- Όπου στο ν. 4548/18 και στο ν. 4601/2019 γίνεται αναφορά σε έλεγχο νομιμότητας, έλεγχο πληρότητας, έγκριση ή εγκριτική απόφαση της Περιφέρειας, Περιφερειακής Ενότητας ή του Περιφερειάρχη νοείται πλέον έλεγχος της αρμόδιας για τον υπόχρεο Υ.Γ.Ε.ΜΗ. και απόφαση του Προϊσταμένου αυτής.
- Όπου γίνεται αναφορά στο ν. 3419/2005 νοείται ο παρών νόμος από την έναρξη ισχύος του.
- Όπου στο ν. 2725/1999 προβλέπεται εποπτεία από τον Υπουργό Ανάπτυξης, αυτή ασκείται από τον Υπουργό Πολιτισμού ή την Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού κατά περίπτωση, σύμφωνα με το άρθρο 75 παρ. 1
Άρθρο 33
- 17 ΣχόλιαΆρθρο 01 – Σκοπός του Γενικού Εμπορικού Μητρώου – ορισμοί
- 19 ΣχόλιαΆρθρο 02 – Εγγραφόμενοι στο Γ.ΕΜΗ.
- 49 ΣχόλιαΆρθρο 03 – Διάρθρωση Γ.Ε.ΜΗ. &Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ.
- 23 ΣχόλιαΆρθρο 04 – Εποπτεία Γ.Ε.ΜΗ.
- 21 ΣχόλιαΆρθρο 05 – Πληροφοριακό Σύστημα του Γ.Ε.ΜΗ.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 06 – Εγγραφή στο Γ.Ε.ΜΗ.- Λήψη Αριθμού Γ.Ε.ΜΗ.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 07 – Διαλειτουργικότητα Γ.Ε.ΜΗ.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 08 – Δημοσιότητα του Γενικού Εμπορικού Μητρώου
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 09 – Αποτελέσματα της συστατικής δημοσιότητας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 10 – Έννομες συνέπειες της δηλωτικής δημοσιότηταςΆρθρο 10 – Έννομες συνέπειες της δηλωτικής δημοσιότητας
- 15 ΣχόλιαΆρθρο 11 – Στοιχεία που καταχωρίζουν όλοι οι εγγραφόμενοι
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 12 – Πρόσθετα στοιχεία που καταχωρίζουν οι προσωπικές εταιρείες
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 13 – Πρόσθετα στοιχεία που καταχωρίζουν οι κεφαλαιουχικές εταιρείες
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 14 – Πρόσθετα στοιχεία που καταχωρίζουν τα υποκαταστήματα αλλοδαπών εταιρειών που έχουν την έδρα τους στην ΕΕΆρθρο 14 – Πρόσθετα στοιχεία που καταχωρίζουν τα υποκαταστήματα αλλοδαπών εταιρειών που έχουν την έδρα τους στην ΕΕ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 15 – Πρόσθετα στοιχεία που καταχωρίζουν τα υποκαταστήματα αλλοδαπών εταιρειών τρίτων χωρώνΆρθρο 15 – Πρόσθετα στοιχεία που καταχωρίζουν τα υποκαταστήματα αλλοδαπών εταιρειών τρίτων χωρών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 16 – Γενικές διατάξεις για τη δημοσιότητα των αλλοδαπών εταιρειώνΆρθρο 16 – Γενικές διατάξεις για τη δημοσιότητα των αλλοδαπών εταιρειών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 17 – Έγγραφα της αλλοδαπής εταιρείαςΆρθρο 17 – Έγγραφα της αλλοδαπής εταιρείας
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 18 – Αίτηση καταχώρισης πράξεων και στοιχείων στην Υ.Γ.Ε.ΜΗ.
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 19 – Διενέργεια Ελέγχου αίτησης και Καταχώριση από Υ.Γ.Ε.ΜΗ.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 20 – Διαδικασία Προέγκρισης Επωνυμίας
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 21 – Ολοκλήρωση καταχώρισης στο Γ.Ε.ΜΗ.
