1. Υπηρεσίες στις οποίες υποβάλλονται οι αιτήσεις υπαγωγής
α) Αιτήσεις για την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων στις διατάξεις του παρόντος νόμου υποβάλλονται ως εξής :
i) Στη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας υποβάλλονται οι αιτήσεις υπαγωγής επενδύσεων, ύψους άνω των τριών εκατομμυρίων (3.000.000,00) ευρώ, που πραγματοποιούνται σε όλη την Επικράτεια, πλην των Περιφερειών Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Δυτικής Μακεδονίας. Επίσης, υποβάλλονται, ανεξαρτήτως ύψους, αιτήσεις επενδυτικών σχεδίων που πραγματοποιούνται μέσα στα όρια περισσότερων της μιας Περιφερειών της Επικράτειας, εκτός εάν πραγματοποιούνται αποκλειστικά και μόνο εντός των ορίων των Περιφερειών Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Δυτικής Μακεδονίας.
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας μπορεί να ορίζονται και πρόσθετες κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων, των οποίων οι αιτήσεις υπαγωγής υποβάλλονται, ανεξαρτήτως ύψους, στη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
ii) Στην Επιχειρησιακή Μονάδα Ανάπτυξης του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, υποβάλλονται οι αιτήσεις υπαγωγής επενδύσεων, ύψους άνω των τριών εκατομμυρίων (3.000.000,00) ευρώ, που πραγματοποιούνται στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Δυτικής Μακεδονίας. Επίσης, υποβάλλονται, ανεξαρτήτως ύψους, αιτήσεις επενδυτικών σχεδίων που πραγματοποιούνται μέσα στα όρια περισσότερων της μιας εκ των ως άνω Περιφερειών, εφόσον πραγματοποιούνται αποκλειστικά και μόνο εντός των ορίων των ως άνω Περιφερειών Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Δυτικής Μακεδονίας.
iii) Στις Διευθύνσεις Σχεδιασμού και Ανάπτυξης των Περιφερειών υποβάλλονται οι αιτήσεις υπαγωγής επενδύσεων ύψους μέχρι τριών εκατομμυρίων (3.000.000,00) ευρώ, που πραγματοποιούνται μέσα στα όρια κάθε Περιφέρειας. Ειδικά οι αιτήσεις υπαγωγής επενδύσεων ύψους μέχρι τριών εκατομμυρίων (3.000.000,00) ευρώ, που πραγματοποιούνται στο Νομό Δωδεκανήσου, υποβάλλονται στο Γραφείο Περιφερειακής Ανάπτυξης Δωδεκανήσου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
β) Τα όρια των παραπάνω υποπεριπτώσεων (i), (ii) και (iii) της περίπτωσης α’ μπορούν να αναπροσαρμόζονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
γ) Στις ίδιες ως άνω υπηρεσίες υποβάλλονται αντίστοιχα και οι αιτήσεις τροποποίησης απόφασης υπαγωγής, ολοκλήρωσης και πιστοποίησης έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, παράτασης της προθεσμίας ολοκλήρωσης και μεταβίβασης επιχείρησης.
δ) Κάθε μία από τις ανωτέρω υπηρεσίες οργανώνει Γραφείο Εξυπηρέτησης Επενδυτών, στο οποίο υποβάλλονται όλες οι αιτήσεις. Το Γραφείο αυτό είναι αποκλειστικά αρμόδιο για κάθε επικοινωνία των επενδυτών με τις ανωτέρω υπηρεσίες και για την παραλαβή και αποστολή πάσης φύσεως, έντυπων ή ηλεκτρονικών, αιτήσεων, επιστολών, δικαιολογητικών ή εγγράφων που μπορεί να αφορούν την υποβολή, την αξιολόγηση, την υλοποίηση ή τον έλεγχο των επενδύσεων. Επίσης είναι αρμόδιο για την ενημέρωση των επενδυτών και των πολιτών για θέματα επενδύσεων και την παροχή πληροφοριών για επενδυτικά σχέδια που τους αφορούν.
2. Περιορισμοί στην υποβολή αιτήσεων
α) Δεν είναι δυνατή η υποβολή, από τον ίδιο φορέα, αίτησης υπαγωγής σε περισσότερες της μιας υπηρεσίες, για επενδύσεις κατά βάση ίδιες, που εμφανίζουν όμως διαφοροποιήσεις, είτε στο κόστος, είτε στα επί μέρους προτεινόμενα επενδυτικά έργα ή για επενδύσεις που αφορούν την ίδια παραγωγική μονάδα.
