1. Η λειτουργία υπαίθριων αγορών επιτρέπεται σε καθορισμένους από τον αρμόδιο φορέα λειτουργίας ελεύθερους και ανεξάρτητους χώρους, δημόσιους ή δημοτικούς (ιδιόκτητους ή μισθωμένους), ή ιδιωτικούς (για λαϊκές και βραχυχρόνιες αγορές), όπως πλατείες, πάρκα και γενικότερα ανοικτούς χώρους, καθώς και εκκλησιαστικούς χώρους, οι οποίοι επιτρέπουν την εύκολη πρόσβαση στο καταναλωτικό κοινό, την ομαλή κυκλοφορία και την ασφάλεια με ευθύνη του φορέα λειτουργίας. Στην περίπτωση που τέτοιοι χώροι δεν είναι εφικτό να βρεθούν, μπορεί να επιλεγούν κατάλληλοι δρόμοι. Οι χώροι λειτουργίας των υπαίθριων αγορών καθορίζονται ύστερα από γνώμη της αρμόδιας αστυνομικής αρχής, για την κυκλοφοριακή επίπτωση από τη λειτουργία τους. Αν η γνώμη της αστυνομικής αρχής δεν υποβληθεί εντός τριάντα (30) ημερών, αφότου ζητηθεί, η απόφαση του φορέα λειτουργίας εκδίδεται χωρίς τη γνώμη αυτή, με ευθύνη του φορέα.
2. Από την επιλογή των χώρων λειτουργίας των υπαίθριων αγορών δεν πρέπει να παρεμποδίζεται η πρόσβαση σε σχολεία, νοσοκομεία, σταθμούς του αστικού και του προαστιακού σιδηρόδρομου, σταθμούς υπεραστικών λεωφορείων, αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, μνημεία, χώρους άσκησης θρησκευτικής λατρείας, εισόδους κατοικιών και καταστημάτων και οργανωμένες ξενοδοχειακές μονάδες, καθώς και η λειτουργία των ανωτέρω, ούτε να δυσχεραίνεται ο εφοδιασμός κάθε είδους καταστημάτων και ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.
3. Με την επιφύλαξη των διατάξεων αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η κατασκευή και τοποθέτηση στους χώρους λειτουργίας των υπαίθριων αγορών στεγάστρων-σκιάδων ανοιχτού τύπου, μεταλλικών ή μη, πακτωμένων στο έδαφος με μπετόν ή μη, δεν μεταβάλλει τον χαρακτήρα της αγοράς σε μη υπαίθρια. Για τη λειτουργία υπαίθριας αγοράς, οι ανωτέρω κατασκευές εγκαθίστανται από τον οικείο δήμο, ύστερα από έγκριση της αρμόδιας τεχνικής υπηρεσίας του για την ασφάλεια και τη στατικότητα των κατασκευών.
4. Εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος όλοι οι φορείς λειτουργίας των λαϊκών αγορών συντάσσουν Κανονισμό Λειτουργίας σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 11, καθώς και τοπογραφικό διάγραμμα, για κάθε λαϊκή αγορά που λειτουργεί στα διοικητικά τους όρια, στο οποίο απεικονίζονται τα όρια που αυτή καταλαμβάνει, οι θέσεις που καλύπτουν οι παραγωγοί και επαγγελματίες με αρίθμηση και συνακόλουθα το αντικείμενο εκμετάλλευσης κάθε πάγκου και οι κενές θέσεις. Τα εν λόγω διαγράμματα, εκτός της υποχρέωσης της περ. α’ της παρ. 3 του άρθρου 5, αποστέλλονται στις Γενικές Διευθύνσεις Ανάπτυξης των οικείων Περιφερειών.
Σε περίπτωση μη δημοσίευσης και καταχώρησης της απόφασης ίδρυσης, του κανονισμού λειτουργίας και του τοπογραφικού διαγράμματος των λαϊκών αγορών, στο πληροφοριακό σύστημα Ο.Π.Σ.Π.Α. εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, οι φορείς λειτουργίας υπόκεινται στις κυρώσεις του άρθρου 47.