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 22 – Διόρθωση Σφαλμάτων των καταχωρίσεωνΆρθρο 22 – Διόρθωση Σφαλμάτων των καταχωρίσεων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 23 – Διαγραφή Υπόχρεων εγγραφής από το Γ.Ε.ΜΗ.
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 24 – Αυτεπάγγελτες Καταχωρίσεις, Διορθώσεις, Μεταβολές και ΔιαγραφέςΆρθρο 24 – Αυτεπάγγελτες Καταχωρίσεις, Διορθώσεις, Μεταβολές και Διαγραφές
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 25 – Υποχρεώσεις Δημοσίων Υπηρεσιών και Δημοσίων Λειτουργών προς το Γ.Ε.ΜΗ.
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 26 – Έννομη προστασία
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 27 – Πρόσβαση στο Γ.Ε.ΜΗ.
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 28 – Ξενόγλωσσες καταχωρίσειςΆρθρο 28 – Ξενόγλωσσες καταχωρίσεις
- 35 ΣχόλιαΆρθρο 29 – Ανταποδοτικά Τέλη Γ.Ε.ΜΗ.
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 30 – Διοικητικές Κυρώσεις για Παράβαση των Διατάξεων από τους Υπόχρεους
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 31
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 32Άρθρο 32
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 33
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 34 – Έναρξη ισχύοςΆρθρο 34 – Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
19 Απριλίου 2019, 15:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
10 Μαΐου 2019, 15:00
Σχετικό Υλικό
Σχέδιο ΝόμουΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
7 Σχόλια 271 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 14237 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2464 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, για την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 537/2014...
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ «ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ,ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΥΡΥΘΜΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ...
- Σχέδιο νόμου με τίτλο: "Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027"
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου: "Δίκαιη Αναπτυξιακή μετάβαση και ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων απολιγνιτοποίησης"
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2101 ... άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1151 ...
- Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς την Οδηγία (ΕΕ) 2019/2161
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2019/2121 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 27ΗΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2019 ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2017/1132
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας ΕΕ-2020/1828 του ΕΚ και του Συμβ. της 25ης Νοεμβρ.2020 σχετικά με τις αντιπροσωπευτικές αγωγές για την προστασία των καταναλωτών,ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών...
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/882 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απριλίου 2019 σχετικά με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας προϊόντων και υπηρεσιών
- Ίδρυση, ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία των Επιχειρηματικών Πάρκων -Ενιαίο πλαίσιο ρύθμισης για τους φορείς Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων
- Κανονισμός Απονομής Ελληνικού Σήματος στον ζύθο
- Δημόσια διαβούλευση σχέδιο νόμου με τίτλο «Εξυγίανση Ναυπηγείων Ελευσίνας»
- Ενσωμάτωση Κεφαλαίου III της Οδηγίας (ΕΕ)2017/1132,όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία 2019/1151 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019
- Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο:«Ρυθμίσεις για τις Εταιρείες - Τεχνοβλαστούς»
- Στρατηγικές επενδύσεις και βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών στις ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσεις
- Εκσυγχρονισμός του δικαίου ανταγωνισμού για την ψηφιακή εποχή-Τροποποίηση ν. 3959/2011 & ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018
- Δημόσια διαβούλευση για την "Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων"
- Αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας λαϊκών αγορών και υπαίθριου εμπορίου
- Σχέδιο νόμου για την παραγωγή, εξαγωγή και διάθεση τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης του είδους Cannabis Sativa L
- Δημόσια διαβούλευση για το "Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων"
- Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ:"ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ, ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ"
- Συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1150-δίκαιη μεταχείριση και της διαφάνειας για τους επιχειρηματικούς χρήστες επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης (L 186)
- Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την προώθηση των Πράσινων Δημοσίων Συμβάσεων (2020 – 2023)
- Διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021 - 2025
- Σχέδιο Νόμου με τίτλο «Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, διατάξεις για την ανάπτυξη, την έρευνα και την καινοτομία»
- Σχέδιο διατάξεων για το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης
- ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΜΗΤΡΩΟ
- Γενικό Εμπορικό Μητρώο
- ΕΘΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
- Διατάξεις για την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα
- Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία (ΕΕ) 2015/2436 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
- Νόμος για την προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων
- Εναρμόνιση νομοθετικού πλαισίου για την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων στο πλαίσιο Δημοσίων Συμβάσεων.