Εάν υποβληθούν πολλαπλές αιτήσεις υπαγωγής, σύμφωνα με τα παραπάνω, καθώς και σε περίπτωση υποβολής αίτησης για υπαγωγή επένδυσης είτε στο σύνολό της είτε κατά ένα τμήμα της που έχει ήδη υπαχθεί στις ενισχύσεις του παρόντος ή του ν. 3299/2004 ή του ν. 2601/1998, όλες οι αιτήσεις δεν εξετάζονται και δεν επιστρέφεται το καταβληθέν για αυτές χρηματικό ποσό που προβλέπεται στην υποπερίπτωση ii της περίπτωσης β’ της παραγράφου 4.
β) Εταιρεία της οποίας επιχειρηματικό σχέδιο έχει υπαχθεί στις διατάξεις
του παρόντος νόμου ή του ν. 3299/2004 ή του ν. 2601/1998, δεν μπορεί κατά τη χρονική διάρκεια υλοποίησής του να υποβάλει σε οποιαδήποτε υπηρεσία αίτηση υπαγωγής επένδυσης, η οποία να αφορά στα προϊόντα ή στις υπηρεσίες, στα οποία αφορά το υλοποιούμενο επιχειρηματικό σχέδιο. Σε περίπτωση υποβολής τέτοιας αίτησης, αυτή δεν εξετάζεται, μη επιστρεφομένου του καταβληθέντος γι’ αυτήν χρηματικού ποσού που προβλέπεται στην υποπερίπτωση ii της περίπτωσης β’ της παραγράφου 4.
3. Χρόνος υποβολής αιτήσεων
Η διαδικασία υποβολής, αξιολόγησης και υπαγωγής αιτήσεων επενδυτικών σχεδίων στις διατάξεις του παρόντος νόμου διενεργείται δύο φορές ετησίως, εντός δύο εξαμηνιαίων περιόδων.
Οι αιτήσεις υπαγωγής υποβάλλονται δύο φορές το χρόνο και συγκεκριμένα τον Ιανουάριο και τον Ιούλιο κάθε έτους. Κατ’ εξαίρεση οι αιτήσεις ενίσχυσης με το κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής υποβάλλονται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
4. Τρόπος υποβολής αιτήσεων και απαιτούμενα δικαιολογητικά
α) Οι αιτήσεις υποβάλλονται, τόσο ηλεκτρονικά, όσο και σε έντυπη μορφή, εντός της προθεσμίας της παραγράφου 3.
β) Την αίτηση υπαγωγής συνοδεύουν τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
i) Οικονομοτεχνική μελέτη
Η οικονομοτεχνική μελέτη που συνοδεύει αίτηση υπαγωγής επενδυτικού σχεδίου, υπογράφεται από οικονομολόγο μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος (Ο.Ε.Ε.) ή αντίστοιχου Οργανισμού κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μηχανικό, εξειδικευμένο στο κύριο αντικείμενο της επένδυσης, μέλος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, καθώς και κατά περίπτωση, όπου απαιτείται από το αντικείμενο της επένδυσης, από γεωτεχνικό, μέλος του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
Αιτήσεις υπαγωγής που δεν πληρούν την προϋπόθεση αυτή δεν εξετάζονται και τίθενται στο αρχείο.
ii) Αποδεικτικό καταβολής χρηματικού ποσού, το ύψος του οποίου καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Για τον καθορισμό του ποσού αυτού λαμβάνεται υπόψη το συνολικό κόστος της υποβαλλόμενης για έγκριση επένδυσης.
Το παραπάνω χρηματικό ποσό καταβάλλεται σε Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.) και πιστώνεται στον ειδικό λογαριασμό της υποπερίπτωσης (iii) της περίπτωσης (η) της παραγράφου 5.
γ) Ο Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας καθορίζει με απόφασή του τα για την εξέταση των κριτηρίων του άρθρου 3 επιπλέον απαιτούμενα δικαιολογητικά, καθώς και όλα τα υπόλοιπα δικαιολογητικά και τεχνικοοικονομικά στοιχεία που συνοδεύουν την αίτηση υπαγωγής. Για τον καθορισμό των δικαιολογητικών και τεχνικοοικονομικών στοιχείων μπορεί να λαμβάνεται υπόψη το είδος του επενδυτικού σχεδίου.
δ) Αιτήσεις που δεν συνοδεύονται από όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και στοιχεία, σύμφωνα με την παρούσα παράγραφο, δεν συνιστούν αίτηση υπαγωγής στις διατάξεις του παρόντος, δεν εξετάζονται και τίθενται στο αρχείο της αρμόδιας υπηρεσίας, μη επιστρεφόμενου του καταβληθέντος για αυτές χρηματικού ποσού που προβλέπεται στην υποπερίπτωση ii της περίπτωσης β’ της παρούσας παραγράφου .
