1. Η προκήρυξη για τη στελέχωση λαϊκών αγορών μπορεί να αφορά είτε μία είτε περισσότερες περιφερειακές ενότητες.
2. Η περιφέρεια προκηρύσσει τις άδειες με τις αντίστοιχες θέσεις δραστηριοποίησης επαγγελματιών πωλητών λαϊκών αγορών, ώστε να εξασφαλίζεται ότι σε κάθε περιφερειακή ενότητα ή σε δύο όμορες περιφερειακές ενότητες, ο πωλητής μπορεί να δραστηριοποιηθεί έξι (6) ημέρες την εβδομάδα σε λαϊκές αγορές. Ο ανωτέρω περιορισμός για τις λαϊκές αγορές αρμοδιότητας των Περιφερειών Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας, εκτιμάται σε επίπεδο Περιφέρειας Αττικής και Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, αντίστοιχα.
3. Δεν προκηρύσσονται νέες άδειες με τις αντίστοιχες θέσεις δραστηριοποίησης επαγγελματιών πωλητών λαϊκών αγορών, όταν εντός των ορίων της οικείας περιφέρειας υφίστανται επαγγελματίες πωλητές λαϊκών αγορών που δραστηριοποιούνται λιγότερο από έξι (6) ημέρες εβδομαδιαίως. Στην περίπτωση αυτή, διενεργείται η διαδικασία για τη χορήγηση θέσης των παρ. 2 και 3 του άρθρου 52, εκτός αν, με υπεύθυνη δήλωσή του, ο αδειούχος πωλητής δηλώσει ότι δεν επιθυμεί να δραστηριοποιηθεί για περισσότερες ημέρες ή δεν ανταποκριθεί εντός της ορισθείσας προς τούτο προθεσμίας από την περιφέρεια. Επιτρέπεται η προκήρυξη νέων αδειών με τις αντίστοιχες θέσεις δραστηριοποίησης για λαϊκές αγορές των περιφερειακών ενοτήτων για τις οποίες έχει διενεργηθεί η διαδικασία της παρ. 2 του άρθρου 52, με την επιφύλαξη της παρ. 4 του ίδιου άρθρου.
4. Οι δήμοι, πλην εκείνων που ανήκουν στη Περιφέρεια Αττικής και στη Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης, γνωστοποιούν στην περιφέρεια μέχρι τις 31 Ιανουαρίου κάθε έτους τις κενές θέσεις, το είδος επαγγελματικών αδειών, τις ημέρες λειτουργίας των λαϊκών αγορών, στις οποίες υπάρχουν οι κενές θέσεις, καθώς και τον αριθμό των επαγγελματιών πωλητών που δραστηριοποιούνται λιγότερο από έξι (6) ημέρες την εβδομάδα. Για τη γνωστοποίηση, κατά τα ανωτέρω, των κενών θέσεων, του είδους αδειών παραγωγών πωλητών και των ημερών λειτουργίας των λαϊκών αγορών, στις οποίες υπάρχουν οι κενές θέσεις, ορίζονται προθεσμίες από την οικεία περιφέρεια.
5. Η προκήρυξη για τη χορήγηση άδειας με τις αντίστοιχες θέσεις δραστηριοποίησης και η χορήγηση άδειας για πλανόδια δραστηριοποίηση νέων πωλητών, καθώς και για τη χορήγηση θέσεων δραστηριοποίησης και δικαιώματος πλανόδιας δραστηριοποίησης σε υφιστάμενους αδειούχους και όσους αποκτούν άδεια σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, δημοσιοποιείται ως ακολούθως:
α. Για λαϊκές αγορές αναρτάται στον διαδικτυακό τόπο της περιφέρειας.
β. Για το πλανόδιο εμπόριο αναρτάται στον διαδικτυακό τόπο της περιφέρειας.
γ. Για τις αγορές χειροτεχνών-καλλιτεχνών, τις βραχυχρόνιες αγορές και το στάσιμο εμπόριο αναρτάται στον διαδικτυακό τόπο των οικείων δήμων.
δ. Όλες οι προκηρύξεις αναρτώνται και στο Πληροφοριακό Σύστημα Ο.Π.Σ.Π.Α., με ευθύνη του φορέα της προκήρυξης.
ε. Η ανάρτηση των προκηρύξεων, κατά τα ανωτέρω, γίνεται τουλάχιστον τριάντα (30) ημέρες πριν την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων.