- Σχέδιο νόμου «Περί εταιρικών μετασχηματισμών»
- Διαδικασίας καθορισμού, οριοθέτησης και οργάνωσης, των απαιτούμενων δικαιολογητικών, του τρόπου λειτουργίας και διαχείρισης του Επιχειρηματικού Πάρκου Μεμονωμένης Μεγάλης Μονάδας (ΕΠΜΜΜ)
- Περί Ανωνύμων Εταιρειών
- «Ενισχύσεις Καινοτομικού Χαρακτήρα για ΜΜΕ» του Αναπτυξιακού νόμου 4399/16
- Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο
Απαιτείται να γίνει άμεσα απόσπαση των υπαλλήλων της Περιφέρειας (Τμήμα Ανωνύμων), λόγω των ειδικών γνώσεων και εμπειρίας τους στα θέματα Ανωνύμων Εταιριών, στις τοπικές υπηρεσίες ΓΕΜΗ διότι ουδέποτε προσλήφθηκε δικηγόρος, ούτε πρόκειται να προσληφθεί στα περιφερειακά Επιμελητήρια, τα οποία επίσης έχουν μεγάλο πρόβλημα στελέχωσης.
Με το άρθρο 33 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης για το «Γενικό Εμπορικό Μητρώο» καταργείται η κρατική εποπτεία επί των ανωνύμων εταιρειών από τα Τμήματα Ανωνύμων Εταιρειών της Περιφέρειας των οποίων ο έλεγχος νομιμότητας και η εγκριτική απόφαση μεταφέρεται στις Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ.
Συγκεκριμένα οι αρμοδιότητες που δόθηκαν στην Περιφέρεια με την ψήφιση των πολύ πρόσφατων νόμων, 4548/13-06-2018 «Αναμόρφωση του δικαίου των ανωνύμων εταιρειών» και 4601/09-03-2019 «περί εταιρικών μετασχηματισμών» (συγχωνεύσεις, διασπάσεις, μετατροπές εταιρειών) μεταφέρονται στις υπηρεσίες του Γ.Ε.ΜΗ., δηλαδή στις υπηρεσίες των Εμποροβιομηχανικών Επιμελητηρίων!!!
Το σχέδιο του νέου νόμου για το Γενικό Εμπορικό Μητρώο αναρτήθηκε προς διαβούλευση στις 19-04-2019 και τρεις (3) μέρες αργότερα εκδόθηκε η αριθμ. 44559/22-04-2019 Εγκύκλιος του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης με τους «νέους κανόνες περί ελέγχου νομιμότητας και πληρότητας από τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, τις Δ/νσεις Αναπτύξεως των Περιφερειακών ενοτήτων και τις Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ.». Οι υπάλληλοι των Τμημάτων Ανωνύμων Εταιρειών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας που με συνεχείς επικοινωνίες με το Υπουργείο από την ψήφιση του Ν. 4548/2018 για διευκρινίσεις ως προς την εφαρμογή του και όντας σε μια πολύμηνη αναμονή μιας σχετικής εγκυκλίου αναρωτιούνται για τη σκοπιμότητα της ενέργειας αυτής.
