1. Επιτρέπεται η ανανέωση της άδειας δραστηριοποίησης για χρονικό διάστημα ίσο προς τον χρόνο της αρχικής χορήγησης. Σε περίπτωση που ο παραγωγός πωλητής επιθυμεί διαφορετικό χρόνο δραστηριοποίησης από αυτόν που έχει ήδη λάβει, υποβάλλει σχετική δήλωση στην αρμόδια αρχή, πάντα εντός των οριζομένων στην περ. α’ της παρ. 5 του άρθρου 24.
2. Ο πωλητής δύναται να ανανεώνει την άδεια δραστηριοποίησης είτε πρόκειται για θέση είτε για πλανόδια δραστηριοποίηση ως ακολούθως: Υποβάλλει στον φορέα όπου δραστηριοποιείται (φορέας λειτουργίας υπαίθριων αγορών, δήμος για το στάσιμο και περιφέρεια για το πλανόδιο εμπόριο) τα στοιχεία που αναφέρονται της παρ. 6 του άρθρου 53, έχοντας σε ισχύ-επικαιροποιημένα τα δικαιολογητικά της παρ. 3 του άρθρου 30, πλην των στοιχείων της περ. β΄ της παρ. 1 και της περ. στ’ της παρ. 3 του άρθρου 30.
Ειδικά για τις λαϊκές αγορές, τα ανωτέρω υποβάλλονται στην περιφέρεια για το σύνολο των λαϊκών αγορών αυτής στις οποίες δραστηριοποιείται.
Δραστηριοποιήσεις (θέσεις και πλανόδιες) που χορηγούνται σε υφιστάμενους πωλητές και σε πωλητές που λαμβάνουν άδεια με τις διατάξεις του παρόντος, διατηρούνται για όσο χρόνο είναι σε ισχύ η άδειά τους, καθώς και τα δικαιολογητικά της παρ. 3 του άρθρου 30 (παραγωγός και επαγγελματίας πωλητής) και της παρ. 5 του άρθρου 11 (χειροτέχνης-καλλιτέχνης).
3. Ο πωλητής, κατά τη διάρκεια της δραστηριοποίησής του, δύναται να προσθέτει προϊόντα πώλησης, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, υποβάλλοντας σχετική αίτηση στην αρμόδια αρχή (φορέας λειτουργίας της αγοράς, Δήμος για το στάσιμο και Περιφέρεια για το πλανόδιο εμπόριο) όπου δηλώνει α) τα προϊόντα και β) τις ποσότητες αυτών (αφορά τον παραγωγό πωλητή).
4. Η αρμόδια αρχή εγκρίνει ή απορρίπτει το αίτημα του πωλητή μετά από έλεγχο των εξής στοιχείων:
α) της συμβατότητας των δηλούμενων προϊόντων με τα είδη εμπορίας του παρόντος, καθώς και της θέσης-δραστηριοποίησης του πωλητή,
β) της δήλωσης Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Ελέγχου, της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης και της τελευταίας Ενιαίας Δήλωσης Καλλιέργειας/Εκτροφής ΕΛΓΑ (αφορά μόνο τον παραγωγό πωλητή),
γ) της άδειας κυκλοφορίας και της βεβαίωσης υγειονομικής καταλληλότητας από την Υγειονομική Υπηρεσία της Περιφερειακής Ενότητας όπου ανήκει η Διεύθυνση Μεταφορών, όπου θα γίνεται ή ταξινόμηση ή η έκδοση άδειας κυκλοφορίας του οχήματος, καθώς και του Δελτίου Καταλληλότητας Τεχνικού Ελέγχου (ΚΤΕΟ), του δηλούμενου προς χρήση οχήματος.
5. Για τους χειροτέχνες-καλλιτέχνες ισχύουν τα οριζόμενα στις παρ. 1 και 2. Μαζί με την αίτηση υποβάλλεται ηλεκτρονικά και δήλωση ότι τα στοιχεία της παρ. 5 του άρθρου 11 είναι σε ισχύ.
6. Αναγκαίος όρος για την επαναχορήγηση θέσης σε λαϊκές αγορές και στο στάσιμο εμπόριο, καθώς και του δικαιώματος για πλανόδια δραστηριοποίηση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 37, είναι η πώληση του 70% τουλάχιστον της δηλωθείσας ποσότητας στο ΟΣΔΕ για τα είδη που αναφέρονται στην άδειά του, που πιστοποιείται από τις δηλωθείσες ποσότητες στην ψηφιακή πλατφόρμα e-Καταναλωτής σύμφωνα την παρ. 2 του άρθρου 41.
Αν ο παραγωγός είναι μέλος συνεταιρισμού που ασκεί εμπορική δραστηριότητα στα προϊόντα που παράγει, τα ανωτέρω ισχύουν για το 25% της δηλωθείσας ποσότητας, σύμφωνα με την περ. στ’ της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4673/2020 (Α’ 52).
Θα πρέπει να καταργηθεί το ποσοστό του 70% και ο παραγωγός να μπορεί να πουλάει όση ποσότητα προϊόντος θέλει στη λαϊκή αγορά. Το κράτος πρέπει να βοηθάει αυτούς που παράγουν και όχι να τους τιμωρεί.