6. Με απόφαση του περιφερειάρχη ή δημάρχου, κατά περίπτωση συγκροτείται πενταμελής επιτροπή ελέγχου και αξιολόγησης των αιτήσεων, καθώς και τριμελής επιτροπή ενστάσεων από υπαλλήλους της περιφέρειας ή του δήμου. Ως γραμματείς των Επιτροπών ορίζονται υπάλληλοι της περιφέρειας ή του δήμου. Η θητεία των επιτροπών ορίζεται σε ένα (1) έτος. Η απόφαση συγκρότησης των επιτροπών περιλαμβάνεται στους όρους της προκήρυξης.
7. Κατά των αποτελεσμάτων της μοριοδότησης και σε περίπτωση ισοβαθμίας της αξιολόγησης της οικονομικής προσφοράς, που αφορά στη χορήγηση θέσης για άσκηση δραστηριοποίησης και στη χορήγηση πλανόδιας δραστηριοποίησης υποβάλλεται ένσταση στον φορέα της προκήρυξης, εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την ημερομηνία ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων. Η απόφαση επί της ένστασης εκδίδεται εντός δέκα (10) ημερών.
8. Η χορήγηση άδειας με τις αντίστοιχες θέσεις δραστηριοποίησης και η χορήγηση άδειας για πλανόδια δραστηριοποίηση σε νέους πωλητές, καθώς και η χορήγηση θέσεων δραστηριοποίησης και δικαιώματος πλανόδιας δραστηριοποίησης σε υφιστάμενους αδειούχους πωλητές, ανά τομέα υπαίθριου εμπορίου (λαϊκές αγορές, αγορές χειροτεχνών-καλλιτεχνών, βραχυχρόνιες αγορές, στάσιμο και πλανόδιο εμπόριο), και κατηγορία πωλητών (παραγωγοί, επαγγελματίες πωλητές, χειροτέχνες καλλιτέχνες, πωλητές βραχυχρόνιων αγορών) μπορεί να αποτελεί αντικείμενο της ίδιας προκήρυξης.
Όλη αυτή η διαδικασία είναι χρονοβόρα και γραφειοκρατική και θα οδηγήσει σε αποκλεισμό των παραγωγών από τις λαικές αγορές. Πρέπει το άρθρο να διαγραφεί. Πρέπει ο υπουργός να καταλάβει ότι ο παραγωγός δημιουργεί προιόν συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του ΑΕΠ της χώρας. Πρέπει ο παραγωγός να μπορεί να έχει εύκολη πρόσβαση στις αγορές. Απορώ πώς ένας υπουργός που είναι υπέρμαχος της ελεύθερης αγοράς με το παρόν νομοσχέδιο δημιουργεί τόσες στρεβλώσεις στην αγορά.
Παρ. 7
Στις επιτροπές που αναφέρει το άρθρο να συμμετέχουν και εκπρόσωποι των δευτεροβάθμιων οργάνων του κλάδου των υπαίθριων εμπόρων σε ότι αφορά τις εμποροπανηγύρεις. Επίσης ο όρος οικονομική προσφορά να φύγει. Στα αρ. 13 παρ. 1 και 2 αναφέρει ότι οι δήμοι αποφασίζουν με κανονιστική απόφαση και στο αρ. 39 παρ. 2 αναφέρει για τους πωλητές βραχυχρόνιων αγορών καταβάλλουν το τέλος σύμφωνα με τα οριζόμενα στον κανονισμό λειτουργίας της αγοράς.
Στην παρ.7 αναφέρεται ότι «Κατά των αποτελεσμάτων της μοριοδότησης και σε περίπτωση ισοβαθμίας της αξιολόγησης της οικονομικής προσφοράς, που αφορά στη χορήγηση θέσης για άσκηση δραστηριοποίησης και στη χορήγηση πλανόδιας δραστηριοποίησης υποβάλλεται ένσταση στον φορέα της προκήρυξης, εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την ημερομηνία ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων. …», ενώ στο άρθρο 28 ως προθεσμία για την υποβολή της ένστασης ορίζονται οι δεκαπέντε (15) ημέρες από την ανάρτηση των σχετικών πινάκων στον διαδικτυακό τόπο της αρμόδιας αρχής έκδοσης της προκήρυξης.
Το άρθρο θα πρέπει να διαγραφεί ως ανεδαφικό και ανεφάρμοστο, καθώς επί τηw ουσίας θα οδηγήσει σε αποκλεισμό των παραγωγών πωλητών από τις λαϊκές αγορές. Είναι αδιανόητο ένας παραγωγός πωλητής με μαζεμένη την παραγωγή του να περιμένει εάν και πότε θα υπάρχει προκήρυξη θέσεων. Με αυτόν τον τρόπο υπάρχει πλήρης και ολοκληρωτικός αποκλεισμός των παραγωγών πωλητών από τις λαϊκές αγορές και κατεύθυνση τους για την πώληση της παραγωγής τους αποκλειστικά σε εμπόρους και όχι απευθείας στον καταναλωτή.