Το ίδιο ισχύει και σε περιπτώσεις αιτήσεων υπαγωγής που περιλαμβάνουν τα κατά τα ανωτέρω απαιτούμενα δικαιολογητικά και στοιχεία, πλην όμως κατά τον έλεγχο και την εξέταση του φακέλου διαπιστώνεται, μετά από γνώμη της αρμόδιας γνωμοδοτικής επιτροπής, ότι η οικονομοτεχνική μελέτη εμφανίζει σοβαρές ελλείψεις, οι οποίες καθιστούν αδύνατη την αξιολόγηση της υποβληθείσας επένδυσης.
ε) Οποιαδήποτε απευθείας επικοινωνία ή ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ αξιολογητών και αιτούντων απαγορεύεται και διενεργείται υποχρεωτικά μέσω του αρμόδιου Γραφείου Εξυπηρέτησης Επενδυτών.
5. Διαδικασία εξέτασης και αξιολόγησης αιτήσεων
α) Οι αιτήσεις υπαγωγής εξετάζονται και αξιολογούνται από τις αρμόδιες υπηρεσίες στις οποίες υποβάλλονται, σύμφωνα με την παράγραφο 1. Η εξέταση και αξιολόγηση αιτήσεων υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων μπορεί να ανατίθεται και σε άλλα, εκτός της αρμόδιας υπηρεσίας, φυσικά ή νομικά πρόσωπα και ειδικότερα σε υπαλλήλους άλλων υπηρεσιών του Δημοσίου ή και εξωτερικούς αξιολογητές ή και εμπειρογνώμονες σε ειδικά θέματα. Οι ανωτέρω εκτός της αρμόδιας υπηρεσίας αξιολογητές αποστέλλουν την έκθεση αξιολόγησής τους στην αρμόδια υπηρεσία της παραγράφου 1.
β) Κάθε υπηρεσία της παραγράφου 1 καταρτίζει και τηρεί Μητρώο Αξιολογητών, στο οποίο εγγράφονται, κατόπιν πιστοποίησης των προσόντων τους, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, και ειδικότερα υπάλληλοι της οικείας αρμόδιας υπηρεσίας, καθώς και υπάλληλοι άλλων υπηρεσιών του Δημοσίου, εξωτερικοί αξιολογητές και εμπειρογνώμονες σε ειδικά θέματα. Αξιολογήσεις αιτήσεων υπαγωγής μπορούν να ανατίθενται μόνο στους εγγεγραμμένους στο Μητρώο Αξιολογητών.
Δεν μπορούν να συμμετέχουν στο Μητρώο Αξιολογητών τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που έχουν παράσχει συμβουλευτικές υπηρεσίες ή έχουν καταρτίσει ή συμμετάσχει στην κατάρτιση επενδυτικών σχεδίων, τα οποία έχουν υποβληθεί για ενίσχυση ή υπαχθεί στον παρόντα νόμο ή στον νόμο 3299/2004, καθώς και τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που συμμετέχουν στο εταιρικό ή μετοχικό κεφάλαιο ή στη διοίκηση επιχειρήσεων, οι οποίες έχουν υποβάλει αίτηση υπαγωγής στις διατάξεις του παρόντος νόμου ή έχουν υπαχθεί στον παρόντα νόμο ή στον νόμο 3299/2004.
Η αξιολόγηση κάθε επενδυτικής πρότασης ανατίθεται σε δύο τυχαία επιλεγέντες αξιολογητές, οι οποίοι απαγορεύεται να έλθουν σε επικοινωνία μεταξύ τους ή με τους αιτούντες ή με τους εκπροσώπους των αιτούντων. Με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης κατατίθενται δύο ανεξάρτητες βαθμολογίες. Ο βαθμός που προκύπτει είναι ο μέσος όρος των δύο βαθμών ανά κριτήριο αξιολόγησης. Αν η απόκλιση των δύο βαθμών υπερβαίνει το 20% της συνολικής κλίμακας σε πάνω από τρία κριτήρια αξιολόγησης, τότε ανατίθεται η αξιολόγηση σε τρίτο αξιολογητή, ο οποίος ορίζει την τελική βαθμολογία που κατατίθεται, η οποία θα κινείται υποχρεωτικά μέσα στο εύρος των αρχικών βαθμών.