Αρ. Πρωτ. Ένωσης 368/28-04-2021
Άρθρο 32 παρ. 6 : « Αναγκαίος όρος για την επαναχορήγηση θέσης σε λαϊκές αγορές και στο στάσιμο εμπόριο, καθώς και του δικαιώματος για πλανόδια δραστηριοποίηση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 37, είναι η πώληση του 70% τουλάχιστον της δηλωθείσας ποσότητας στο ΟΣΔΕ για τα είδη που αναφέρονται στην άδειά του, που πιστοποιείται από τις δηλωθείσες ποσότητες στην ψηφιακή πλατφόρμα e-Καταναλωτής σύμφωνα την παρ. 2 του άρθρου 41»
Η διάταξη αυτή είναι αντίθετη σε κάθε πνεύμα ελεύθερης οικονομίας και ελεύθερης οικονομικής διάθεσης και δραστηριότητας, αφού ουσιαστικά στραγγαλίζει το δικαίωμα επιλογής και ελεύθερης πώλησης των παραγόμενων προϊόντων. Η διάταξη είναι αντίθετη στη βασική αρχή της οικονομίας η οποία είναι η ελεύθερη άσκηση οικονομικής δραστηριότητας τόσο στην εγκατάσταση όσο και στην ελεύθερη επιλογή διάθεσης του προϊόντος. Είναι αντίθετη στην Αρχή της ελεύθερης και ανταγωνιστικής αγοράς, στη Συνθήκη για τη λειτουργία της Ε.Ε. σε θέματα εμπορίου, αλλά και παράλληλα αντισυνταγματική, αφού περιορίζει ανεπίτρεπτα την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας όπως αυτή εκδηλώνεται μέσα από την επιχειρηματική δραστηριότητα.
Είναι αδιανόητο, ένας παραγωγός ο οποίος θα βρει να πουλήσει το προϊόν στην ελεύθερη αγορά σε διπλάσια τιμή (π.χ. για εξαγωγή επειδή σε κάποια χώρα υπήρξε έλλειψη), να είναι υποχρεωμένος να το διαθέσει στη λαϊκή αγορά διαφορετικά δεν θα του επαναχορηγηθεί η θέση !!!
Η θέση του Υπουργείου είναι υποκριτική, αντιφατική και αλλοπρόσαλλη. Από τη μια διατείνεστε ότι θα εκσυγχρονίσετε τον παραγωγό και θα τον κάνετε ταυτόχρονα έμπορο και επιχειρηματία και από την άλλη τον περιορίζετε και στραγγαλίζετε κάθε επιχειρηματική του δράση όπως είναι εν προκειμένω η ελεύθερη και συμφέρουσα γιαυτόν διάθεση του προϊόντος του. Από τη μια δηλώνετε θιασώτες της ελεύθερης οικονομίας και από την άλλη θέτετε απαράδεκτους περιορισμούς στην ελεύθερη διάθεση του προϊόντος.
Επιπλέον, είναι αδιανόητα υψηλό το ποσοστό που απαιτείται να διατεθεί από έναν παραγωγό πωλητή στις λαϊκές αγορές που αυτός συμμετέχει. Επιπροσθέτως δεν λαμβάνονται υπόψη φυσικά αιτία και φυσικές καταστροφές που μπορεί να οδηγήσουν σε απώλεια των δηλωθέντων στο ΟΣΔΕ ποσοτήτων, με αποτέλεσμα ακόμα και για ένα γεγονός που οφείλεται σε ανωτέρα βία να παίξει καθοριστική σημασία στη μη επαναχορήγηση της θέσης.
Επιπροσθέτως, για τα μέλη συνεταιρισμών το ποσοστό περιορίζεται αναιτιολόγητα στο 25%. Γιατί αυτή η απαράδεκτη διάκριση;
Είμαστε παντελώς αντίθετη στη διάταξη αυτή την οποία και θα πολεμήσουμε με κάθε νόμιμο τρόπο ακόμη και δικαστικώς. Προτείνουμε την άμεση εξάλειψη της συγκεκριμένης διάταξης.
Άρθρο 37 : Να εξευρεθεί τρόπος να εισπράττεται το ημερήσιο τέλος ανά ημέρα προσέλευσης, έτσι ώστε και το ημερήσιο τέλος να καταβάλλεται αυθημερόν αλλά και να μη σωρεύονται χρέη. Προτείνουμε ή την είσπραξη επιτόπου από υπαλλήλους του φορέα λειτουργίας ή τη χρήση ηλεκτρονικής κάρτας πληρωμής κατά την προσέλευση, διαφορετικά να μην είναι δυνατή η δραστηριοποίηση κατά την ημέρα εκείνη.
Παρ. 2 εδ.γ’: Nα διαγραφεί το εδάφιο καθώς οι θέσεις σε μία λαϊκή αγορά (και όχι μόνο η άδεια) εξαρτώνται από δικαιολογητικά που απαιτούνται για την άδεια. Με αυτόν τον τρόπο θεσπίζεται αδικαιολόγητος διπλός έλεγχος για τους πωλητές των λαϊκών αγορών και απαιτείται η προσκόμιση δικαιολογητικών διαρκώς θέτοντας έτσι υπέρμετρα κριτήρια που οδηγούν τελικά σε νόθευση του ανταγωνισμού με άλλους εμπορικούς κλάδους.
Παρ. 6.: Είναι αδιανόητα υψηλό το ποσοστό που απαιτείται να διατεθεί από έναν παραγωγό πωλητή στις λαϊκές αγορές που αυτός συμμετέχει. Επιπροσθέτως δεν λαμβάνονται υπόψη φυσικά αιτία που μπορεί να οδηγήσουν σε απώλεια – καταστροφή των δηλωθέντων στο ΟΣΔΕ ποσοτήτων, με αποτέλεσμα ακόμα και για ένα γεγονός που οφείλεται σε ανωτέρα βία να παίξει καθοριστική σημασία στη μη επαναχορήγηση της θέσης. Η παράγραφος 6 πρέπει να διαγραφεί.