5. Σε περίπτωση έκτακτων αναγκών, όπως πανδημιών και σεισμών, ο φορέας λειτουργίας ορίζει με απόφασή του, επιπλέον των καθορισμένων χώρων, χώρους λειτουργίας αγορών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο παρόν, εντός των ορίων του ίδιου δήμου και συντάσσει τοπογραφικό διάγραμμα. Οι χώροι του πρώτου εδαφίου προορίζονται για τη λειτουργία αγοράς κατά την ίδια μέρα και τις ίδιες ώρες. Στην εν λόγω αγορά δραστηριοποιούνται πωλητές σε ποσοστό έως 50% του συνολικού αριθμού, ανά κατηγορία πωλητών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3. Η διενέργεια της αγοράς στον καθορισμένο με την ανωτέρω απόφαση χώρο, εγκρίνεται με απόφαση του φορέα λειτουργίας, η οποία εκδίδεται κατόπιν εισήγησης του Γενικού Γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή. Η ανωτέρω αγορά δεν έχει μόνιμο χαρακτήρα, δεν αποτελεί νέα αγορά, ούτε επέκταση υπάρχουσας αγοράς. Κατά τη λειτουργία της εν λόγω αγοράς δεν επιτρέπεται υπέρβαση στον αριθμό των δραστηριοποιούμενων πωλητών (αθροιστικά στον αρχικό και νέο χώρο) σε σχέση με τις θέσεις πωλητών που έχει ορίσει ο φορέας λειτουργίας και οι οποίες αναφέρονται στον κανονισμό λειτουργίας της αγοράς.
6. Το τοπογραφικό διάγραμμα συντάσσεται από τον φορέα λειτουργίας της αγοράς και περιλαμβάνει:
α) τοπογραφικό διάγραμμα του χώρου λειτουργίας της αγοράς στο οποίο απεικονίζονται:
αα) τα όρια που αυτή καταλαμβάνει,
αβ) η χωροταξική κατανομή των θέσεων, ανά κατηγορία προϊόντων,
αγ) το σύνολο των θέσεων που καλύπτουν οι πωλητές με αρίθμηση, αναφορά στο αντικείμενο εκμετάλλευσης κάθε πάγκου πωλητών στις αγορές που απαιτείται και
αδ) οι κενές θέσεις.
Το ανωτέρω τοπογραφικό διάγραμμα αφορά την αγορά στην οποία δραστηριοποιείται το σύνολο των πωλητών.
β) τοπογραφικό διάγραμμα του χώρου λειτουργίας της αγοράς (αγορά σε άλλους χώρους όπου δραστηριοποιείται έως το 50% των πωλητών) στο οποίο απεικονίζονται:
βα) τα όρια που αυτή καταλαμβάνει,
ββ) η χωροταξική κατανομή των θέσεων, ανά κατηγορία προϊόντων,
βγ) το 50% των θέσεων που καλύπτουν οι πωλητές με αρίθμηση και αναφορά στο αντικείμενο εκμετάλλευσης κάθε πάγκου πωλητών και
βδ) η χωροταξική κατανομή των θέσεων, ανά κατηγορία προϊόντων.
Για την καταχώρηση του τοπογραφικού διαγράμματος ισχύουν τα προβλεπόμενα στην περ. α΄ της παρ. 3 του άρθρου 5.
Ένας και μόνον ένας φορέας λειτουργίας πρέπει να είναι αρμόδιος για κάθε τομέα υπαίθριου εμπορίου ξεχωριστά. Για παράδειγμα στάσιμο εμπόριο αρμόδια αρχή : δήμος,πλανόδιο εμπόριο αρμόδια αρχή : Περιφέρεια.
Ο ίδιος φορέας πρέπει να έχει την αρμοδιότητα της προκήρυξης των αδειών και των θέσεων δραστηριοποίησης, την ανανέωση των αδειών, τη μεταβίβαση των αδειών και την αναπλήρωση – υποβοήθηση των πωλητών υπαίθριου εμπορίου , καθώς και την ενημέρωση του πληροφοριακού συστήματος. Οι αρμοδιότητες μεταξύ των φορέων πρέπει να είναι ξεκάθαρα διακεκριμένες ώστε να μην προκαλείται ταλαιπωρία στην εξυπηρέτηση των πωλητών του υπαίθριου εμπορίου και να μην χάνεται πολύτιμος χρόνος από τις υπηρεσίες από την υποβολή ερωτημάτων και διευκρινιστικών εγκυκλίων για τα θέματα που απορρέουν από την εφαρμογή της νομοθεσίας.
