσδιορίζεται ως ποσοστό επί της αξίας απόκτησης αυτών που εμπεριέχεται στις καταβαλλόμενες δόσεις. Η επιδότηση της χρηματοδοτικής μίσθωσης δεν μπορούσε να υπερβαίνει τα επτά (7) έτη. γ. Φορολογική απαλλαγή που συνίσταται στην απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιούμενων προ φόρων κερδών, από το σύνολο των δραστηριοτήτων της επιχείρησης. Τονίζεται ότι με τις τροποποιήσεις που έγιναν βάσει του Ν.4146/2013, είχε δοθεί η δυνατότητα πρόσβασης των Γενικών επενδυτικών σχεδίων (Γενικής Επιχειρηματικότητας, Περιφερειακής συνοχής και Τεχνολογικής ανάπτυξης) στο σύνολο των ανωτέρω ενισχύσεων, χωρίς περιορισμούς. Το ποσοστό ενίσχυσης κάθε επενδυτικού σχεδίου εξαρτάτο από το μέγεθος του φορέα της επένδυσης και από την περιοχή στην οποία υλοποιείται. Για τον καθορισμό των ποσοστών ενίσχυσης, η Επικράτεια είχε χωρισθεί σε τρεις ζώνες κινήτρων (Α’, Β’, Γ’) με κριτήριο το επίπεδο ανάπτυξης και οι επιχειρήσεις διακρίνονται σε Μεγάλες, Μεσαίες, Μικρές και Πολύ Μικρές, σύμφωνα με τη σχετική κατάταξη της Ε.Ε. [(Κανονισμός (ΕΚ) αριθμ. 800/2008 της Επιτροπής της 6ης Αυγούστου 2008, Παράρτημα I (EE L 214 της 9.8.2008, σ. 38)]. ΠΟΣΟΣΤΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ - Χ.Π.Ε. Τα ποσοστά ενίσχυσης του νέου επενδυτικού νόμου καθορίζονται με βάση τον πρόσφατο Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων (2014 - 2017), ο οποίος έχει συμφωνηθεί μετά από διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε., με βάση τα δεδομένα του κατά κεφαλήν εισοδήματος της χώρας του έτους 2008-09. Σε αυτά τα ποσοστά προστίθενται 10 μονάδες για Μεσαίες Επιχειρήσεις και 20 μονάδες για Μικρές και Πολύ Μικρές Επιχειρήσεις. Σημειώνεται πάντως, ότι τα ποσοστά ενίσχυσης που προβλέπει ο νέος Χ.Π.Ε. εξαντλούνται μόνο στην περίπτωση της ενισχύσεως υπό την μορφή φορολογικής απαλλαγής και επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης, ενώ για την ενίσχυση της επιχορήγησης φθάνουν μέχρι το 70% του αντίστοιχου ορίου. Κατά το προηγούμενο διάστημα είχε αναφερθεί ότι στόχος της Ελληνικής Κυβέρνησης είναι η αναθεώρηση του νέου Χ.Π.Ε. σύμφωνα με τα νέα οικονομικά δεδομένα, όπως αυτά έχουν διαμορφωθεί μετά από την πολύχρονη ύφεση και την συρρίκνωση του ακαθάριστου εθνικού προϊόντος. Ο στόχος για την Ελληνική Κυβέρνηση παραμένει και θα πρέπει να είναι η εξάντληση όλων των περιθωρίων, ούτως ώστε οι ενισχύσεις σε ολόκληρη την χώρα και κυρίως στις Περιφέρειες Αττικής, Στερεάς Ελλάδος και Νοτίου Αιγαίου να διατηρηθούν σε ικανοποιητικά επίπεδα. ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ To άρθρο 11, παράγραφος 1, περίπτωση (γ) αναφέρει: γ. Στις ενισχυόμενες περιοχές που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο (α) της Συνθήκης, οι ενισχύσεις μπορούν να χορηγούνται για αρχικές επενδύσεις, ανεξάρτητα από το μέγεθος του δικαιούχου. Στις ενισχυόμενες περιοχές που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο (γ) της Συνθήκης, οι ενισχύσεις μπορούν να χορηγούνται σε ΜΜΕ για οποιαδήποτε μορφή αρχικής επένδυσης, ενώ σε μεγάλες επιχειρήσεις χορηγούνται μόνο για αρχική επένδυση για νέα οικονομική δραστηριότητα στη συγκεκριμένη περιοχή. Το ανωτέρω εδάφιο εισάγει σημαντικό περιορισμό στην ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων μεγάλων επιχειρήσεων σε περιφέρειες της χώρας με σημαντική βιομηχανική δραστηριότητα (Στερεά Ελλάδα, Θεσσαλία, Κεντρική Μακεδονία, Αττική). Κατ΄αρχήν θα πρέπει να ορισθεί σαφώς η έννοια της «νέας οικονομικής δραστηριότητας» για την εφαρμογή της περίπτωσης (γ) της παρ. 1 του άρθρου 11 στην περίπτωση των μεγάλων επιχειρήσεων. Θα πρέπει να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την ενίσχυση Μεγάλων Επιχειρήσεων (ειδικά του βιομηχανικού τομέα, του τουριστικού τομέα και του τομέα ΤΠΕ), κατά παρέκκλιση του νέου ΓΑΚ 651/14, μέσω εισαγωγής της έννοιας των “ειδικών επενδυτικών σχεδίων” (π.χ. επενδύσεις εξαιρετικά προηγμένης τεχνολογίας, επενδύσεις καινοτομίας, επενδύσεις εισαγωγής νέων τεχνολογιών στην παραγωγική διαδικασία, επενδύσεις ειδικών μορφών τουρισμού, κλπ). Ειδικότερα, προτείνεται η αναμόρφωση των παραγράφων α, β και δ του άρθρου 12, ώστε να δοθεί η δυνατότητα ενίσχυσης (με την προσθήκη του κλάδου του τουρισμού) και στις μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις. ΟΡΙΟ ΥΨΟΥΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ – ΟΡΙΑ ΣΩΡΕΥΣΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ Το άρθρο 11, παράγραφος 3 του σχεδίου του νέου νόμου προβλέπει ότι το συνολικό ποσό ενίσχυσης ανά υποβαλλόμενο σχέδιο δεν δύναται να υπερβεί το ποσό των 5.000.000 ευρώ. Επίσης, οι παρεχόμενες σε κάθε φορέα ενισχύσεις (συμπεριλαμβανομένων και των ενισχύσεων σε συνδεδεμένες επιχειρήσεις) δεν μπορεί να υπερβούν σωρευτικά τα 10.000.000 ευρώ για ανεξάρτητη επιχείρηση και τα 20.000.000 ευρώ για το σύνολο των εξαρτημένων επιχειρήσεων. Η ανωτέρω διάταξη εισάγει δύο σημαντικές δυσμενείς διαφοροποιήσεις σε σχέση με το προηγούμενο καθεστώς ενισχύσεων (Ν3908/11). Η πρώτη αφορά την εισαγωγή ορίου ενίσχυσης (5.000.000 ευρώ) ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο και η δεύτερη αφορά το όριο σώρευσης ενισχύσεων, το οποίο αναφέρεται πλέον σε ολόκληρη την επικράτεια και για αόριστη διάρκεια (προφανώς για την διάρκεια ισχύος του νέου επενδυτικού νόμου). Το προγενέστερο καθεστώς ενισχύσεων δεν προέβλεπε όριο συνολικής ενίσχυσης ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο και επίσης αναφορικά με το όριο σώρευσης, προέβλεπε διπλάσια όρια για τα σχέδια της Γενικής Επιχειρηματικότητας, ενώ παράλληλα τα όρια σώρευσης ενισχύσεων είχαν εφαρμογή ανά Περιφέρεια και για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (4ετία). ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΥΠΟΒΟΛΩΝ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΥΠΑΓΩΓΗΣ Σύμφωνα με το προγενέστερο καθεστώς ενισχύσεων (Ν3908/11) υπήρχε η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων υπαγωγής καθ΄όλη την διάρκεια του έτους, ενώ η διαδικασία προέβλεπε δύο κύκλους αξιολογήσεων των υποβληθέντων αιτήσεων και υπαγωγών ετησίως. Το σχέδιο του νέου νόμου προβλέπει ένα διαφορετικό καθεστώς υποβολών των αιτήσεων υπαγωγής. Πιο συγκεκριμένα, για κάθε ένα από τα οκτώ (8) καθεστώτα ενισχύσεων του νέου νόμου πρέπει να προηγηθεί αντίστοιχη προκήρυξη, η οποία θα προσδιορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις, τον εκάστοτε προϋπολογισμό καθώς και τον χρόνο υποβολής των αιτήσεων. ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΝΟΜΟΥ Άρθρο 7, παράγραφος 2β -86- Δραστηριότητες ανθρώπινης υγείας, εξαιρουμένων των επενδυτικών σχεδίων τουρισμού υγείας και ιατρικού τουρισμού. Στις εξαιρέσεις της ανωτέρω παραγράφου να προστεθούν και τα Κέντρα Αποθεραπείας και Αποκατάστασης, όπως ίσχυε στους προγενέστερους Αναπτυξιακούς Νόμους, τα οποία δύναται να έχουν συνάφεια με τις δραστηριότητες του τουρισμού υγείας. Άρθρο 7, παράγραφος 4α Στην ανωτέρω παράγραφο αναφέρεται ότι κατ΄εξαίρεση των οριζομένων στο άρθρο 7 αναφορικά με το τομέα παραγωγής ενέργειας, ενισχύονται επενδυτικά σχέδια παραγωγής, συμπαραγωγής και διανομής θερμότητας από ΑΠΕ, καθώς και παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από μικρά υδροηλεκτρικά έργα (ΜΥΗΣ). Τίθεται το ερώτημα με ποιο τρόπο τεχνικά θα διαχωρισθεί και θα ενισχυθεί ένα επενδυτικό έργο κατασκευής και λειτουργίας μονάδος ΑΠΕ, η οποία κατά βάση παράγει ηλεκτρική ενέργεια και δευτερευόντως θερμική ενέργεια (π.χ. οι μονάδες βιοαερίου). Προτείνεται να επιχορηγείται τουλάχιστον και η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από βιοάεριο/βιομάζα, καθόσον αυτές οι μονάδες έχουν βιομηχανικό χαρακτήρα. Άρθρο 8 Προτείνουμε να προστεθεί στις επιλέξιμες δαπάνες η χρήση σύγχρονων υπηρεσιών cloud Computing (ενδεικτικά Software As A Service, Infrastructure As A Service, κ.λπ.). Άρθρο 8, παράγραφος 3α Προβλέπεται ανώτατο ποσοστό κτηριακών δαπανών ίσο προς το 50% των συνολικών δαπανών του επενδυτικού σχεδίου. Το ανωτέρω έχει γενική εφαρμογή για όλες τις κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων, όλων των καθεστώτων ενίσχυσης. Προτείνεται όπως η δαπάνη των κτηριακών εγκαταστάσεων δύναται να φθάνει έως το 80% του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών του έργου. Σε διαφορετική περίπτωση, ουσιαστικά αποκλείεται εμμέσως από την ενίσχυση η πλειονότητα των τουριστικών επενδύσεων. Άρθρο 10, παράγραφος 3 «Επιχειρήσεις, οι οποίες δεν εμφάνισαν κέρδη σε καμία χρήση κατά την τελευταία εξαετία πριν την αίτηση υπαγωγής, δεν δικαιούνται να λάβουν τις ενισχύσεις των περ. β΄ και γ΄ της παρ. 1» Προτείνεται η διαγραφή της ανωτέρω παραγράφου, καθόσον η εφαρμογή της θα αποκλείσει μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων από την δυνατότητα