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας μπορούν να καθορίζονται η διαδικασία κατάρτισης και τήρησης του Μητρώου Αξιολογητών, τα προσόντα των αξιολογητών και ο τρόπος πιστοποίησής τους, οι διαδικασίες και οι όροι ανάθεσης αξιολογήσεων, ο αριθμός και το είδος των επενδυτικών σχεδίων που μπορούν να ανατίθενται κάθε εξάμηνο ανά αξιολογητή, οι προθεσμίες ολοκλήρωσης της αξιολόγησης, η διαδικασία και ο τρόπος αξιολόγησης και κατάρτισης της σχετικής έκθεσης, ανάλογα με την κατηγορία επένδυσης, η αμοιβή των αξιολογητών, η ευθύνη τους, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα. Με όμοια απόφαση μπορεί να συντάσσεται Οδηγός Αξιολόγησης και Κώδικας Δεοντολογίας των αξιολογητών, που θα διέπουν τη διαδικασία και τον τρόπο αξιολόγησης και θα αφορούν σε ζητήματα διαφάνειας, σύγκρουσης συμφερόντων και χρηστής συμπεριφοράς.
Στους αξιολογητές του Μητρώου Αξιολογητών εφαρμόζονται οι διατάξεις του ν. 3213/2003 περί υποβολής δήλωσης και ελέγχου της περιουσιακής τους κατάστασης.
γ) Η εξέταση και αξιολόγηση των αιτήσεων υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων γίνεται κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 3. Οι αξιολογητές αναφέρουν στην έκθεση αξιολόγησής τους αν πληρούνται τα κριτήρια της περίπτωσης α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 3 και βαθμολογούν κάθε επενδυτικό σχέδιο ως προς τα κριτήρια της περίπτωσης β’ της παραγράφου 1 του άρθρου 3.
δ) Οι υπηρεσίες της παραγράφου 1 αποστέλλουν τις εκθέσεις αξιολόγησης κάθε επενδυτικού σχεδίου στην αρμόδια γνωμοδοτική επιτροπή. Αποστέλλουν επίσης στην ίδια γνωμοδοτική επιτροπή, για όλα τα επενδυτικά σχέδια της αρμοδιότητάς τους, πλην αυτών που έχουν αιτηθεί την ενίσχυση της φορολογικής απαλλαγής, ενημερωτική κατάσταση στην οποία αναγράφεται η, σύμφωνα με τις οικείες εκθέσεις αξιολόγησης, βαθμολογία κάθε επενδυτικού σχεδίου, κατά φθίνουσα σειρά.
ε) Τα επενδυτικά σχέδια, στα οποία χορηγείται η φορολογική απαλλαγή, ενισχύονται, εφόσον συγκεντρώνουν το 50% τουλάχιστον της μέγιστης βαθμολογίας και πληρούν τις λοιπές προϋποθέσεις του παρόντος νόμου.
στ) Οι διαδικασίες εξέτασης και αξιολόγησης κάθε αίτησης για υπαγωγή επένδυσης, γνωμοδότησης από την αρμόδια γνωμοδοτική επιτροπή, έκδοσης της απόφασης υπαγωγής και δημοσίευσης περίληψης αυτής στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ολοκληρώνεται εντός πέντε (5) μηνών από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων, δηλαδή, για την πρώτη περίοδο, μέχρι το τέλος Ιουνίου και για τη δεύτερη περίοδο, μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου εκάστου έτους.
ζ) Οι αποφάσεις υπαγωγής των επενδυτικών σχεδίων στα καθεστώτα ενισχύσεων του παρόντος νόμου εκδίδονται μετά από γνωμοδότηση από την αρμόδια γνωμοδοτική επιτροπή, με βάση τη βαθμολογία τους και μέχρις εξαντλήσεως του συνολικού προϋπολογισμού κάθε εξαμηνιαίας περιόδου, ως εξής:
i) Από τον Υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, για τα επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται στη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων και στην Επιχειρησιακή Μονάδα Ανάπτυξης, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, του Υπουργείου Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
ii) Από τους Περιφερειάρχες, για τα επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται στις αντίστοιχες Διευθύνσεις Σχεδιασμού και Ανάπτυξης των Περιφερειών.
Οι αποφάσεις τροποποίησης απόφασης υπαγωγής, ολοκλήρωσης και πιστοποίησης της έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, ανάκλησης απόφασης υπαγωγής και επιστροφής ενισχύσεων που έχουν καταβληθεί, εκδίδονται με αντίστοιχη αρμοδιότητα.
Οι αποφάσεις υπαγωγής, τροποποίησης του οικονομικού ή και του φυσικού αντικειμένου της επένδυσης, ολοκλήρωσης και πιστοποίησης έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, παράτασης της προθεσμίας ολοκλήρωσης για λόγους ανώτερης βίας, ανάκλησης απόφασης υπαγωγής και επιστροφής ενισχύσεων που έχουν καταβληθεί, εκδίδονται μετά από γνώμη της κατά περίπτωση αρμόδιας γνωμοδοτικής επιτροπής.