Οι λαϊκές αγορές δεν πρέπει να γίνονται σε δρόμους γιατί δυσχαιρένεται η λειτουργία της πόλης, υπάρχει τεράστια όχληση των κατοίκων (από τις 04:00
αρχίζουν να ξεφορτώνουν τα προίόντα τους και φεύγουν μετά τις 17:00 δηλαδή γίνεται ολοήμερη χωρίς κανέναν έλεγχο από την πολιτεία, φωνασκούν, αφοδεύουν σε σακούλες τις οποίες πετάνε ακόμη και σε εισόδους πολυκατοικιών θα έπρεπε στον νόμο να συμπεριλαμβάνεται και κώδικας ηθικής και συμπεριφοράς). Έως να δημιουργηθούν οι λεγόμενες πρότυπες λαϊκές αγορές (στην πλατεία Αττικής το αμαξοστάσιο των τρόλευ το οποίο υπολειτουργεί και έχει γίνει νεκροταφείο λεωφορείων θα μπορούσε να γίνει μία πραγματική πρότυπη και πολυτισμένη αγορά σε καθημερινή βάση όπως και η αγορά της Κυψέλης την οποία την έκαναν καταστήματα και ΚΕΠ) θα πρέπει στους δρόμους τους οποίους λειτουργεί λαϊκή αγορά ώς το ελάχιστο ανταποδοτικό όφελος των κατοίκων να απαλλάσωνται από την καταβολή δημοτικών φόρων και τελών.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΝΩΣΕΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ Το πρόβλημα της παρεμπόδισης διέλευσης πυροσβεστικών οχημάτων παρατηρείται συχνά λόγω της λειτουργίας λαϊκών αγορών σε παρακείμενους πυροσβεστικούς σταθμούς, σε βαθμό μάλιστα που να προκαλείται σοβαρό κώλυμα στην άμεσο χειρισμό κάθε περιστατικού.
Προκειμένου λοιπόν να διασφαλίσουμε την αρτιότερη επιχειρησιακή και αποτελεσματική λειτουργία των υπηρεσιών με την άμεση, ταχεία πυροσβεστική επέμβαση στον ελάχιστο χρόνο για την ασφάλεια και την προστασία της ανθρώπινης ζωής και της περιουσίας του πολίτη, θεωρούμε ότι πρέπει να προστεθούν και τα πυροσβεστικά καταστήματα, ώστε να καθοριστεί νομοθετικά η ορθή λειτουργία των υπαίθριων αγορών και των χώρων που αυτές θα πρέπει να λειτουργούν.
Άρθρο 6 παρ. 2
Ως εκ τούτου κρίνουμε απαραίτητο στο υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, περί χωροταξικής λειτουργίας των λαϊκών αγορών, την προσθήκη της φράσης «και τα καταστήματα των Υπηρεσιών εκτάκτων αναγκών (όπως Πυροσβεστικό Σώμα…).
Σχόλιο από την διαβουλευση του αντιστοίχου νομοσχεδίου του 2017, που εξακολουθεί να είναι σχετικό (και να συμφωνώ απόλυτα).
