Αρχική Θεσμικό πλαίσιο για τη δημιουργία καθεστώτων Ενισχύσεων Ιδιωτικών Επενδύσεων για την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη της χώραςΆρθρο 01 – ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ | 20 Μαΐου 2016, 12:10
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΣΧΟΛΙΑ & ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΣΕ ΕΠΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΕΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΝΟΜΟΥ Σε συνέχεια προηγούμενων υπομνημάτων και επιστολών, αλλά και στο πλαίσιο της Δημόσιας Διαβούλευσης για το Νέο Αναπτυξιακό Νόμο, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων, συγκέντρωσε και ομαδοποίησε σχόλια, απορίες, προβληματισμούς και προτάσεις των επιχειρήσεων-μελών του, ως εξής: -Η ενεργοποίηση του Νόμου αποτελεί εξ αρχής αναμφισβήτητα εξαιρετικά σημαντικό παράγοντα για την δυνατότητα ενίσχυσης των επενδυτικών σχεδίων των ελληνικών επιχειρήσεων οι οποίες ανυπομονούν για μια ανάσα ρευστότητας στην δοκιμαζόμενη αγορά. Ωστόσο, οι επιχειρήσεις επιθυμούν να γνωρίσουν πότε θα είναι σε θέση να υποβάλλουν επενδυτικά σχέδια, καθώς όπως διαπιστώνει κανείς διαβάζοντας το κείμενο της διαβούλευσης πως πρέπει να δημοσιευτεί σειρά κοινών Υπουργικών αποφάσεων για να καταστεί δυνατή η εφαρμογή του Νόμου. -Οι νέου τύπου ενισχύσεις (φοροαπαλλαγές, σταθεροί συντελεστές, leasing, επιδότηση δανείων κτλ.). Η πρόβλεψη εναλλακτικών νέων μορφών έμμεσων ενισχύσεων, πέραν των ωφελειών για τις επιχειρήσεις που θα ενταχθούν στο Νόμο, αποτελεί και κίνηση ισχυρού συμβολισμού προς την κατεύθυνση δημιουργίας σταθερού επιχειρηματικού και φορολογικού πλαισίου. -Η κάλυψη της ίδιας συμμετοχής. Με ικανοποίηση διαπιστώνουμε ότι υιοθετείται η πρότασή μας για κάλυψη της ιδίας συμμετοχής και από δανειακά κεφάλαια, την οποία και χαιρετίζουμε. -Η «ρήτρα» απασχόλησης. Εξαιρετικά θετική είναι και η ανάδειξη καθεστώτος ενίσχυσης της απασχόλησης. -Προκαταβολή ενισχύσεων. Στο σχέδιο Νόμου δεν αναφέρεται ρητά η δυνατότητα προκαταβολής επιχορήγησης. Η πρόβλεψη της προκαταβολής ενισχύσεων η οποία υπήρχε σε όλους τους προηγούμενους Αναπτυξιακούς Νόμους και διευρύνθηκε στο νέο ΕΣΠΑ (ικανοποιώντας σχετικό αίτημα και του ΠΣΕ) δίνει εμπροσθοβαρή χαρακτήρα στις συνέπειες του Νόμου και θα βοηθήσει αμεσότερα στην τόνωση της δοκιμαζόμενης ελληνικής οικονομίας. Ο ΠΣΕ προτείνει την πρόβλεψη προκαταβολής στα πρότυπα του νέου ΕΣΠΑ, π.