Η απομείωση της κρατικής εποπτείας με το Ν. 3604/2007 οδηγείται με τη νέα νομοθεσία (Ν. 4548/2018 και Ν. 4601/2019 και τον επικείμενο νέο Νόμο Γ.Ε.ΜΗ.), με μεθοδευμένα βήματα, στην πλήρη κατάργησή της και είναι πολύ πιθανό εν μέσω της οικονομικής κρίσης που αντιμετωπίζει η χώρα μας τα τελευταία χρόνια να οδηγηθούμε σε ασυδοσία της αγοράς και την πλήρη απελευθέρωση των εταιρειών από κάθε έλεγχο. Με το νέο νόμο Γ.Ε.ΜΗ. θα δίνεται η δυνατότητα στις ανώνυμες εταιρείες να λειτουργούν ανεξέλεγκτα με μόνη υποχρέωσή τους την καταχώριση των πράξεών τους στο μητρώο Γ.Ε.ΜΗ. των Επιμελητηρίων, στα οποία είναι εγγεγραμμένες οι εταιρείες αυτές ως μέλη (καταβάλλοντας ετήσιες εισφορές) και ως εκ τούτου δεν δύναται να ελεγχθούν αποτελεσματικά από αυτό.
Οι υπάλληλοι των Τμημάτων Ανωνύμων Εταιρειών των Περιφερειακών Ενοτήτων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας δηλώνουν την δυσαρέσκεια τους κι αισθάνονται έντονα την απαξίωση της γνώσης και της πολυετούς εμπειρίας τους ως προς τη νομιμότητα των πράξεων των ανωνύμων εταιρειών, αντιμετωπίζοντας (εν τω γεννάσθαι) προβλήματα των εταιρειών ή των μετόχων τους, ή τρίτων, ή και του Ελληνικού Δημοσίου άμεσα και προληπτικά. To βέβαιο είναι ότι θα έχουμε στο μέλλον όξυνση των δικαστικών ενδοεταιρικών διενέξεων με τα γνωστά αποτελέσματα λόγω της βραδύτητας απονομής δικαιοσύνης στην χώρα μας, με ολέθριο αντίκτυπο στην Εμπορική Πίστη και την Ασφάλεια των συναλλαγών αλλά και στην εν γένει Επιχειρηματικότητα. Είναι γνωστό σε όλους ότι ένα από τα σημαντικότερα αντικίνητρα για την πραγματοποίηση ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα είναι η βραδύτητα απονομής της δικαιοσύνης.
Ο έλεγχος νομιμότητας, ο έλεγχος πληρότητας και οι εγκριτικές αποφάσεις της Περιφέρειας, της Περιφερειακής Ενότητας ή του Περιφερειάρχη μεταφέρονται πλέον στις Υ.ΓΕΜΗ με απόφαση του Προϊσταμένου αυτής στο Άρθρο 33.1. Αυτό καθιστά αναγκαία τη σταθερή παρουσία σε κάθε Επιμελητήριο ή γενικά Υ.ΓΕΜΗ ενός Νομικού Συμβούλου με ειδικότητα στο Εμπορικό Δίκαιο και εμπειρία στο ΓΕΜΗ, προκειμένου οι αποφάσεις αυτές να υποστηρίζονται και να καλύπτονται νομικά. Σημειωτέον ότι, ο νομικός αυτός σύμβουλος είχε προβλεφθεί στην πρώτη νομοθεσία του ΓΕΜΗ στον Νόμο 3419/2005.
Με το άρθρο αυτό καταργείται η εποπτεία των Ανωνύμων Εταιρειών από τις Περιφερειακές Ενότητες και καθίσταται εποπτεύουσα αρχή η Υπηρεσία ΓΕΜΗ. Πρέπει να οριστεί μεταβατική περίοδος μετάβασης της εποπτείας των
ΑΕ από τις Περιφερειακές Ενότητες στις Υπηρεσίες ΓΕΜΗ ώστε να τοποθετηθεί και ο ειδικός συνεργάτης-δικηγόρος που προβλέπεται στο άρθρο 3 παράγραφος 5.
Στο νομοσχέδιο για το Γενικό Εμπορικό Μητρώο πέραν των διατάξεων που αφορούν το σκοπό και το πλαίσιο λειτουργίας του ΓΕΜΗ, την εμπορική δημοσιότητα, τα στοιχεία που υποβάλλονται σε δημοσιότητα, τη διαδικασία καταχώρισης, τη διάρθρωση των Υπηρεσιών του ΓΕΜΗ και τη διαδικασία διενέργειας καταχωρίσεων, εισάγεται μια σημαντική αλλαγή που αφορά στη μεταφορά της εποπτείας και του ελέγχου νομιμότητας των στοιχείων των Ανωνύμων Εταιρειών που σήμερα ασκούν οι Περιφέρειες, στις κατά τόπους Υπηρεσίες ΓΕΜΗ.