λήψης ενισχύσεων. Άρθρο 12 • Προτείνεται όπως τα οριζόμενα στην παράγραφο (α) του άρθρου 12 επεκταθούν και για την περίπτωση των εξωστρεφών μεγάλων επιχειρήσεων • Προτείνεται όπως τα οριζόμενα στην παράγραφο (β) του άρθρου 12 επεκταθούν και για την περίπτωση των καινοτόμων μεγάλων επιχειρήσεων • Προτείνεται όπως τα οριζόμενα στην παράγραφο (δ) του άρθρου 12 επεκταθούν και για την περίπτωση των μεγάλων επιχειρήσεων • Τα οριζόμενα στην παράγραφο (ζ) είναι ασαφή. Είναι δύσκολο να προσδιοριστεί ή και να υπολογιστεί ο εν λόγω δείκτης αποτελεσματικότητας (αυξημένη προστιθέμενη αξία) για μία επιχείρηση. Να διαγραφεί ή να τροποποιηθεί κατάλληλα. • Στην παράγραφο (η) προτείνεται να διαγραφεί το τμήμα «… και δεν αφορούν σε εκσυγχρονισμό ή επέκταση υφισταμένων δομών» • Το οριζόμενο ποσοστό αύξησης εξαγωγών, δαπανών έρευνας – ανάπτυξης και απασχόλησης (παράγραφοι α, β, δ του άρθρου 12) κατά την τελευταία τριετία πριν την αίτηση υπαγωγής (10%) θεωρείται υπερβολικά μεγάλο για την τρέχουσα οικονομική συγκυρία. Άρθρο 14 Η παράγραφος 2γ ορίζει ότι για κάθε επενδυτικό σχέδιο, επί ποινή αποκλεισμού, πρέπει να τεκμηριώνεται η δυνατότητα χρηματοδότησης του κόστους του επενδυτικού σχεδίου είτε μέσω ιδίων κεφαλαίων, είτε με εξωτερική χρηματοδότηση. Το ανωτέρω συνεπάγεται ότι απαιτείται έγγραφο έγκρισης δανείου από χρηματοπιστωτικό ίδρυμα. Σημειώνεται ότι στο προηγούμενο καθεστώς ενισχύσεων, η απαίτηση προσκόμισης εγγράφου έγκρισης δανείου είχε αναιρεθεί κατά το στάδιο ελέγχου πληρότητας και νομιμότητας, λόγω της οικονομικής συγκυρίας. Επίσης, προτείνεται (ως γενικό σχόλιο στην διαδικασία αξιολόγησης αιτήσεων υπαγωγής), όπως κατά την εξέταση υποβαλλόμενης ένστασης να δικαιούται ο επενδυτής να παραστεί δια ζώσης στην αρμόδια επιτροπή εξέτασης ενστάσεων. Άρθρο 18, Παράγραφος 2α, περίπτωση (αα) Προτείνεται να αναιρεθεί η απαίτηση του χρονικού διαστήματος των 6 μηνών. Άρθρο 20, Παράγραφος 1, περίπτωση α, υποπερίπτωση (αα) Προβλέπεται ότι ο φορέας της επένδυσης δύναται να αξιοποιήσει το σύνολο της δικαιούμενης ενίσχυσης φορολογικής απαλλαγής εντός 15 ετών, αρχής γενομένης από το έτος θεμελίωσης του δικαιώματος χρήσης με τον περιορισμό της μη υπέρβασης ποσοστού 20% κατ΄έτος του συνολικού εγκεκριμένου ποσού της φορολογικής απαλλαγής. Το ποσοστό 20% θεωρείται πολύ μικρό καθώς ολοκληρώνει την χορήγηση της ενίσχυσης σε χρόνο 5 ετών που είναι πολύ μεγάλος. Άρθρο 20, Παράγραφος 2 Στην παράγραφο 2 του άρθρου 20 δεν γίνεται καμία αναφορά για την χορήγηση προκαταβολής στη περίπτωση της ενίσχυσης υπό την μορφή επιχορήγησης. Άρθρο 21, Παράγραφος 2 Ορίζεται διάστημα τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων των φορέων μετά την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου και την πιστοποίηση έναρξης παραγωγικής λειτουργίας επτά ετών για τις μεγάλες επιχειρήσεις και πέντε ετών για τις μεσαίες επιχειρήσεις, την στιγμή που το προγενέστερο