Περίληψη της απόφασης υπαγωγής, που περιέχει τα στοιχεία του φορέα της επένδυσης, το αντικείμενο, το κόστος της επένδυσης, το ποσοστό και το ποσό των ενισχύσεων, καθώς και τον αριθμό των δημιουργούμενων θέσεων απασχόλησης, δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Δεν απαιτείται δημοσίευση περίληψης αποφάσεων που αφορούν σε παράταση του χρόνου ολοκλήρωσης ή σε τροποποιήσεις αποφάσεων που δεν μεταβάλλουν το ποσό και ποσοστό των ενισχύσεων και τον αριθμό των νέων θέσεων εργασίας.
Τροποποίηση, με οποιονδήποτε τρόπο, των όρων της απόφασης υπαγωγής μπορεί να γίνει μετά από αίτηση του φορέα της επένδυσης. Αίτηση για τροποποίηση όρων απόφασης, που έχει απορριφθεί, δεν επανεξετάζεται.
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας καθορίζεται κάθε ειδικό θέμα και αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας περίπτωσης.
η) Ετήσιος προγραμματισμός του ύψους των εγκρινόμενων βάσει του παρόντος ενισχύσεων
i) Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας που εκδίδεται για κάθε εξαμηνιαία περίοδο, καθορίζεται το συνολικό ποσό των ενισχύσεων του παρόντος νόμου, πλην της φορολογικής απαλλαγής, το οποίο εγκρίνεται ανά υπηρεσία της παραγράφου 1, για κάθε εξαμηνιαία περίοδο, και καλείται κάθε ενδιαφερόμενος να υποβάλει αίτηση, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος. Από το συνολικό αυτό ποσό των ενισχύσεων για κάθε εξαμηνιαία περίοδο, το εξήντα τοις εκατό (60%) κατανέμεται, με την ίδια απόφαση, μεταξύ της Γενικής Διεύθυνσης Ιδιωτικών Επενδύσεων και της Επιχειρησιακής Μονάδας Ανάπτυξης του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, και το σαράντα τοις εκατό (40%) κατανέμεται μεταξύ των αρμοδίων υπηρεσιών των Περιφερειών με πληθυσμιακά και αναπτυξιακά κριτήρια. Με όμοια απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας μπορεί να τροποποιείται οποτεδήποτε η ως άνω μεταξύ των αρμόδιων υπηρεσιών κατανομή.
Τα ποσά που έχουν κατανεμηθεί μεταξύ των αρμοδίων υπηρεσιών των Περιφερειών για μία εξαμηνιαία περίοδο και δεν έχουν αξιοποιηθεί για την ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων σύμφωνα με τον παρόντα νόμο, επιστρέφονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
ii) Το ανωτέρω ποσοστό του εξήντα τοις εκατό (60%), το οποίο κατανέμεται μεταξύ της Γενικής Διεύθυνσης Ιδιωτικών Επενδύσεων και της Επιχειρησιακής Μονάδας Ανάπτυξης του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, χορηγείται ως εξής: Πρώτα χορηγείται το σαράντα οκτώ τοις εκατό (48%), για επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται σε όλη την Επικράτεια και σύμφωνα με τη βαθμολογία που έχουν συγκεντρώσει. Εν συνεχεία χορηγείται το υπόλοιπο δώδεκα τοις εκατό (12%), για την ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων σε μειονεκτούντες Νομούς της Επικράτειας, όπως αυτοί καθορίζονται με την υπουργική απόφαση της περίπτωσης (i), και σύμφωνα με τη βαθμολογία που έχουν συγκεντρώσει τα επενδυτικά σχέδια των Νομών αυτών.
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας μπορούν να καθορίζονται ειδικότερα θέματα ως προς τον τρόπο και τη διαδικασία κατανομής των ενισχύσεων και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
iii) Για την εξυπηρέτηση του προγραμματισμού και της διασφάλισης των αναγκαίων πόρων για τα επενδυτικά σχέδια που εγκρίνονται κάθε χρόνο, δημιουργείται ο «Ειδικός Λογαριασμός του Αναπτυξιακού Νόμου» (Ε.Λ.Α.Ν.), ως ειδικός λογαριασμός στο πλαίσιο του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, στον οποίο μεταφέρονται ετησίως οι προβλεπόμενοι για τις ενισχύσεις του παρόντος νόμου πόροι, και στον οποίο επιτρέπονται πολιτικές διαχείρισης διαθεσίμων για επενδυτικούς σκοπούς. Οι πόροι του Ε.Λ.Α.Ν. προγραμματίζονται και διατίθενται χωρίς καθυστέρηση στα εγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια, με βάση την πρόοδο των εργασιών των σχεδίων αυτών και τυγχάνουν διαχείρισης από ειδική υπηρεσία της Γενικής Διεύθυνσης Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, η οποία έχει ως αρμοδιότητα την παρακολούθηση, κατανομή, διαχείριση και αξιοποίηση των ετήσιων πιστώσεων του ΠΔΕ που διατίθενται για κρατικές ενισχύσεις μέσω του παρόντος νόμου. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας καθορίζεται κάθε ειδικό θέμα και αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας περίπτωσης.
