Αρχική «Κωδικοποίηση Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ.)»Κεφάλαιο 04 – ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΕΔΩΔΙΜΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ-ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΣχόλιο του χρήστη ΣΕΔΗΚ | 21 Απριλίου 2017, 13:41
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΕΛΑΙΟΚΟΜΙΚΩΝ ΔΗΜΩΝ ΚΡΗΤΗΣ ΓΙΑ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟΥ ΣΤΗΝ ΕΣΤΙΑΣΗ Χανιά 2 Μαρτίου 2017 Αρ. Πρ. 14 ΠΡΟΣ:1.Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης Αξιότιμο Υπουργο κ. Αποστόλου Ευάγγελο Αξιότιμο Υψυπουργο κ. Κόκκαλη Βασίλειο ΚΟΙΝ: 1. Περιφέρεια και Αντιπεριφέρειες Κρήτης 2. Βουλευτές και Ευρωβουλευτές Κρήτης ΕΔΡΕΣ ΤΟΥΣ Θέμα: Ρυθμίσεις διάθεσης και χρήσης του ελαιολάδου στην εστίαση Κύριε Υπουργοί, Με παλαιότερα υπομνήματα μας (αρ. πρ. 9/27-1-2014 και αρ. 46/29-7-2014) σας είχαμε υποβάλει σειρά προτάσεων σχετικά με τα προβλήματα της διάθεσης του ελαιολάδου στην εστίαση και στην λιανική. Μερικά από τα θέματα αυτά με ικανοποίηση διαπιστώσαμε ότι αντιμετωπίστηκαν θετικά, από νομοθετικής πλευράς αλλά στην πράξη παραμένουν ανεπίλυτα, ενώ άλλα εξίσου σημαντικά παραμένουν ανεπίλυτα, παρά το ότι δεν απαιτούν κρατικές δαπάνες. Μεταξύ των θεμάτων αυτών περιλαμβάνονται και τα παρακάτω τα οποία παρακαλούμε όπως στα πλαίσια των καθηκόντων σας εξετάσετε και επιλύσετε . 1.Επωνυμες συσκευασίες μιας χρήσης για νωπό ελαιόλαδο στην εστίαση Η νομοθετική ρύθμιση της υποχρεωτικής χρήσης επώνυμων μη ξαναγεμιζόμενων συσκευασιών (μιας χρήσης) για τα νωπά ελαιόλαδα που προσφέρονται στα τραπέζια των Ταβερνών και άλλων επιχειρήσεων εστίασης, αντι των ανωνύμων μπουκαλιών του λαδόξυδου που χρησιμοποιούνται από την πλειονότητα των επιχειρήσεων εστίασης, παραμένει εκκρεμής για την χωρά μας ενώ ήδη εφαρμόζεται από ετών σε όλες σχεδόν τις ελαιοπαραγωγές χώρες της ΕΕ. Το μέτρο αυτό μετά την αποτυχημένη προσπάθεια να εφαρμοστεί υποχρεωτικά σε όλες τις χώρες της ΕΕ που έγινε τον Μάιο του 2013, άρχισε να εφαρμόζεται νομοθετικά από όλες τις χώρες για τις δικές τους επικράτειες. Έτσι, μετά την Πορτογαλία που εφαρμόζει υποχρεωτικά το μέτρο τώρα και αρκετά χρόνια, την υποχρεωτική εφαρμογή του νομοθέτησαν η Ισπανία από 1-1-14, η Ιταλία απο τις 11-6- 14 ενώ προσφατα ακολούθησε και η Κύπρος που εφαρμόζει το Μέτρο απο 19-9-14. Απομένει συνεπώς μόνο η Ελλάδα μεταξύ των Ελαιοπαραγωγικών χώρων της ΕΕ η οποια δεν έχει νομοθετήσει την υποχρεωτική εφαρμογή του μέτρου, ενώ σχετικά αιτήματα έχουν υποβληθεί επανειλημμένα από τον ΣΕΔΗΚ και άλλους φορεις με τα Υπομνήματα που προαναφέραμε. Υπενθυμίζεται ότι μεταξύ των λόγων που επιβάλουν την εφαρμογή του Μέτρου είναι: -Η διασφάλιση της υγείας των Ελλήνων και ξένων πελατών των Μέσων μαζικής εστίασης από τους κινδύνους εισόδου μικροβίων και πρόκλησης αλλοιώσεων της ποιότητας με την χρήση των γνωστών ανωνύμων «λαδομπούκαλων του λαδόξυδου» με τα οποια προσφέρεται νωπό ελαιόλαδο στα τραπέζια της πλειονότητας των επιχειρήσεων εστίασης. - Η σκοπιμότητα ανάπτυξης γαστρονομικού τουρισμού στην χώρα -Η ανάγκη προβολής της ταυτότητας και ποιότητας του ποιοτικού ελαιολαδου της χώρας στους πολυπληθείς ξένους τουρίστες. - Η διασφάλιση της υγιεινής