καθεστώς προέβλεπε διάστημα 5 ετών για τις μεγάλες επιχειρήσεις και τριών ετών για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Το διάστημα τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων 7 ετών για μεγάλες επιχειρήσεις κρίνεται ως υπερβολικά μεγάλο. Άρθρο 40, Παράγραφος 2 Το ποσοστό της επιχορήγησης για τα επενδυτικά σχέδια του καθεστώτος της Γενικής Επιχειρηματικότητας, τα οποία υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 12, ορίζεται στο εβδομήντα (70%) των ανώτατων επιτρεπόμενων ορίων. Προτείνεται η αύξηση του ανωτέρω ορίου. Άρθρο 42 (ΜΕΡΟΣ Γ’. ΝΕΕΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ ΜΜΕ) Το όριο / περιορισμός των 7 ετών για τον χαρακτηρισμό μιας μικρομεσαίας επιχείρησης ως νέας θεωρείται ελάχιστος. Πρέπει είτε να αυξηθεί το όριο, είτε ο χρόνος να προσμετράται από την έναρξη της παραγωγικής δραστηριότητας της επιχείρησης και όχι από την ημερομηνία σύστασης της εταιρείας. Άρθρο 45, Παράγραφος 2 Το ποσοστό της επιχορήγησης για τα επενδυτικά σχέδια του καθεστώτος των Νέων Ανεξάρτητων ΜΜΕ, τα οποία δεν εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 12, ορίζεται στο εβδομήντα (70%) των ανώτατων επιτρεπόμενων ορίων. Προτείνεται η αύξηση του ανωτέρω ορίου. Άρθρο 47, Παράγραφος 1 Προτείνεται όπως οι ενισχύσεις καινοτομικού χαρακτήρα για ΜΜΕ να επεκταθούν και στις μεγάλες επιχειρήσεις. Άρθρο 50, Παράγραφος 2 Το ποσοστό της επιχορήγησης για το καθεστώς επενδυτικών σχεδίων καινοτομικού χαρακτήρα, τα οποία δεν εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 12, ορίζεται στο εβδομήντα (70%) των ανώτατων επιτρεπόμενων ορίων. Προτείνεται η αύξηση του ανωτέρω ορίου. Άρθρο 52, Παράγραφος 2 Στην παράγραφο 2 του άρθρου 52 ορίζεται ότι στα clusters που υπάγονται στο καθεστώς Συνέργειας – Δικτύωσης πρέπει να συμμετέχουν τουλάχιστον 8 επιχειρήσεις προκειμένου για επενδυτικά σχέδια που πρόκειται να υλοποιηθούν στην περιφέρεια Αττικής ή στο νομό Θεσσαλονίκης και 5 επιχειρήσεις για επενδυτικά σχέδια που πρόκειται να υλοποιηθούν στην λοιπή επικράτεια. Το πλήθος των 8 επιχειρήσεων για Αττική και Θεσσαλονίκη και των 5 επιχειρήσεων για την λοιπή επικράτεια θεωρείται πολύ υψηλό. Προτείνεται να προσαρμοστούν τα όρια στα 5 και 3 αντίστοιχα. Άρθρο 67, Παράγραφος 2 (ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΜΕΓΕΘΟΥΣ) Σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 67, στην περίπτωση επενδύσεων μείζονος μεγέθους, ο φορέας της επένδυσης δύναται να κάνει χρήση του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής με οριζόντιο ποσοστό ενίσχυσης 10%. Προτείνεται όπως το οριζόντιο ποσοστό ενίσχυσης 10% αντικατασταθεί με το αντίστοιχο του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων ανά περιοχή επένδυσης. Επίσης, το όριο της ενίσχυσης των 5.000.000 ευρώ, το οποίο τίθεται στην ανωτέρω παράγραφο 2 του άρθρου 67, θεωρείται πολύ χαμηλό για επενδύσεις μείζονος μεγέθους.