θ) Επενδυτικά σχέδια που πληρούν τα κριτήρια της περίπτωσης α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 3 και έχουν λάβει τουλάχιστον το 50% της μέγιστης βαθμολογίας ως προς τα κριτήρια της περίπτωσης β’ της παραγράφου 1 του άρθρου 3, πλην όμως δεν υπήχθησαν στο καθεστώς ενισχύσεων του παρόντος νόμου λόγω εξαντλήσεως του συνολικού προϋπολογισμού της εξαμηνιαίας περιόδου, μπορούν κατόπιν αιτήσεως του φορέα τους να συμμετέχουν, για μία ακόμη φορά, στη διαδικασία του αμέσως επόμενου εξαμήνου, σύμφωνα με τη βαθμολογία που είχαν λάβει, χωρίς την εκ νέου αξιολόγηση και καταβολή του χρηματικού ποσού που προβλέπεται στην υποπερίπτωση ii της περίπτωσης β’ της παραγράφου 4.
Αιτήσεις υπαγωγής επενδύσεων στις ενισχύσεις του παρόντος, που δεν πληρούν τα κριτήρια της περίπτωσης α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 3, ή έχουν βαθμολογηθεί με λιγότερο από το 50% της μέγιστης βαθμολογίας, ως προς τα κριτήρια της περίπτωσης β’ της παραγράφου 1 του άρθρου 3, δεν επανεξετάζονται.
6) Γνωμοδοτικές Επιτροπές Επενδύσεων
α) Οι Γνωμοδοτικές Επιτροπές Επενδύσεων γνωμοδοτούν επί των αιτήσεων υπαγωγής επενδύσεων στις ενισχύσεις του παρόντος, με βάση τις εκθέσεις αξιολόγησης που αποστέλλονται σε αυτές από τις αρμόδιες υπηρεσίες της παραγράφου 1. Γνωμοδοτούν επίσης επί αιτημάτων ολοκλήρωσης και πιστοποίησης έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας επενδύσεων, αιτημάτων τροποποίησης του οικονομικού ή και του φυσικού αντικειμένου της επένδυσης, αιτημάτων παράτασης της προθεσμίας ολοκλήρωσης για λόγους ανώτερης βίας, καθώς και για την ανάκληση αποφάσεων υπαγωγής και επιστροφής ενισχύσεων που έχουν καταβληθεί και αφορούν επενδυτικά σχέδια, για την υπαγωγή των οποίων γνωμοδότησαν κατά περίπτωση.
β) Οι Γνωμοδοτικές Επιτροπές Επενδύσεων είναι οι εξής:
i) Κεντρική Γνωμοδοτική Επιτροπή Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας συστήνεται στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Κεντρική Γνωμοδοτική Επιτροπή Επενδύσεων, η οποία γνωμοδοτεί για τις αιτήσεις υπαγωγής, που υποβάλλονται στη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, καθώς και για τα λοιπά θέματα που υποβάλλονται σε αυτήν σύμφωνα με τον παρόντα νόμο.
Μέλη της είναι ο Γενικός Γραμματέας Επενδύσεων και Ανάπτυξης του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ως Πρόεδρος, ο Προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Ιδιωτικών Επενδύσεων του ίδιου Υπουργείου, οι Προϊστάμενοι των αρμόδιων υπηρεσιών του ίδιου Υπουργείου, καθώς και εκπρόσωποι των Υπουργείων Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων [1] και Πολιτισμού και Τουρισμού [2] και λοιπών φορέων ειδικών σε θέματα επενδύσεων.