Η επίμαχη διάταξη εισάγεται στο άρθρο 33 του νομοσχεδίου και καταργεί πλήρως την εποπτεία που ασκούν τα Τμήματα Ανωνύμων Εταιρειών των Περιφερειών και αφαιρεί αρμοδιότητες από τις Περιφέρειες. Πρόκειται για ένα ακόμη νομοθέτημα μετά το Ν. 4548/2018 που ήδη τροποποιήθηκε με το Ν. 4587/2018 και το Ν. 4601/2019 (τροποποιείται και με το εν λόγω νομοσχέδιο) που με το πρόσχημα της καταπολέμησης της γραφειοκρατίας, αποκλείει τις Περιφέρειες από την άσκηση της κρατικής εποπτείας, απαξιώνοντας τη γνώση και την εμπειρία της Δημόσιας Διοίκησης.
Στο νομοσχέδιο δεν υπάρχουν χρονικά περιθώρια προσαρμογής. Εφόσον ψηφιστεί θα ισχύσει από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Δεν λαμβάνεται υπόψη ότι η διενέργεια ελέγχου νομιμότητας που ασκούν τα Τμήματα Ανωνύμων Εταιρειών των Περιφερειών διαφέρει κατά πολύ από την διενέργεια ελέγχου πληρότητας που τώρα ασκεί το ΓΕΜΗ. Κατά πόσο οι κατά τόπους Υπηρεσίες ΓΕΜΗ έχουν τη δυνατότητα να ασκήσουν αποτελεσματικά έλεγχο νομιμότητας στις μετατροπές, συγχωνεύσεις, διασπάσεις, τροποποιήσεις που αφορούν τις Ανώνυμες Εταιρείες ;
Πέραν των ανωτέρω σας επισημαίνουμε ότι από την παρ. 18 του άρθρου 187 του Ν. 4548/2018 προβλεπόταν η μεταφορά, από 1/1/2019, των Ανωνύμων Εταιρειών που ανήκουν στις μεγάλες οντότητες από τις Περιφέρειες στη Διεύθυνση Εταιρειών του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης. Ο νόμος αυτός υποτίθεται ότι καταπολεμά τη γραφειοκρατία και στοχεύει στην ανάπτυξη (έτσι αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση) όμως ακυρώνει την αποκέντρωση των Υπηρεσιών και οδηγεί στην εκ νέου συγκέντρωση στην κεντρική δομή του Κράτους. Και τι θα γίνεται αν αλλάξει η κατηγορία οντότητας στην οποία ανήκει η εταιρεία, αν δηλαδή παύει να είναι μεγάλη; Κάθε τριετία θα αλλάζει φορέα που θα ασκεί τον έλεγχο νομιμότητας; Επίσης από τον Ν. 4548/2018 νοούνται ως «μεγάλες» οι εταιρείες που ιδρύονται με κεφάλαιο που υπερβαίνει το 1.000.000,00 ευρώ. Ο φάκελός της σύμφωνα με τις προαναφερόμενες διατάξεις πρέπει να περιέλθει στο Υπουργείο και αν ο πρώτος ισολογισμός δεν πληροί τα κριτήρια της παρ. 6 του άρθρου 2 του Ν. 4308/2014, θα μεταφερθεί στην υπηρεσία ΓΕΜΗ ως αρμόδια να ασκεί τον έλεγχο νομιμότητας και να προβαίνει στις από τον Νόμο καταχωρήσεις στοιχείων;
Στη συνέχεια με το Νόμο 4587/2018 τροποποιήθηκε η σχετική διάταξη για την μεταφορά των μεγάλων οντοτήτων και η προθεσμία παρατάθηκε (γιατί άραγε;) κατά έξι (6) μήνες ήτοι έως την 30-6-2019. Ωστόσο ακόμη δεν έχει εκδοθεί η προβλεπόμενη Υπουργική Απόφαση που καθορίζει τη διαδικασία μεταφοράς των φακέλων, τη χρονική σειρά μεταφοράς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
Διατηρούμε επιφυλάξεις κατά πόσο μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά η εποπτεία και ο έλεγχος νομιμότητας από τις Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ. και συνιστούμε ανεπιφύλακτα την αξιοποίηση του ήδη εκπαιδευμένου και έμπειρου ανθρώπινου δυναμικού των τμημάτων Α.Ε. των Περιφερειών .
