Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ του 2007, ο τομέας του εμπορίου συνολικά απαρτιζόταν από 305.724 επιχειρήσεις κάθε νομικής μορφής, οι οποίες αντιστοιχούσαν σε ποσοστό 35,4% του συνόλου των ελληνικών επιχειρήσεων. Σε αυτές, το λιανικό εμπόριο κυριαρχεί τόσο από πλευράς αριθμού επιχειρήσεων, όσο και από πλευράς απασχόλησης. Συγκεκριμένα, στο λιανικό εμπόριο δραστηριοποιούνται 194.164 επιχειρήσεις, που αντιστοιχούν στο 23,4% του συνόλου των ελληνικών επιχειρήσεων ενώ η μέση απασχόληση ανέρχεται σε 535.058 άτομα που αντιστοιχούν στο 20% των απασχολούμενων στο σύνολο της οικονομίας. Στις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, όπως και στις λοιπές κατηγορίες εμπορικών επιχειρήσεων, κυριαρχούν οι πολύ μικρές επιχειρήσεις (με έως 9 απασχολούμενους). Το πλήθος των πολύ μικρών επιχειρήσεων αντιστοιχεί σε ποσοστό 96% του συνόλου των εμπορικών επιχειρήσεων και στο 80% του συνόλου των απασχολούμενων στο εμπόριο.
Είναι προφανές ότι η οικονομική κρίση που διέρχεται η Ελλάδα έχει επηρεάσει βασικούς τομείς της οικονομίας και ιδιαιτέρως το λιανικό εμπόριο, που βάσει των παραπάνω στοιχείων αποτελεί βασικό κλάδο της. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που παρουσιάσθηκε στο 6ο Ετήσιο Συνέδριο του ΣΕΛΠΕ με θέμα: «Η οικονομική κρίση και το ελληνικό εμπόριο», το 77% των ελληνικών επιχειρήσεων εκτιμά ότι ο κλάδος τους έχει επηρεαστεί αρνητικά από την οικονομική κρίση. Ο κλάδος του εμπορίου, έχει ήδη υποστεί μέχρι στιγμής μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων απ’ ότι οι Υπηρεσίες και η Βιομηχανία.
Για να αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, αλλά και για να αξιοποιήσουν νέες αναπτυξιακές δυνατότητες, οι επιχειρήσεις του κλάδου λιανικού εμπορίου, στρέφονται με αυξανόμενους ρυθμούς στις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών ώστε να πετύχουν:
- βελτίωση των εσωτερικών διαδικασιών, αυξάνοντας την παραγωγικότητα, και
- ενίσχυση του κύκλου εργασιών του με το να απευθυνθούν σε μεγαλύτερο πλήθος δυνητικών πελατών.
Σύμφωνα με την τελευταία σχετική αναφορά του Παρατηρητηρίου για την Κοινωνία της Πληροφορίας, ο κλάδος του λιανικού εμπορίου παρουσιάζει αρκετά θετικά στοιχεία σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό επιχειρείν (Σχήμα 1). Παρ’ όλα αυτά, οι επιδόσεις του και ιδιαιτέρως οι επιδόσεις των πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων υπολείπονται σημαντικά του Ευρωπαϊκού μέσου όρου. Επιπρόσθετα, επιχειρήσεις του κλάδου λιανικού εμπορίου σε αρκετές περιπτώσεις υποχρεούνται λόγω νομοθετικού πλαισίου, στην υιοθέτηση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών για φορολογικούς και άλλους λόγους (ενδεικτικά: περίπτωση α’ της παραγράφου 25 του άρθρου 19 του νέου φορολογικού νόμου 3842/2010 που αφορά στις διαδικασίες τιμολόγησης της αγοράς αγαθών ή λήψη υπηρεσιών αξίας τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ και άνω).
Σχήμα 1: Το ηλεκτρονικό επιχειρείν στο λιανικό εμπόριο
Πηγή: Παρατηρητήριο για την ΚτΠ