Αρχική Νόμος Πλαίσιο για την Εποπτεία των Οικονομικών Δραστηριοτήτων και την Εποπτεία αγοράς προϊόντωνΆρθρο 01 – ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Σ.Π. | 10 Νοεμβρίου 2017, 14:07
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Οι Επιθεωρητές Περιβάλλοντος διενεργούν επιθεωρήσεις σε έργα και δραστηριότητες, ασκώντας το λειτούργημα αυτό για την προστασία του περιβάλλοντος όπως επιτάσσει το Σύνταγμα, και σύμφωνα με την εθνική και κοινοτική περιβαλλοντική νομοθεσία. Οι ρυθμίσεις του υπό διαβούλευση νόμου, είναι προσανατολισμένες στην εποπτεία της αγοράς και στα προϊόντα όπως φαίνεται ήδη από τον τίτλο του. Πολλές από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις (ενημέρωση ελεγχόμενου εκ των προτέρων/άρθ.8 παρ. 8.1.2, ανάληψη του κόστους των αναλύσεων δειγμάτων από το δημόσιο/άρθ.10 παρ. 10.1, ασυλία κατά το πρώτο έτος λειτουργίας μιας επιχείρησης έναντι κάθε περιβαλλοντικής παράβασης ή ενδεχομένως ακόμη και ποινικού αδικήματος/άρθ. 8 παρ. 8.5 , ασυλία του ελεγχόμενου έναντι κάθε παράβασης ή ενδεχομένως και ποινικού αδικήματος που δεν είχε προβλεφθεί από το φύλλο ελέγχου/άρθ.9 παρ. 9.2.4) καταστρατηγούν την έννοια της επιθεώρησης, η οποία αποτελεί και την ουσιώδη διαφορά του Σώματος Επιθεώρησης Περιβάλλοντος, Δόμησης, Ενέργειας & Μεταλλείων από τυχόν υπηρεσίες εποπτείας δημόσιες ή ιδιωτικές. Ειδικότερα καταλύονται ο απόρρητος χαρακτήρας της επιθεώρησης η νομικά κατοχυρωμένη προστασία των Επιθεωρητών για την διατύπωση της γνώμης τους, η διακριτική ευχέρεια των Επιθεωρητών να κατευθύνουν την διαδικασία της επιθεώρησης αναλόγως των ευρημάτων τους (όπως για παράδειγμα η διερεύνηση ευρημάτων αποθέσεων στερεών και επικίνδυνων αποβλήτων σε επιθεωρήσεις που έχουν ως αντικείμενο την αέρια ρύπανση). Επιπλέον σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ν. 4014/2011, και ειδικότερα του άρθρου 20 αυτού, όπου προβλέπονταν η έκδοση Υπουργικών αποφάσεων για τον υπολογισμό του διοικητικού προστίμου και την κατάρτιση εθνικού προγράμματος περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων, η υπηρεσία έχει ήδη καταρτίσει το εθνικό σχέδιο των επιθεωρήσεων και το απέστειλε στις εμπλεκόμενες υπηρεσίες και επεξεργάστηκε τον αλγόριθμο υπολογισμού του προστίμου. Αυτές οι δύο αποφάσεις που καταρτίστηκαν βάσει μεθοδολογίας, θα συμβάλλουν στην αναβάθμιση της επιθεώρησης και του ελέγχου και στην εναρμόνιση των περιβαλλοντικών ελέγχων και επιθεωρήσεων που διενεργούνται σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο. Υπό το πρίσμα των παραπάνω, οι έλεγχοι του Σώματος Επιθεώρησης Περιβάλλοντος, Δόμησης, Ενέργειας και Μεταλλείων θα πρέπει να εξαιρεθούν από το πεδίο εφαρμογής του υπό διαβούλευση νόμου, όπως εν προκειμένω δεν περιλαμβάνονται στο άρθρο 14 και τα άλλα Σώματα Επιθεώρησης όπως το ΣΕΕΔΔ, ΣΕΕΥΜΕ, κ.α. Σημειώνουμε ότι η συμμόρφωση των ελεγχόμενων αποτελεί και για τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος έναν από τους βασικούς στόχους. Αν και το σχέδιο νόμου στοχεύει στη συμμόρφωση, δεν πιστεύουμε ότι αυτή θα επέλθει με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις. Παράλληλα η μεγάλη σύγχυση που θα προκληθεί σχετικά με την διατήρηση σε ισχύ ή μη των προ-υπαρχόντων ειδικών διατάξεων (και ποιες είναι αυτές) για κάθε μία από τις υπηρεσίες ελέγχου που περιλαμβάνονται στο πεδίο εφαρμογής του σχεδίου νόμου, αποπροσανατολίζει από κάθε έννοια ουσιαστικής μεταρρύθμισης.