Στις συνεδριάσεις της Επιτροπής παρίσταται ως μέλος άνευ ψήφου και Νομικός Σύμβουλος του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ή Πάρεδρος του ιδίου Υπουργείου που ορίζεται από τον Προϊστάμενο του Γραφείου Νομικού Συμβούλου του Υπουργείου.
ii) Γνωμοδοτική Επιτροπή Επενδύσεων της Επιχειρησιακής Μονάδας Ανάπτυξης του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, με έδρα τη Θεσσαλονίκη:
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας συστήνεται Γνωμοδοτική Επιτροπή Επενδύσεων της Επιχειρησιακής Μονάδας Ανάπτυξης του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, η οποία γνωμοδοτεί για τις αιτήσεις υπαγωγής, που υποβάλλονται στην Επιχειρησιακή Μονάδα Ανάπτυξης του Υπουργείου στη Θεσσαλονίκη, καθώς και για τα λοιπά θέματα που υποβάλλονται σε αυτήν σύμφωνα με τον παρόντα νόμο
Μέλη της είναι ο Ειδικός Γραμματέας Μακεδονίας Θράκης του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ως Πρόεδρος, ο Προϊστάμενος της Επιχειρησιακής Μονάδας Ανάπτυξης, καθώς και εκπρόσωποι των Υπουργείων Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων [1] και Πολιτισμού και Τουρισμού [2] και λοιπών φορέων ειδικών σε θέματα επενδύσεων.
Στις συνεδριάσεις της Επιτροπής παρίσταται ως μέλος άνευ ψήφου και Νομικός Σύμβουλος του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ή Πάρεδρος του ιδίου Υπουργείου που ορίζεται από τον Προϊστάμενο του Γραφείου Νομικού Συμβούλου του Υπουργείου.
iii) Περιφερειακές Γνωμοδοτικές Επιτροπές Επενδύσεων:
Με απόφαση κάθε Περιφερειάρχη συστήνεται στην έδρα κάθε Περιφέρειας, καθώς και στην πρωτεύουσα του Νομού Δωδεκανήσου Περιφερειακή Γνωμοδοτική Επιτροπή Επενδύσεων, η οποία γνωμοδοτεί για τις αιτήσεις υπαγωγής, που υποβάλλονται στις αρμόδιες Διευθύνσεις Σχεδιασμού και Ανάπτυξης των Περιφερειών ή στο Γραφείο Περιφερειακής Ανάπτυξης Δωδεκανήσου αντίστοιχα, καθώς και για τα λοιπά θέματα που υποβάλλονται σε αυτήν σύμφωνα με τον παρόντα νόμο.
Μέλη της είναι ο Περιφερειάρχης ως Πρόεδρος, οι Προϊστάμενοι των αρμόδιων υπηρεσιών ιδιωτικών επενδύσεων της Περιφέρειας, εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, καθώς και εκπρόσωποι των Υπουργείων Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων [1] και Πολιτισμού και Τουρισμού [2] και λοιπών φορέων ειδικών σε θέματα επενδύσεων.
γ) Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας καθορίζεται ο τρόπος λειτουργίας των Γνωμοδοτικών Επιτροπών Επενδύσεων της παρούσας παραγράφου.
Η συγκρότηση των ως άνω γνωμοδοτικών επιτροπών γίνεται με αποφάσεις των οργάνων που είναι αρμόδια για τη σύστασή τους, μη δημοσιευόμενες στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Με τις αποφάσεις αυτές ορίζονται επίσης οι γραμματείς και οι αναπληρωτές γραμματείς των επιτροπών, καθώς και οι εισηγητές.
δ) Δεν μπορούν να συμμετέχουν στις συνεδριάσεις των παραπάνω γνωμοδοτικών επιτροπών τα μέλη, σύμβουλοι ή φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν στο εταιρικό ή μετοχικό κεφάλαιο ή στη διοίκηση επιχειρήσεων ή έχουν καταρτίσει ή συμμετάσχει στην κατάρτιση επενδυτικών σχεδίων, που έχουν υπαχθεί στους νόμους 3299/2004 και 2601/1998 ή έχουν υποβάλει αίτηση για να υπαχθούν στις διατάξεις του παρόντος, εφόσον στις συνεδριάσεις αυτές εξετάζονται θέματα των επιχειρήσεων αυτών ή θέματα άλλων επιχειρήσεων ίδιου ή συναφούς αντικειμένου.
Στα μέλη και τους εισηγητές των γνωμοδοτικών επιτροπών που προβλέπονται στο παρόν εφαρμόζονται οι διατάξεις του ν. 3213/2003 περί υποβολής δήλωσης και ελέγχου της περιουσιακής τους κατάστασης.
7) Χρόνος έναρξης υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων – Χαρακτήρας κινήτρου
α) Η έναρξη της υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου γίνεται μετά τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της απόφασης υπαγωγής στις διατάξεις του παρόντος.