«ΟΙ ΛΑΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΣΕ ΠΛΑΤΕΙΕΣ , ΠΑΡΚΑ ΚΑΙ ΑΝΟΙΚΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ . ΔΕΝ ΝΟΜΙΖΕΤΕ ΟΤΙ ΑΥΤΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ ΚΑΙ ΟΙ ΛΑΙΚΕΣ ΝΑ ΜΗΝ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΟΠΟΥ ΕΜΠΟΔΙΖΕΤΕ Η ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΤΩΝ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΕΝΟΙΚΙΑΣΤΩΝ ΣΤΙΣ ΟΙΚΙΕΣ ΤΟΥΣ???? ΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΑΥΤΟ .(ΜΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ , ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ,ΑΝΑΓΚΗΣ , ΠΑΡΑΝΟΜΩΝ ΚΑΤΑΛΗΨΕΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΩΝ , ΟΧΛΗΣΗ ΑΠΟ ΤΙΣ 5,00 ΩΡΑ ΤΟ ΠΡΩΙ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΛΑΙΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΠΟΥ ΣΤΗΝΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ ΧΑΡΑΜΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΑΓΚΟΥΣ ΤΟΥΣ , ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΕΜΠΟΡΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΤΟΥΣ ΛΑΙΚΗ ΑΓΟΡΑ , ΜΕΙΩΣΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΑΞΙΑΣ ΤΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΟΠΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ ΛΑΙΚΗ ΑΓΟΡΑ , ΒΡΩΜΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΛΑΙΚΗΣ, ΑΥΞΗΣΗ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ ΚΛΟΠΩΝ, ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΣΤΙΣ ΠΥΛΩΤΕΣ-ΑΥΛΕΣ ΟΙΚΙΩΝ ΚΤΛ ΚΤΛ.)
ΚΑΙ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΙΣΟΤΙΜΟ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΔΗΜΟΥ (ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΟΤΙΜΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥΣ ΑΦΟΥ ΟΛΟΙ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΤΕΛΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ , ΦΟΡΟΥΣ ΚΤΛ Η ΘΕΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΠΟΥ ΚΑΤΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΜΙΑ ΛΑΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΝΑ ΑΛΛΑΖΕΙ ΘΕΣΗ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΠΕΡΝΑΕΙ ΕΝΑ ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΠΧ 1 ΕΤΟΣ ΚΑΙ ΝΑ ΜΕΤΑΚΙΝΕΙΤΑΙ ΚΑΙ ΣΕ ΑΛΛΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ???? ή ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΑΥΤΟ ΝΑ ΔΙΑΙΩΝΙΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ (ΠΧ 20-25 ΧΡΟΝΙΑ) ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ ΝΑ ΤΑΛΑΙΠΩΡΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΥΦΙΣΤΑΝΤΑΙ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΜΙΑΣ ΛΑΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ??? »
Συνεπώς στο σχετικό άρθρο ΔΕΝ θα πρέπει να επιτρέπεται η λειτουργία λαϊκών αγορών σε δημόσιους δρόμους, αλλά οι δήμοι θα πρέπει εντος ορισμένου χρονικού διαστήματος υποχρεωτικά να ορίσουν κατάλληλο δημόσιο (μόνιμο και κατάλληλα διαμορφωνμένο) χώρο για την λειτουργία της λαικής.
Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρου 6 αναφέρεται «σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 11». Θεωρώ ότι πρέπει να διορθωθεί «σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 8».
Στο άρθρο 6 παρ. 2 να προστεθούν στις απαγορεύσεις και τα καταστήματα των Υπηρεσιών εκτάκτων αναγκών (Πυροσβεστική, Αστυνομία, Λιμενικό, Ε.Κ.Α.Β., Ιατρεία, Κέντρα Υγείας, ΔΕΔΔΗΕ).
Άρθρο 6 παρ. 1. Είναι ακατανόητη η ρύθμιση που ορίζει τους χώρους όπου μπορούν να λειτουργούν οι λαϊκές αγορές. Με σειρά προτεραιότητας ορίζονται ως χώροι: Ελεύθεροι και ανεξάρτητοι χώροι, δημόσιοι ή δημοτικοί ή ιδιωτικοί, πλατείες, πάρκα και γενικότερα ανοικτοί χώροι, εκκλησιαστικοί χώροι. Για το τέλος και μάλιστα με ιδιαίτερη διατύπωση αφήνονται οι δρόμοι (…Στην περίπτωση που τέτοιοι χώροι δεν είναι εφικτό να βρεθούν, μπορεί να επιλεγούν κατάλληλοι δρόμοι…)
Άρθρο 6 παράγραφος 2
Να διαγραφεί το “ούτε να δυσχεραίνεται ο εφοδιασμός κάθε είδος καταστημάτων και ξενοδοχειακών επιχειρήσεων”