Επιπλέον σας γνωρίζουμε ότι υπάρχει ένας τεράστιος όγκος αρχείου ανωνύμων εταιρειών που τηρούν οι Υπηρεσίες των Τμημάτων Α.Ε. των Περιφερειών σε φυσική μορφή φακέλου και το οποίο δεν έχει ψηφιοποιηθεί μέχρι σήμερα από τις Υπηρεσίες ΓΕΜΗ. Αντίγραφα του φακέλου των Α.Ε. ζητούν συχνά οι εταιρείες για δικαστική χρήση ή για τακτοποίηση υποθέσεων συνταξιοδότησης μελών Δ.Σ. κλπ. Στο νομοσχέδιο του ΓΕΜΗ δεν προβλέπεται τίποτα για την τύχη του αρχείου αυτού το οποίο σε περίπτωση ψήφισης του Νομοσχεδίου πρέπει να αποσταλεί στις αρμόδιες Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ., μαζί με το Αρχείο των διαγραφεισών εταιρειών που στεγάζεται στις αποθήκες της Περιφέρειας στον Ασπρόπυργο.
Στο άρθρο 33 παρ 1 αναφέρεται ότι όπου στο ν. 4548/18 και στο ν. 4601/2019 γίνεται αναφορά σε έλεγχο νομιμότητας, έλεγχο πληρότητας, έγκριση ή εγκριτική απόφαση της Περιφέρειας, Περιφερειακής Ενότητας ή του Περιφερειάρχη νοείται πλέον έλεγχος της αρμόδιας για τον υπόχρεο Υ.Γ.Ε.ΜΗ. και απόφαση του Προϊσταμένου αυτής.
Παρακαλούμε όπως μελετηθεί η συμβατότητα του άρθρου 33 με το άρθρο 9 του ν. 4548/18, καθώς σύμφωνα με τα οριζόμενα σε αυτό και την με αριθμό 44559/2019 ΓΕΜΗ εγκύκλιο του Υπουργείου σας προβλέπονται νέοι κανόνες ελέγχου νομιμότητας και πληρότητας των καταχωριστέων στοιχείων στο ΓΕΜΗ με κριτήριο τη διάκριση της καταχωριστέας πράξης σε δηλωτική ή συστατική.
Ως εκ τούτου, κρίνεται σκόπιμο να διευκρινιστεί εάν καταργείται το εν λόγω άρθρο με την έναρξη ισχύος του νέου νόμου για το ΓΕΜΗ.
Με το άρθρο αυτό καταργείται η εποπτεία των Ανωνύμων Εταιρειών από τις Περιφερειακές Ενότητες και καθίσταται εποπτεύουσα αρχή η Υπηρεσία ΓΕΜΗ, ωστόσο δεν έχει τεθεί κάποιο χρονικό περιθώριο προσαρμογής για να εφαρμοστεί αυτή η μετάβαση. Θα είναι έτοιμη και αποτελεσματική η Υπηρεσία ΓΕΜΗ να αντιμετωπίσει τροποποιήσεις, μετατροπές, συγχωνεύσεις και διασπάσεις ανωνύμων εταιρειών? Γιατί δεν προβλέπεται κάποια αξιοποίηση του εκπαιδευμένου ανθρωπίνου δυναμικού των Περιφερειών? Πιστεύω ότι θα υπάρξει πρόβλημα κατά την εφαρμογή του νέου νόμου ακριβώς γιατί δεν υπάρχει μεταβατικό στάδιο ούτε αξιοποίηση των ανθρώπινων πόρων.