χ. χωρίς εγγυητικές επιστολές και τουλάχιστον ως και 40% -Ποσοστά επιχορήγησης. Ο ΠΣΕ έχει ταχθεί υπέρ της αναθεώρησης των ποσοστών επιχορήγησης καθώς ο νέος Χάρτης περιφερειακών ενισχύσεων προβλέπει ιδιαίτερα μειωμένα ποσοστά για όλες τις περιφέρειες της χώρας. Σε ορισμένες δε περιφέρειες της χώρας όπως το Ιόνιο και άλλες η πτώση στα ποσοστά επιχορήγησης φτάνει το 15%. Με δεδομένο το τραγικό πρόβλημα έλλειψης ρευστότητας για τις ελληνικές επιχειρήσεις, ο ΠΣΕ προτείνει το ποσοστό επιχορηγήσεων να ανέρχεται στο 100% του εκάστοτε ποσοστού που ορίζει ο Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων, όπως προβλέπεται και από τις σχετικές Κοινοτικές Οδηγίες. Εναλλακτικά, η διαφορά του ποσοστού ως το 100% (π.χ. 70% ενίσχυση + 30% φοροαπαλλαγή), να μπορεί να χορηγηθεί με την μορφή φοροαπαλλαγής ώστε να δοθεί ένα επιπλέον κίνητρο στις επιχειρήσεις για να ενταχθούν στον Αναπτυξιακό Νόμο. -Ανώτατα όρια επενδυτικών σχεδίων. ο ΠΣΕ προτείνει να επανεξεταστούν τα όρια σώρευσης ενισχύσεων των 10 και 20 εκ ευρώ για μεμονωμένη και συνδεδεμένες επιχειρήσεις αντίστοιχα. -Κτιριακές εγκαταστάσεις. Στο άρθρο 8 παράγραφος 3.α. του σχεδίου Νόμου τίθεται περιορισμός στις δαπάνες κάθε επενδυτικού σχεδίου που αφορούν κτιριακές εγκαταστάσεις, ώστε να μην ξεπερνούν το 50% του συνολικού κόστους του έργου. Θεωρώντας προτεραιότητα της αναπτυξιακής στρατηγικής της Κυβέρνησης την ενίσχυση της μεταποίησης, της βιομηχανίας, αλλά και των υποδομών εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics κτλ.), εκτιμούμε ότι ο περιορισμός αυτός είναι μη ρεαλιστικός ειδικά για επενδυτικά σχέδια που αφορούν ίδρυση νέας εγκατάστασης όπου το κατασκευαστικό κόστος αποτελεί κύριο κομμάτι της επένδυσης. Εναλλακτικά, ο ΠΣΕ προτείνει ο περιορισμός αυτός να αφορά μόνο επενδυτικά σχέδια τα οποία θα αφορούν εγκατάσταση επιχείρησης σε υπάρχουσες κτιριακές δομές εταιρειών που διέκοψαν τη λειτουργία τους τα προηγούμενα χρόνια. Πολλές από αυτές τις κτιριακές δομές επιδοτήθηκαν από προηγούμενους Αναπτυξιακούς Νόμους ή Επιχειρησιακά Προγράμματα και η αξιοποίησή τους θα αποτελούσε κίνηση ορθότερης διαχείρισης πόρων. -Εξαιρέσεις επιλεξιμότητας. Ο ΠΣΕ προτείνει αντί για την εισαγωγή προϋποθέσεων αποκλεισμού επιλεξιμότητας (π.χ. ζημιογόνες χρήσεις εντός της ύφεσης ή προϋπόθεση αύξησης ανθρώπινου δυναμικού κατά 10% την τελευταία τριετία), την καθιέρωση βαθμολογικής πριμοδότησης για τις επιχειρήσεις που καλύπτουν τις εν λόγω προϋποθέσεις. Με τον τρόπο αυτό θα επιβραβευθούν οι εταιρείες που εμφάνισαν κερδοφορία σε μία εξαιρετικά δύσκολη περίοδο ή αύξησαν και το προσωπικό τους, ενώ θα έχουν ευκαιρία εξυγίανσης και οι επιχειρήσεις που επλήγησαν από την κρίση, δεδομένου ότι και το κοινοτικό πλαίσιο προβλέπει επιλεξιμότητα φορέων και οργανισμών που δε θα μπορούσαν να προχωρήσουν σε επενδύσεις αν δεν υπήρχε η παροχή κινήτρων και επιχορηγήσεων.