Η έναρξη υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου πριν τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της απόφασης υπαγωγής μπορεί να γίνει, με αποκλειστική ευθύνη του επενδυτή, μετά την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στις αρμόδιες υπηρεσίες, ώστε να τεκμηριώνεται ότι η αιτούμενη ενίσχυση αποτελεί κίνητρο για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου. Η έναρξη υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου πριν την υποβολή της ως άνω αίτησης επιφέρει απόρριψη του συνόλου του επενδυτικού σχεδίου.
β) Οι μεγάλες επιχειρήσεις οφείλουν επιπρόσθετα, με την υποβολή της αίτησής τους, να προσκομίζουν έγγραφα από τα οποία να τεκμηριώνεται ο χαρακτήρας κινήτρου της αιτούμενης ενίσχυσης των επενδυτικών σχεδίων τους, βάσει ενός ή περισσοτέρων από τα ακόλουθα κριτήρια:
i) ουσιώδης αύξηση του μεγέθους του επενδυτικού σχεδίου ή της δραστηριότητας τους ως αποτέλεσμα της ενίσχυσης,
ii) ουσιώδης αύξηση του πεδίου εφαρμογής του επενδυτικού σχεδίου ή της δραστηριότητας τους ως αποτέλεσμα της ενίσχυσης,
iii) ουσιώδης αύξηση του συνολικού ποσού που δαπανά ο δικαιούχος για το επενδυτικό σχέδιο ή τη δραστηριότητα, ως αποτέλεσμα της ενίσχυσης,
iv) ουσιώδης αύξηση της ταχύτητας ολοκλήρωσης του υπόψη επενδυτικού σχεδίου ή της δραστηριότητας ως αποτέλεσμα της ενίσχυσης,
v) το επενδυτικό σχέδιο καθ’ εαυτό δεν θα είχε υλοποιηθεί στη συγκεκριμένη ενισχυόμενη περιφέρεια εάν δεν είχε χορηγηθεί η ενίσχυση.
8. Προθεσμία ολοκλήρωσης – Δυνατότητα παράτασης προθεσμίας ολοκλήρωσης επένδυσης
α) Η προβλεπόμενη στην απόφαση υπαγωγής προθεσμία ολοκλήρωσης της επένδυσης μπορεί να παρατείνεται για δύο (2) έτη κατ’ ανώτατο όριο, υπό τις προϋποθέσεις ότι:
(i) η υποβολή του σχετικού αιτήματος γίνεται το αργότερο εντός αποκλειστικής προθεσμίας έξι (6) μηνών από τη λήξη της προθεσμίας ολοκλήρωσης που καθορίστηκε αρχικά στην απόφαση υπαγωγής και
(ii) έχει πραγματοποιηθεί το πενήντα τοις εκατό (50%) του εγκριθέντος έργου.
Σε περίπτωση που έχει χορηγηθεί παράταση της προθεσμίας ολοκλήρωσης μικρότερη των δύο (2) ετών, μπορεί, με νέα αίτηση που υποβάλλεται πριν τη λήξη της κατά παράταση προθεσμίας, να χορηγηθεί νέα παράταση, που συνολικά δεν μπορεί να υπερβαίνει τα δύο (2) έτη από την αρχική, προβλεπόμενη στην απόφαση υπαγωγής, προθεσμία ολοκλήρωσης.
β) Αν διακοπούν ή καθυστερήσουν οι εργασίες για λόγους ανωτέρας βίας, η προθεσμία ολοκλήρωσης της επένδυσης μπορεί να παρατείνεται για χρονικό διάστημα ίσο με εκείνο της διακοπής ή της καθυστέρησης. Στις περιπτώσεις που η ανωτέρα βία ανακύπτει κατά τη διάρκεια της προθεσμίας ολοκλήρωσης που καθορίστηκε αρχικά με την απόφαση υπαγωγής, το σχετικό αίτημα πρέπει να υποβληθεί αποκλειστικά εντός της προθεσμίας ολοκλήρωσης που καθορίστηκε αρχικά στην απόφαση υπαγωγής, χωρίς να απαιτείται η πραγματοποίηση του πενήντα τοις εκατό (50%) του εγκριθέντος έργου.
γ) Στην περίπτωση που, χωρίς να συντρέχουν λόγοι ανωτέρας βίας, η επένδυση ολοκληρωθεί εντός έξι (6) μηνών από τη λήξη της αρχικής ή κατά παράταση προθεσμίας, η ολοκλήρωση και έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας αυτής επιτρέπεται να πιστοποιηθεί, εφόσον κατατεθεί σχετική αίτηση για πιστοποίηση, και ενισχύονται μόνο οι δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν εμπρόθεσμα.