και γευστικής άξιας του ελληνικού ελαιολάδου 2. Η υποχρεωτική αναγραφή του είδους των ελαίων στους καταλόγους εστίασης Το μέτρο της υποχρεωτικής αναγραφής στους Καταλόγους εστίασης τους είδους των ελαίων που χρησιμοποιούνται μετά και από τα υπομνήματα μας, με ικανοποίηση διαπιστώσαμε ότι ρυθμίστηκε νομοθετικά με την Υπουργική απόφαση αρ. A2-861/22-8-2013, η οποία στο άρθρο 91, παρ.4. προβλέπει ότι στους καταλόγους πρέπει να αναγράφονται απαραίτητα και «το είδος των χρησιμοποιούμενων ελαίων και η χρήση τους» . Ωστόσο, καίτοι έχουν παρέλθει ήδη τρία χρόνια από την έκδοση της απόφασης αυτής, το μέτρο, δεν φαίνεται να έχει εφαρμοστεί στην πράξη, αφού όπως όλοι γνωρίζουν, στο σύνολο σχεδόν των επιχειρήσεων εστίασης δεν γίνεται καμία αναφορά στους Καταλόγους για το είδος των ελαίων που χρησιμοποιούνται, ενώ παράλληλα τεχνηέντως, αφήνεται να εννοηθεί ότι γίνεται καθολική χρήση ελαιολαδου, πράγμα που αποτελει σοβαρή παραπλάνηση των καταναλωτών! Ωστόσο, όπως από έρευνα έχει διαπιστωθεί τα τηγανητά, τα οποια απορροφούν το 70% της συνολικής κατανάλωσης λαδιών στις Ταβέρνες, χρησιμοποιούνται διάφορα σπορέλαια τα οποία, εκτός του ότι είναι υποδεέστερα του ελαιολαδου από πλευράς υγιεινής, επαναχρησιμοποιούνται πάρα πολλές φορές, με συνέπεια όχι μονό την γευστική τους υποβάθμιση, την οποια άρχισαν να αντιλαμβάνονται οι τουρίστες, αλλά και την πρόκληση σοβαρών κίνδυνων για την υγεία καταναλωτών. Αιτήματα Επειδή από τα παραπάνω προκύπτει ότι τα προαναφερθέντα μέτρα θα συμβάλλουν σημαντικά στον υγιή ανταγωνισμό αλλά και στην αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος και την προώθηση της διάθεση του ελαιολάδου, ελπίζουμε ότι θα τα λάβετε σοβαρά υπόψη και θα προβείτε στις ακόλουθες αναγκαίες ρυθμίσεις. (α) Άμεση νομοθέτηση της υποχρεωτικής χρήσης επώνυμων φιαλών με πώματα που δεν θα επιτρέπουν την αναπλήρωση τους για τα ελαιόλαδα που προσφέρονται νωπά στα τραπέζια των επιχειρήσεων εστίασης Με την ρύθμιση αυτή ενδεχόμενα θα πρεπει να παρέχονται και σχετικές οδηγίες για το είδος των συσκευασιών ώστε να είναι αδιαφανείς και κατά προτίμηση γυάλινες, καθώς και τους χώρους φύλαξης τους ώστε το περιεχόμενο να μην αλλοιώνεται απο υψηλές θερμοκρασίες κ.α. (β) Λήψη μέτρων εφαρμογής της υφιστάμενης αγορανομικής διάταξης για την υποχρεωτική αναγραφή στους Καταλόγους των επιχειρήσεων εστίασης του είδους των ελαιών που χρησιμοποιούνται για όλα τα φαγητά και ιδίως τα τηγανητά. Η εφαρμογή αυτή πρεπει να γίνει με σύσταση στις αρμόδιες υπηρεσίες έλεγχου να αρχίσει με την έκδοση προειδοποιητικής εγκυκλίου με την οποια οι επιχειρησεις εστίασης θα ενημερώνονται ότι οφείλουν μέσα σε εύλογο χρόνο, να συμμορφωθούν με την νομοθεσία, ενώ παράλληλα θα καθοδηγούνται για την ενιαία μορφή των αναφορών (θέση στον κατάλογο, μέγεθος γραμμάτων, γλωσσά κλπ) ώστε να είναι εύκολα ορατές και να μην αποτελούν νέα περίπτωση παραπλάνησης των καταναλωτών. Η Περιφέρεια και οι Αντιπεριφέρειες Κρήτης αλλά και οι κ.κ. Βουλευτές Κρήτης ελπίζουμε ότι θα πράξουν ότι είναι δυνατόν στα πλαίσια των δικών τους αρμοδιοτήτων ώστε να υποστηρίξουν την νομοθέτηση και την εφαρμογή των παραπάνω προτάσεων. Με εκτίμηση, Ο Πρόεδρος του ΣΕΔΗΚ Γιώργης Χ. Μαρινάκης Δήμαρχος Δήμου Ρεθύμνης